Paskimmat tai epäonnistuneimmat HÄÄT missä ootte ollut?
Mitä tapahtui?
Eikä nyt tänne sit mitään "käy sääliksi kun toisten häitä haukutte" -settiä, täällähän niistä on hyvä avautua!
Itellä ei oo ollut mitään erityisen huonoja, tylsiä häitä on ollut joissa ei selkeää ohjelmaa, yksissä ei ollut esim. mitään puheita ja leikkeinä vaan sulhasen ryöstö joka oli tosi kiusallinen morsiammelle ja sit tää leikki missä vieraat nostelee korista lappuja joissa on jotain tehtäviä.... tuskin kukaan näitä tehtäviä tulee ikinä toteuttamaan.
Kommentit (1007)
Surullista, että mennään naimisiin VAIN saadakseen viettää häät. Siksi avioliitto on vain pinnallinen elmänkokemus, erotaan nopeasri
Sastiin kutsu talvihäihin. Paikka oli kuin jääkaappi, lämpesi kyllä illalla tanssin aikana. Ruokailun aikana hengitys höyrysi, tarjoilijat menivät hanskat kädessä ja toppatakki päällä alkuun. Jotkut vanhemmat pukivat lapset haalariin. Jälkkäriksi oli sorbettia. Kakun jälkeen moni vieras sanoi kiitti ja hei ja menivät saunomaan kotiin. Me sinniteltiin tanssin alkuun saakka.
Olimme mieheni ystävän häissä. Meidät oli istutettu miehen kaveriporukan kanssa yhteen, mutta itse sain paikan porukan laidalta ja mieheni sieltä keskeltä ex-tyttöystävänsä viereltä. Käytännössä juttelin hääparin jonkun vanhan sedän ja pikkutytön kanssa. Tosin he olivat kyllä ihan mukavaa seuraa. Mutta vieläkin mietin miksi istuttivat mieheni exänsä viereen.
Täällä tuntuu olevan aina sama laulu:
Miksi niitä lapsia sitten kutsutaan, jos kukaan ei niiden perään halua katsoa jne.? V: Joissakin tapauksissa katsotaan vinoon, jos vihkipari haluaa vain omien lastensa osallistuvan, sitten joku vetää herneet nenäät että eikö heidän Pertti olekaan niin ihana, että hän ei saa osallistua. Toisaalta taas, jos kutsuu kaikki vieraat lapsineen on kaaos valmis. Lapset meluavat, lapsille ei ole virikkeitä ja ruoka ei kelpaa. Ja sitten auta armias, kun pikku Pertin muna-tomaatti-sianliha-allergiaa ei huomioida. Tai sitten vastaavasti vihkiparilla ei ole omia lapsia, mutta ovat silti huomioineet vieraiden lapset leikkinurkalla, mutta eivät kuitenkaan tulleet ajatelleeksi matkasänkyjä jne. jotka vievät tilaa ja pitää asetella juuri siihen pöydän viereen. Lisäksi tämä poppoo tulee vielä myöhässä paikalle, mutta kehtaa silti ruikuttaa.
Jos haluatte oikeasti juhlia ja pitää tunnelmaa yllä, älkää kutsuko niitä lapsia ollenkaan!
Miksi järjestetään häät aina köy...anteeksi työväen-, surakunnantalolla tai ladoissa, jos ne tilat ovat niin rumia jne.? V: Useinkin sanotaan, että ne hyvät tilat oli jo viety, niin ei jäänyt muuta jäljelle. No onko niitä häitä ihan pakko aina pitää kesällä? Varmaan talvella saisi todella upeita tiloja helpostikin. Talvella ei myöskään haittaa sataako vai ei, kun vieraat ovat sisätiloissa kuitenkin. Talvella ei myöskään tarvitse ruikuttaa, että takki jäi kotiin tai hyttysiä on paljon. Tila-asiaan voi myös varautua etukäteen. Täällä erittäin moni valitti juuri näistä "koruttomista" tiloista, jotka näyttävät koulun saleilta. Valitettavasti ei se tila parane vaikka niitä pöytiä miten järjestäisi tai mitä ruusukkeita seinille iskee. Se tila ei muuksi muutu. Jos taas haluaa kauniin tilan, mutta siellä ei ole tarpeeksi tilaa 200 hengelle ja joudutaan osa porukasta istuttamaan eri huoneisiin ja kerroksiin ei se tila ole silloin sinun tarpeisiisi sopiva vaan jatka etsmistä. Tai sitten kutsu vähemmän ihmisiä.
Varaa haluamasi tila joko ajoissa tai sitte vaihda päivämäärää/vuotta!
Miksi kutsutaan häihin ventovieraita sukulaisia, joita vihkipari ei todennäköisesti edes tunne? V: Joissakin tapauksissa vanhemmat pakottavat kutsumaan jonkun sukulaisen, jonka kanssa ei vihkipari ole henkilökohtaisesti missään tekemisissä. Tämä on ongelma, jos jollakin on suuri suku. Tällöin myöskään ne kaukaiset tai kaukana asuvat sukulaiseet, joita ihmiset eivät ole tavanneet lapsuusajan jälkeen tuntevat olonsa B-luokan vieraiksi vaikka sukua ovatkin.
Myös kutsutuilla on järjen käyttö sallittu. Jos sinusta tuntuu, että et ole tervetullut, et todennäköisesti olekaan vaan sinut on kutsuttu solidaarisuudesta!
Miksi kutsutaan häihin random aveceja, joilla on vain tylsää ja jotka sitten kitisevät täällä? V: Täällä on suurin osa kirjoittajista sellaisia, jotka on kutsuttu häihin jonkun kylkiäisenä. Älkää menkö tuntemattomien ihmisten häihin, jos ette tunne sieltä ketään muuta, kuin kutsutun. Takuuvarmasti teillä tulee olemaan tylsää ja koska vihkipari ei tunne teitä henkilökohtaisesti, eivät he ole osanneet ottaa juuri sinun tarpeita ja mieltymyksiä huomioon.
Jää siis kotiin!
Miksi tuntuu siltä, että ruoka on aina kehnoa, loppuu kesken on alkoholittomat häät, on alkoholilliset häät jne.? V: Jos on suuri suku ja vanhemmat painostavat kutsumaan kaikki, ei vihkiparilla todennäköisesti ole oikeasti rahkeita ruokkia heitä kaikkia. Vihkipari on saattanut oikeasti haluta pienet häät, mutta painostuksesta ne ovat paisuneet. Samoin tuo alkoholi. Jos olet avecina tullut et voi välttämättä ymmärtää uskonnollisuutta jne. tai päinvastoin et voi käsittää, miksi kukaan haluaa häissään tarjota alkoholia. Monelle ruoka on myös paikka, mistä säästetään. Nykyään kaikkien allergiat ja vakaumukset huomioiden voi lasku olla aika iso jo pienen porukan kohdalla. Maksakaa itse 200 ihmisen kolme ruokalajin ateria!
Lisäksi, mistä tulee käsitys, että jonkun hääpäivänä sinun pitää paastota viikko ja sitten tulla häihin ruikuttamaan, että ruokaa oli liian vähän tai se ei kelpaa. Syökää aamiainen ja lounas ihan normaalisti kuten muinakin viikonloppuina!
Mistä tulee käsitys, että häiden pitää kestää aamusta iltaan ja miksei ole huomioitu kuvauksiin kestävää aikaa? V: Jos haluat varmasti ottaa hääkuvat tahdon -sanan jälkeen, niin huolehdi siitä, että vieraasi eivät joudu odottelemaan missään parkkipaikalla kaatosateessa tai kesähelteellä. Valokuvaaja yleensä osaa kertoa, kauanko kuvauksissa kestää, jolloin se ei tule yllätyksenä. Jos kuitenkin päätät näin tehdä, niin huolehdi siitä, että vieraat saavat mahdollisesti pikkupurtavaa tai ainakin vettä sekä istumapaikan. Miksi ylipäätään häät alkavat aina niin aikaisin, jolloin sitten vieraat pääsevät valittamaan tylsistymistään. Et voi olettaa, että ventovieraat ihmiset alkavat puhumaan niitä näitä keskenään. Et myöskään voi olettaa, että häiden alkaessa klo 13 ja ruokailun alkaessa klo 18, että vieraat ovat tyytyväisiä. Lisäksi, jos sinulla ei ole suunniteltu muuta ohjelmaa, kuin seurustelua omissa pöydissä ja tylsiä puheita, et voi olettaa, että vieraasi viihtyvät klo 22 asti, kun kakku tarjoillaan ja bändi alkaa soittaa. Toisaalta täällä on myös näitä ruikuttajia, jotka kokevat, että ohjelmaa on liikaa.
Miksi tehdään kauhea haloo aina plaseerauksesta? V: Voitte varmaan käsittää, miten vaikeaa on sovitella kaikki tutut ja tuntemattomat pöytiin. Sekoitettu istumajärjestys on huono, sillä sitten parhaat kaverit eivät pääse istumaan vierekkäin ja sitten joudutaan istumaan ventovieraiden kanssa. Jos taas kaverit ovat omassa pöydässään, niin sekin on huono, kun kaikki eivät siihen morsiamen viereen mahdu. Täällä aikaisemmin sanottiin teinareiden häistä, että mummo, joka oletettavasti antoi sen suurimman rahalahjan on ängetty johonkin perälle ja siitä moni harmistui. No mistä tulee käsitys, että tämä vanhempi naishenkilö on edes kummankaan mummo. Voihan hän olla jonkun muun sukulaisen iäkkäämpi sukulainen, joka on kutsuttu juuri vanhempien painostuksesta. Ja sitten pitää vielä huomioida nämä viime hetken peruuttajat ja tulijat. Voihan olla, että tämä mummo on alunperin sanonut, ettei tule, mutta onkin kaksi päivää aiemmin päättänyt tulla kuitenkin ja siksi on plaseeraus mennyt pieleen (näitäkin tarinoita olen myöskin lukenut). Tai että tila ei annakaan myöten, että kaikilla olisi sopiva näkö- ja kuuloyhteys eteen, missä tapahtuu. Täällä myös sanottiin, että vapaa istumajärjestyskään ei miellyttänyt, kun sitten ei saanut sitä paikkaa, minkä olisi halunnut tms.
Mistä ylipäätään tulee käsitys, että toisilleen tuntemattomien ihmisten kanssa on mukava istuskella yli 8 tuntia samassa pöydässä, jos heillä ei ole mitään yhdistävää tekijää?
Ja tuo iänikuinen lahjalista tai tilinumero!!! V: Se tilinumero on joillekin punainen lakana ja joillekin helpotus. Jos ette ole itse häitä järjestäneet, niin ette tiedä, kuinka vaikea tuo asia oikeasti on. Jos kutsuun ei laita mitään, tulee soittoja perään, että mitä te haluatte lahjaksi jne. Jos siihen laittaa konkreettisen lahjalistan tai tilinumeron, niin osa porukasta suuttuu. Koskaan ei mikään ole hyvin tai oikein.
Tuntuu, että nämä asiat toistuvat jatkuvasti ja saavat aikaan harmistumista. Kuitenkin voidaan miettiä vähän sitä omaa napaa kauemmas ja ymmärtää, että KAIKKIA ihmisiä/kutsuttuja ei ole mahdollista miellyttää. Aina on yksi tai kaksi jolla on naama rutussa ties minkä asian vuoksi. Vaikka ne vieraat tekevätkin niistä juhlista juhlat ja tietenkin ne juhlat järjestetään osittain myös vieraita varten ei voida silti olettaa, että kaikkien vaikka vain 50 hlön häissä viihtyvyydestä voidaan ottaa vastuuta. Aina on jotakin, mikä ei toista miellytä ja syy saattaa olla ihan jokin muu, mikä sitten vain kiteytyy tyytymättömyytenä tunnelmaan tai yksityiskohtiin. Tietenkin vihkipari haluaa tehdä omannäköisensä häät ja valitettavasti ihmiset ovat erilaisia, jolloin myös odotukset asioista ovat erilaiset. Tietenkin täällä on tarinoita myös täydellisestä piittaamattomuudesta osaa kutsuttuja kohtaan. Esim. tuo kun kutsu oli vain kirkkoon ja tilinumero perässä kuitenkin tai että kutsutaan jatkoille samaan paikkaan, missä osa vielä syövät ateriaansa. Järkätkää ne jatkot sitten johonkin muualle, jos ette kaikkia halua ruokkia! Tai tuo, että viimetingassa sanotaan, että avecit eivät ole kuitenkaan tervetulleita. Myöskään se ei ole oikein, että sitten kehoitetaan vieraita poistumaan tiettyyn aikaan. Jos näin kuitenkin on suunnitellut, voi siihen kutsuun kirjoittaa, että juhlat loppuvat klo mennessä. Jolloin jäljelle oikeasti jää vain se lähipiiri.
Olin ystäväni häissä, joissa oli paljon puheita (sulhasen kaverit oikein kiersivät kannustamassa vieraita ex-tempore puheisiin). Sulhasen äiti innostui - ehkä juomatarjoilua nautittuaan - kertomaan, kuinka poikansa oli ystäväni tavattuaan kehunut "Äiti, nyt minä olen löytänyt naisen joka osaa tehdä todella hyvää ruokaa!" No ok, ystäväni on kyllä erittäin hyvä kokki, mutta anoppi jatkoi puhettaan kuvailemalla, kuinka hänen poikansa ei osaa itse kuin keittää pastaa ja miten heidän suvussaan on patriarkaaliset perinteet...
379/377 ja tuo siis patriarkaaliset perinttet vielä ylpein äänenpainoin kerrottuna.
En osaa nyt huonoimpia sanoa, mutta aina on yhtä kamalaa on kun jotain idioottimaisia leikkejä tai muuta typerää ohjelmaa. Kaikista vastenmielisin ja kiusallisin ohjelmanumero on se kun sulhanen hakee morsiamen sukkanauhan yhhh. Parhaissa häissä on vapaamuotoista ohjelmaa, ei yhtään typerää leikkiä tai ryöstöä, hyvä bändi (jos bändiä ollenkaan) ja ei kestä neljää-max viittä tuntia kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:21"]
Sellaiset jossa selvisi ruokailun jälkeen että en olekaan paikalla vieraana vaan pianistina. Jouduin soittamaan kaksi tuntia morsiusparin toivekappaleita, ilman nuotteja tietysti, kun ''sähän oot niin taitava!''
Anteeksi tosi reilu ohis, mutta mä en tajua tätä peukutuslogiikkaa tällä palstalla. itse peukutin alas päin, koska soittotaitoisena kammoan juuri noita tilanteita, ja tuo on hääparilta myös TODELLA tökeröä käytöstä.
Mää peukutan silleen, että jos oon samaa mieltä, että niin onkin aivan kamalat häät annan yläpeukkua. :) Alapeukkua sitten, jos ajattelen, että höpö höpö ihan kivat häät olivat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuoren parin häissä.
Istuin tarkoitukselka sivummalla koska en halua osallistua ryhmäleikkeihin.
Kuitenkin kaikki pakotettiin kaikenmaailman typeriin hääleikkeihin ja joka kerran kun muut jo seisoivat keskellä odottamassa leikin alkua, kaaso huusi mikkiin että noniin "Ninakin" sieltä nyt nousee ja tulee leikkimään.
Ennen jokaista leikkiä seurasi viiden minuutin vaivaantunut näytelmä kun kaaso mainitteli minua leikkiin enkä suostunut.
Niin eli vaivaannuttavinta oli loppupeleissä vastahakoinen pyristelysi ja vastaaninttäminen? Olisit vain suostunut samantien, olisit säästynyt ylimääräiseltä huomiolta ja säästänyt muidenkin aikaa. Pilasit moodin ja sait tosikkomököttäjän maineen.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset jossa selvisi ruokailun jälkeen että en olekaan paikalla vieraana vaan pianistina. Jouduin soittamaan kaksi tuntia morsiusparin toivekappaleita, ilman nuotteja tietysti, kun ''sähän oot niin taitava!''
Anteeksi tosi reilu ohis, mutta mä en tajua tätä peukutuslogiikkaa tällä palstalla. itse peukutin alas päin, koska soittotaitoisena kammoan juuri noita tilanteita, ja tuo on hääparilta myös TODELLA tökeröä käytöstä.
Mä peukutan silloin, kun oon kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla. Eli vaikka kommentoija olisi kertonut jotain kamalaa tapahtuneet hänelle, yläpeukutan, jos jos ilmaisee selkeästi mielipiteensä asiasta tai kommenttiin liittyy hyvää sarkasmia tms. En alapeukuta, koska silloin se antaa kuvan, etten pitänyt hänen kommentistaan. Mielestäni yläpeukuttaminen on parempi keino sympata ja osoittaa olevansa samoilla linjoilla/samaa mieltä/ymmärtävänsä.
Ei katastrofeja, mutta häät on kyllä lähestulkoon aina tylsiä. Joissain ollu hyvää ruokaa ja joissain on jorattu pikkutunneille, mutta 90% on tylsää, tylsää.
Huono ruoka on pilannut parit häät. Huonointa ruokaa sai eräissä häissä, joissa ruokana oli porkkanasosekeitto. Keitto sinällään ihan ok, mutta nälkä jäi. Se oli sitten ravintolan kautta kotiin.
Yhdet häät, joissa morsian ja kaasonsa vain käkätti omaa kännistä showta, josta kukaan muu ei saanut mitään tolkkua.
Häissä ei varsinaisesti ollut vikaa, mutta en tuntenut juhlista kuin morsiamen ja pari muuta henkilöä pintapuolisesti. Istuin yksikseni koko illan, muutaman sanan vaihdoin jonkun kanssa. Morsiammella ei luonnollisestikaan ollut aikaa pitää kaikille seuraa. Voi, melkein itku tulee silmään kun ajattelen koko tilaisuutta. Nyt jättäisin kyllä tällaiset juhlat väliin jonkun tekosyyn varjolla.
Nämä häät eivät olleet oikeastaan "paskat", mutta harmillisen pienellä budjetilla järjestetyt... Nimittäin mieheni veljen häät. Hieman yli 100 vierasta oli ahdattu samaan pieneen tilaan, joka oli oikeasti tarkoitettu 40 hengelle. Juhlatila oli huonokuntoinen, vanha eikä sitä oltu nähtävästi remontoitu vuosikymmeniin.
Tarjolla oli kuivaa kanasalaattia ja pöydällä oli muutama vaihtoehto Pirkan salaattikastikkeita. Hääkakku oli itse tehty ja ihan hyvänmakuinen, mutta ulkoisesti se oli suoraan sanottuna järkyttävän näköinen, esimerkiksi kerma näytti siltä että se olisi vain nopeasti heitetty kakun päälle.
Ymmärrän, ettei parin rahatilanne ollut kovin suotuisa tuolloin, sillä he olivat juuri muuttaneet uuteen kalliiseen ok-taloon, mutta mielestäni olisi voinut satsata edes oikean kokoisen juhlatilan vuokraamiseen. Juhlaväki oli lähes koko tilaisuuden kuin sillipurkissa konsanaan ja siinä alkoi palaa hermot itse kullakin, etenkin iäkkäämmillä vierailla.
Oli miten oli, ohjelmanumerot olivat sentään hyvin suunniteltuja ja humoristisia. Kaikki saivat kynää ja paperia tietovisaa varten, jossa esitettiin kysymyksiä sulhaseen ja morsiameen liittyen. Tietovisan ja muiden kilpailujen palkintoihin oli kuitenkin panostettu yllättävän hyvin muuhun nähden, oli parinkympin lahjakortteja eri liikkeisiin jne...
Vierailija kirjoitti:
No, mitä tökerömmät häät, sen enemmän peukkuja, tietty!
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni häät.. olivat menneet alkuvuodesta maistraatissa naimisiin, mutta tuore vaimo halusi prinsessapäivänsä. Ja pakko olla heinäkuussa. Ainoa juhlatila, mikä oli vapaana oli tunnelmaton ja kolkko, keskellä lähiötä, kerrostalon viides kerros. Koristelukin aika minimaalinen ja huomaamaton, huoneen toisessa nurkassa kassi ja laukkuröykkiö pöydillä, joita ei tarvittu. Ei mitään parin siunausta tai viittausta avioliiton solmimiseen. Kaaso pyysi vieraiden saavuttua ja istuunnuttua kaikkia hurraamaan kun pari saapuu ovesta. Ja niin he saapuivat. Teennäiset taputukset ja juhlakalut istumaan. Ja loppuilta olikin niin vaivaannuttava.. ruoka oli ihan ok, mutta valikoima tosi suppea (tyyliin yksi salaatti, yksi kala + pääruoka). Valokuvaaja oli palkattu, muttei ollut hääkuvaaja/tilaisuuksia kuvannut henkilö. Oli kokoajan tiellä, ei tilannetajua, äänekäs ja töykeä. En päässyt juhlatuulelle ollenkaan, taidan olla vanhanaikainen ja vaatia kirkon tai edes jonkinmoisen rituaalin ennen juhlaa.
Kiitti. T. K
Nää nyt ei sinänsä mitenkään epäonnistuneet olleet, varmasti hääpari oli itse todella tyytyväinen mutta itse en ikimaailmassa voisi mennä näin naimisiin:
Kutsut sähköpostilla/tekstareilla. Hääpaikkana ilmainen, ankea seurakuntatalo. Tarjoilut nyyttärimeiningillä (tämä oli ainut lahjatoive, että jokainen toisi tarjottavaa). Häävalssi soitettiin cd-soittimella. Ei ohjelmaa, ei edes tanssia tuon häävalssin lisäksi, eipä olisi toisaalta tilaakaan ollut muiden tanssia.
Kyseinen pari siis hyvin vähävarainen. Mies on lievästi kehitysvammainen ja tekee töitä jossain pajalla ja saa jotain pientä tukea kelalta. Nainen ei kehitysvammainen mutta jotain vaikeuksia hänelläkin on (en muista vaan mitä, kävi mm. halpotetun peruskoulun) ja työskentelee äitinsä omaishoitajana.
Toisaalta nää oli siinä mielessä kivat häät että oli tosi helpot ja stressittömät itse hääparille. Ainut mistä heidän tarvitsi huolehtia oli omat vaatteet ja se cd-soitin ja -levy paikalle
Kaksi esimerkkiä, jotka tökki:
- häät, joissa morsiuspari ei halunnut julkista vihkimistä kirkossa vaan vieraat sai tulla vaan juhlapaikalle kirkon jälkeen... ääh, jotenkin tunnelma läsähti heti
- häät, joissa oli omituinen "kirkkomainen" vihkiminen jossain kellarihuoneessa ja häämarssi soitettiin cd:ltä. Häiden kliimaksi oli kuitenkin morsiamen tolkuton teatteri ja nyyhkiminen pitäessä puheita. Teennäistä...
Oltiin Kiteellä entisellä kyläkoululla järjestämässä häitä. Tiloja oli muokattu mutta koulumainen tunnelma ei ollut kyllä minnekään hävinnyt. Penkkejä ja tuoleja oli kyllä paljon mutta viihtyisää tunnelmaa ei saanut kyllä millään aikaiseksi. Tähän oltiin päädytty kun alueen kaikki paremmat paikat oli varattu. Tämä jäi ikävästi mieleen vielä vuosienkin jälkeen.