Paskimmat tai epäonnistuneimmat HÄÄT missä ootte ollut?
Mitä tapahtui?
Eikä nyt tänne sit mitään "käy sääliksi kun toisten häitä haukutte" -settiä, täällähän niistä on hyvä avautua!
Itellä ei oo ollut mitään erityisen huonoja, tylsiä häitä on ollut joissa ei selkeää ohjelmaa, yksissä ei ollut esim. mitään puheita ja leikkeinä vaan sulhasen ryöstö joka oli tosi kiusallinen morsiammelle ja sit tää leikki missä vieraat nostelee korista lappuja joissa on jotain tehtäviä.... tuskin kukaan näitä tehtäviä tulee ikinä toteuttamaan.
Kommentit (1007)
Tutun häät.
Mentiin kirkosta suoraan juhlapaikalle, jossa ensin kohotettiin malja ja sen jälkeen oli "vapaata seurustelua" muutama tunti. (Oltiin juhlapaikalla joskus klo 15) Joskus kuuden aikaan oli ruokaa. Se oli sentään hyvää! :-)
Ruuan jälkeen oli lisää vapaata seurustelua, kunnes joskus yhdeksän aikaan aloitti bändi. Kukaan ei tanssinut hääparia lukuunottamatta ja lapset juoksentelivat pitkin poikin..
Vasta kymmenen aikaan oli kakkukahvit. Jälkkärit oli huonoja:kakku kuivaa, jonka lisäksi oli tarjolla pahvinmakuisia keksejä ja jotain käärekarkkeja.
Kahvittelyn jälkeeen "baari" aukesi. Ja olikin muuten niin kallis baari, että snapsit maksoi n. 5euroa kappale ja muut juomat liki 10euroa..
Suurin osa vieraista lähti jo ennen kahvia kotiinsa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:30"]
Tutun häät. Mentiin kirkosta suoraan juhlapaikalle, jossa ensin kohotettiin malja ja sen jälkeen oli "vapaata seurustelua" muutama tunti. (Oltiin juhlapaikalla joskus klo 15) Joskus kuuden aikaan oli ruokaa. Se oli sentään hyvää! :-) Ruuan jälkeen oli lisää vapaata seurustelua, kunnes joskus yhdeksän aikaan aloitti bändi. Kukaan ei tanssinut hääparia lukuunottamatta ja lapset juoksentelivat pitkin poikin.. Vasta kymmenen aikaan oli kakkukahvit. Jälkkärit oli huonoja:kakku kuivaa, jonka lisäksi oli tarjolla pahvinmakuisia keksejä ja jotain käärekarkkeja. Kahvittelyn jälkeeen "baari" aukesi. Ja olikin muuten niin kallis baari, että snapsit maksoi n. 5euroa kappale ja muut juomat liki 10euroa.. Suurin osa vieraista lähti jo ennen kahvia kotiinsa.
[/quote]
Mä oon ollut samanlaisissa häissä. En tajuua, miksi nykyhäiden pitää olla kokonaisen työpäivän mittainen, tai oikeastaan ylityöpäivän. Vihkiminen aamulla, ruoka puolenpäivän jälkeen, kahvit illalla. Haloo! Venytetäänkö näitä juttuja pelkästään siksi, että morsian saisi liehua niissä hörhelöissään pitempään??
Kevään morsian kiittää ja kumartaa ketjuun osallistuneille! Sain ketjusta aivan valtavan hyviä vinkkejä.
Luulin ennen että hääleikit ovat "pakollisia" ja että vieraat kaipaavat niitä, mutta ketjun ansiosta uskalsin sanoa kaasolle ei kun hän niitä vänkäsi :D Muitakin pikkujuttuja osasin ottaa huomioon, en olisi tullut ajatelleeksi kun en ole järjestänyt pieniä tupareita suurempia juhlia ennen ja häissäkin olen ollut vain lapsena.
Oli kehutut häät, kyllä te mammat tiedätte mitä kansa haluaa ;)
Eli ketjun perusteella usein aikataulutus tai siitä tietämättömyys on usein ongelmana. Myös tuo ruokajuttu on ihmeellinen. Minkä ihmeen takia siitä pihistellään? Juomiin löytyy rahaa kyllä? Onko tosiaan niin, että hääpukuihin ja naurettaviin autoihin palaa suurin osa budjetista? Häätilatkin taitavat olla vähän liian ahtaita, joten siinäkin säästelty..ihme touhua! Järjestäkää häät vasta sitten, kun joka osa-alue on kunnossa ja teillä varaa ne oikeasti järjestää.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 05:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 23:52"]Erään läheisen sukulaisen häät, joissa ei ollut plaseerausta. Hääkutsu tuli koko perheelle ja lapset olivat tervetulleita. Hääpaikka sinällään olisi ollut hyvin lapsillekin sopiva. Oli leikkinurkkaukset ja muut. Plaseerauksen puuttuminen vaan pilasi koko juhlan meiltä ja muutamalta muulta perheeltä. Kutsuttujen joukossa oi kaksi perhettä, joissa perheenjäsen liikkui pyörätuolilla sekä kolme perhettä, jossa oli imeväisikäisiä lapsia. Me pyörätuolien ja lastenrattaiden kanssa kulkevat vieraat tietenkin olimme viimeisiä, jotka pääsimme juhlapaikalle. Jouduimme kaikki istumaan aivan juhlapaikan perällä olevaan pitkään pöytää, joka oli hieman kulman takana. Pyörtuolilla liikkuvat henkilöt eivät käytännössä päässeet liikkumaan omian avuin mihinkään, emmekä myös me, joilla oli mukana turvakaukaloita ja lastenrattaita. Kaukalo ja rattaat eivät mahtuneet mihinkään ruokapöydän viereen, vaan ne oi pakko jättää ainoaan lähellä olevaan paikkaan eli kulkutielle, joka johti buffet-pöydälle. Vauvoja oli pakko pitää sylissä koko ajan, koska kaukalot olivat monen metrin päässä kulkitiellä. Ruokaa ei päässyt hakemaan, jollei siirtänyt lastenrattaita/turvakaukaloita nesin jonnekin syrjemmälle ja siirtänyt pyörätuolissa istuvia monen metrin päähän tanssilattian nurkalle odottelemaan. Aika vähän tuli syötyä noissa häissä ja viivyimmekin vain vähän aikaa. Kyllä siinä plaseerauksessakin on puolensa. Ainakin omissa häissämme mietimme tarkkaan, että liikuntaesteiset pääsevät kulkemaan ja lastenrattaille ja kaukaloille on runsaasti tilaa pöytien vieressä. [/quote] olen ollut vauvan kanssa häissä, mutta emme kyllä survoneet kaukaloita ja hyökkäysvaunuja tien tukkeeksi. Hyvä kunette matkasänkyä laittaneet käytävälle, jotta pikku keisarinne olisi saanut tirsat ottaa
[/quote]
Onko sisälukutaidossasi jotain vikaa? Niitä vaunuja/kaukaloita ei yksinkertaisesti saanut mahtumaan mihinkään!!! Salin toisessa päässä olisi kyllä ollut tilaa, mutta me "pyörillä liikkuvat" pääsimme mäen päällä sijaitsevalla juhlapaikalle niin myöhään, että ohjelma oli jo ehtinyt alkaa kun saimme itsemme sullottua sinne kapean salin viimeiseen vapaaseen pöytään. Ja ne vaunut eivät todellakaan olleet kenenkään muiden, kuin meidän liikuntaesteisten/lapsiperheiden kulkemisen tiellä, koska rakennuksen kulma sattui juuri tuohon kohtaa, joka erotti meidän pöytämme muista.
Järjestimme kyllä itsellemme tilan myöhemmin illalla, mutta kesken ohjelman/ruokailun emme tätä voineet tehdä. Meillä lapsiperheellisillä oli kyllä toimivat jalat, mutta eniten harmittaa pyörätuoli-ihmisten puolesta, jotka eivät varmasti voineet nauttia juhlista lainkaan.
Harmi kun lestadiolaishäitä parjataan niin paljon. Yleensä ne ainakin menevät jouhevasti.vihkimisen jäljeen pääsee yleensä suoraan syömään,ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi,koskaan ei oo tarvinnut odottaa paria kuvauksesta koska valokuvassa käydään ennen vihkimistä.
no ohjelma on vähän tylsää kyllä jopa näin vl:n mielestä.yleensä kun ollut perinteenä se yksi juhla(seura)puhe olla niin vanhemmat ikäpolvet pitää huolen että se varmasti on vaikkei hääpari haluaisikaan.nykyään ne on ihan ok mutta aina välillä sattuu sellaisia puhujia että ainakin nuorempi vl-polvi ahdistuu.
mutta vl-häissä on kyllä oikeasti se hääpari tärkein.
Oon just miettinyt että pidetäänkö lapsettomat häät ja toi kaukalohullu sai mut taas vähän enemmän sen kannalle...Kuka ihme raahaa vaunuja ja kaukaloita juhlapaikalle sisätiloihin. Hääjuhlien salit on lähes poikkeuksetta ahtaita paikkoja..Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:53"]Harmi kun lestadiolaishäitä parjataan niin paljon. Yleensä ne ainakin menevät jouhevasti.vihkimisen jäljeen pääsee yleensä suoraan syömään,ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi,koskaan ei oo tarvinnut odottaa paria kuvauksesta koska valokuvassa käydään ennen vihkimistä.
no ohjelma on vähän tylsää kyllä jopa näin vl:n mielestä.yleensä kun ollut perinteenä se yksi juhla(seura)puhe olla niin vanhemmat ikäpolvet pitää huolen että se varmasti on vaikkei hääpari haluaisikaan.nykyään ne on ihan ok mutta aina välillä sattuu sellaisia puhujia että ainakin nuorempi vl-polvi ahdistuu.
mutta vl-häissä on kyllä oikeasti se hääpari tärkein.
[/quote]
lisään vielä että ei ole morsiamenryöstöjö tai muuta rahankeruuta.vieraiden ei myöskään tarvitse kustantaa omia syömisiään.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:06"]
Jonkun muun mielestä omat hääni olivat ehkä tylsät, menimme naimisiin käräjäoikeudessa, mukana kummankin perhe ja minun yksi kaverini joka oli "kaaso" ja otti meistä hääkuvat (ENNEN vihkimistä). Vihkiminen kesti noin viisi minuuttia, sitten suuntasimme porukalla varaamaamme ravintolan kabinettiin syömään ja kahvittelemaan. Ei odottelua, ei ohjelmaa, ei kaukaisia sukulaisia, ei mitään ylimääräistä. Vain lähipiiri, hyvää ruokaa ja pari lasia hyvää viiniä. Minulle itselleni juuri parhaan kaltainen hääjuhla, enkä ole kuullut että perheenjäsenemme olisivat valittaneet mistään (päinvastoin, veljeni tokaisi vihkimisen jälkeen että oli juuri sopivan pituinen vihkikaava :D)
[/quote]
Sun häät ei tosiaankaan olleet tylsät vaan aivan nappiin onnistuneet! Vieraat viihtyi ja morsiusparilla oli mukavaa. Mä olen ollut todella onnekas siinä mielessä, että meidän suvussa häitä on vietetty samoin (omat sekä sisarusten häät ja myös miehen siskon).
Sen verran oon kuitenkin joutunut kärsimään kavereiden häissä, että tiedän kyllä senkin, millaisia ne epäonnistuneet viritykset odottamisineen ja ruuan loppumisineen ja kännipäissään möykkäävine sulhasineen on... :D
Ystäväni häät olivat muuten ihan onnistuneet, kauniit puitteet, järjestelyt toimivat ja ruoka oli hyvää. Mutta: kun saavuttiin kirkosta juhlapaikan pihaan, niin sillä aikaa kun hääpari oli kuvattavana, häävieraille oli ohjelmassa tutustumisleikkejä. Kaikille jaettiin lappu, jossa oli yhden tai kahden juhlavieraan nimi, ja tämä ihminen piti sitten etsiä sieltä joukosta ja keksiä sitten tyhjästä jotain puhuttavaa. Minun lapussani oli joku vanha sukulaissetä, jonka kanssa sitten väkisin koitin jutella jotain yhdentekevää. Kun hääpari vihdoin ilmaantui paikalle, onnittelumaljojen jälkeen päästiin sisään ja huomattiin, että kiva, täällä on sekoitettu istumajärjestys. Meitä oli tiivis neljän hengen ystäväporukka, johon tämä morsiankin kuului, ja meidät kolme oli sitten erotettu niin että yksi meistä joutui yksin pöytään, jossa oli kaksi keski-ikäistä pariskuntaa, ja me kaksi muuta istuimme toisessa pöydässä. Meidän pöydässä oli minun ja ystäväni lisäksi pariskunta, jonka nainen jostain syystä suhtautui minuun tosi halveksuvasti ja pyöritteli silmiään joka kerta kun avasin suuni. En ollut koskaan ennen tavannut heitä, joten en tiedä, mistä tämä vastenmielisyys.
Onneksi pöydissä ei tarvinnut pönöttää kuin ruokailun ja ohjelman ajan, jota ei ollut liian pitkästi, ja kakkukahvien kohdalla pystyi jo valitsemaan istumapaikkansa itse. Mutta tuo väkinäinen ventovieraiden kanssa istuminen ja yrittäminen keksiä jotain puhuttavaa ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä ja kumpaakaan ei millään tavalla edes kiinnosta tutustua... Se latisti tunnelmaa todella paljon. Jos on mielestään pakko yrittää tutustuttaa ihmisiä toisiinsa, niin voisi edes miettiä sellaiset ihmiset, joilla mahdollisesti olisi jotain yhteistä ja joista voisi olla oikeasti kiva tutustua toisiinsa.
Mikään ei taas kelpaa. Osa sanoo ettei saisi olla ohjelmaa ollenkaan ja osa valittaa ettei ohjelmaa ollut. Puheita ei saa olla / puheita ei ollut. Liian vähän / liian paljon. Liian pieni tila / liian iso.... ja juhlat pelkästään vieraita varten. kyllä mun mielestä häät ja hääjuhlat pitää olla parin näköinen. plus häät on parille se tärkein eikä vieraille.
Yläasteaikaisen, lestadiolaisen kaverini häät. Meinasin nukahtaa tylsyyteen, puheita puheiden perään. Varmaan toki uskontokunnan edustajat pitivät näistä pitkäpiimäisistä jaaritteluista. Minä en.
Eksäni kaverin häät, joista en tuntenut ketään ja jotka selkeästi oli "sisäpiirijuttu". Ulkopuolisena se sitten oli äärettömän tylsää, minä kun en tuon viinan kanssakaan tykkää läträtä. Kaikki muut aivan umpitunnelissa... Muilla näytti kyllä olevan kivaa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:57"]tuli niin epäselvä teksti kännykällä, että otan uusiksi.. eli, serkun häät Suomenlinna. tulimme Mikkelistä asti, oli syksy ( elokuun loppu tai syyskuun alku). KUKAAN ei maininnut että pitäisi pukeutua lämpimästi, joten oli melko karmea yllätys tajuta että lautatalta piti kävellä saaren läpi kellarimaiseen tilaan, jossa hääjuhla pidettiin. minulla oli ohuet mekko ja pitsibolero sekä korkokengät.. äitini lähes itki puolestani kun kompuroin perässä nenä valuen ja mies koetti lohduttaa" ettei varmasti ole enää pitkä matka" etten jäätyisi. siis voi helvetti, sanon minä! ette sitten yhtään varoittaneet! :Ovessakin oli ulkona, joten vessareissu piti tehdä pimeässä ja hirveässä tuulessa ! kun lopulta pääsimme takaisin Helsinkiin ja hotelliin, kiskoin lämpimäkseni kunnon kännit.. [/quote] Et sitten itse voinut yhtään ottaa etukäteen selvää juhlapaikasta? Taidat olla juuri näitä mikrossakissankuivattajatyyppejä...
[/quote]
olin uskossa, että ne olisivat KIRKOSSA koska sellaisen tiesin sieltä löytyvän. en myöskään ollut ikinä käynyt Suomenlinnassa, en tiennyt kävelymatkoista enkä osannut ajatella että siellä tuulee niin pirusti! äidillä oli muistaakseen suorat housut ja neuletakki, mieheni asua en muista mutta kellekään ei oltu vinkattu että päällystakkia mukaan ja kengät joilla voisi kävellä! :/ menimme satamaan taksilla ja lautalla sinne Suomenlinnan, luulin että kävelemme vain pari metriä tai sitten saamme autokyydin..! oli tod. vittumainen yllätys kömpiä puolipukeissa ja kuuden sentin koroissa koko pirun saaren läpi..
ja se ulkovessa.....! käännyin pimeässä ja kovassa tuulessa väärään suuntaan, sen jälkeen päätin että pidättelen hotelliin asti.
"se joka jäätyi Suomenlinnan kellariin"
[/quote]
Oikeesti, kuuden sentin koroilla tuo tuska. Kuka tahansa kävelee tuollaisilla koroilla minne vaan. Oikeasti, itse asun kaukana Helsingistä ja Seurasaaresta mutta otan selvää asioista ennen juhlia. Ei saa olla niin uusavuton. Vai oletko normaalistikin kun kerran miehesi ja äitisi tuskailivat puolestasi...
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:52"]Huonoimmat olivat varmaan omani; maistraattivihkiminen, johon osallistuivat vain molempien vanhemmat ja sisarukset. Sen jälkeen vapaata seurustelua eräällä mökillä. Lämmin ruoka oli vain maistraatissa olleille, söimme sen ja kakunkin leikkasimme ennen muiden tuloa. Mitään ohjelmaa ei oltu suunniteltu, jt-isästäni piti kylmiltään puheen, joka muistutti enemmän kirja-arvostelua. Sulhasen ja minun sukulaiseni hengailivat omissa ryhmissään ulkona, terassilla tai sisällä. Kävivät hakemassa herkkuja silloin kun halusivat, en muista edes puhuneeni kaikille. Alkoholia ei tarjoiltu. Lähdimme jo parin tunnin päästä hotelliin, juuri kun viimeiset vieraat olivat saapunet. Isäpuoleni oli sitten avannut oman alkonsa ja uhkaillut muita vieraita makkaratikuilla siihen asti, että äitini ajoi hänet pois.
[/quote]
Älä nyt kainostele, teillähän on ollut siellä ihan loistoviihdettä isäpuolesi ansiosta :'D
Mutta mikä on hyvää hääohjelmaa, kun leikit ovat aina yhtä ärsyttäviä? Esim. Juuri kun morsiuspari on kuvauksissa, mitä silloin pitäisi tapahtua, muuta kuin vapaata seurustelua?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:30"]
Tutun häät. Mentiin kirkosta suoraan juhlapaikalle, jossa ensin kohotettiin malja ja sen jälkeen oli "vapaata seurustelua" muutama tunti. (Oltiin juhlapaikalla joskus klo 15) Joskus kuuden aikaan oli ruokaa. Se oli sentään hyvää! :-) Ruuan jälkeen oli lisää vapaata seurustelua, kunnes joskus yhdeksän aikaan aloitti bändi. Kukaan ei tanssinut hääparia lukuunottamatta ja lapset juoksentelivat pitkin poikin.. Vasta kymmenen aikaan oli kakkukahvit. Jälkkärit oli huonoja:kakku kuivaa, jonka lisäksi oli tarjolla pahvinmakuisia keksejä ja jotain käärekarkkeja. Kahvittelyn jälkeeen "baari" aukesi. Ja olikin muuten niin kallis baari, että snapsit maksoi n. 5euroa kappale ja muut juomat liki 10euroa.. Suurin osa vieraista lähti jo ennen kahvia kotiinsa.
[/quote]
Mä oon ollut samanlaisissa häissä. En tajuua, miksi nykyhäiden pitää olla kokonaisen työpäivän mittainen, tai oikeastaan ylityöpäivän. Vihkiminen aamulla, ruoka puolenpäivän jälkeen, kahvit illalla. Haloo! Venytetäänkö näitä juttuja pelkästään siksi, että morsian saisi liehua niissä hörhelöissään pitempään??
[/quote]
Just näin. Pahinta on tuntien odottelu joka välissä, kun aikataulu on mitoitettu mahdollisimman pitkäksi. Vieraat ovat vain yleisöä jonka tarkoituksena on ihailla hääparia (=morsiamen prinsessapäivää). Vaivaannuttavat leikit ja ohjelmanumerot. Kutsun mukana lista hyväksyttävistä lahjoista häälahjapalvelussa tai tilinumero rahalahjoituksille, josta voi nimellä tarkistaa, minkä summan kukin on antanut. Häihin varattu 12 tuntia ja paikaksi sellainen, josta on vaikea päästä kesken pois.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:30"]
Joku vastasi tosi hyvin, että isojen juhlien järjestäminen on vaikeaa ihmisille, jotka eivät ole tottuneet työkseen tai muuten järjestämään mitään niiden kaltaista. Tämän vuoksi itse koen epäonnistuneimmiksi häiksi sellaiset, joissa ei ole otettu apua vastaan ammattilaisilta, vaan teetetään työ juhlavierailla tai tehdään itse ilman riittävää osaamista/aikaa/rahaa.
Esimerkkinä häät, jossa ei haluttu palkata tarjoilijoita tai pitopalvelua, joten bestmanit asettelivat ravintolasta tilatut ruuat esille, kaatoivat viiniä, täyttivät vesikannuja, keräsivät likaiset lautaset pois pöydistä jne. oman ruokailunsa ohessa. Häissä ei ollut myöskään ketään seremoniamestaria, joten koko ajan oli vähän epäselvää, mitä tapahtuu milloinkin. Kakkukahvit venyivät edellä mainituista syistä lähelle puolta yötä, jolloin paikalta olivat jo lähteneet lapsiperheet ja iäkkäämmät. Kahvinkeittohan kuului tietty bestmanin hommaan, jonka hän hoiti omalla Mocca masterillaan. Paikalle tilatun muusikon kanssa oli sovittu vain tunnin keikasta, joten kun vanhempi väki halusi vielä tanssia, niin valjastivat kaasot yhden juhlavieraan keikalle, kun hänhän on sellainen musiikkimies ja kitarakin on autossa kerran mukana. Näytti siltä, että kukaan ei ollut miettinyt juhlapaikan siivousta, koristeiden purkua, tuolien, pöytien ja av-kamojen roudausta, joka tosin piti hoitaa yöllä kun paikan vuokraaja saapui sen meille kertomaan. Hääpari oli sopivasti häipynyt jo hääyön viettoon. Kaasot olivat niin umpitunnelissa, että bestmanit ja me bestmanien vaimot sitten hoidimme tuon homman. Tästä ei oltu puhuttu mitään ennen häitä ja miehenikin vain oletti, että siivous on sovittu jonkun tahon kanssa, koska hänelle siitä ei oltu mainittu. Kysyin hääparilta myöhemmin, että miten te olitte sen siivouksen suunnitelleet. He vain sanoivat, että sulhasen siskon piti hoitaa se, että eihän siinä niin paljon hommaa nyt pitänyt olla. Ärsytystä lisäsi se, että morsian oli kuukausitolkulla keuhkonnut kaikenmaailman servettien kirjailuista, photo booth- koristeista jne. tilpehööristä, mutta sitten suuria linjoja ei vain mietitä lainkaan.
[/quote]
Mä olen ollut ainakin kymmenen kertaa vastaavissa häissä!
Jotka venyy ja vanuu ja ajelehtii umpimähkään, kun KUKAAN ei ole miettinyt, mitä milloinkin tehdään. Ei se asia etene, jos ei joku sano ja myös ilmoita kaikille vieraille, että NYT nostetaan malja, NYT pidetään puhe, NYT aloitetaan ruokailu, NYT tulee musiikkiesitys, NYT leikataan hääkakku ja sen jälkeen kaikki muutkin saa kahvia.
En tarkoita, että pitäisi olla joku sekunnintarkka aikataulu vaan sitä, että jollakin pitää ylipäätään olla se homma hallussa.
Kun homma ei ole hallussa, tulee just myös noita, että ruoka loppuu. Eräänkin kerran (kun yleensä jättäydyn sinne jonon hännille) olen mennyt pöytään, jossa on jäljellä salaatinrippeitä ja leivänmuruja, hyvässä lykyssä muutama jäähtynyt peruna. Nämä asiat pitää jättää ammattilaisen mietittäväksi, jos ei itsellä ole halua tai kykyä.
[/quote]
Voi kyllä! Olen ollut tälläisissä häissä ja ne pistävät vihaksi koska olen itse pitopalvelualalla. Tiedän siis tarkalleen mitä pitöä ajatella ja ottaa huomioon kun juhlia järjestetään. Olen kaksi kertaa tarjonnut apuani ilmaiseksi häihin joissa kaikki on haluttu tehdä itse, mutta neuvojani ei olla kuunneltu. Yhdeltä ystävältä kysyin aikatauluista ja tarjouduin arvioimaan miten paljon aikaa mihinkin juhlan vaiheeseen kannattaa varata aikaa, ystäväni ei halunnut tälläistä miettiä koska heillä oli tavoitteena "rento meininki". Otti päähän sitten olla vieraana näissä häissä kun esim. ruokailu oli täysin kaaoottinen. Koko ajan jostain pöydistä puuttui jotakin ja yksittäisiä asioita sitten metsästettiin. Tähän meni tunteja. Iltapalasta kukaan ei informoinut, joten puolet vieraista jotka olivat ulkona saivat tiedon vasta kun ruuat oli korjattu pois. Vieraista ei huolehdittu. Olipa "rentoa". Seurauksena huono tunnelma, ärsyyntyneitä, nälkäisiä ja väsyneitä vieraita. Ei näin.
Kyllä ne aikataulut ja muu organisointi nimenomaan takaavat sen rennon tunnelman. Kun ihmiset saavat ruokaa, juomaa ja viihdykettä sujuvasti ja sopivaan tahtiin niin siitä se tunnelma syntyy.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 23:13"]
Koruton juhlatila, ei juuri koristeita, todella vähän vieraita, ruoat ja leivonnaiset itse värkkäiltyjä... Kaikessa sellainen kotikutoisuuden tuntu. Ei vaikuttanut siltä että oltiin hirveästi haluttu panostaa rahaa, vaikka naimisiin mennään vain kerran.
[/quote]
Asutko jossakin katolisessa maassa, jossa avioero ei ole sallittu? Suomessa ei ole mitenkään erikoista, että hääparista vähintään toiselle ne ovat jo kolmannet juhlat. Sitten meillä on sellaisiakin pareja, jotka ovat olleet vuosikymmeniä yhdessä ilman ensimmäisiäkään häitä.
[/quote]
Ystäväperheellä oli näin. Olivat asuneet yhdessä kymmenisen vuotta, ja kaksi yhteistä lastakin (+toisen lapsi edellisestä suhteesta). Sitten vasta menivät naimisiin kymmenen vuoden jälkeen. Häät oli perinteiset Etelä-Pohjalaaset ja kivaa oli meillä lapsillakin (tästä aikaa miltei 20 vuotta).