Onko muita, joiden mielestä joulukalenterit ovat menneet ihan överiksi
Joka päivä uusi lelu, koru tai meikki, eikös se ole jo aika ylenpalttista? Onko joululahjoissa enää mieltä, jos koko joulukuun ajan saa joka päivä yhden lahjan? Entäs joku suklaapatukka tai karkkipussi joka päivä, eikö se ole jo vähän liikaa?
Kelpaako enää kellekään lapselle se perinteisen kokoinen suklaakalenteri, jos ”kaikki muut” saavat jonkun metrin kokoisen Kinder-kalenterin tai joka päivä legopaketin?
Kommentit (431)
Kelpaa hyvinkin perinteinen partiolaisten KUVAKALENTERI.
Ihan se on mihin muksus opetat. Kyllähän ne saattaa purnata vastaan, mutta sitten voi sanoa, että tuokin kalenteri lähtee.
Uhkaus, lahjonta ja kiristys toimii yhä.
Satuin näkemään WEFin suunnitteleman joulukalenterin vuodelle 2023. Siellä oli piikki jokaisen päivän luukussa. Viimeinen luukku näytti minusta uurnalta.
Jokunen vuosi sitten olisin kovasti tahtonut ostaa itselleni tietyn kosmetiikkakalenterin hinta n. 100 euroa.
En ostanut, kun ei ollut varaa. Nyt on muttei enää kiinnosta.
Minä ostin juuri kaverilleni upean 23 euron suklaakalenterin, hän piti siitä kovasti. Mukava ilahduttaa ystävää.
Mies on kahtena jouluna ostanut eroottisen kalenterin. Aluksi olin epäileväinen mutta monet kalentereista löytyneet jutut ovat jääneet ympärivuotiseen käyttöön. Viisikymppisiä ollaan.
Itse ostan Clipperin jouluteepakkauksen, jossa on yksi maku jokaiselle päivälle.
Saa luvan mennä joulukalenterista:D
Mitä vähemmän saastuttavaa krääsää, sen parempi joulu. ✨
Ilosanoma kalenteri . Hyviä uutisia . Synti sovitettu . Poika annettu. Armo tullut . Armosta pelastuu. Ja sitten karkkeja .
Vierailija kirjoitti:
Kelpaa hyvinkin perinteinen partiolaisten KUVAKALENTERI.
Ihan se on mihin muksus opetat. Kyllähän ne saattaa purnata vastaan, mutta sitten voi sanoa, että tuokin kalenteri lähtee.
Uhkaus, lahjonta ja kiristys toimii yhä.
Pitäisi opettaa partiossa varmaan uutta testamenttia eikä vanhaa .
Todellakin jokin Kaalimadon seksilelukalenteri alkaa mennä jo yli mun hilseen ja mielestäni mautonta semmoista mainostaa joka tuutista. Miksi pitää joulu sekoittaa mukaan tuommoiseenkin. Joku kosmetiikkakalenteri on vielä ihan mukava tai teekalenterit yms.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän teejoulukalenterista. En saa lahjoja keltään, miestä ei kiinnosta joulu pätkän vertaa ja hän on muutenkin nykyään kylmä ja sulkeutuu omiin juttuihinsa. Lapsille hankin lahjat ja teen ihanan joulun. Heidän puolesta mitä vaan <3
Kuitenkin iltaisin lasten nukkuessa, kun katson kotiani, tulee suru. Kaunis joulu tulossa, silti sisälläni on jotenkin hyljätty olo ja yksinäisyys. Silloin avaan oman joulukalenterin, käperryn teekupin kanssa tuvan hämärään ja leikin, että joku keitti sen teen minulle. Viltti hartioilla tuntuu siltä, että joku välittäisi edes vähän.
Halit sulle, siskoseni. Täällä toinen jota kukaan ei koskaan helli. Ollaan sitten edes itse itsellemme lempeitä.
Kalenteri niin, että miesystävä antaa sen tyttöystävälleen, esimerkiksi joku lokerikko tms. Joka luukkuun laittaa karkin, korun, konvehdin, lupauksen tehdä joku työ. Viimeisessä lokerossa numero 24 on kihlasormus.
Meitä on kolmaskin ihan samanlaisin kuvioin. Laitoin makuuhuoneeseeni tekokuusen koska se ei varista ja sen alle kosmetiikkakalenterin jonka hankin itselleni ainoana juttuna. Minusta se on aika pientä ja vaatimatonta kun töissä kuuntelin ulkomaanmatkoista, kampaaja- ja kosmetologikäynneistä ja kalliista harrastusvälineistä. Tai syntymäpäiväpippaloista. Ne asiat eivät kuulu elämääni. Kaunistaudun itse. Kehitän maailmankuvaani lukemalla, ja itseäni ajattelemalla positiivisesti. Kyllähän mukava mies...no ei niitä riitä kaikille tai sitten en vaan ole ansainnut sellaista.
Joku Fazerin suklaapatukkakalenteri on kyllä kaupallisuuden huipentuma. Samat 24 suklaapatukkaa saa hyllystä puolta halvemmalla mutta kalenterina hinta on kaksinkertainen. Ja ihmiset ostaa hyllyt tyhjiksi. Se pahvikotelo tuskin maksaa yhtä paljon kuin suklaat. Ihan naurettavaa, mutta myyntihän onkin täysin psykologista toimintaa, ei siinä enää rahalla ole merkitystä. Idea myy ja joulu etenkin.
Toinen mitä en ymmärrä on ne itse kootut ja pakatut lahjat joita joulukalenterina esitellään. Eli ostetaan jopa satojen eurojen edestä pieniä lahjoja, paketoidaan jokainen erikseen erilaisiin papereihin ja numerot päälle. "Kalenteri" on sitten sellaisen banaanilaatikollisen kokoinen röykkiö lahjoja. Vieläkö sitten aattona lahjotaan lisää? Luultavasti. Ekologisuudesta puhutaan paljon mutta jouluna koko ajatus heitetään romukoppaan ja mällätään hirvittävästi kaikella turhuudella.
Löysin omista jemmoistani kaksi kuvakalenteria parinkymmenen vuoden takaa, niissä on iloa ihan riittävästi ja tuskin edes niitäkään avaan. Tulee se joulu ilman kalenteriakin.
Servertikalenteri olisi kiva, jossa olisi vaikka 4 samanlaista servettiä. Se määrä riittäisi pikkuperheelle pääaterialle tai sinkulle päivän kaikkiin aterioihin.
Minä ostaisin keksikalenterin, jos sellaisia olisi tarjolla. Olisi mukava maistella erilaisia keksejä aamiaisen lopuksi. Tai sitten jäätelökalenteri.
Minua taas häiritsee se krääsän määrä, siis turhan krääsän. Katselin kaupassa Minions-kalenteria lapselle, mutta sitten huomasin sisällön: osassa luukkuja on pari minikokoista suklaahippukeksiä, lopuissa lähinnä avaimenperiä! Siis kuka tarvitsee kymmentä avaimenperää??
Taffel taisi saada palautetta viime vuotisesta kalenteristaan tähän liittyen (kasa krääsää sipsien tilalla), nykyinen on huomattavasti parempi versio.
Vierailija kirjoitti:
Servertikalenteri olisi kiva, jossa olisi vaikka 4 samanlaista servettiä. Se määrä riittäisi pikkuperheelle pääaterialle tai sinkulle päivän kaikkiin aterioihin.
Minä ostaisin keksikalenterin, jos sellaisia olisi tarjolla. Olisi mukava maistella erilaisia keksejä aamiaisen lopuksi. Tai sitten jäätelökalenteri.
Jäätelökalenteria löytyy. :) Hinta 40€:n pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku Fazerin suklaapatukkakalenteri on kyllä kaupallisuuden huipentuma. Samat 24 suklaapatukkaa saa hyllystä puolta halvemmalla mutta kalenterina hinta on kaksinkertainen. Ja ihmiset ostaa hyllyt tyhjiksi. Se pahvikotelo tuskin maksaa yhtä paljon kuin suklaat. Ihan naurettavaa, mutta myyntihän onkin täysin psykologista toimintaa, ei siinä enää rahalla ole merkitystä. Idea myy ja joulu etenkin.
Toinen mitä en ymmärrä on ne itse kootut ja pakatut lahjat joita joulukalenterina esitellään. Eli ostetaan jopa satojen eurojen edestä pieniä lahjoja, paketoidaan jokainen erikseen erilaisiin papereihin ja numerot päälle. "Kalenteri" on sitten sellaisen banaanilaatikollisen kokoinen röykkiö lahjoja. Vieläkö sitten aattona lahjotaan lisää? Luultavasti. Ekologisuudesta puhutaan paljon mutta jouluna koko ajatus heitetään romukoppaan ja mällätään hirvittävästi kaikella turhuudella.
Löysin omista jemmoistani kaksi kuvakalenteria parinkymmenen vuoden takaa, niissä on iloa ihan riittävästi ja tuskin edes niitäkään avaan. Tulee se joulu ilman kalenteriakin.
Olen samaa mieltä noista patukka ym. kalentereista, ovat tylsiä ja kalliita: maut/tuotteet ovat jo olemassa, edes kääre ei ole erilainen. Olisiko liikaa pyydetty jos Fazer tekisi kalenterin, johon tulisi esim. naapurimaassa myytäviä tuotteita (Ruotsin markkinoilla on useampi tuote, joita ei saa Suomesta)?
Mikä ihmeen "perinteinen suklaakalenteri", perinteinen joulukalenteri on kuvakalenteri! Itse tykkäsin niistä eniten lapsena, teininä, ja edelleen ostan sellaisen. Suklaakalenterit oli ihan surkeita mielestäni jo lapsena, kuvat oli paljon mukavampia.
Tavarakalenterit ei oo mielestäni oikein kivoja, liikaa krääsää ja jotenkin vesittää koko joulun odotuksen, mutta on niitä kivojakin, esim ne tee-, puuro- yms kalenterit voi olla kivoja jos teetä tai puuroja käyttää joka tapauksessa.
Ostin mielestäni kalenterin, joka ei ole krääsää tai massatuotantoa. Pienen suomalaisen chilikastikefirman chilikalenterin, joka on käsintehty ja siinä on yhteistyössä Riitan Herkun kanssa muitakin chilijuttuja kuin kastiketta. Siirappeja, suolaa, sinappia jne. Chilihulluna jokainen tulee varmasti syötyä ja näen pienet purkit vähän kuin maistelusettinä. Jos tykästyy johonkin, voi ostaa sellaisen sitten täysikokoisena. Kotimaisen käsityön tukeminen ei minusta ole pahasta.
Chili kalenterin aiheena toki karsii paljon käyttäjäkuntaa pois, koska kastikkeet eivät ole miedoimmasta päästä. Mutta ajatuksena kotimainen pieni käsityönä tehty kalenteri on kiva ja tällaisia saisi olla enemmänkin eri aiheista, sellaista pientä ja hyödyllistä. Vaikkapa niitä mainittuja hilloja tai teetä, miksei kahviakin. Voisi aamukahvit hörpätä eri makuisena joka aamu jos luukusta tulisi pariin kupposeen riittävä määrä kahvia. Kosmetiikkakalenterin ostin kerran, samoin korukalenterin ja kynttiläkalenterin, mutta kuten monesti jo mainittu ei niissä iso osa ollut mieluisia tuotteita.