Onko 4 km juoksu 30 minuuttiin aivan surkea tulos?
Puoli vuotta olen nyt käynyt lenkillä ja tähän olen päässyt. Lähtötilanne oli, etten jaksanut juosta 50 metriäkään.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:37"]
Miksi sinun pitäisi juosta puolessa tunnissa jokin tietty matka? Oletko harjoittelemassa kilpailuihin?
[/quote]
Jos liikkuu vain kunnon vuoksi niin kuljettu matka ja syke on ne asiat millä on merkitystä. Kuljettu matka määrää kalorit ja sykealue sopivan rasituksen.
+40v mies
[/quote]
Kyllä se liikuntaan käytetty aika ratkaisee. Vai meinaatko, ettei juoksumatolla kulu kaloreita?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:41"]
Miksi ihmeessä pitää juosta jos tuohon pääsee reippaasti kävellenki?
[/quote]
Harva kävelee noin kovaa... kokeile, itse en pysty. Vähän vajaa 7km/h menee reippaalla kävelyllä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:50"]
[/quote]
Kyllä juoksu hitaastikin silti kunnon päälle enemmän tekee kuin kävely. Kokeilepa.
[/quote]
Sanoisin niin päin että 8km hölkkä menee rennommin ja vähemmillä jalkavaivolla kun yhtä nopea kävely. Kunnon kohottamisen kannalta ei ole niin merkitystä että kummalla askellajilla etenee.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:50"]
[/quote]
Kyllä juoksu hitaastikin silti kunnon päälle enemmän tekee kuin kävely. Kokeilepa.
[/quote]
Tekee, meinasin just että monesti näkee näitä paikallaan juoksijoita jotka kauheesti pinkoo muttei etene, eikö ole viisaampaa juosta eteenpäin jos juoksee?
[/quote]
miksi eteenpäin? Voi vaikka juosta paikallaan 30min ellei satu jotain villieläintä olemaan paossa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:37"]
Miksi sinun pitäisi juosta puolessa tunnissa jokin tietty matka? Oletko harjoittelemassa kilpailuihin?
[/quote]
Jos liikkuu vain kunnon vuoksi niin kuljettu matka ja syke on ne asiat millä on merkitystä. Kuljettu matka määrää kalorit ja sykealue sopivan rasituksen.
+40v mies
[/quote]
Kyllä se liikuntaan käytetty aika ratkaisee. Vai meinaatko, ettei juoksumatolla kulu kaloreita?
[/quote]
No ei paljon kaloreita kulu, jos hihna ei liiku.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:55"]
[/quote]
Harva kävelee noin kovaa... kokeile, itse en pysty. Vähän vajaa 7km/h menee reippaalla kävelyllä.
[/quote]
Mä olen pieni mies ja kävelen 7km/h 5km menee helposti 45min joku on kyllä sanonu että kävelen kovaa, mutta en omastamielestä edes kävele...
Juokse omalla sykealueella, kehittää parhaiten. Talvella on hyvä parantaa peruskuntoa. Luulen, että tuo rasittaa aika paljon joten muutama kevyt lenkki mukaan.
Juoksu on huono kuntoilulaji, nivelet lujilla. En pysty juoksemaan ollenkaan. Hiihtäen menee jopa 50km
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:52"]
keskinopeudeksi tulee 8km/h eli ihan ok vauhtia, sellaista reipasta hölkkävauhtia :) Siitä on hyvä jatkaa ja nostaa pikkuhiljaa nopeutta kun kunto kasvaa lisää. Tsemppiä! :)
[/quote]
No ei tuo kyllä mitään reipasta hölkkävauhtia ole millään mittarilla, mutta onhan tuo ihan ok, jos kerran lähtötaso oli liki nollan luokkaa.
Itse kävelen yleensä noin10 kilometrin kävelylenkkejä ja normireippaalla kävelyvauhdilla 10 kilometriin kuluu aikaa aikaslailla tasan 90 minuuttia. Mikä siis tarkoittaa, että tasainen matkavauhti on 3,33 kilsaa 30 minuuttiin.
Mutta hienoa on se, että ap ylipäätään on ottanut itseään niskasta kiinni ja ruvennut lenkkeilemään. Jatkossa se kehitys ei tee aivan yhtä suuria loikkia, mutta jos kehittyä haluaa jatkossakin, niin kun on saanut peruskestävyyden riittävälle tasolle, niin kannattaa ruveta hieman vaihtelemaan lenkkivauhtia, eli väliin hieman kovempivauhtisia lenkkejä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:04"]
Juoksu on huono kuntoilulaji, nivelet lujilla. En pysty juoksemaan ollenkaan. Hiihtäen menee jopa 50km
[/quote]
Tämä on kyllä totta. Kävely on erinomainen ja todella aliarvostettu laji.
[/quote]
Tämä totta. Itse olen vaihtanut kokonaan kävelyyn, kun ei polvet tahdo tykätä juoksemisesta. Reipas kävely on yllättävän tehokas kuntoilumuoto. Toki talvella myös hiihtoa ja kesällä pyöräilyä.
[/quote]
Monestakin syystä. Hidas juoksu on juuri rasvanpolttosykkeellä, reipas kävely taas ei. Juoksu kehittää hengitystä ja hapenottokykyä paremmin kuin reippainkaan kävely. Samoin luustoa (tärähtely).
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:52"]
keskinopeudeksi tulee 8km/h eli ihan ok vauhtia, sellaista reipasta hölkkävauhtia :) Siitä on hyvä jatkaa ja nostaa pikkuhiljaa nopeutta kun kunto kasvaa lisää. Tsemppiä! :)
[/quote]
No ei tuo kyllä mitään reipasta hölkkävauhtia ole millään mittarilla, mutta onhan tuo ihan ok, jos kerran lähtötaso oli liki nollan luokkaa.
Itse kävelen yleensä noin10 kilometrin kävelylenkkejä ja normireippaalla kävelyvauhdilla 10 kilometriin kuluu aikaa aikaslailla tasan 90 minuuttia. Mikä siis tarkoittaa, että tasainen matkavauhti on 3,33 kilsaa 30 minuuttiin.
Mutta hienoa on se, että ap ylipäätään on ottanut itseään niskasta kiinni ja ruvennut lenkkeilemään. Jatkossa se kehitys ei tee aivan yhtä suuria loikkia, mutta jos kehittyä haluaa jatkossakin, niin kun on saanut peruskestävyyden riittävälle tasolle, niin kannattaa ruveta hieman vaihtelemaan lenkkivauhtia, eli väliin hieman kovempivauhtisia lenkkejä.
[/quote]
Miksi kannataisi? Vauhdin kasvaessa loukkaantumisriski kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:06"]
[/quote]
Tämä on kyllä totta. Kävely on erinomainen ja todella aliarvostettu laji.
[/quote]
Ohhoh, kirjottettiinpa samaan aikaan lähes samansisältöinen viesti :)
Todentotta, moni ei ymmärrä, kuinka tehokas kuntoilumuoto kävely on, kunhan sen tekee kunnolla, eikä vain löntystele lähimmälle nakkikiskalle.
-34-
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:48"]huomaan vaan edelleen olevani muita lenkkeilijöitä hitaampi, joten se sisuunnuttaa edelleen..Olin kai toivonut, että suurin osa teistä olisi ollut ihan että "wau, onhan tuo ihan älyttömän kova tulos jne.." =D
[/quote]
Ai :) Miksi odotit WOW-kommentteja vaikka olet itsekkin huomannut että muut porhaltaa lenkillä kovempaa? 8km/h on hölkkävauhti, mutta on tosi hienoa että olet nyt nostanut kuntosi nollakunnosta hölkkäkuntoon, se on todella iso askel parempaan suuntaan, varsinkin kun siihen vielä liittyy noinkin upea painonpudotus (oletan että lähtötilanteessa oli ylipainoa, etkä ole nyt alipainoinen). Kannattaa seurata sykkeitä, ettei kunnon nousta hurmioituneena juokse kuntoonsa nähden liian kovaa, se on ehkä yleisin virhe kun alkaa lenkkeillä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:02"]
Juokse omalla sykealueella, kehittää parhaiten. Talvella on hyvä parantaa peruskuntoa. Luulen, että tuo rasittaa aika paljon joten muutama kevyt lenkki mukaan.
[/quote]
Samaa veikkaan että kannattaisi ehkä kävellä osa lenkistä tai osa lenkeistä, ettei tule liikaa rasitusta ja väsähdä. Vauhti hitaammaksi (eli kävlyksi) ja matkaa lisää.
Kävely on toden totta hyvä kuntoilumuoto sekin. Moni vain löntystää kuten joku sanoikin jo. Pitää kävellä reippaasti. Lantio kiertää ja jalka oikenee rennosti lantiosta lähtien eikä vain polvesta. Oikeastaan moni tarvisi tekniikkatreeniä pelkkään kävelyynkin.
[/quote]
Minä en pysty kävelemään lähellekään 8 km/h. Askel vaihtuu juoksuaskeleeksi paljon ennen tuota.