Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 4 km juoksu 30 minuuttiin aivan surkea tulos?

Vierailija
13.01.2015 |

Puoli vuotta olen nyt käynyt lenkillä ja tähän olen päässyt. Lähtötilanne oli, etten jaksanut juosta 50 metriäkään.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:04"]

Juoksu on huono kuntoilulaji, nivelet lujilla. En pysty juoksemaan ollenkaan. Hiihtäen menee jopa 50km

[/quote]

Tämä on kyllä totta. Kävely on erinomainen ja todella aliarvostettu laji.

[/quote]

Kyllä ottaa kävelykin jalkoihin jos kävelee 8km/h. Itse olen mittaillut kunota kävelemällä välillä 2km pätkää ja sitten siitä mitatataan aika ja lopusta syke, eli ns. UKK-kävelytesti. Parhaimmilani pystyn kävelemään vähän yli 15 minuutissa, eli hieman alle 8km/h vauhtia ja siinä on kyllä sääret jo liekeissä, en pystyis jatkamaan tuolla vauhdilla puolta tuntia.

Vierailija
42/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

N

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:52"]

keskinopeudeksi tulee 8km/h eli ihan ok vauhtia, sellaista reipasta hölkkävauhtia :) Siitä on hyvä jatkaa ja nostaa pikkuhiljaa nopeutta kun kunto kasvaa lisää. Tsemppiä! :)

[/quote]

No ei tuo kyllä mitään reipasta hölkkävauhtia ole millään mittarilla, mutta onhan tuo ihan ok, jos kerran lähtötaso oli liki nollan luokkaa.

Itse kävelen yleensä noin10 kilometrin kävelylenkkejä ja normireippaalla kävelyvauhdilla 10 kilometriin kuluu aikaa aikaslailla tasan 90 minuuttia. Mikä siis tarkoittaa, että tasainen matkavauhti on 3,33 kilsaa 30 minuuttiin.

Mutta hienoa on se, että ap ylipäätään on ottanut itseään niskasta kiinni ja ruvennut lenkkeilemään. Jatkossa se kehitys ei tee aivan yhtä suuria loikkia, mutta jos kehittyä haluaa jatkossakin, niin kun on saanut peruskestävyyden riittävälle tasolle, niin kannattaa ruveta hieman vaihtelemaan lenkkivauhtia, eli väliin hieman kovempivauhtisia lenkkejä.

[/quote]

Miksi kannataisi? Vauhdin kasvaessa loukkaantumisriski kasvaa.

[/quote]

Siis jos sitä kehitystä haluaa. Ap on jo puolen vuoden päästä aloittamisesta kellottanut lenkkivauhtiaan ja siitä palstalla avautuu, niin siitä on selkeästi ymmärrettävissä, että hän haluaa kehittää kuntoaan vielä tuosta lukemasta eteenpäin. 

Et oikein tainnut sisäistää viestini sisältöä. En tarkoittanut sitä, että hänen pitää nopeuttaa normaalia lenkkivauhtiaan, vaan ottaa väliin hieman kovempivauhtisempia lenkkejä, jos siis tarkoituksena on kehittyä. Eli siis väliin ns vauhtikestävyys lenkkejä. Anaerobisen puolen voi ainakin tuossa vaiheessa vielä unohtaa.

Täytyy huomioda se, että tavantallaajalla se syketaso nousee melko nopeasti suhteessa vauhtiin. Eli jos maksimi kilometrivauhti ap:lla on nyt tuota hänen kertomaansa luokkaa, niin sillä vauhdilla ei kyllä kukaan paikkojaan riko ja minähän en siis tarkoittanut suinkaan maksimivauhtisia lenkkejä vaan lähinnä vauhtikestävyyden puolelle meneviä ja niitäkin vain välillä. 

Totuus nyt vain on se, että jos teet aina samalla vauhdilla ja sykkeellä lenkkejä, niin kehitys tyssää tiettyyn tasoon ja sen jälkeen ei kehitystä tapahdu. 

Vierailija
44/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
45/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla vauhdilla nyt aivan olympialaisiin vielä mennä, mutta se ei varmaan ole tarkoituskaan. Hienosti olet tsempannut! Jatka harrastusta niin huomaamattasi jaksat juosta kympin kohta.

Itse aloitin kuntoilun varmaankin ikäkriisin motivoimana pari vuotta sitten. Välissä kymmenen vuotta liikkumatonta aikaa. Nyt tavoitteenani on liikkua kolme kertaa viikossa tunti hikiliikuntaa. Kohdallani tämä tarkoittaa 10 km juosten tai hiihtäen tai 2km uiden.

Itselleen on mukava asettaa tavoitteita, joista huomaa, että kunto kasvaa. Esim puolimaraton on kiva matka, joka menee leppoisalla vauhdilla melko pienelläkin harjoittelulla. Ja aina mukavampaa, jos saa kaverin innostumaan myös.

Vierailija
46/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:38"]

Totuus nyt vain on se, että jos teet aina samalla vauhdilla ja sykkeellä lenkkejä, niin kehitys tyssää tiettyyn tasoon ja sen jälkeen ei kehitystä tapahdu. 

[/quote]

Miksi sitä kehitystä pitäisi enää tapahtua? Jos jaksaa juosta puoli tuntia yhteen soittoon, niin on jo niin hyvässä kunnossa kuin ylipäätään tarvitsee olla.

Vierailija
47/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelen/löntystän 5km/tunti, ainakin siihen verrattuna erittäin hieno saavutus! Oma "huippunopeuteni" on lyhyellä spurtilla 11km/h, mutta ei sillä mitään pitkiä matkoja juosta.

Vierailija
48/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hienosti. Hyvä, että olet alkanut pitämään itsestäsi huolta. Se todellinen palkinto tulee 70 vuotiaana, kun huomaat olevasi edelleen hyvässä kunnossa ja jaksat enemmän, kuin moni ikätoverisi. Samoin pystyt asumaan hyväkuntoisena pitempään kotona, etkä joudu toisten hoidettavaksi. Ja miksi juosta hitaasti, vaikka voisi kävellä. Siksi, että kun jatkaa sitä tarpeeksi kauan, huomaa ap.kin, että hänellä menee kohta 5km puoleen tuntiin. Mutta jos vain kävelee, ei opi ikinä juoksemaan. Jokainen aloittaa alusta joskus. Jos aloittaa myöhemmällä iällä, on muistettava maltti. 

Vierailija
49/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii kyllä vähän aikaa päästä kunnon vauhtiin jos on aloittanut nollasta, joten hyvät että ylipäänsä aloitit. Kannattaa yrittää nauttia siitä juoksemisesta ja asettaa tavoitteet korkealle. Mutta eihän tuo mitään kaksista vauhtia ole, itse olen vetänyt 4km noin 17 minuuttiin (tosin olen mies). Meinasin sanoa, että tuohon voisi ehtiä takaperin kävelemällä, mutta se on kyllä liioittelua. :P Kyllä se siitä kevättä kohti.

Vierailija
50/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:38"]

[/quote]

Miksi sitä kehitystä pitäisi enää tapahtua? Jos jaksaa juosta puoli tuntia yhteen soittoon, niin on jo niin hyvässä kunnossa kuin ylipäätään tarvitsee olla.

[/quote]

Älä jaksa trollata. Niin lukutaidoton et voi olla, että et yhtään ymmärtänyt lukemaasi. Vieläpä varmuuden vuoksi boldasin jos sanan, että tyhmempikin ymmärsi mistä kirjoituksessani oli kysymys. kaikki olennainen tuli kirjoituksessani selkeästi esille. Jos ihan oikeasti et ymmärtänyt lukemaasi, niin pyydä joku hieman lukutaitoisempi kertomaan, mistä kirjoituksessani oli kyse. Tältä suunnalta ei ole enempää rautalankaa luvassa.

Vierailija
51/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:32"]

Vaatii kyllä vähän aikaa päästä kunnon vauhtiin jos on aloittanut nollasta, joten hyvät että ylipäänsä aloitit. Kannattaa yrittää nauttia siitä juoksemisesta ja asettaa tavoitteet korkealle. Mutta eihän tuo mitään kaksista vauhtia ole, itse olen vetänyt 4km noin 17 minuuttiin (tosin olen mies). Meinasin sanoa, että tuohon voisi ehtiä takaperin kävelemällä, mutta se on kyllä liioittelua. :P Kyllä se siitä kevättä kohti.

[/quote]

Wau, olet upea kilpakävelijä. Harva pystyy juoksemaan edes 4.14/km vauhdilla. Pääsisit suoraan olympiajoukkueeseen noilla vauhdeilla ja jos viitsisit juosta, olisit varmaan keskimatkojen maailmamestari.

Vierailija
52/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa, mutta tuo 4km / 30 minuuttissa on todella huono aika, kuukauden juoksu treenillä minulla menee 8km / 36 minuutissa.

Vierailija
53/53 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:32"]

[/quote]

Wau, olet upea kilpakävelijä. Harva pystyy juoksemaan edes 4.14/km vauhdilla. Pääsisit suoraan olympiajoukkueeseen noilla vauhdeilla ja jos viitsisit juosta, olisit varmaan keskimatkojen maailmamestari.

[/quote]

No juu, nyt on kyllä palstalle eksynyt sellanen hurjastelija, että tossa vauhdissa olis Jarkko Kinnusellakin tekemistä ja Vallu Kononenkin jäis nykykunollaan välittömästi katselemaan loittonevaa selkääsi :D

Ei muuta kun ens kesänä vaan Kalevan kisoihin lähtöviivalle. Kulta on plakkarissa saletisti, jos tota vauhtia jaksat koko matkan ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi