Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi haluaa kutsua päiväkodin aikuiset synttäreilleen

Vierailija
13.01.2015 |

Miten pitäisi toimia? Miten pk:ssa töissä olevat olette hoitaneet tällaiset tilanteet?

En ole osannut selittää lapselle, että aikuiset ovat siellä töissä, joten eivät ehkä halua vapaa-aikanaan tulla hoitolastensa luo kylään (tai eivät ehkä saisikaan, en tiedä). Ajattelen, että tämä voisi vaikuttaa ikävästi lapsen lämpimiin suhteisiin pk:n aikuisten kanssa. En toisaalta haluaisi asettaa hoitajiakaan siihen ikävään asemaan, että joutuisivat lapselle näin sanomaan. 

Pitäisikö antaa lapsen tehdä kutsut, hoitajat voivat sitten halutessaan kieltäytyä kuka mihinkin syyhyn vedoten? (Minua ei haittaisi, vaikka juhliin tulisivatkin.) Vai pitäisikö asialle pistää stoppi heti alkuunsa? Lapselle olen luvannut, että saa kutsua synttäreilleen kenet haluaa, tätä en vain osannut odottaa. 5-vuotiaasta kyse.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain sanoisit, että nämä lastenkutsut ovat vain lapsille eivätkä muutkaan kutsu aikuisia?

Ei lapsesi jaksa olla suutuksissa kieltäytyjille kovin pitkään, jos ollenkaan. Sinä saatat kyllä vhän viilentää omia välejäsi päiväkodin henkilökuntaan vierittämällä vastuun kieltäytymisestä henkilökunnan niskoille eli pakottamalla heidät keksimään lapsellesi hätävalheita ja luomalla kiusallisia tilanteita.

Vierailija
2/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep et anna kutsuja hoitajille! Se olisi tosi moukkamaista, vierittää asia heille. Toki voit heille mainita, että lapsi olisi halunnut kutsua heidät, varmaan heistäkin ihan kiva kuulla. Mutta kuten 2 sanoi niin kerrot, että kyseessä lastenkutsut. Jos tapana viedä päiväkotiin synttärikarkkia tms (vai onko ihan vanhentunut tapa?) niin voithan sanoa, että siellähän on hoitajat mukana jo. Mutta älä lässytä liikaa, turha sen lapsenkaan kuvitella että maailma pyörii hänen ympärillään (eli mitään "kyllä hoitajat varmasti tulisivat jos vain voisivat" jne). Selität asian fiksusti ja napakasti, ei se lapsi sitä jää murehtimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes laillista, hoitajat joutuvat vaikeuksiin, jos jäävät kiinni siitä että ovat tekemisissä hoitolasten/vanhempien kanssa vapaa-ajallaan. (samalla tavalla opettajakaan ei saa kaveerata oppilaidensa kanssa tai hyväksyä heitä facebook-kavereikseen)

Ihan turhaan sinä mitään kutsuja hoitajille laitat, kun he eivät saa vastata myöntävästi vaikka haluaisivat.

Vierailija
4/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyseessä ei ole lastenkutsut, kun mukaan on tulossa isovanhemmat, tädit, kummit ja muut. Ja juuri siksi en haluaisikaan laittaa hoitajia siihen asemaan, kun tiedän ettei se ole heille mukava tilanne. Toisaalta ajattelen, että hoitajista saattaisi olla mukava kuulla, että lapsi pitää heistä niin paljon, että haluaisi heidät mukaan synttärijuhliinsa.

Lapseni taas varmasti pahoittaa mielensä, jos sanon, ettei aikuisia voikaan kutsua (varsinkin, kun en voi sitä järkevästi perustella), mutta kaipa se on taas näitä vanhemman epäkiitollisia tehtäviä tässä maailmassa.

Vierailija
5/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 5 siis ap.

Vierailija
6/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, sinä suojelet lastasi kertomalla realiteetit. Lapsen hoitaminen on Mirkun ja Sirkun työtä. He hoitavat sinua tämän vuoden, ja ensi vuonna he hoitavat toisia lapsia. He pitävät sinusta, mutta eivät ole ystäviäsi. 

Lapsesi pahoittaa mielensä satavarmasti joka tapauksessa, kun tajuaa että se hänen hoitajiin suuntaama kiintymys ei ole molemminpuolista. Siksi on hyvä ohjata jo heti alussa siihen, että ne lähimmät aiuiset lapsen elämässä ovat ne, joihin lapsen annetaan kiintyä eniten, eli he viettävät lapsen kanssa aikaa.

Itse olen kertonut lapsille johdonmukaisesti, että hoitajat ovat kivoja aikuisia, mutta eivät perheemme ystäviä. Heillä on oma elämänsä ja oma rakkaat ihmiset siinä elämässä. Ei lapsilla ole tästä mitään traumoja jäänyt. On paljon reilumpaa kertoa heti totuus, kuin antaa lapsen kiintyä hoitajaan sillä tavalla, mikä ei ole lapselle hyväksi.

Vierailija
7/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:02"]Ei ole edes laillista, hoitajat joutuvat vaikeuksiin, jos jäävät kiinni siitä että ovat tekemisissä hoitolasten/vanhempien kanssa vapaa-ajallaan. (samalla tavalla opettajakaan ei saa kaveerata oppilaidensa kanssa tai hyväksyä heitä facebook-kavereikseen)

Ihan turhaan sinä mitään kutsuja hoitajille laitat, kun he eivät saa vastata myöntävästi vaikka haluaisivat.
[/quote]

Kyllä minä olen ala-asteella kutsunut opettajan syntymäpäivilleni ja hän kyllä tulikin :) Tämä 90-luvun alussa.

Vierailija
8/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perustele järkevästi, riippuu sinusta. Elämä on just niin helppoa tai vaikeaa monissa asioissa mitä niistä tekee, tässä yksi. Toki se pitää korjata, ettei mikään laki tai taho kiellä ammattikuntaamme osallistumasta kenenkään juhliin, tai olemasta kenenkään kanssa tekemisissä vapaalla. Mutta moni muu asia tulee vastaan, kuten työn ja vapaan erottaminen, tasa-arvoisuuden arvo ja ammattietiikka. Lapsi on tärkeä ja hänen päiväänsä voidaan juhlia pk ssa.

t. Pk n täti

Vierailija
9/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ei sun tehtävä äitinä ole miellyttää lasta. Kerrot miten asia on, lapsi pahoittaa mielensä jos niikseen. Sinä voit yrittää lohduttaa. Eiköhän se nopsaa asian unohdakin sitten kun kaverit tulee.

Vierailija
10/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa muutamia vuosia sitten. Erkkalapseni halusi kutsua päiväkotiryhmänsä avustajan synttäreilleen. Hänelle vietiin kutsu, sai itse päättää tuleeko vai eikö. Ja tuli synttäreille! Minä äitinä olin siitä otettu, mutta niin oli lapsikin. Muistaa sen vieläkin ja on jo nelosella koulussa. 

Olen itsekin päiväkodissa töissä. En ole saanut kutsua synttäreille, mutta saattaisinpa mennä jos sellainen tulisi. Mikään laki tai sääntö sitä ei kiellä olemasta tekemisissä vapaa-ajalla asiakasperheen kanssa. Esim. muutama hoitolapsistani on omien lasteni kavereita ja tottakai näen heitä vapaa-ajallakin.

Vierailija
11/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:06"]

Mutta kyseessä ei ole lastenkutsut, kun mukaan on tulossa isovanhemmat, tädit, kummit ja muut. Ja juuri siksi en haluaisikaan laittaa hoitajia siihen asemaan, kun tiedän ettei se ole heille mukava tilanne. Toisaalta ajattelen, että hoitajista saattaisi olla mukava kuulla, että lapsi pitää heistä niin paljon, että haluaisi heidät mukaan synttärijuhliinsa.

Lapseni taas varmasti pahoittaa mielensä, jos sanon, ettei aikuisia voikaan kutsua (varsinkin, kun en voi sitä järkevästi perustella), mutta kaipa se on taas näitä vanhemman epäkiitollisia tehtäviä tässä maailmassa.

[/quote]

Onko se niin vaikea sanoa, että päiväkodin henkilökuntaa ei ole tapana kutsua? Jos kerran sinulle on niin tärkeää se, että sinä et joudu huonoon valoon lapsesi silmissä, kysy pk-henkilökunnalta neuvoja. Ja voithan sinä sälyttää vastuun muiden niskoille sanomalla, että eivät muutkaan kutsu.

Vierailija
12/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, ei hoitajia kutsuta vaikka ovat lapsellesi tärkeitä! Missä itse olet töissä? Voitko käyttää esimerkkinä sitä että eivät sinunkaan vakio asiakkaasi/oppilaasi/potilaasi yms. kutsu sinua juhliinsa vaikka tuletkin heidän kanssaan toimeen hyvin ja ovat mukavia. 

Vierailija
13/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa avutonta. Voi voi.

Vierailija
14/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:23"]

Olin samassa tilanteessa muutamia vuosia sitten. Erkkalapseni halusi kutsua päiväkotiryhmänsä avustajan synttäreilleen. Hänelle vietiin kutsu, sai itse päättää tuleeko vai eikö. Ja tuli synttäreille! Minä äitinä olin siitä otettu, mutta niin oli lapsikin. Muistaa sen vieläkin ja on jo nelosella koulussa. 

Olen itsekin päiväkodissa töissä. En ole saanut kutsua synttäreille, mutta saattaisinpa mennä jos sellainen tulisi. Mikään laki tai sääntö sitä ei kiellä olemasta tekemisissä vapaa-ajalla asiakasperheen kanssa. Esim. muutama hoitolapsistani on omien lasteni kavereita ja tottakai näen heitä vapaa-ajallakin.

[/quote]

Ai niin, vaikka synttäreille ei ole tullut kutsua, niin meidät, ryhmän aikuiset on kutsuttu mm. purjehtimaan ja grillaamaan. Tottakai menimme vaikka oli vapaa-aikaa. Lapsille tosi tärkeitä juttuja, meidän ammattilaisten työhistoriassa pikkujuttuja. Toki sitten eri jos kutsuja tulee 21 kertaa vuodessa. Mutta tuskin tulee :)

Ja jotkut vanhemmat ovat kutsuneet tutustumaan työaikana työpaikoilleen, on päässyt sekä lapset että aikuiset.

Vierailija
15/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa juhlitaan lasta päiväkotikavereiden ja opettajien kanssa, kotona tai muualla juhlitaan sitten muiden kavereiden kanssa (joista siis osa saattaa olla samoja kuin päiväkodissakin).

Vierailija
16/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oikein olet saanut kasvatettua lapsesi 5 vuotiaaksi jos tuollaisen asian selventäminen tekee noin vaikeaa?! Miten oikein olet selvinnyt jos 5 vuotiaasi ei ole joutunut pahoittamaan ikinä mieltään. Ei lapsen mieltä tietenkään tahallisesti tarvitse pahoittaa mutta joskus lapset vaan pahoittaa mielensä ja sille ei voi mitään, kyllä niistä yli pääsee.

Vierailija
17/17 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 12:02"]

Ei ole edes laillista, hoitajat joutuvat vaikeuksiin, jos jäävät kiinni siitä että ovat tekemisissä hoitolasten/vanhempien kanssa vapaa-ajallaan. (samalla tavalla opettajakaan ei saa kaveerata oppilaidensa kanssa tai hyväksyä heitä facebook-kavereikseen)

[/quote]

Heehehe, tää oli tosi hyvä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan