Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LTO:t, kuinka pitkään oma lapsenne oli kotona?

Vierailija
13.01.2015 |

Kuinka pitkään te lastentarhanopettajat olette pitäneet lapsianne kotihoidossa? Miksi päädyit juuri siihen aikaan?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"]

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

[/quote]

 

Eli Ranskaan, Belgiaan ja vastaaville alueille matkustamista tulee välttää juuri tästä syystä...?

Rasvatukkainen, turpeanturhautunut ja yleisvittuuntut äiti ei tällaisia negatiivisia vaikutuksia aiheuta...? Aika paha, täytyy sanoa.

[/quote]

Menes nyt muualla, ei se ole meidän vika, ettei sinulla ollut varaa olla kotona pidempään.
[/quote]

Lto:n palkka se vasta pieni onkin. Eikö ole ihanaa, että Suomessa sinullakin on varaa pitää lapset kolmeneljä-vuotiaaksi kotona? Olemme me edistyksellisiä..
[/quote]
En ole edellinen, enkä lto, mutta minusta se on kyllä ihanaa.

Vierailija
22/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:51"]

Mä olen sellainen kummajainen, että työskentelen LTOna mutta olen tahallisesti lapseton :)

[/quote]

 

Sinä olet kätevästi sellaisessa tilanteessa, ettei sinun tarvitse ottaa kantaa. :) Älykkäänovela henkilö siis ilmiselvästi =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:41"]Ettekö te siis tee työtänne kunnolla, te lastenkasvatuksen ammattilaiset? Vai miksi se on ehdoton ei alle kolmevuotiaalle mennä päivähoitoon? Onko luottamuspula muiden ammattilaisten hoitoa kohtaan? 
[/quote]
Teen työni suurella sydämellä ja niin hyvin, kun työnantajani antaa resurssien puitteissa mahdollisuuden. Resursseille en voi mitään, eivätkä ne kerro mitään minun työskentelymoraalistani.

Vierailija
24/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:45"]

Harmi kun lto-koulutuksessa ei tuhlata resursseja talouden mekanismien opiskelemiseen.. saattaisit sinäkim ymmärtää, miksi ja kenen ansiosta sinulla on varaa olla kotona.

[/quote]

Ihan turha aukoa LTO:lle yhteiskunnan rahoituksesta, jolla on korkeakoulutus, mutta palkka on pienempi, kuin monella ammattikoulun käyneellä. Jos LTO:t halutaan töihin, se onnistuu helposti, kun maksetaan työstä ammattiosaamisen mukaista palkkaa.

Lastentarhanopettajan tutkinto sisälsi johtamiskoulutusta ja kyllä sosiaalipolitiikka käydään siinä vieläkin erittäin hyvin taloudenkin kannalta läpi. Koulutuksessa oppii, mitä yhteiskunta tarjoaa lapsiperheille ja antaa hyvän pohjan laskea, mikä itselle on taloudellisesti järkevää.

Vierailija
25/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"] 3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen. [/quote]   Eli Ranskaan, Belgiaan ja vastaaville alueille matkustamista tulee välttää juuri tästä syystä...? Rasvatukkainen, turpeanturhautunut ja yleisvittuuntut äiti ei tällaisia negatiivisia vaikutuksia aiheuta...? Aika paha, täytyy sanoa. [/quote]

Menes nyt muualla, ei se ole meidän vika, ettei sinulla ollut varaa olla kotona pidempään. [/quote] Lto:n palkka se vasta pieni onkin. Eikö ole ihanaa, että Suomessa sinullakin on varaa pitää lapset kolmeneljä-vuotiaaksi kotona? Olemme me edistyksellisiä.. [/quote] En ole edellinen, enkä lto, mutta minusta se on kyllä ihanaa.

[/quote]

 

Heeei, ei tämä ole mikään seksiketju. Ok, seksihommistahan ne useimmat päivä- tai kotihoidettavat saavat alkunsa, mutta aika kaukaa haettu.

Vierailija
26/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:41"]

Ettekö te siis tee työtänne kunnolla, te lastenkasvatuksen ammattilaiset? Vai miksi se on ehdoton ei alle kolmevuotiaalle mennä päivähoitoon? Onko luottamuspula muiden ammattilaisten hoitoa kohtaan? 

[/quote]

Eihän se ole LTO:n vika, jos kunnalla ei ole varaa järjestää tarvittavia henkilöstöresursseja siihen, että jokainen lapsi saa ikätasoonsa nähden ideaalimäärän huomiota ja läheisyyttä. Mutta moni lapsihan ei saa niitä tarpeeksi edes kotona, että kai siinä tapauksessa on sitten ihan sama laittaa päiväkotiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:41"]

Ettekö te siis tee työtänne kunnolla, te lastenkasvatuksen ammattilaiset? Vai miksi se on ehdoton ei alle kolmevuotiaalle mennä päivähoitoon? Onko luottamuspula muiden ammattilaisten hoitoa kohtaan? 

[/quote]

Eihän se ole LTO:n vika, jos kunnalla ei ole varaa järjestää tarvittavia henkilöstöresursseja siihen, että jokainen lapsi saa ikätasoonsa nähden ideaalimäärän huomiota ja läheisyyttä. Mutta moni lapsihan ei saa niitä tarpeeksi edes kotona, että kai siinä tapauksessa on sitten ihan sama laittaa päiväkotiinkin.

[/quote]

 

Hyi kamala, ei ole mikään ihme että nykyään sikiää niin paljon itsekeskeisiä mulkkuja kun ne eivät ole oppineet ottamaan muita huomioon. Suomi on sairas maa kun täällä linnoittaudutaan toukkien kanssa kotiin. Vastenmielinen ja pillukeskeinen maa, sääliksi käy miehiä jotka näitä joutuvat rahoittamaan.

Vierailija
28/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:41"]

Ettekö te siis tee työtänne kunnolla, te lastenkasvatuksen ammattilaiset? Vai miksi se on ehdoton ei alle kolmevuotiaalle mennä päivähoitoon? Onko luottamuspula muiden ammattilaisten hoitoa kohtaan? 

[/quote]

Eihän se ole LTO:n vika, jos kunnalla ei ole varaa järjestää tarvittavia henkilöstöresursseja siihen, että jokainen lapsi saa ikätasoonsa nähden ideaalimäärän huomiota ja läheisyyttä. Mutta moni lapsihan ei saa niitä tarpeeksi edes kotona, että kai siinä tapauksessa on sitten ihan sama laittaa päiväkotiinkin.

[/quote]

 

Hyi kamala, ei ole mikään ihme että nykyään sikiää niin paljon itsekeskeisiä mulkkuja kun ne eivät ole oppineet ottamaan muita huomioon. Suomi on sairas maa kun täällä linnoittaudutaan toukkien kanssa kotiin. Vastenmielinen ja pillukeskeinen maa, sääliksi käy miehiä jotka näitä joutuvat rahoittamaan.

[/quote]

No niin, sanopas sille miehellesi, että taas ois se aika kuukaudesta, kun voisi laittaa vähän peittoa heilumaan. Helpottaa varmasti sun oloa, turha niitä paineita on kasata lisää ainakaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ja toinen aloittivat päiväkodin aikoinaan 3 vuotiaina. 2 nuorempaa taas ovat edelleen kotona. Poika menee eskariin ensi syksynä. Ja kuopus jää kotiin vielä vuosiksi. On nyt 1v :) Itse jatkan opintoja kun kuopus täyttää kolme. Sen jälkeen anoppi hoitaa.

Vierailija
30/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi täyttää syksyllä kaksi ja menee silloin hoitoon. Minä menen opiskelemaan uutta alaa, joten siksi hoitoon silloin. On kova, kun lapsella tulee olemaan lyhyet hoitopäivät eskariin saakka opiskelujeni ansiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"]

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

[/quote]

 

Eli Ranskaan, Belgiaan ja vastaaville alueille matkustamista tulee välttää juuri tästä syystä...?

Rasvatukkainen, turpeanturhautunut ja yleisvittuuntut äiti ei tällaisia negatiivisia vaikutuksia aiheuta...? Aika paha, täytyy sanoa.

[/quote]

Menes nyt muualla, ei se ole meidän vika, ettei sinulla ollut varaa olla kotona pidempään.
[/quote]

Lto:n palkka se vasta pieni onkin. Eikö ole ihanaa, että Suomessa sinullakin on varaa pitää lapset kolmeneljä-vuotiaaksi kotona? Olemme me edistyksellisiä..
[/quote]
En ole edellinen, enkä lto, mutta minusta se on kyllä ihanaa.
[/quote]
Lisään vielä, että me olemme pystyneet tähän mm. siksi, että olemme valinneet järkevän kokoiset asumiskulut ja säästäneet etukäteen.

Vierailija
32/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun hyvät aloitukset menee aina pilalle :-(
Jos lapsi nyt "joutuu" päiväkotiin alle 2 vuotiaana niin miten tukea lasta kotona kun joutuu olemaan vanhemmista erossa?
Jos on hoitopäiviä n 5-10/kk ja päivät 4-6h onko paha?
Sen sijaan, että Suomessa keskitytään inttämään milloin hoitoon milloin ei niin pitäisi hyväksyä tosiseikat ja keskittyä keskustelemaan miten tukea lasta ja perhettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3- ja 5 -vuotiaana menivät hoitoon. 3- vuotias puolipäiväiseksi. Kyllä alle 3 -vuotiaan paras paikka on mielestäni kotona jos siellä on jaksava äiti. Valitettavasti päiväkotiryhmät ovat liian suuria sekä pienten että isompien lasten ryhmissä. En suosittele esimerkiksi ystävilleni pienen hoitoon laittamista. Vaikka hoitajat olisivat kuinka hyviä, liika on liikaa, eikä hoito ole kovin laadukasta, yksilöllisyydestä puhumattakaan.

Vierailija
34/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen vaimo on LTO ja heillä lapset on menneet päiväkotiin noin 1,5 vuotiaina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lastentarhanopettaja, mutta äitini on. Meitä on neljä sisarusta (ikäero vanhimmasta nuorimpaan 10 vuotta), joista vanhin ja nuorin kävivät vain eskarin. Minä, toiseksi vanhin lapsi, olin päiväkodissa kolmivuotiaasta asti, kun taas kolmas meistä ei ollut päivähoidossa lainkaan. Minäkin olin tosin aina puolipäiväryhmässä, joten pitkiä hoitopäiviä en joutunut kokemaan.

Äitini mielestä alle kolmivuotiaiden on parempi olla kotona kuin päiväkodissa (hän työskentelee itse pienten ryhmässä). Meillä oli joko äiti tai isä vuorotellen kotona suurimman osan lapsuuttani (vuorottelu- tai virkavapaalla).

Vierailija
36/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on lastentarhanopettaja. Mä olin n. yksivuotiaaksi asti kotona, kun oli ilmeisesti puolipakko mennä töihin takaisin. Pikkuveli ja -sisko, joilla on 2,5 vuotta ikäeroa, meni samaan aikaan päiväkotiin, mut en vaan muista tarkkaan että milloin (vanhempana kuin minä kuitenkin, koska isä oli niitten kanssa kotona pitkään). 

Vierailija
37/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt 1v ja 1v 11kk ja syksyllä aiomme laittaa heidät osapäiväisesti hoitoon (silloin iät noin 1v8kk ja 2v7kk). Mies on luokanopettaja ja itse olen LTO, joten voin palata jo kesäksi töihin ja jatkaa syksyllä puolella tuntimäärällä, kun lapset aloittavat päiväkodissa.

Päiväkotien laatu vaihtelee valitettavan paljon, koska lainsäädäntö on 70-luvulta. Olen tässä viime aikoina kartoittanut lähialueen päiväkoteja, koska tiedän tämän karun tosiasian. En aio laittaa lapsiani ns. huonoon paikkaan, joissa henkilökunta on huonojen työolosuhteiden vuoksi vaihtuvaa ja "kaikki tekevät kaikkea" työvuoron mukaan.

Alle 3-vuotias päiväkodissa ei mene automaattisesti pilalle tai traumatisoidu. Tuon ikäisille pitäisi kuitenkin olla "parhaat opettajat", koska pohja tulevalle kasvulle ja kehitykselle rakennetaan nimenomaan varhaislapsuudessa. Toki pitäisin molemmat lapseni 3-vuotiaaksi asti kotona, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Asuntolaina ei maksa itse itseään.