Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LTO:t, kuinka pitkään oma lapsenne oli kotona?

Vierailija
13.01.2015 |

Kuinka pitkään te lastentarhanopettajat olette pitäneet lapsianne kotihoidossa? Miksi päädyit juuri siihen aikaan?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 3- kuopus vajaa 4-vuotiaaksi kotona. Se ikä tuntui juuri sopivalta siirtyä päiväkotiin.

Vierailija
2/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan päälle 3vuotiaaksi. Työskentelen pienten ryhmässä enkä mielellään niin pientä vie hoitoon kun näkee sen touhun. 2v oli ihan minimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, en mielelläään veisi alle kolmevuotiasta päiväkotiin. Ei-kasvatusalan vanhemmille saa jatkuvasti selittää, ettei pieni lapsi tarvitse kavereita ja erityistä "kehittävää toimintaa", vaan syliä ja mukana olemista normaaleissa arjen asioissa. Vanhemmat luulevat, että heidän pitäisi lapsen kanssa kotona ollessaan koko ajan viihdyttää lasta. Tehkää mieluummin ne päivän normitoimet kaikessa rauhassa, lapsi osallistuen. Vaatii kärsivällisyyttä ja lapsen tahdissa etenemistä, ehkä pienen sotkun kestämistä, mutta jos näkee siinä yhdessäolon merkityksen eikä tehtäväorientoituneisuuden, opettaa samalla lapselle vaikka mitä, mm. vuorovaikutustaitoja.

Vierailija
4/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:15"]

Sama juttu, en mielelläään veisi alle kolmevuotiasta päiväkotiin. Ei-kasvatusalan vanhemmille saa jatkuvasti selittää, ettei pieni lapsi tarvitse kavereita ja erityistä "kehittävää toimintaa", vaan syliä ja mukana olemista normaaleissa arjen asioissa. Vanhemmat luulevat, että heidän pitäisi lapsen kanssa kotona ollessaan koko ajan viihdyttää lasta. Tehkää mieluummin ne päivän normitoimet kaikessa rauhassa, lapsi osallistuen. Vaatii kärsivällisyyttä ja lapsen tahdissa etenemistä, ehkä pienen sotkun kestämistä, mutta jos näkee siinä yhdessäolon merkityksen eikä tehtäväorientoituneisuuden, opettaa samalla lapselle vaikka mitä, mm. vuorovaikutustaitoja.

[/quote]

Ihana kuulla. Omalla parivuotiaalla ei nimittäin ole juuri oman ikäistä seuraa, ja koen siitä välillä huonoa omatuntoa.

Vierailija
5/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:15"]

Sama juttu, en mielelläään veisi alle kolmevuotiasta päiväkotiin. Ei-kasvatusalan vanhemmille saa jatkuvasti selittää, ettei pieni lapsi tarvitse kavereita ja erityistä "kehittävää toimintaa", vaan syliä ja mukana olemista normaaleissa arjen asioissa. Vanhemmat luulevat, että heidän pitäisi lapsen kanssa kotona ollessaan koko ajan viihdyttää lasta. Tehkää mieluummin ne päivän normitoimet kaikessa rauhassa, lapsi osallistuen. Vaatii kärsivällisyyttä ja lapsen tahdissa etenemistä, ehkä pienen sotkun kestämistä, mutta jos näkee siinä yhdessäolon merkityksen eikä tehtäväorientoituneisuuden, opettaa samalla lapselle vaikka mitä, mm. vuorovaikutustaitoja.

[/quote]

Kuinkas perverssejä lapsia esim. jossain Belgiassa kasvaa kun ne aloittavat hoidossa jo muutaman kuukauden ikäisinä? Onko yhteydessä esim. maan velkaongelmaan? Entä ranskikset? Pelottaa olla samassa EU:ssa tuollaisten kansakuntien kanssa. Eikö Liisa Keltikangas-Järvisen opuksia voisi lähettää heille kehitysapuna...?

Vierailija
6/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:15"]

Sama juttu, en mielelläään veisi alle kolmevuotiasta päiväkotiin. Ei-kasvatusalan vanhemmille saa jatkuvasti selittää, ettei pieni lapsi tarvitse kavereita ja erityistä "kehittävää toimintaa", vaan syliä ja mukana olemista normaaleissa arjen asioissa. Vanhemmat luulevat, että heidän pitäisi lapsen kanssa kotona ollessaan koko ajan viihdyttää lasta. Tehkää mieluummin ne päivän normitoimet kaikessa rauhassa, lapsi osallistuen. Vaatii kärsivällisyyttä ja lapsen tahdissa etenemistä, ehkä pienen sotkun kestämistä, mutta jos näkee siinä yhdessäolon merkityksen eikä tehtäväorientoituneisuuden, opettaa samalla lapselle vaikka mitä, mm. vuorovaikutustaitoja.

[/quote]

Kuinkas perverssejä lapsia esim. jossain Belgiassa kasvaa kun ne aloittavat hoidossa jo muutaman kuukauden ikäisinä? Onko yhteydessä esim. maan velkaongelmaan? Entä ranskikset? Pelottaa olla samassa EU:ssa tuollaisten kansakuntien kanssa. Eikö Liisa Keltikangas-Järvisen opuksia voisi lähettää heille kehitysapuna...?

[/quote]

Aiemmassa viestissä kyllä todettiin, ettei pieni lapsi tarvitse virikehoitoa ja kavereita, ei väitetty, että lapsi menee piloille päiväkodissa. Ihanan hyökkäävä tuo tyylisi kommentoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

Vierailija
8/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:15"]

Sama juttu, en mielelläään veisi alle kolmevuotiasta päiväkotiin. Ei-kasvatusalan vanhemmille saa jatkuvasti selittää, ettei pieni lapsi tarvitse kavereita ja erityistä "kehittävää toimintaa", vaan syliä ja mukana olemista normaaleissa arjen asioissa. Vanhemmat luulevat, että heidän pitäisi lapsen kanssa kotona ollessaan koko ajan viihdyttää lasta. Tehkää mieluummin ne päivän normitoimet kaikessa rauhassa, lapsi osallistuen. Vaatii kärsivällisyyttä ja lapsen tahdissa etenemistä, ehkä pienen sotkun kestämistä, mutta jos näkee siinä yhdessäolon merkityksen eikä tehtäväorientoituneisuuden, opettaa samalla lapselle vaikka mitä, mm. vuorovaikutustaitoja.

[/quote]

Kuinkas perverssejä lapsia esim. jossain Belgiassa kasvaa kun ne aloittavat hoidossa jo muutaman kuukauden ikäisinä? Onko yhteydessä esim. maan velkaongelmaan? Entä ranskikset? Pelottaa olla samassa EU:ssa tuollaisten kansakuntien kanssa. Eikö Liisa Keltikangas-Järvisen opuksia voisi lähettää heille kehitysapuna...?

[/quote]

Aiemmassa viestissä kyllä todettiin, ettei pieni lapsi tarvitse virikehoitoa ja kavereita, ei väitetty, että lapsi menee piloille päiväkodissa. Ihanan hyökkäävä tuo tyylisi kommentoida.

[/quote]

 

Mitäh, onko kehitys kehittynyt? Eikö päiväkoti enää olekaan saastunut alue... tyyliin: jos sinne lapsesi viet, saastunut on?! Jos yleinen keskustelu arvottaa asian näin, Suomi on kansakuntana mennyt eteenpäin. Jesh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"]

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

[/quote]

 

Eli Ranskaan, Belgiaan ja vastaaville alueille matkustamista tulee välttää juuri tästä syystä...?

Rasvatukkainen, turpeanturhautunut ja yleisvittuuntut äiti ei tällaisia negatiivisia vaikutuksia aiheuta...? Aika paha, täytyy sanoa.

Vierailija
10/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"]

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

[/quote]

 

Eli Ranskaan, Belgiaan ja vastaaville alueille matkustamista tulee välttää juuri tästä syystä...?

Rasvatukkainen, turpeanturhautunut ja yleisvittuuntut äiti ei tällaisia negatiivisia vaikutuksia aiheuta...? Aika paha, täytyy sanoa.

[/quote]

Menes nyt muualla, ei se ole meidän vika, ettei sinulla ollut varaa olla kotona pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:26"]

Kuinkas perverssejä lapsia esim. jossain Belgiassa kasvaa kun ne aloittavat hoidossa jo muutaman kuukauden ikäisinä? Onko yhteydessä esim. maan velkaongelmaan? Entä ranskikset? Pelottaa olla samassa EU:ssa tuollaisten kansakuntien kanssa. Eikö Liisa Keltikangas-Järvisen opuksia voisi lähettää heille kehitysapuna...?

[/quote]

Kannattaisiko aloittaa ihan oma ketju tuolle aiheelle? Jokainen laittaa lapsensa hoitoon olosuhteiden sanelemien edellytysten valossa. Ihminen on sopeutuvainen ja etenkin lapsena, mutta silti tiedetään tutkimusten valossa, eli usein keskimääräisen kehitysasteen valossa mikä voi olla kuhunkin kehitysasteeseen paras kasvuympäristö.

Meillä ensimmäinen meni 2 vuotiaana perhepäivähoitoon, vähän reilun vuoden ikäisenä, kunnes äitiysloman myötä 2 vuoden ikäisenä tuli kotiin. Neljäs meni hoitoon reilun vuoden ikäisenä samalla kun kolmas lähes kolmevuotiaana. Jos tutkimuksia olisi orjallisesti seurannut, pieni ryhmä tai perhekerhot olisi 2-3 vuotiaalle paras sosiaalinen ympäristö. Isompi lapsiryhmä 4-5 vuotiaille. Meillä lapset oli eskariin saakka perhepäivähoidossa, mutta harrastuksissa pääsi tutustumaan vähän useampiinkin.

Vierailija
12/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te siis tee työtänne kunnolla, te lastenkasvatuksen ammattilaiset? Vai miksi se on ehdoton ei alle kolmevuotiaalle mennä päivähoitoon? Onko luottamuspula muiden ammattilaisten hoitoa kohtaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"]

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

[/quote]

 

Eli Ranskaan, Belgiaan ja vastaaville alueille matkustamista tulee välttää juuri tästä syystä...?

Rasvatukkainen, turpeanturhautunut ja yleisvittuuntut äiti ei tällaisia negatiivisia vaikutuksia aiheuta...? Aika paha, täytyy sanoa.

[/quote]

Menes nyt muualla, ei se ole meidän vika, ettei sinulla ollut varaa olla kotona pidempään.
[/quote]

Lto:n palkka se vasta pieni onkin. Eikö ole ihanaa, että Suomessa sinullakin on varaa pitää lapset kolmeneljä-vuotiaaksi kotona? Olemme me edistyksellisiä..

Vierailija
14/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun lto-koulutuksessa ei tuhlata resursseja talouden mekanismien opiskelemiseen.. saattaisit sinäkim ymmärtää, miksi ja kenen ansiosta sinulla on varaa olla kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:33"]

3 ja 4 vuotta olivat meilläkin kun menivät päiväkotiin ja ihan siksi kun olen nähnyt sen menon siellä pienten puolella. Olen itse työskennellyt useassa pk:ssa ja kyllä ne pienet vaan jää vähemmälle huomiolle, enkä ole vakuuttunut etteikö liian aikaisella pk:n aloituksella olisi negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen.

[/quote]

 

Onko tää "kehitykselle haitallista" ihan vain lasten kasvattajan mutu-tuntumaa vai tutkittua tietoa? Eihän ammattilainen voi tehdä työtään näppituntumalla. Ai niin, lasten parissa voi. 

Vierailija
16/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:43"]

 Lto:n palkka se vasta pieni onkin. Eikö ole ihanaa, että Suomessa sinullakin on varaa pitää lapset kolmeneljä-vuotiaaksi kotona? Olemme me edistyksellisiä..

[/quote]

Mikäs sinusta muuten tekee ammattilaisen kertomaan, onko lapselle varhainen päivähoidon aloitus hyväksi vai ei? Olet jostain saanut kuulla, että belgiassa lapset viedään aikaisin tarhaan, ja sillä nyt yrität perustella tämän. Missä on esimerkiksi sanottu, että belgialaiset lapset voivat paremmin kuin suomalaiset lapset?

Vierailija
17/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 11:45"]

Harmi kun lto-koulutuksessa ei tuhlata resursseja talouden mekanismien opiskelemiseen.. saattaisit sinäkim ymmärtää, miksi ja kenen ansiosta sinulla on varaa olla kotona.

[/quote]

Kyllä minä ainakin ihan täysin ymmärrän, että miehen palkan ja varallisuuden, sekä omien säästöjeni ansiosta minulla on varaa olla kotona niin halutessani.

Vierailija
18/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa LTO:n erittäin alhainen palkka vaikuttaa paljon siihen, että LTO:n lapset ovat ihanneaikoja kotona. LTO:n palkalla käteen jäävät rahat laskevat, kun laittaa lapset hoitoon ja menee itse töihin etenkin, jos puolison tulojen vuoksi joutuu maksamaan täydet päivähoitomaksut.

Sitä vähemmän rahaa, mitä useampi lapsi muiden hoidossa. Siltä pohjalta on helppo miettiä, että yhteiskunta kannustaa kasvatusalan ammattilaista huolehtimaan, että hyödyntää ammattitaitoaan erityisesti omien lasten kasvatuksessa.

Vierailija
19/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan tietää voiko Belgiaan ja Ranskaan mennä?!!! Miksi ette voi vastata? Niin kuin noin kasvatustieteen pohjalta.

Belgiassahan oli se Marc Dutroux, onko hänen lapsuuttaan tutkittu? Ja Ranskassa nyt nämä musulmaanien tekemät kaappaukset ja murhat. (mutta ei kai musulmaanit lapsia tarhaan laita..että ei kai se siitä voi johtua?)

Minulla on useita belgialaisia ja ranskalaisia työkavereita, voiko heitä jotenkin tulkita paremmin kun tiedetään mitä varhainen hoitopaikkaan laittaminen aiheuttaa? Tekeekö se esim. jotenkin hölmömmäksi myöhemmin elämässä.

Vai onko vain kyse siitä, että LTO:t saavat huonompaa palkkaa...?

Vierailija
20/37 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sellainen kummajainen, että työskentelen LTOna mutta olen tahallisesti lapseton :)