Lapset influenssassa, ls-sossu ei suostu perumaan kotikäyntiä,
tai siis siirtämään, onko ihan normaalia? Mietin vaan että luuleeko ne mun valehtelevan että lapset on sairaana? Tulkoon sitten, sama se, mutta onpa jotenkin outoa? Vai onko? En tiiä käytännöistä. (Lasu kuvioissa mun masennuksen takia, ei kotikäyntejä oo tehty ennen.)
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:56"]
Just ajattelin lähtä hakemaan masennukseen apua. Siis huomenna soittaa. En mene. En todellakaan ala pelleilee ls porukan kanssa. Olen itse loppu. Mutta pakko jaksaa.
[/quote]
Itse pitkitin lääkäriin soittamista ja avun hakemista tämän vuoksi. Loppujen lopuksi niinhän siinä kävi, että lääkäri teki sitten lasu-ilmoituksen masennukseni vuoksi. Jouduttiin lapseni kanssa käymään ls-sossujen puheilla, he kävivät kerran koululla puhumassa lapsen / opettajan jne kanssa ja tulivat kotikäynnille. Mitään syytä aloittaa / jatkaa asiakkuutta heillä ei ollut, mutta kyllähän tuo silti ahdisti.
Jotenkin tuntuu, että olisin nyt jatkuvasti kytättävänä, vaikka lapsen hoidossa ja talouden / arjen ylläpitämisessä ei minulla olekkaan suurempia ongelmia. Niihin vain menee kaikki energia jolloin en kykene enää käymään töissä.
Nyt käyn terapiassa ja minulla on lääkitys. Uusi terapeutti oli myös tekemässä lastensuojeluilmoituksen, jolloin kerroin hänelle, että tehköön vain, että juuri "hetki sitten" on jo asiaa tarkasteltu ja sovitiin, että kunhan toimitan hänelle lausunnon / muistiinpanot sossun tapaamisista hänen ei tarvitse tehdä uutta ilmoitusta.
Ilmeisesti jos olet masentunut ja vielä yh-vanhempi tehdään sinusta helposti ilmoitus. Tai siis lapsestasi.
[/quote]
Jaha, no eipä kannata sitten apua hakea tämänkään yh-mamman. En todellakaan halua että lapsikin leimautuu sossutapaukseksi koulussa. Ollaan sitten masiksia vaan, onneksi jaksan kuitenkin lapseni hoitaa. Mihinkään muuhun voimavarat eivät sitten riitäkään.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:11"]
Mun papereita on varmaan katsottu vuosien takaa. Ls iski ja kodinhoitajat tulivat ovelle. Mitään masista ei enää ollut. Panostin vauvan hyvään hoitoon. Sattumalta näin kerran että tk:n papereissa oli täysin väärää tietoa eli keksittyä juttua. Ehkä tarkoituksella kirjoitettu että saadaan syy asiakkuuteen. Varokaa oikeasti.
[/quote]
joo, tää on just tätä. Että vaikka olisi vuosia sitten sairastunut niin yhä leimataan ja epäillään huonoksi vanhemmaksi. Ihan kuin aikaisemmin sairastettu sairaus tai nykyinen hoidossa oleva sairaus olisi syy kytätä. Ja se on aika ihmeellistä, että neuvola ja sos toimi ei millään tahdo uskoa että totaaliyh voisi pärjätä ilman tukea ja apua.
[/quote]
Ja kun tuntuu olevan muodissa se synnytyksen jälkeinen masennus, niin sitä sitten pitäis jokaisella olla!
Mutta kun ei ollut.
Ap täällä taas! Voi apua kun tuli vainoharhainen olo teidän viesteistä! Ja joo, en todellakaan tiedä kuka meistä ois tehny ls-ilmoituksen (eikö sellaisesta kuuluisi tulla tieto ekana ihan itselle..?), olen nykyään yh (kaksi lasta, toisella uhmaikä jonka takia olen ollut tavallista uupuneempi ja selittänyt terveyskeskuksen "ammattilaiselle" pari kertaa juttua tyyliin "kyllä, olen todella uupunut silloin kun X vaan huutaa enkä tiedä mitä tehdä?")
Sieltä sosiaalitoimiston kautta voi saada myös apua arjen pyörittämiseen, jotta itsellä riittää rahkeet myös toipumiseen. Jos vanhemmat jaksavat masennuksensa ohella pyörittää kotia ja huolehtia lasten hyvinvoinnista niin ei silloin väkisin mitään tehdä. Mutta tiedetään myös, että masennus ja muut mielenterveysongelmat voivat lamauttaa yksinkin olevan ihmisen, puhumattakaan muiden huolehtimisesta. Eikä voi odottaa, että masentunut alkaa juosta virastoissa sen enempää, yksinkertaisempaa tulla kotiin keskustelemaan tarvitaanko apua. Kannattaa miettiä etukäteen, jos on jotain mihin voisi haluta apua tai tarvitsevatko lapset jotain.
No niillä on heikosti resursseja peruutella käyntejä. Joka tapauksessa ootte kotona ni mitäs siinä..
sossu tartuttaa sitten sen influenssan moneen paikkakunnan lasuperheeseen. Aika ajattelematonta.
Outoa että haluavat ottaa riskin sairastua itse
Ei se noin vaan tartu jos pesee kädet.
Huonosti resursseja, käyntejä harvoin siirretään.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:59"]Ei se noin vaan tartu jos pesee kädet.
[/quote] influenssa tarttuu hengitysilmastakin.
Varmaan ottanut rokotuksen, niin ei haittaa.
Minullekin on käynti varattuna parin viikon päähän mutta aikaa antaessaan sanoivat jo että jos tulee sairastumisia tai muita esteitä niin soita vaan niin katsotaan uusi aika. Tiedä sitten olisivatko yhtä suopeita jos todella soittaisin, mutta nyt ainakin aidon iloisesti tuon sanoivat kysymättä.
Siis tuleeko lastensuojelu automaattisesti kylään jos vanhemmalla (hoidossa) oleva mt-ongelma? Huh huh, mitä leimaamista.
Siis ne onkin ne lääkärit kaiken takana??!! Tekee teistä ilmoituksia ja sit teitä kytätään? Miks te sossua syytätte?