Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset influenssassa, ls-sossu ei suostu perumaan kotikäyntiä,

Vierailija
12.01.2015 |

tai siis siirtämään, onko ihan normaalia? Mietin vaan että luuleeko ne mun valehtelevan että lapset on sairaana? Tulkoon sitten, sama se, mutta onpa jotenkin outoa? Vai onko? En tiiä käytännöistä. (Lasu kuvioissa mun masennuksen takia, ei kotikäyntejä oo tehty ennen.)

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:18"]

Jos sossutädillä on rokote otettuna (niinkuin pitäisi), niin ei hän enää pisaratartuntana sitä vie eteenpäin.. Käsien pesu/desinfiointi riittää. Plus lapsilla on jatkuvasti jotain flunssaa, ei ehkä vain ole mahdollista siirrellä aikoja. Sossu haastattelee äitiä ja katselee paikkoja, kyllä ne lapset saavat siinä lepäillä ja sairastaa ihan rauhassa..

[/quote]

Ei rokote anna mitään 100% suojaa. Tästä kannasta varsinkin on puhuttu, että suoja on vain n. 30-40% rokotteella. Kyllä siinä riskin ottaa.

Vierailija
42/74 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pelko tulee siitä kun ei voi tietää minkälainen tantta siellä vastapuolella hoitaa asiaa. Joku voi olla ystävällinen ja fiksu, kuunnella äitiä/perhettä ja hienotunteisesti ja ystävällisellä eleellä tarjota apua. Avun vastaanottaminen on vapaaehtoista ja uskotaan jos äiti kertoo ettei sitä nyt tai vielä tarvita. Siis kaikesta huokuu se ajatus auttamisesta ja perheen tukemisesta, perheen ehdoilla annetusta avusta. Kysytään ja kuunnellaan, mutta ei tungeta ja tuputeta. Ei viedä itsemääräämisoikeutta eikä astuta perheen varpaille. Olisipa ihanaa kun näin olisi aina ja siihen voisi luottaa.

Mutta kun vastassa voi olla myös tantta, joka tunkee kotiin ja alkaa päsmäröimään. Saat ikuisen hullun leiman ja ei välttämättä uskota kun kerrot, että pärjäätte. Yhtäkkiä joudut kaiken muun stressin ja pahan mielen päälle vielä puolustusasemiin vakuuttelemaan ja selittelemään perheenne asioita virkamiestaholle. Pelätään sellaista kuulustelun tuntua ja koetaan loukkaavana se, että yhteiskunta epäilee  tai syyllistää huonoksi äidiksi. Ei kukaan aikuinen halua olla ns. tilivelvollinen yksityisasioistaan jollekin virkamiehelle jos itse tietää ettei asiat ole niin huonosti, että sitä tosiaan tarvitaan.

Minä ainakin jännittäisi hirveästi jos joku tulisi arviointikäynnille meille kotiin ja kokisin siitä alemmuutta, että joku tulee arvostelemaan meidän elämää. Vaikka siis mitään salattavaa niissä ei olekaan ja asiat on hyvin.

Valloilla on myös pelkoa siitä, että kun lasun piiriin kerran päätyy, voi olla vaikea saada itseään sieltä enää pois. Merkintä jää papereihin ja itse ainakin kokisin olevani sen jälkeen aina hiukan tarkkailun alla, vähän kuin olisi ehdonalaisessa. Siitä jos mistä tulisi vaan lisää "suorituspaineita" ja kynnys vaikka väsymyksen myöntämiseen olisi hyvin korkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on järkyttävää et mt-ongelmista ei automaattisesti tule lasu-ilmoitusta. Näin meinaan monta vuotta vieressä, kun naapurin tädin mielenterveysongelmia hoidettiin, mutta lapsi oli täysin heitteillä (kotona koirankakkaa jne.) kunnes kerran naapurien kriisipäivystyssoitto tuli juuri oikeaan aikaan ja lapsi pelastettiin kotoaan.

Vierailija
45/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa tämä sossukammo. Mitä pahaa niissä on, ovat huolissaan vanhempien ja lasten hyvinvoinnista ja tarjoavat apua. Mielestäni kertoo vanhemmasta aika paljon jos haluaa jostain syystä vältellä sossuja hinnalla millä hyvänsä...

Vierailija
47/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
48/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:25"]

Siis tuleeko lastensuojelu automaattisesti kylään jos vanhemmalla (hoidossa) oleva mt-ongelma? Huh huh, mitä leimaamista.

[/quote]

Ihan uskomatonta. Itsellä sairaus joka ei vaikuta vauvan turvallisuuteen yms. Todellakaan en halua mitään lastensuojelua, pärjään hyvin ja kaikki on hyvin.

Vierailija
49/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:52"]

Siis tuleeko lastensuojelu automaattisesti kylään jos vanhemmalla (hoidossa) oleva mt-ongelma? Huh huh, mitä leimaamista.

[/quote]

Ihan uskomatonta. Itsellä sairaus joka ei vaikuta vauvan turvallisuuteen yms. Todellakaan en halua mitään lastensuojelua, pärjään hyvin ja kaikki on hyvin.

[/quote]

Kyllä siihen lasu-suhteeseen tarvitaan vähän muutakin kuin todettu, hoidossa oleva mt-ongelma.

Vierailija
50/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:07"]

Varmaan ottanut rokotuksen, niin ei haittaa.

[/quote]

Sossutädin rokotus ei suojaa niitä seuraavia perheitä, minne nämä umpi-intoiset menevät.

Vierailija
51/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niillä sossun tädeillä ja sedillä ole ihan pätevät syyt tulla käymään - jopa sairastumisen uhalla.

Huoltajan mt-ongelmat eivät automaattisesti ole syy ls-asiakkuuteen. Ja vastoin tämän palstan yleisiä käsityksiä: Ei kukaan syyttä tällaiseen "syyniin" joudu. Turhat tapaukset hoidetaan sosiaalitoimen omissa tiloissa keskustellen.

Vierailija
52/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No höpsis, pois hysteria. Ei tule automaattisesti. Vain jos perhe on avun tarpeessa tai lapset vaarassa vanhemman mt-ongelman takia.

Vierailija
53/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, no en mä tiedä, miten "vaarassa" meidän lapset sitten muka on :o Siis meille tulee lasun kotikäynti ihan ja juurikin vaan mun masennuksen takia. Kukaan ei esim ole tehnyt mitään ls-ilmoitusta tai muuta vastaavaa. Miksiköhän näin? Voinko kenties valittaa asiasta? :DD Ap

Vierailija
54/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sossutädillä on rokote otettuna (niinkuin pitäisi), niin ei hän enää pisaratartuntana sitä vie eteenpäin.. Käsien pesu/desinfiointi riittää. Plus lapsilla on jatkuvasti jotain flunssaa, ei ehkä vain ole mahdollista siirrellä aikoja. Sossu haastattelee äitiä ja katselee paikkoja, kyllä ne lapset saavat siinä lepäillä ja sairastaa ihan rauhassa..

Vierailija
55/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:12"]Ai jaa, no en mä tiedä, miten "vaarassa" meidän lapset sitten muka on :o Siis meille tulee lasun kotikäynti ihan ja juurikin vaan mun masennuksen takia. Kukaan ei esim ole tehnyt mitään ls-ilmoitusta tai muuta vastaavaa. Miksiköhän näin? Voinko kenties valittaa asiasta? :DD Ap
[/quote]

No onhan ilmoitus tehty, kun sossut tulevat kotikäynnille. Mistä muuten sossut tietävät masennuksestasi?

Vierailija
56/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ajattelin lähtä hakemaan masennukseen apua. Siis huomenna soittaa.
En mene.
En todellakaan ala pelleilee ls porukan kanssa. Olen itse loppu. Mutta pakko jaksaa.

Vierailija
57/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleistä on, että mielenterveysongelmaan apua hakevasta tehdään ls-ilmoitus. Varsinkin, jos hoitosuhde on tuore eikä hoitopaikassa ole vielä pitempiaikaista käsitystä siitä, että kuinka vakava tilanne on, millainen on elämänhallinta jne. Noita asioita on vaikea pelkästään kyselemällä varmistaa. Masentunteita on niin paljon, että sen takia ei tuosta ilmoituksesta muuta seuraa kuin tarkastuskäynti.

Vierailija
58/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:56"]

Just ajattelin lähtä hakemaan masennukseen apua. Siis huomenna soittaa. En mene. En todellakaan ala pelleilee ls porukan kanssa. Olen itse loppu. Mutta pakko jaksaa.

[/quote]

Itse pitkitin lääkäriin soittamista ja avun hakemista tämän vuoksi. Loppujen lopuksi niinhän siinä kävi, että lääkäri teki sitten lasu-ilmoituksen masennukseni vuoksi. Jouduttiin lapseni kanssa käymään ls-sossujen puheilla, he kävivät kerran koululla puhumassa lapsen / opettajan jne kanssa ja tulivat kotikäynnille. Mitään syytä aloittaa / jatkaa asiakkuutta heillä ei ollut, mutta kyllähän tuo silti ahdisti.

Jotenkin tuntuu, että olisin nyt jatkuvasti kytättävänä, vaikka lapsen hoidossa ja talouden / arjen ylläpitämisessä ei minulla olekkaan suurempia ongelmia. Niihin vain menee kaikki energia jolloin en kykene enää käymään töissä.

Nyt käyn terapiassa ja minulla on lääkitys. Uusi terapeutti oli myös tekemässä lastensuojeluilmoituksen, jolloin kerroin hänelle, että tehköön vain, että juuri "hetki sitten" on jo asiaa tarkasteltu ja sovitiin, että kunhan toimitan hänelle lausunnon / muistiinpanot sossun tapaamisista hänen ei tarvitse tehdä uutta ilmoitusta.

Ilmeisesti jos olet masentunut ja vielä yh-vanhempi tehdään sinusta helposti ilmoitus. Tai siis lapsestasi.

Vierailija
59/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun papereita on varmaan katsottu vuosien takaa. Ls iski ja kodinhoitajat tulivat ovelle.
Mitään masista ei enää ollut.
Panostin vauvan hyvään hoitoon.
Sattumalta näin kerran että tk:n papereissa oli täysin väärää tietoa eli keksittyä juttua.
Ehkä tarkoituksella kirjoitettu että saadaan syy asiakkuuteen.
Varokaa oikeasti.

Vierailija
60/74 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:11"]

Mun papereita on varmaan katsottu vuosien takaa. Ls iski ja kodinhoitajat tulivat ovelle. Mitään masista ei enää ollut. Panostin vauvan hyvään hoitoon. Sattumalta näin kerran että tk:n papereissa oli täysin väärää tietoa eli keksittyä juttua. Ehkä tarkoituksella kirjoitettu että saadaan syy asiakkuuteen. Varokaa oikeasti.

[/quote]

joo, tää on just tätä. Että vaikka olisi vuosia sitten sairastunut niin yhä leimataan ja epäillään huonoksi vanhemmaksi. Ihan kuin aikaisemmin sairastettu sairaus tai nykyinen hoidossa oleva sairaus olisi syy kytätä. Ja se on aika ihmeellistä, että neuvola ja sos toimi ei millään tahdo uskoa että totaaliyh voisi pärjätä ilman tukea ja apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi