Kertokaa iloisista yllätyksistä, kun olette olleet vähissä varoissa/rahattomia
Opiskeluaikaan opiskeluryhmämme oli menossa ulos syömään yksi lauantai-ilta eikä minulla olisi ollut siihen varaa. Halusin kovasti mennä mukaan, ja pitkään pohdiskeltuani päätin näin tehdä (tuohon iltaan menevä raha olisi pois tiukkaakin tiukemmasta ruokabudjetistani). Söin listan halvimmasta päästä jonkun kanaleipäannoksen, joka maksoi hiukan alle 10€. Kun lähdimme ravintolasta, löysin maasta 10€ setelin, jolla tuo illanvietto kuittaantui. Olin kyllä iloinen.
Kommentit (737)
En minäkään ymmärrä tuota että löydetään ja otetaan omaan käyttöön bussikortti tms. (suoraan sanottuna) se on varastamista.
Olin nuorena ulkomaanmatkalla ja jälleen kerran tulin sieltä rahattomana kotiin. Ei tosiaan ollut tietoa milloin saan seuraavan kerran syötyä. Palkkakin oli tulossa vasta seuraavalla viikolla.
Matkalaukkua tyhjentäessäni jostain vaatteiden välistä tipahti kympin seteli. En ollut uskoa silmiäni.
Sain sillä ostetuksi makaronia, sekä tomaattimurskaa makaronin kastikkeeksi ja kaurahiutaleita aamu-ja iltapuuron tekoon.
Niillä eväillä pärjäsin seuraavaan viikkoon, paitsi että kävin kerran yhdellä kaverilla kylässä ja hän tarjosi voileipiä. Nekin tuntuivat taivaan lahjalta.
Löysin maasta S-kaupan lahjakortin, jossa oli ladattuna 50 euroa. Oli kerrankin varaa ostaa terveellistä ruokaa.
Kovassa krapulassa eikä mitään syötävää. Lähetti toi mulle pizzan jota en olluty tilannut. Tuli varmaan väärään osoitteeseen mutta hyvää oli.
Onkohan kertonut jo tämän tässä ketjussa, mutta kerrotaan nyt vielä, kun joulukin lähestyy. Olimme vähissä varoissa. Mieheni oli ollut syyskuusta asti sairaalassa saatuaan aivoverenvuodon. Äitini menehtyi saman joulun alla. Olimme isäni luona viettämässä joulua ja kun palasimme illalla kotiin, niin postiluukusta oli tiputettu kirjekuori. Kuoressa oli joulukortti, jossa luki "Hyvää Joulua" ja 500 euroa. Olin aivan hämmästynyt ja liikuttunut. En pitkään aikaan tiennyt, kuka sen oli laittanut, mutta sekin aikanaan selvisi kyllä. Se raha helpotti elämäämme pitkään, enkä voi olla kuin kiitollinen. Antaja ei tiedä, että tiedän kuka hän on, mutta ehkä hänen ei tarvitsekaan tietää.
En minäkään ymmärrä mikä iloinen yllätys käyttää toisen bussikorttia jonka löytänyt maasta? Noissahan nimenomaan on se että jos löytyy toimitettava lähimpään waltti pisteeseen, muuten se on verrattavissa varkauteen ja kortin oikea omistaja on velvollinen tekemään rikosilmoituksen jos varas käyttänyt kaikki matkat ja palauttaa esim sitten vastan kortin waltti toimistoon.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä mikä iloinen yllätys käyttää toisen bussikorttia jonka löytänyt maasta?.
No on se siinä kohtaa iloinen yllätys, kun on täysin peaa, verensokerit alhaalla kun ei ole varaa syödä kunnolla eikä jaksa kävellä kilometritolkulla.
Minulla ei nyt ole taloudellista hätää, mutta joskus on ollut ankarakin ja jotenkin niistä,on selvitty. Olen monesti ajatellut, että mieluusti voisin maksaa jonkun kauppalaskun tai antaa setelin.
Mutta missä ne köyhät piileksii? Kaupassa, bussissa, metrossa, kaduilla lapsilla ja nuorilla on paljon hienommat puhelimet ja kalliimmat vaatteet kuin minulla. Perheillä paremmat autot, rouvilla permikset, meikit ja blinblingkorut. Lomilla ulkomailla ja välillä Tallinnan ja Ruotsin risteilyllä. Tietysti näen puliukot ja narkkarit mutta heille apuni menisi vain päihteisiin.
- Ehkä en olekaan niin vauras että joku kaipaa apuani, ehkä olenkin itse autettava?
Kuriiri - lähettipalveluiden nuorille kuskeille olen tippiä antanut, he ovat ilahtuneet. Ehkä siinä meni oikealle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Off topic, mutta näinkin voi tehdä: joskus kun on paljon pulloja palautettavana eikä akuuttia rahapulaa itsellä, otan puolivälissä kuitin ulos. Palautan loput pullot ja jätän sen kuitin automaatin suulle. Joku saa kivan pikku yllärin ja itselle hyvää karmaa.
Mä jätin parkkiautomaatteihin lippuja, jos oli vielä parkkiaikaa ja joskus myös muutaman kolikon, harrastan myös tuota pullonpalautus kuitin jättämistä:)
Ei ole multa pois ja joillekin voi tulla tarpeeseen.
Oli vain 2e tänään kun kävin kaupassa,ajattelin ostaa jotain hedelmiä tai jätskiä koska ruokaa on muttei mitään hyvää jälkiruokaa. On vielä viikko kun saan rahaa. Huomasinkin että kassan luona oli tarjouksena laskiaispullat 99 senttiä paketti! Sain 2 pakettia vielä kermalla ja hillolla joka mun herkkua! Ah onnea..
Olin kaupassa, ruokaostokset laskettu sentilleen. Kassalla näin, että siinä reunalla oli joltain jäänyt panttilappu jossa oli reilu 4e. Ojensin sen myyjälle ja säästin rahaa.
Toinen juttu oli, kun kirpparilta löysin takin joka makso 15e, se oli halpa jo sillä hinnalla, mutta kassalla siitä oli vielä 50% alennus, jota en pöydässä huomannut.
Kaverin kans mietittiin millä rahalla ostetaan juhannusruoat. Molemmilla oli pari markkaa. Laitettiin ne kaupan pelikoneeseen ja voitettiin 100 mk jolla saatiin sekä juhannusruoat että vielä seuraavan viikonkin ruoat. Eipä ole tullu pelattua sen jälkeen.
Tuosta bussikortin löytämisestä tuli mieleen että kerran mun kuukausikortille oli ladattu ylimääräinen kuukausi! Siis yhtäkkiä huomasin että siinä näytössä luki että varakausi ladattu mitä itse en ollut tehnyt ja kävin asiaa vielä selvittämässä palvelupisteelläkin, ne tulosti sieltä mulle jonkun kuitin mutta eivät olleet kiinnostuneita nollaamaan korttia tai selvittämään sen enempää. Se oli ihan iloinen yllätys vaikken nyt ihan köyhyyksissäni tuolloin ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloma läheni loppuaan ja oli tulossa kuukausi jona ei tulisi mitään tuloja.
Pelasin satunnaisesti veikkauksen pelejä ja se 50 senttiä muuttui yli 5200e arvoiseksi.Sai lapset turvaistuimet, uusi koti huonekaluja ja koko loppuvuosi pelastui.
Täällä tuntuu olevan paljon näitä rahavoittoja. Itse kun olen pelannut, kaikki pelatut rahat menee eikä takaisin tule kuin pari euroa joskus. Enää en oikein usko edes voittavani.
Töissä oli YT ja minut lomautettiin kuukaudeksi. Samana päivänä voitin lotossa 1500 euroa.
Lottovoittaja kirjoitti:
Kerran 10 vuotta sitten tili oli taas aika tyhjänä ja oli pari päivää vielä palkkapäivään. Kurkkasin nettipankissa saldoani ja se olikin reilut 3600 euroa. Ajattelin ensin, että palkka oli maksettu etukäteen ja siinä oli mukana jotain bonuksia. Mutta kun katsoin maksajaa niin se olikin Veikkaus! Mulla oli tapana lotota ja laittaa mukaan tilinumero voittojen varalle. En koskaan tarkistanut lottoa, joten olihan tuo superhieno ylläri.
Joojoo, Veikkauksen mainostamista.
Olen ehkä kertonutkin. Silloin kun tuli eurot käyttöön niin olin menossa kauppaan muutaman kolikon kanssa. Ajattelin ostaa maitopurkin. Kotona oli perunoita ja pari kananmunaa. Kananmunakastiketta siis.
Silloisen kaupan vieressä oli OttoMatti (vai mikä lie silloin olikaan) niin siinä vieressä maassa oli 20 euron seteli.
Olin silloisen mieheni kanssa risteilyllä kauan sitten, enkä tuolloin markka-aikaan käyttänyt juurikaan korttia minkään maksamiseen eli käteisvarojen nojassa oltiin. Reissuun varaamani rahat olivat huvenneet Tukholmassa ja paluumatkalle ei juurikaan jäänyt käteistä. Pengoin siinä sitten lompakkoa, ja kas, ihan toisessa lokerossa olikin useampi satasen seteli! Olin ihan äimän käkenä, että mitä ihmeen rahoja ne oli, mutta lopulta muistin että olin jemmannut tätä reissua varten kevään valmismisjuhlissa saamaani rahaa :)
Oltiin siis kihlatun kanssa saatu keväällä AMK-opinnot päätökseen ja oltiin kumpikin varsin peeaa...