Kertokaa iloisista yllätyksistä, kun olette olleet vähissä varoissa/rahattomia
Opiskeluaikaan opiskeluryhmämme oli menossa ulos syömään yksi lauantai-ilta eikä minulla olisi ollut siihen varaa. Halusin kovasti mennä mukaan, ja pitkään pohdiskeltuani päätin näin tehdä (tuohon iltaan menevä raha olisi pois tiukkaakin tiukemmasta ruokabudjetistani). Söin listan halvimmasta päästä jonkun kanaleipäannoksen, joka maksoi hiukan alle 10€. Kun lähdimme ravintolasta, löysin maasta 10€ setelin, jolla tuo illanvietto kuittaantui. Olin kyllä iloinen.
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 euroa ässäarvasta, saatiin lapsille kesälomareissu. Vielä podin huonoa omaatuntoa sen ostamisesta tiukassa taloudellisessa tilanteessa, kun yleensä en arpoja ostele, mutta kesäloman kunniaksi päätin tuhlata vitosen. Olisi sille muutakin käyttöä ollut, mutta joskus lapsillekin jotain kivaa. Ihan kaikki ei mennyt, ihan vaan kotimaassa käytiin reissussa. Ruokaankin jäi.
Ässäarpa maksaa 4€
Alapeukuttajille ei näytä menevän jakeluun!
Erosin silloisesta avomiehestä ja ajattelin, ettei mitenkään ole varaa maksaa yksityistä sairausvakuutusmaksua, joten lopetin vakuutuksen (sinänsä tyhmää). En vaan ollut älynnyt, että se oli säästövakuutus, joten sain 3.500 markkaa rahaa ja pääsin kaverin kanssa Kreikkaan viikoksi nuolemaan haavojani. :)
Kun oli rahaton ja koko elämä oli muutenkin sekaisin, sain siskoltani tavallisen kirjeen, joka sisälsi 500 €.
Ihana, rohkea sisko, joka uskalsi postittaa setelin!
Opiskeluaikoina tein osa-aikatöitä, mutta silti oli tiukkaa, kun avopuolisolla ei ollut töitä ja hänkin opiskeli. Kerran oli tilanne, että olisi pitänyt vielä yli viikko pärjätä tilin tuloon asti ja kaapissa suurin piirtein vajaa puuropaketti ja vähän hapankorppuja, margariinia jääkaapissa.
Työpaikalleni (pikaruokalaan) tuli työporukallemme hyvin tuttu asiakas, oikea sikapossu mieheksi. Hän tilasi joka kerta valtavan satsin ruokaa, heitteli aina roskat ympäriinsä, paiskasi tarjottimen lattialle, möykkäsi ja voi jestas sitä majoneesin määrää ja sotkua pöydällä ja jopa tuolissa. Kukaan ei vapaaehtoisesti halunnut mennä siivoamaan hänen jälkiään. Kerran yksi kollega oli ojentanut kyseistä sottapyttyä ja sieltä oli tullut tyypillinen vastaus "se on sun hommas siivota!".
Itse sitten päätin olla sen yhden kerran vapaaehtoinen ja menin siivoamaan sen sotkun. Yllätyin, kun löysin sian jäljiltä kaksi 50 mk seteliä ja yhden 20 mk setelin, nekin hieman majoneesin peitossa.
En tiedä miten setelit olivat lattialle päätyneet, mutta 120 markalla söin avokkini kanssa viikon ajan kuin ruhtinas siihen tavanomaiseen niukkuuteen nähden. Työkavereille en löydöstäni maininnut, joku olisi taatusti alkanut huutamaan rahojen olevan yhteisiä kaikille vuorossa oleville.
Eikä mainittu sika koskaan kysellyt rahojen perään. Jonkun mielestä rahat olisi tietysti pitänyt palauttaa, mutta tässä tapauksessa pidin summaa kompensaationa miehen käytöksen vuoksi.
Mietin että pitäisiköhän kauppalistasta jättää jotain pois kun rahat oli niin tiukilla ja samalla menin tarkistuttamaan lotto lappuni ja sain kuulla että olin voittanut 200 euroa joten kauppalistaa ei tarvinnut lyhentää ja taisinpa laittaa siihen pari tavaraa lisää.
Joskus opiskeluaikana oli jäljellä pari päivää opintotukeen ja mietin millä sitä eläis siihen saakka. Onneksi tajusin, että kaapissa oli palauttamattomia pulloja. Voi sitä riemua!
Toinen vähän samanlainen keissi oli kun tajusin, että mun Hesburgerin bonusklubiin oli kertynyt reilu 20 euroa rahaa. Sai syötyä muutamat burgerit vielä loppukuusta. Tapaus jäi niin hyvin mieleen, etten ole raaskinnut kuluttaa sittemmin Hesberger-bonuksia yhtään. Säästään niitä edelleen viimeiseksi oljenkorreksi kun rahaa ei enää ole ruokaan. Viimeisen 15 vuoden aikana on kertynyt jo reilu 40 euroa bonusta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 21v ja jäänyt työttömäksi, eikä rahaakaan tietysti ollut yhtään. Silloin serkkuni soitti ja pyysi mukaansa Etelä-Amerikkaa kiertämään. Serkku kustansi kaiken, lennot, majoituksen, ruaat ja juomat.
Puolitoista kuukautta kierrettiin ja kivaa oli. Siinä paloi varmaan 15000-30000 euroa serkun rahoja. Serkku ei ole koskaan pyytänyt tuosta minulta mitään. Kun olen jälkeen päin kysynyt, että voisinko jotenkin korvata tuota reissua hänelle, niin hän on vain sanonut, että se oli tarjottu matka ja sillä hyvä.
Eikö karenssia tullut työkkäristä?
Työtön saa matkustaa ulkomailla. Tarvittaessa hän voi palata Suomeen, mikäli työpaikka odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 21v ja jäänyt työttömäksi, eikä rahaakaan tietysti ollut yhtään. Silloin serkkuni soitti ja pyysi mukaansa Etelä-Amerikkaa kiertämään. Serkku kustansi kaiken, lennot, majoituksen, ruaat ja juomat.
Puolitoista kuukautta kierrettiin ja kivaa oli. Siinä paloi varmaan 15000-30000 euroa serkun rahoja. Serkku ei ole koskaan pyytänyt tuosta minulta mitään. Kun olen jälkeen päin kysynyt, että voisinko jotenkin korvata tuota reissua hänelle, niin hän on vain sanonut, että se oli tarjottu matka ja sillä hyvä.
Eikö karenssia tullut työkkäristä?
Työtön saa matkustaa ulkomailla. Tarvittaessa hän voi palata Suomeen, mikäli työpaikka odottaa.
Tarkennus: hän saa jopa ASUA ulkomailla ja nostaa työttömyysturvaa.
Pienituloiselle ja köyhälle se 50 euroa on sama asia kuin suurituloiselle ja varakkaalle 500 euroa.
Ruokakauppojen ilta-alennuksista löytyy usein iloisia yllätyksiä, jos ehtii ajoissa sinne kauppaan. Hoidan harrastuksena muutamia luottamustehtäviä. Parista tehtävästä maksetaan pieni kokouspalkkio ja kilometrikorvaukset. Keräilen myös pulloja ja tölkkejä aina, kun näitä sattuu osumaan kohdalle. Minulle myös 15 senttiä ja 20 senttiä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikaisin aamuyöllä metsästämässä tölkkejä ja pulloja. Joku ystävällinen sielu oli jättänyt muovipussillisen tyhjiä pulloja ja tölkkejä kaupan parkkipaikalle, löytö tuli tarpeeseen.
Tiedä vaikka oli mun äiti, oli kerran nähnyt jonkun tosi aikaisin aamulla keräämässä pulloja ja jatkossa vei pullokassit tämän naisen otettavaksi 🙂 itsekin hän vähävarainen joten ei sen enempää apua tarjonnut.
Markka-ajan viimeisenä vuotena voitin totosta 50 pennillä 2000 markkaa. Se oli iso raha ja korjasi talouden pitkäksi aikaa.
Olin ihan pa ja rahan tuloon kaksi viikkoa aikaa. Sain Ropo capitalilta kirjeen että olin maksanut yhden myöhästyneen laskun sinne tuplana ja sain rahanpalautusta 140e heti seuraavana päivänä siitä, kun ilmoitin tilinumeroni.
Vierailija kirjoitti:
Erosin silloisesta avomiehestä ja ajattelin, ettei mitenkään ole varaa maksaa yksityistä sairausvakuutusmaksua, joten lopetin vakuutuksen (sinänsä tyhmää). En vaan ollut älynnyt, että se oli säästövakuutus, joten sain 3.500 markkaa rahaa ja pääsin kaverin kanssa Kreikkaan viikoksi nuolemaan haavojani. :)
Tämä tarina kertoo mainiosti, miksi olit köyhä.
Siskoni antoi minulle 500 €, kun elämä oli oikein vaikeaa.
(taloudellisesti ja muutenkin kaikki päin peetä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina kertoo mainiosti, miksi olit köyhä.
Joo olisi kannattanut nuolla Suomessa haavansa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus opiskeluaikana oli jäljellä pari päivää opintotukeen ja mietin millä sitä eläis siihen saakka. Onneksi tajusin, että kaapissa oli palauttamattomia pulloja. Voi sitä riemua!
Toinen vähän samanlainen keissi oli kun tajusin, että mun Hesburgerin bonusklubiin oli kertynyt reilu 20 euroa rahaa. Sai syötyä muutamat burgerit vielä loppukuusta. Tapaus jäi niin hyvin mieleen, etten ole raaskinnut kuluttaa sittemmin Hesberger-bonuksia yhtään. Säästään niitä edelleen viimeiseksi oljenkorreksi kun rahaa ei enää ole ruokaan. Viimeisen 15 vuoden aikana on kertynyt jo reilu 40 euroa bonusta :)
Tarkista vaan, etteivät vanhene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista vaan, etteivät vanhene!
Ihmeen kauan Hesen bonarit on voimassa, jos niitä voi vuosikausia säilöä. Mäkin bonarit on voimassa 1 vuoden.
Myin somen kautta kolme pelargoniaa ja sain vaihdossa kahvipaketin.
Luulin, että lompakossa on 5 e seteli, mutta se olikin 20 e. Juuri äsken huomasin.