Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa iloisista yllätyksistä, kun olette olleet vähissä varoissa/rahattomia

Vierailija
01.11.2021 |

Opiskeluaikaan opiskeluryhmämme oli menossa ulos syömään yksi lauantai-ilta eikä minulla olisi ollut siihen varaa. Halusin kovasti mennä mukaan, ja pitkään pohdiskeltuani päätin näin tehdä (tuohon iltaan menevä raha olisi pois tiukkaakin tiukemmasta ruokabudjetistani). Söin listan halvimmasta päästä jonkun kanaleipäannoksen, joka maksoi hiukan alle 10€. Kun lähdimme ravintolasta, löysin maasta 10€ setelin, jolla tuo illanvietto kuittaantui. Olin kyllä iloinen.

Kommentit (737)

Vierailija
61/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin bussikortin (kertamatkoja) talvella kun jouduin kävelemään 4km suuntaansa yliopistolle säällä kuin säällä (pyörä oli varastettu). Vähän omaatuntoa kolkutti se pitää mutta olin köyhä kuin kirkonrotta ja tuo kävely väsytti oikeasti. Joten pidin kortin, siinä oli 12 matkaa.

Tuomitsen. Mistä tiedät, vaikka varastit joltain itseäsikin köyhemmältä? Minäminä.

Vierailija
62/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mitään sellaista silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 3 euroa rahaa ja menin kuitenkin ruokakauppaan. Ajattelin kotona, että 20 euroa pitäisi olla . Niinpä kadun varressa näin pienen sinertävän paperin. Otin sen käteeni ja siinä oli se 20 euroa, jota olin kaivannut.

Vierailija
64/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ilmaisen kasvohoidon. Kuulostaa, ehkä turhamaiselta, mutta vain sain sen, yllätys, pyytämättä. Tai siis universumilta sain ;)

Vierailija
65/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin kesällä 2020 kadulta salkkulompakon jossa oli mm.tuhansia euroja rahaa. Arvatkaa palautinko?

Vierailija
66/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lompakkoon oli jäänyt lottokuponki ja olin aikonut heittää sen pois monta kertaa, mutta jostain syystä säästin sen. Ajattelin, että en kuitenkaan voittanut mitään. Olin sitten kerran kioskilla ostamassa jotain ja satuin huomaamaan sen kupongin. Annoin kupongin myyjälle ja odottelin jo "ei voittoa" ilmoitusta. Siinä olikin ihan mukava voittosumma, olisiko ollut 60-80 euroa. Tämä tapahtui niin kauan sitten, että en muista tarkkaan. Köyhä opiskelija kuitenkin ilahtui erittäin paljon.

Vierailija
67/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten tuntui, että jatkuvasti piti laskea kolikoita myöten, jotta sain rahat riittämään. Leikki-ikäisellä lapsella alkoi olla suuri tarve pitkähihaisille paidoille, koska kasvun myötä entiset alkoivat käydä pieniksi tai olla pahasti kuluneita. Olin jo parin kuukauden ajan siirtänyt puseroiden hankinnan aina seuraavan kuun puolelle, koska toistuvasti tuntui olevan jotain tähdellisempää hankittavaa. Olin taas tilanteessa, että seuraavaan tilipäivään oli muutama yö aikaa ja tilillä pari kymppiä rahaa. Olisin halunnut säästää rahan, jos vaikka jotain akuuttia, kuten lääkekuurintarve, ilmaantuisi. Toisaalta puseroidentarvekin oli jo melkoinen. Olin palaamassa tuloksettomalta kirppisreissulta ja puntaroin, pitäisikö minun kuitenkin koukata henkkamaukan kautta, kunhan olisin ensin vienyt kartongit keräyspisteelle.

Vaan kuinkas sitten kävikään: keräyspisteellä oli vaatekeräyslaatikon viereen jätetty täysi muovipussi. Minulle tuli tunne, että kannattaisi kurkistaa pussiin.  Siellä oli kaiken muun seassa kaksi juuri sopivankokoista siistiä H&M:n puuvillaneulepuseroa sekä pikku siskolle sopiva mekko. Tämä sattumus ilahduttaa edelleen :)      

Vierailija
68/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja universumi myös pays back. Myin Torin kautta itselläni olleen käyttämättömän Didriksonin takin 60 €:lla. Väärä koko ja olin unohtanut koko takin.

Iloitsin. 60 euroa jihuu!

Seuraavalla viikolla ajoin tsekkaamaan uimahallin aukioloaikoja kun siellä päin pyörin.

Visiitti kesti korkeintaan 10 minsaa, jonka aikana Parkki-Pate oli sakottanut tasan saman summan 60 euroa. Plus miinus nolla.

Vierailija
69/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajettiin Ruotsin läpi matkalla Legolandista kotiin.

Pysähdyttiin kuitenkin matkalla ja minä ihmettelemään, miten saadaan parkkimaksu hoidettua. Parkkiautomaatista löytyi palautuslokerosta pari 20kr kolikkoa!

Jätettiin siihen kohteeseen minun kerroin tuo määrä, kun syötiin ja shoppailtiin.

Vierailija
70/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat tiukilla ja joululahjojakin pitäisi kohta alkaa ostamaan.

Tuli sitten eilen kirje isännöitsijältä ja jo kirosin, että olenko unohtanut vastikkeen maksun.

No, kirjeessä oli, että olin toukokuussa maksanut vastikkeen kertaa, saan siis 200 euroa palautuksena:)

Vierailija
71/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Interreilillä -89 olin palannut Euroopan kierrokselta Ruotsiin yöjunalla Tanskasta, oli aamu, nälkä, rahat lopussa, laivalippu takataskussa. Tuulista, vilutti. 100 kruunun seteli pyörähteli kadulla jalkoihin vanhankaupungin kujia tarpoessa. Naama messingillä suoraan ruokakauppaan ja sämpylää pureksien ja kävellen Siljan satamaan......

Myöhemmin olin töissä, ja lomaltapaluurahat maksettiin kesäkuussa. Päätin kokeilla systeemiä, että nostan koko kuukauden ruokarahat kerralla, otan viikossa tietyn summan ja laitoin käteiset lautasen päälle ruokakomeron ylähyllylle. No tuli lomalle lähtö parin viikon päästä, ja loman aikana kulutin ne lomaltapaluurahat. Meni puolisen vuotta.  Oli ollut paljon ylimääräisiä menoja, juuri ollut opintolainan lyhennys marraskuun lopussa ja seuraava tilipäivä 15.12.  ja makaronikuuria siihen saakka tiedossa. Vielä vuokranmaksu 5. päivä...... päätin siivota komerot.  Oli tullut unohdettua koko "pankki" ja löysin 600 markkaa. Ruokakauppaan.....

Vierailija
72/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran nuorena olin baariin lähdössä tosi pienellä budjetilla, oli siis rahaa ihan pariin tuoppiin. Kun lähdin kotoa, niin rapussa lojui jonkun pudottama viiskymppinen, jonka korjasin talteen ja baari-illasta tuli hiukan hauskempi.

Sain kaverilta untuvatoppatakin, jonka hän oli ostanut kirpparilta, mutta oli ollut liian iso hänelle. Takki sopi minulle hyvin, ja taskusta löytyi vielä avaamaton tupakka-aski!

Mies tuli kerran bussilla kotiin, ja oli löytänyt penkin välistä melkein 200€ seteleinä ja kolikoina. Jaoimme rahat iloisina, kun oli silloin just tosi tiukkaa. Saatiin jääkaappi ja pakastin täyteen ja vielä bensaa tankkiin.

Vierailija
73/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ollut tosi tiukkaa ja pitkän aikaa. Kävin töissä sen minkä pystyin koulun ja harjottelun ohella, eli en ihan hirveästi tiunannut. Olin jo käyttänyt säästöjänikin jo pidemmän aikaa ihan perus elämiseen ja ne olivat huvenneet. Ja sitten, eräänä päivänä ihan shokissa näin että tilillä oli useita satoja euroja ylimääräistä! Lomarahoja. :) Siinä vaiheessa edellisestä "kunnon" työstä (jonka mukaan tuo lomaraha maksettiin) oli jo yli vuosi, joten lomarahojen mahdollisuus oli jo unohtunut. Saatoin itkeä siinä pankkiautomaattilla...

Toinen hieman samanlainen tilanne oli taas, kun sain sähkö-ja kaasumaksuista palautuksia yli tonnin! Olin kiltisti maksanut joka kuukausi summan, joka pohjautui edellisen asukkaan mukaan tehtyyn arvioon kulutuksesta. Summa tuntui isolta, mutta en tiennyt noista niin tarkkaan silloin. Olin jo muuttanut muualle ja rahatilanne oli huonontunut ennen kuin maksut tasattiin ja olin niin onnellinen kun sain kirjeen palautuksista!

(Näissä tapauksissa kyse on kuitenkin ollut "omasta"/minulle kuuluvasta rahasta, mutta ajoitus on ollut kohdillaan.)

Vierailija
74/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenoa tuli laitettua pari kertaa kuussa siitäkin huolimatta että olisi sillä summalla varmaan voinut leipäpussinkin ostaa mieluummin. Kerran sitten voitettiin 200 euroa, se oli ihan uskomaton onnentunne kun sai monta kertaa käydä ruokakaupassa ja ostaa melkein mitä mieli. Tässä vaiheessa olimme kaksi matalapalkattua yhteenmuuttanutta nuorta joilta puuttui sänkyä lukuunottamatta kaikki huonekalut.

Vierailija
75/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana sain iskältä arvan. Olin just käyttänyt viimeset roposet läheisten joulahjoihin, puhutaan ehkä yhteensä sadasta eurosta. Ajattelin et pärjään loppukuun ilman rahaa kun olin menossa porukoille joulunviettoon.

Arvasta napsahti 200€ voitto 🤩 Iso raha oli siihen hetkeen!

Vierailija
76/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ollessa pieniä rahat oli tiukilla ja lapsi tarvitsi sukset. Käytettyjä ei ollut saatavilla, mutta mummolareissulla lapsi osallistui urheiluliikkeen arvontaan ja voitti 100e lahjakortin. Tuossa liikkeessä oltiin käyty niitä suksia katsomassa, myivät uusien lisäksi myös käytettyjä urheiluvälineitä. Tuolla lahjakortilla saatiin sitten tuliterät sukset, siteet ja sauvat. Ja käytettyjen osastolta vielä todella hyvät monot. Koko kokonaisuus maksoi meille 9e ja ovat kestäneet jo kolmen lapsen hiihdot.

Vierailija
77/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui ihan hiljattain onnenkantamoinen silityslaudan suhteen. Joskus todella kauan sitten löysin opiskeluaikoina taloyhtiön roskakatoksesta silityslaudan, jonka kiikutin kotiini. Oli jo tuossa vaiheessa kärsinyt, mutta ajattelin kelpaavan käyttööni. Hyvin on lauta palvellut vuosia ja kulkenut mukana lukuisissa muutoissa. 

Nyt lauta kuitenkin alkoi totaalisesti vedellä viimeisiään ja en enää meinannut uskaltaa siinä verhoja silittää. Netistä katselin vaihtopäällysten hintoja, sillä kokonaan uuteen lautaan ei ole varaa. Pitkitin kuitenkin vaihtopäällyksenkin ostoa, sillä rahaa tosiaan käytössä niukasti ja edes vaihtopäällyksellä laudasta ei saisi kovin hyvää, sillä esim. se metallinen "ritilä" missä silitysrautaa voi leputtaa on kokonaan katkennut pois.

Voi sitä ilon päivää, kun hiljattain sain tori.fi kautta lahjoituksena uudenveroisen Sinin silityslaudan! Lahjoittaja asui vielä ihan kävelymatkan päässä, joten pääsin autottomana noutamaan laudan helposti.

Nyt mulla on hieno, hyvä silityslauta, joka toivottavasti kestää loppuelämän. Pidän sitä kuin kukkaa kämmenellä :)

Vierailija
78/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ruokaostoksille aamuvarhaisella. Kävelin ottomaatille joka oli kaupan ulkoseinässä, ei näkynyt muita ihmisiä mailla halmeilla. Kun katseeni osui maahan, siinä oli viidenkympin seteli. Siinä rahatilanteessa se oli kuin taivaasta tippunut vastaus rukoukseen. En voinut keneltäkään kysyä: "Onko tämä sinun?", ja hyvällä omallatunnolla käytin setelin ruokaostoksiin.

Vierailija
79/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin bussikortin (kertamatkoja) talvella kun jouduin kävelemään 4km suuntaansa yliopistolle säällä kuin säällä (pyörä oli varastettu). Vähän omaatuntoa kolkutti se pitää mutta olin köyhä kuin kirkonrotta ja tuo kävely väsytti oikeasti. Joten pidin kortin, siinä oli 12 matkaa.

Olisi pitänyt palauttaa tai viedä Löytötoimistoon. Ne on voineet olla jonkun viimeisillä rahoilla ostetut liput. 

Jos löydetyn esineen tai rahan arvo on  20  euroa tai alle, löytäjä saa pitää . Jos arvelee esineen olevan vähempiarvoinen, mutta että sillä voi olla tunnearvoa jollekin, se pitäisi siinäkin tilanteessa viedä Löytötavaratoimistoon.

Vierailija
80/737 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla käveleskellessäni nuorena miehenä löysin taskulaskimen. Siis oli vuosi jotain kirves/miekka, 1960..?

Oli patterit ja kaikki valmiina, painoin virran päälle ja siihen syttyi numeroita kun painoi jotain nappuloita. 

En ollut ikinä nähnyt eikä kukaan muukaan lähipiiristä. Otin sen myöhemmin äidin luvalla kouluun mukaan ja muistan kun ope katsoi että pojalla on taskulaskin....