Veriseulan riskiluku 1:5, voi itku!
Kävin tänään kuuntelemassa veriseulan tulokset ja riskiluvuksi tuli huimat 1:5.
Ultrassa niskaturvotus oli alle 3, joten en oikein osannut odottaa tämmöistä. Nämä veriseulan arvot vaan jäi hurjan mataliksi ja aika kauas viitearvosta.
Olisiko täällä samassa tilanteessa olleita (tai parhaillaan olevia)? Kaipailisin hieman vertaistukea ja haluaisin kuulla "tarinoitanne".
Olo on niin sekainen, että ei mitään rajaa. Rupesin itkemään kun näin tulokset ja palattuani odotushuoneeseen sain muutaman pikän katseen - tai sitten kuvittelin vaan... Lisäksi vastapäinen pariskunta tuijottamisen ohessa supisi - tuntuipa pahalta, olisivat odottaneet edes sen aikaa että pillittäjä poistuu paikalta.
Pääsin todella nopeasti ultraan ja he saivat otettua istukkanäytteen, nyt vaan odottelen sitten vastauksia. Vauva polski ultrassa todella reippaasti ja tuntuu kamalalta ajatella, että hän ei olekkaan välttämättä kunnossa.
Olo oli aivan mielettömän paniikin sekainen ja purskahdin itkuun kun pääsin sairaalan ovesta ulos. Piti kerätä itseään kasaan hetken aikaa ennen kuin viitsi lähteä takaisin ihmisten joukkoon. Eipä sitä osannut tälläisiin tunteisiin oikein varautua.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 15:59"]
Kuinka vanha olet?
[/quote]
Olen 34, joten ikäkään ei ole se suurin tekijä. Selittivät, että nämä verikokeen alhaiset arvot ovat se mikä nostaa tämän riskin näin suureksi.
Mulla oli vähän isompi riskiluku mutta istukkanäytteeseen jouduin rv 15. Vastauksen saaminen meni viikolle 23. Se oli kamalaa. Tunsin potkut ja liikkeet. Onneksi tulokset olivat hyviä! Toivon sulle myös hyviä uutisia! Jaksamista!
Onko sikiö raskausviikkojen mukainen? Minulta otettiin näyte liian aikaisin, ja siksi antoi väärän tuloksen. Neuvola ei uskonut ultraa vain laski viimeisistä kuukautisista, ja mun kuukautiset tuli miten sattui. Ja muista, se on 1:5'eli 4 kertaa suurempi mahdollisuus terveeseen.
Nelonen jatkaa...olin silloin 26 vuotias joten ei tosiaan ikä ole aina se tekijä. Joku joskus sanoi että veriryhmä vaikuttas? Mulla on b ja kaverilla b ja molemmat jäi "kiinni" seulassa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:04"]
Onko suvussanne kehitysvammaa?
[/quote]
Ei ole kehitysvammaisuutta suvussa
Ihmeellistä että näyte otetaan samassa paikassa kuin ultrat.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:05"]
Onko sikiö raskausviikkojen mukainen? Minulta otettiin näyte liian aikaisin, ja siksi antoi väärän tuloksen. Neuvola ei uskonut ultraa vain laski viimeisistä kuukautisista, ja mun kuukautiset tuli miten sattui. Ja muista, se on 1:5'eli 4 kertaa suurempi mahdollisuus terveeseen.
[/quote]
Ultra antoi hyvin samat viikot kun neuvola oli laskenut. Muutama päivän vaan eroa (ultralla siis hieman varhaisemmat viikot)
Olen joo yrittänyt ajatella, että todennäköisyys terveeseen on paljon suurempi. Pitää vaan koittaa se pitää mielessä tässä tuloksia odotellessa :) Tästä tulee piiiitkä viikko...
jos ultrataan keskussairaalalla vaikka, siellähän se äitipoli on samassa..
jos ultrataan keskussairaalalla vaikka, siellähän se äitipoli on samassa..
Jaxamista. Yritä kuitenkin ajatella positiivisesti - niskaturvotus ei suuri ja onhan kuitenkin 2 kymmenestä lapsesta terve eli 80% tuossa riskiluvussa. Rankkoja päiviä tulee olemaan ymmärrettävästi.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:03"]
Mulla oli vähän isompi riskiluku mutta istukkanäytteeseen jouduin rv 15. Vastauksen saaminen meni viikolle 23. Se oli kamalaa. Tunsin potkut ja liikkeet. Onneksi tulokset olivat hyviä! Toivon sulle myös hyviä uutisia! Jaksamista!
[/quote]
Onneksi tuli hyvät uutiset sulle, niitä mäkin niin kovasti toivon.
Narahditko sä niskaturvotuksesta vai veriseulasta?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:07"]
Ihmeellistä että näyte otetaan samassa paikassa kuin ultrat.
[/quote]
Menin siis kutsulla Naistenklinikalle, jossa ultrasivat varmistaakseen, että näyte voidaan ottaa. Ultralla myös seurasivat koko ajan neulan kulkua, jotta menisi oikeaan osoitteeseen.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:10"]
[/quote]
Ultra antoi hyvin samat viikot kun neuvola oli laskenut. Muutama päivän vaan eroa (ultralla siis hieman varhaisemmat viikot)
Olen joo yrittänyt ajatella, että todennäköisyys terveeseen on paljon suurempi. Pitää vaan koittaa se pitää mielessä tässä tuloksia odotellessa :) Tästä tulee piiiitkä viikko...
[/quote]
ymmärrän että tulee pitkä viikko. me saatiin tietää viikolla 32, että lapsemme ei ole terve. oli aivan järkyttävän pitkä aika odottaa että vauva syntyy, kun ei tiennyt kuinka pahasti vauva on sairas tai jääkö edes henkiin..
Voimia! luotetaan että kaikki hyvin teillä.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:10"]
[/quote]
[/quote]
ymmärrän että tulee pitkä viikko. me saatiin tietää viikolla 32, että lapsemme ei ole terve. oli aivan järkyttävän pitkä aika odottaa että vauva syntyy, kun ei tiennyt kuinka pahasti vauva on sairas tai jääkö edes henkiin..
Voimia! luotetaan että kaikki hyvin teillä.
[/quote]
Aika rankkaa tuokin on - ehkä jopa rankempaa.
Tässä omassa tapauksessani tuo lohtua se, että on kuitenkin 4:5 mahdollisuus vauvan olevan täysin kunnossa. Ja odotus on onneksi vain viikon :)
Nelonen vastaa. Jäin kiinni just veriseulassa. Niskaturvotus oli muistaakseni jotain 1,8. Jouduin eka odottaa kaks viikkoa aikaa näytteenottoon. Sitten lääkäri otti näytettä kolmesti. Oli sovittu että soitan kahden viikon kuluttua vastauksesta. Olin silloin rv 17. Sanoivat että näytteenotto ei onnistunut ja näytettä oli liian vähän. Joutuivat labrassa viljelemään kudosta lisää jotta saivat kromosomit tutkittua. Ja tosiaan vastaus vasta rv 23.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:16"]me saatiin tietää viikolla 32, että lapsemme ei ole terve.
[/quote]
Saanko kysyä, miten asia selvisi ja mitä lapsella todettiin? Miten voitte nyt?
Kuinka vanha olet?