Veriseulan riskiluku 1:5, voi itku!
Kävin tänään kuuntelemassa veriseulan tulokset ja riskiluvuksi tuli huimat 1:5.
Ultrassa niskaturvotus oli alle 3, joten en oikein osannut odottaa tämmöistä. Nämä veriseulan arvot vaan jäi hurjan mataliksi ja aika kauas viitearvosta.
Olisiko täällä samassa tilanteessa olleita (tai parhaillaan olevia)? Kaipailisin hieman vertaistukea ja haluaisin kuulla "tarinoitanne".
Olo on niin sekainen, että ei mitään rajaa. Rupesin itkemään kun näin tulokset ja palattuani odotushuoneeseen sain muutaman pikän katseen - tai sitten kuvittelin vaan... Lisäksi vastapäinen pariskunta tuijottamisen ohessa supisi - tuntuipa pahalta, olisivat odottaneet edes sen aikaa että pillittäjä poistuu paikalta.
Pääsin todella nopeasti ultraan ja he saivat otettua istukkanäytteen, nyt vaan odottelen sitten vastauksia. Vauva polski ultrassa todella reippaasti ja tuntuu kamalalta ajatella, että hän ei olekkaan välttämättä kunnossa.
Olo oli aivan mielettömän paniikin sekainen ja purskahdin itkuun kun pääsin sairaalan ovesta ulos. Piti kerätä itseään kasaan hetken aikaa ennen kuin viitsi lähteä takaisin ihmisten joukkoon. Eipä sitä osannut tälläisiin tunteisiin oikein varautua.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:37"]
Tyhmä kysyy. Tehdäänkö tämä seulominen kaikille vai onko vapaaehtoinen?
[/quote]
Vapaaehtoinen. Itse en ole kummassakaan raskaudessa käynyt veriseuloissa, ultrissa kyllä.
Siis onko kaikilla muilla otettu lapsivesinäyte? Olenko ainut jolta otettiin istukkanäyte? Millähän perusteella ne valitsee mikä näyte keneltäkin otetaan? 4.
Olen kuullut monesta tapauksesta, että riskiluku normaali ja muutenkin kaikki ollut raskaudessa hyvin, mutta silti on lapsella ollut kehitysvamma. Olen huomattavasti vähemmän kuullut tapauksista, joissa vamma on tiedetty etukäteen. Ei tämä sinua kyllä varmaan lohduta, mutta elämää ei aina voi ennustaa. Oletko miettinyt mitä teet jos lapsi onkin sairas? Täällä oli joku aika sitten samankaltainen aloitus, oli vaan pienempi riski. Tsemppiä ap!
Kyllä siitä yleensä soitetaan ja kerrotaan että riskiluku korkea. Sen jälkeen tehdään halutessaan lähetä näytteenottoon.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:49"]
No se pn hyvä että sinä sen tiedät. Vuosi oli 2008 ja aamupäivä. Valmistauduin töihin kun puhelin soi. Raskausviikkoja oli tuolloin 23+3. Sain tiedon terveestä tytöstä. Ja kyllä istukkanäytettä voidaan viljellä labrassa jos näyte on ollut liian pieni. Näin tehtiin oys. Ota selvä ennen kuin tulet minua valehtelijaksi syyttämään. 4..
[/quote]
Mä veikkaan, että tuolla tarkoitettiin, että et JOUTUNUT seulaan vaan itse valitsit mennä.. Tyhmää saivartelua mielestäni, mutta näin mä tulkitsin ton viestin..
Ootko miettiny, mitä meinaat tehä jos lapsella todetaan joku vakavampi kehitysvamma? Varmaan ihan kamalaa joutua tohon tilanteeseen, toivottavasti lapsi saa terveen paperit. Kuitenkin hyvä edes henkisesti varautua siihen et löytyy jotain vakavampaa, ja joutuu harkita raskauden keskeytystä :/
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:57"]
Kyllä siitä yleensä soitetaan ja kerrotaan että riskiluku korkea. Sen jälkeen tehdään halutessaan lähetä näytteenottoon.
[/quote]
Ei soitettu. Keskiviikkona oli postilaatikossa kirje, jossa oli tälle päivälle aika.
Menin paikalle, niin ensin ohjattiin huoneeseen, jossa annettiin tulos ja juteltiin asiasta.
Sen jälkeen menin ultraan, jossa otettiin näyte.
T. AP
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:57"]
Siis onko kaikilla muilla otettu lapsivesinäyte? Olenko ainut jolta otettiin istukkanäyte? Millähän perusteella ne valitsee mikä näyte keneltäkin otetaan? 4.
[/quote]
Mulla otettiin kanssa istukkanäyte.
Selittivät, että vasta rv 15 voidaan ottaa lapsivesinäyte ja sitä ennen otetään näyte istukasta (jos saadaan, riippuu istukan sijainnista).
T. AP
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:00"]
Ootko miettiny, mitä meinaat tehä jos lapsella todetaan joku vakavampi kehitysvamma? Varmaan ihan kamalaa joutua tohon tilanteeseen, toivottavasti lapsi saa terveen paperit. Kuitenkin hyvä edes henkisesti varautua siihen et löytyy jotain vakavampaa, ja joutuu harkita raskauden keskeytystä :/
[/quote]
Kyllä tuotakin on jo hieman tullut ajateltua. Tietenkin riippuu miten pahasti olisi kromosomit solmussa. Toivottavasti ei tarvitse tehdä päätöstä raskauden keskeytyksen suhteen.
T. AP
Olisinkohan saanut vastauksen nopeampaa jos oliskin ollut lapsivesinäyte eikä istukkanäyte? Mulla oli kyllä rv15 mutta istukasta ne sen otti. 4.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:08"]
Olisinkohan saanut vastauksen nopeampaa jos oliskin ollut lapsivesinäyte eikä istukkanäyte? Mulla oli kyllä rv15 mutta istukasta ne sen otti. 4.
[/quote]
Käsittääkseni viikon verran menee molemmissa.
Terveitä kromosomeja ei suinkaan todeta, vaikka punktioissa kävisikin. Vain ne mahdolliset häiriöt, jotka tutkitaan. Joten lapsella voi kyllä on myös kromosomeista johtuva vamma, vaikka olisi ns. normaalit tulokset saanutkin.
Mulla meni vastauksessa 8 viikkoa. Juuri sen näytteen viljelyn takia. Ja paperissa luki että lapsella on terveet kromosomit ja niitä on normaali määrä. Että ei varmasti ole kromosomi vikaa jos käyt istukkanäytteesä tai lapsivesinäytteessä.Vai luuletko että niistä tutkitaan vain esim. Down ja jos myöhemmin epäillään vaikka 18 trisomiaa, otetaan uus näyte? Ottakaa oikeasti selvää ennen kuin tulette pelottelemaan ap:n kaltaisia jotka muutenkin jo ovat huolissaan vauvansa voinnista!! 4.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:02"]
Mulla meni vastauksessa 8 viikkoa. Juuri sen näytteen viljelyn takia. Ja paperissa luki että lapsella on terveet kromosomit ja niitä on normaali määrä. Että ei varmasti ole kromosomi vikaa jos käyt istukkanäytteesä tai lapsivesinäytteessä.Vai luuletko että niistä tutkitaan vain esim. Down ja jos myöhemmin epäillään vaikka 18 trisomiaa, otetaan uus näyte? Ottakaa oikeasti selvää ennen kuin tulette pelottelemaan ap:n kaltaisia jotka muutenkin jo ovat huolissaan vauvansa voinnista!! 4.
[/quote]
Voi kuules, kun kromosomeissa on monta muutakin vikaa kuin ylimäärä. Ei todellakaan selviä kaikki kromosomiviat noissa tavallisissa tutkimuksissa.
No miten ne sitten voi lähettää lausunnon jossa todetaan lapsella olevan terveet kromosomit ja niitä on normaali määrä? Ensin hoitaja soitti ja seuraavalla viikolla oli kirje postissa. Kyllä näissä tutkitaan kaikki kromosomi virheet. 4
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:13"]
No miten ne sitten voi lähettää lausunnon jossa todetaan lapsella olevan terveet kromosomit ja niitä on normaali määrä? Ensin hoitaja soitti ja seuraavalla viikolla oli kirje postissa. Kyllä näissä tutkitaan kaikki kromosomi virheet. 4
[/quote]
Ei tutkita. Tutkituilta osian terveet pitäisi tietenkin lukea noissa lausunnoissa.
2