Onko hulluutta irtisanoutua
Juuri sain työsopimuksen, joka jatkuisi ensi kesään. Kyseessä ensimmäinen oman alan työni valmistumisen jälkeen. Koko opiskeluajan tuntunut, ettei ala ole minua varten ja nyt työelämässä tunne on vahvistunut, myös työpaikan omien ongelmien vuoksi. Olen aikeissa toteuttaa lapsuuden haaveammattini, eli hakemisen yliopistoon. Onko hulluutta irtisanoutua työstä ja jäädä omin varoin kotiin vain opiskelemaan pääsykokeisiin 3,5 kuukaudeksi? Työn ohessa lukeminen ei ole mahdollista ja tuntuu, että on panostetta 100% tai ei ollenkaan. Kauanko te olette lukeneet omiin pääsykokeisiinne?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 15:00"]Sinuna miettisin vielä kerran opiskelemaan lähtöä. Se, että ala ei tunnu heti opintojen jälkeen ihan oikealta, on aika yleistä. Uusi työ ja vastuu hermostuttaa.
Itse tunnen useimpia alanvaihtajia, jotka ovat tehneet vaihdoksen kolmenkympin korvilla. Näissä on lopputuloksena olleet ikuisuusopiskelijat, joiden valmistuminen venyy ja venyy. Opiskelu ei ole kovin helppoa, kun perhettä tulee ympärille ja toimeentulostakin pitäisi huolehtia.
Ainakin OTM ja KTM tutkinnoilla valmistuneiden, jotka haluavat tehdä uraa, pitää painaa pitkää päivää ensimmäiset vuodet valmistumisen jälkeen. Vastavalmistunut melkein nelikymppinen (ja perheellinen?) nainen ei todellakaan ole se halutuin työntekijä tuossa vaiheessa.
Jos työ ei kiinnosta, itse yrittäisin vaikuttaa työnkuvaan niin, että se muuttuisi mielekkäämmäksi. Voisitko työllistyä esim. neuvolaan, ryhtyä opettamaan tai muuten keksiä muun työn omalla koulutuksellasi? Entä pelkkä työpaikan vaihto? En usein vastaile keskustelupalstan viesteihin, mutta nyt vastasin, koska pelkään, että teet elämäsi mokan (jollaisia olen sivusta seurannut).
[/quote]
Tuo on totta, että monilla alanvaihtajilla opinnot jäävät kesken. Tämä oli ainakin oma kokemukseni, kun tein toisen yliopistotutkintoni päätoimisen työn ohella. Aloitin opintoni 29-vuotiaana, sain kandin tutkinnon 33-vuotiaana ja maisterin tutkinnon 35-vuotiaana.
Opintojensa keskeyttäneissä oli niitäkin, jotka olivat saaneet työnantajaltaan opintovapaatakin. Lisäksi jotkut eivät sitten hakeutuneetkaan / päässeetkään uudelle alalle. Eräskin opiskelukaverini suoritti opinnot alempaan korkeakoulututkintoon asti, mutta päätyikin sitten jatkamaan aiemmassa ammatissaan.
Itse kannustan alanvaihtoon, mikäli siltä tuntuu. Toisaalta tarvitset myös uuden alan työkokemusta eli viimeistään opintojen loppuvaiheessa kannattaa alkaa hakeutumaan uuden alan töihin. Lisäksi muutenkin opintojen aikana motivaatio mitataan vielä monta kertaa, mutta siitäkin kyllä selviää, mikäli todella haluaa uudelle alalle valmistua ja sinne työllistyä. -20-
Anna mennä vaan! Meillä on vaan yksi elämä ja on mahtavaa joo uskaltaa seurata unelmiaan!
Viikossa on 168 tuntia. Työhön ja työmatkoihin menee ehkä 45h, nukkumiseen 63h, päivän pikkuaskareisiin syömisestä siivoamiseen 21h. Lukemiseen jää vielä 32h viikossa, eli 4-5 tuntia päivässä. Eikö muka riitä?
Mahdatko pärjätä opiskeluissakaan?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:04"]
Riippuu vähän miten selustasi on turvattu, jos et pääsekään sisään. Ei irtisautuminen näytä kenenkään CV:ssä hyvältä ja vanha työpaikka on aina käyntikortti uuteen hyvässä ja pahassa.
[/quote]
Ei pomoni siitä pahastuisi, saattaisin jopa päästä samaan paikkaan takaisin töihin. AP
Itse en uskaltaisi. Yrittäisin lukea töiden ohella.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:58"]
Tiedän kyllä, että moneen paikkaan pääsee työn ohella lukemalla. Olen opiskellut jo yliopistossa tällaista alaa. Nykyiseen kohteeseen ei pääse niin, sisään pääsee alle 8% hakijoista. Ap
[/quote]
Mitä ajattelit tehdä sitten jos kuulut näihin 92% hakijoista?
Määräaikaisen irtisanomisesta tulee sanktioita.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:11"]
Tiedän kyllä, että moneen paikkaan pääsee työn ohella lukemalla. Olen opiskellut jo yliopistossa tällaista alaa. Nykyiseen kohteeseen ei pääse niin, sisään pääsee alle 8% hakijoista. Ap
[/quote]
[/quote]
Uskon kyllä työllistyväni tulevaisuudessa, vaikka irtisanoutuisinkin. AP
Olen tehnyt toisen yliopistotutkinnon työn ohessa, joten uskoisin, että pääsykokeisiin valmistautuminenkin menee työn ohessa. Itselläkin tämä toinen tutkinto oli ns. unelma-ala, mutta kyllä tästäkin nyt on lumo vähentynyt ja tuntuu ihan normityöltä.
Totta kai teet kuten sinusta tuntuu. Tosin olen itsekin tehnyt ratkaisuja, jotka muiden mielestä eivät ole olleet järkeviä. Työnantajat arvostavat kuitenkin myös työkokemusta, joten sitäkin kannattaa hankkia, vaikka opiskelisikin lisää.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:58"]Tiedän kyllä, että moneen paikkaan pääsee työn ohella lukemalla. Olen opiskellut jo yliopistossa tällaista alaa. Nykyiseen kohteeseen ei pääse niin, sisään pääsee alle 8% hakijoista. Ap
[/quote]
Mikä on haave-alasi työllisyystilanne?
Tietääkseni lähes kaikki ns. kovat alat edellyttävät lukulomia ja valmennuskursseja, ei niihin töiden ohella lukemisella sisään mennä. Ainakaan itselleni se ei olisi realistinen ajatus (HUOM: tiedän, että joku on varmasti päässyt 10h lukemiselle, itse en lukeudu niihin). Onhan sekin skenaario, että jään kesän jälkeen työttömäksi vailla opiskelupaikkaa. AP
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin uskoo ne tuhannet muutkin, jotka ensin lukivat elokuvienohjaamista ja merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään. Suloista, että joku uskaltaa olla vielä noin naivi, mutta pappa betaral?!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:58"]Tiedän kyllä, että moneen paikkaan pääsee työn ohella lukemalla. Olen opiskellut jo yliopistossa tällaista alaa. Nykyiseen kohteeseen ei pääse niin, sisään pääsee alle 8% hakijoista. Ap [/quote] Mikä on haave-alasi työllisyystilanne?
[/quote]
Molemmat erittäin hyviä, sekä lähtöala että haavealan työllisyys. AP
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin uskoo ne tuhannet muutkin, jotka ensin lukivat elokuvienohjaamista ja merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään. Suloista, että joku uskaltaa olla vielä noin naivi, mutta pappa betaral?!
[/quote]
Olen kätilö. AP
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Naivi? :D
[/quote]
Millä ajattelit rahoittaa opintosi? Jos siis olet jo opiskellut yliopistossa, sulla ei ole oikeutta opintotukeen uutta tutkintoa varten.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:04"]
Riippuu vähän miten selustasi on turvattu, jos et pääsekään sisään. Ei irtisautuminen näytä kenenkään CV:ssä hyvältä ja vanha työpaikka on aina käyntikortti uuteen hyvässä ja pahassa.
[/quote]
Ei pomoni siitä pahastuisi, saattaisin jopa päästä samaan paikkaan takaisin töihin. AP
[/quote]
Onko säästöjä vai millä elät?
Jos olet hoitoalalla niin on totta, että työtilanne on vielä hyvä ja sijaisuuksia riittä. Jos lama syvenee niin tulevaisuudessa ehkä ei. Jos et pääse opiskelemaan haluamaasi alaa sinun voi olla hyvin vaikea saada esim. vakipaikka, koska olet osoittanut työantajalle, ettei hoitoala ole sinulle se oikea.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:05"]
Mikä tossa "kovat alat" termissä nyt on ihmeellistä? On hard science ja soft science. Oletan että yliopistossa opiskelevat tietävät näiden eron. Hirnujat lienevät vähemmän kouluttautuneita?
[/quote]
Ap:n luettelemat kansantaloustieteet ja oikeustieteet eivät ole ns. kovia tieteitä, joten en tiedä mikä niistä niin kovia aloja tekee. Kova ala on ap:n ihan oma termi.
t: puolikovia tieteitä opiskellut maisteri