Terveyskeskuksessa asiointi, aina yhtä "ihanaa"
Lääkäri jota ei kiinnosta ja joka haluaa minusta mahdollisimman nopeasti eroon. Minkä takia ihmiset opiskelee lääkäriksi? Rahan? Halu auttaa tuntuu olevan ainakin kateissa.
Kommentit (109)
Julkisessa terveydenhollossa hoidetaan valtava potilasmassa. Terveyskeskusten harteille kaatuu myös kaikki sellainen, mitä sairaaloissa ei voida/kannata hoitaa. Lääkärit eivät varmasti ilahdu, jos potilas tulee akuuttipäivystykseen ikivanhojen vaivojen vuoksi liioittemalla niitä tai alkaa luetella kaikki vaivansa. Se jono ei kuitenkaan lyhene sillä, että lääkäri alkaa empaattisesti hoitamaan joka kolotusta ja selvittelemään vuosia kestäneen väsymyksen syitä. Usein ihmisillä on pitkään monenlaisia vaivoja, joille ei löydy mitään syytä. Lisäselvittely ei paranna asiaa välttämättä mitenkään vaan pitäisi keskittyä pysyvään hoitosuhteeseen.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:50"]
Kumpaate siis viime vaaleissa äänestitte, niitä jotka kannattavat korkeampaa kunallisveroprosenttia ja lyhyempiä jonoja tk:n, vai matalampaa veroprosenttia ja pidempiä jonoja?
[/quote]
Vi**u se veroprosentti auta yhtään mitään, vaikka nostais 95 prosenttiin.
Mä valitin, etten pysty kävelemään. Monta kertaa sanoin, että nyt on jotai häikkää pahasti, toinen jalak ei pidä. Aina tutkimus oli, että pedille makaamaan, lääkäri nostaa mun koiven kattoon, ja toteaa, että oletpas notkea. Plus verikokeet. Verikokeissa ei mitään vikaa.
Menin loppujen lopuksi OMT-fyssalle: 5 minuuttia ja diagnoosi: Nikamakaarenhöltymä ja nikamasiirtymä. Mene lääkärille lapun kanssa, ja pyydä kuvauksiin. No, niinhän se oli.
Jännityspäänsärkyä mulle on tarjoiltua parikymmentä vuotta. Suunnilleen itkua vääntänyt, etteikö vois kuvata, kun minusta se ei ole sitä. No, sit sain tuon selän tutkijalta lähetteen kaularankakuvaukseen. Siellä on luunokkamuodostumaa, välilevynpullistuman alkuja yms.
Kieli ja nielu turpoo aina silloin tällöin. Lekuri oli sitä mieltä, että paniikkihäiriö. Ai paniikkihäiriö turvottaa kieltä?! Haista vee...
Ja kaikkea muuta. Ihan turha mennä enää terveyskeskukseen. Tyttärellä on onneksi vakuutus, ja käy yksityisellä.
[/quote]
Paransiko magneettikuvaus jännityspäänsäryn?
Kumpaate siis viime vaaleissa äänestitte, niitä jotka kannattavat korkeampaa kunallisveroprosenttia ja lyhyempiä jonoja tk:n, vai matalampaa veroprosenttia ja pidempiä jonoja?
[/quote]
Mä valitin, etten pysty kävelemään. Monta kertaa sanoin, että nyt on jotai häikkää pahasti, toinen jalak ei pidä. Aina tutkimus oli, että pedille makaamaan, lääkäri nostaa mun koiven kattoon, ja toteaa, että oletpas notkea. Plus verikokeet. Verikokeissa ei mitään vikaa.
Menin loppujen lopuksi OMT-fyssalle: 5 minuuttia ja diagnoosi: Nikamakaarenhöltymä ja nikamasiirtymä. Mene lääkärille lapun kanssa, ja pyydä kuvauksiin. No, niinhän se oli.
Jännityspäänsärkyä mulle on tarjoiltua parikymmentä vuotta. Suunnilleen itkua vääntänyt, etteikö vois kuvata, kun minusta se ei ole sitä. No, sit sain tuon selän tutkijalta lähetteen kaularankakuvaukseen. Siellä on luunokkamuodostumaa, välilevynpullistuman alkuja yms.
Kieli ja nielu turpoo aina silloin tällöin. Lekuri oli sitä mieltä, että paniikkihäiriö. Ai paniikkihäiriö turvottaa kieltä?! Haista vee...
Ja kaikkea muuta. Ihan turha mennä enää terveyskeskukseen. Tyttärellä on onneksi vakuutus, ja käy yksityisellä.
[/quote]
Väittäisin että jonotusajat olisivat lyhyemmät jos aletaan 85 prosenttia palkasta maksaa kunnallisveroa. Tk:n aulakin oidaan kullata sillä rahalla.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
Väittäisin että jonotusajat olisivat lyhyemmät jos aletaan 85 prosenttia palkasta maksaa kunnallisveroa. Tk:n aulakin oidaan kullata sillä rahalla.
[/quote]
Se oli 95 prosentin kunnallisvero.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:44"] Seuraava vaihe on itse lääkärilläkäynti. Lääkärin naama vääntyy inhosta kun näkee sairauksista ja Menen taas terveyskeskukseen hakemaan antibioottireseptiä ja virkaintoinen immeinen pyytää luukulla kelakorttia tai henkareita varmistaakseen että ilmoittamani sotu pitää paikkansa. Saan reseptin, kiitän ja lähden apteekkiin. [/quote] Mikä ihmeen virkaintoinen??! :D se nyt on vaan helpompi lukea siitä kortista ne henkilötiedot eikä varmasti mee väärin.
[/quote]
Kai nyt suurin osa aikuisista ihmisistä osaa oman sotunsa ja muistaa nimensä :D ?
[/quote]
Minä äänestin ainakin ahneita, valehtelevia, paskaapuhuvia, oman edun ajajia. Eli siis mikä tahansa puolue kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:17"]Tuo väsymys on varmaan monen lääkärin korvaan aika höpöoire, koska melkein kaikkia heidän potilaitaan väsyttää. [/quote] Niin varmasti. Itse vaan aina mietin, kuuluuko näin nuorena tuntua tältä. Kun olin vielä töissä, työkaverit kysyivät usein olenko väsynyt tai nukkunut huonosti. Kai tämä on masennuksenkin oire, mutta enemmän minusta tuntuu, että tämä olo on alkanut masentaa. Haluaisin tehdä paljon enemmän asioita, mutta en vaan jaksa. Joskus minulla oli tuuraava lääkäri terveyskeskuksessa ja hän oli oikeasti kiinnostunut, vaikka myönsikin, että väsymyksen syy voi olla hankala selvittää. Lisäksi minulla on huono kunto ja hengästyn reippaasti kävellessä, vaikka olen käynyt kuntosalilla 3 vuotta... Ap
[/quote]
Alhainen hemoglobiini? Käy tarkistuttamassa, itselläni oli hiukan samantyylisiä oireita kun hemoglobiini oli tosi matalalla. Helppo hoitaa kuntoon.
[/quote]
Mulla oli monta vuotta raudanpuuteanemia, eikä hemoglobiini meinannut nosta pysyvästi. Sitten se nousi normaaleihin lukemiin, eikä enää seurattu. Oireet vaan ei kadonneet... Siihen lääkäri ei osannut sanoa mitään. Noh, määräs nyt kuitenkin verikokeisiin, että saa nähdä. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:05"]
Väsymys hoituu menemällä lenkille, nukkumalla riittävästi ja oikeaan ja syömällä terveellisesti. Av:lla käyntejä kannattaa myös vähentää. Suosittelen myös positiivista asennetta, ap saa liki ilmaiseksi korkealaatuisia terveydenhoitopalveluita, mutta valittaa silti kaikesta.
[/quote]
Ilmaiseksi? Kyllä niistä palveluista maksetaan veroja aikaslailla paljon!
[/quote]
Ei riittävästi! Veroja pitäisikin nostaa jokaiselta 10 prosenttiyksikköä, jotka suunnattaisiin kolmelle sektorille: terveydenhoito, peruskoulutus ja vanhukset.
[/quote]
Laskea niitä veroja pitäisi. julkisen terveydenhuollon voisi ainakin lopettaa kokonaan. On meinaan niin turha laitos. Sieltä ei ole kukaan koskaan mitään muuta hoitoa saanut kuin buranaa. Ja senkin vasta sillä edellytyksellä, että onnistuu jotenkin saamaan ajan sinne. Kuka tahansa valelääkäri hoitaisi saman homman ilman valtavaa byrokratiaa. Itse asiassa minäkin voisin määrätä jokaiselle buranaa ja 3 päivää saikkua. Ei se sen vaikeampaa ole.
Niin ja koitan kyllä nukkua tarpeeksi ja liikkua ja ulkoilla. Töissä kun olin vielä vähän aikaa sitten, kuntoilu jäi. Ei vaan meinannut olla voimia. Sitten kun sai itsensä salille esim jumppaan, olo oli kamala ja syke pilvissä. Minulla väsyneenä liikkuminen harvoin piristää. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:53"]
Jokaisen koskaan suomalaisesta terveydenhuollosta valittaneen tulisi katsoa tämä dokkari.
Oli aika pysäyttävä dokumentti jenkkiläisestä sairaalasta/päivystyksestä, mihin päätyvät potilaat, joilla ei ole vakuutusta..
[/quote]
Miksi verrataan aina jenkkilään, joka on kehitysmaa monessa suhteessa? Pitäisi verrata muihin EU-maihin! Tosin kohta saadaan verrata jenkkilään ihan syystä, kun kokkarit ovat saaneet tahtonsa läpi ja ilmainen terveydenhuolto lakkautetaan meilläkin. Voi niitä, joilla ei silloin ole varaa vakuutuksiin ja asianajajiin, jotka hoitavat homman kotiin kun vakuutus evää korvauksen.
[/quote]
Minä jouduin Espanjassa tavalliseen terveyskeskukseen uimarin korvan vuoksi. Kahdessa tunnissa sekä yleislääkäri että korvalääkäri tutkivat minut ja sain lääkereseptin jonka kuurin jälkeen taas uusintakäynti korvalääkärillä.
Sairaaloista pitäisi potkia pikkudirikoita muihin töihin jos se vaikka parantaisi hoidon tasoa lisäämällä niitä lääkäreitä. Sairaalan pikkudirikat kun eivät hoida potilaita vaan järjestelmää jota varten ovat olemassa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:18"]Seuraavissa kunnallisvaaleissa kannattaa miettiä ketä äänestää koska viimekädessä ne kunnan/kaupunginvaltuustossa istuvat päättävät kuinka paljon lääkäreitä terveyskeskuksiin palkataan, eli kuinka pitkät jonotusajat sinne on. Jos sinne valitaan joka vuosi ne samat joiden mielestä 6 kk jonotusaika on ok, niin silloin se vastaanoton hoitsu ei voi teille yhtään aikaisemmin aikaa järjestää.
[/quote]
Tämä ei aina pidä paikkaansa. Julkisessa terveydenhuollossa on usein sellainen toimintakulttuuri, että sitä ei raha ratkaise vaikka sitä syydettäisiin pohjattomasti. Hierarkinen ja byrokraattinen, jolle normaali järjen käyttö on tuntematonta. Esimerkiksi tämä, että joka vaivalle täytyy varata oma aikansa. Kun ihminen hoidettaisiin kokonaisuutena (kuten ihmisen elimistö onkin), niin säästettäisiin aikaa, rahaa ja ennen kaikkea sitä potilasta. Lisäksi resursseja hukataan turhiin organisaation kehittämisiin (lue diipadaapan), kun jokainen vähänkin valtaa saava pikkupomo & isot pomot haluavat oman "käden jälkensä" organisaatioon. Sitten ihmetellään kun ei ole rahaa potilaiden hoitoon. Paljolta säästyttäisiin kun oikeasti terveydenhuollossa mietittäisiin mitä varten terveydenhuolto on olemassa. Ja myös toimittaisiin siten, että aina mietittäisiin ensin miten tämä toiminta hyödyttää hoidettavia ihmisiä.
Ihmettelen aina, kun sanotaan että tämä on hyvinvointivaltio ja kaikilla on oikeus ilmaiseen terveydenhuoltoon. No entä tälläiset tapaukset, kun ap:lla? Jos on vuosia ollut vaivoja, eikä saa apua. Eikä ole varaa yksityiseen. Voi olla aika haastavaa elämä.
Jos vaan nappaat b12 vitamiinia ja rautaa?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:15"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:17"]Tuo väsymys on varmaan monen lääkärin korvaan aika höpöoire, koska melkein kaikkia heidän potilaitaan väsyttää. [/quote] Niin varmasti. Itse vaan aina mietin, kuuluuko näin nuorena tuntua tältä. Kun olin vielä töissä, työkaverit kysyivät usein olenko väsynyt tai nukkunut huonosti. Kai tämä on masennuksenkin oire, mutta enemmän minusta tuntuu, että tämä olo on alkanut masentaa. Haluaisin tehdä paljon enemmän asioita, mutta en vaan jaksa. Joskus minulla oli tuuraava lääkäri terveyskeskuksessa ja hän oli oikeasti kiinnostunut, vaikka myönsikin, että väsymyksen syy voi olla hankala selvittää. Lisäksi minulla on huono kunto ja hengästyn reippaasti kävellessä, vaikka olen käynyt kuntosalilla 3 vuotta... Ap [/quote] Alhainen hemoglobiini? Käy tarkistuttamassa, itselläni oli hiukan samantyylisiä oireita kun hemoglobiini oli tosi matalalla. Helppo hoitaa kuntoon. [/quote] Mulla oli monta vuotta raudanpuuteanemia, eikä hemoglobiini meinannut nosta pysyvästi. Sitten se nousi normaaleihin lukemiin, eikä enää seurattu. Oireet vaan ei kadonneet... Siihen lääkäri ei osannut sanoa mitään. Noh, määräs nyt kuitenkin verikokeisiin, että saa nähdä. Ap
[/quote]
Hemoglobiini on huono mittari koska nousee ja laskee viimeisenä rautaa indikoivista mittareista. Onko punasolut + muut rauta-arvot (S-Fe, S-TfR) mitattu? Sulla voi vieläkin olla ihan hyvin anemia, jos vaan hemoglobiinia on seurattu...
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se oli 95 prosentin kunnallisvero.
[/quote]
Ai anteeksi. No tuolla saa myös aulaan kultaiset tuolit ja uusia MeNaiset lehtiä. Ja niitä työntekijöitä.
Mulla oli monta vuotta raudanpuuteanemia, eikä hemoglobiini meinannut nosta pysyvästi. Sitten se nousi normaaleihin lukemiin, eikä enää seurattu. Oireet vaan ei kadonneet... Siihen lääkäri ei osannut sanoa mitään. Noh, määräs nyt kuitenkin verikokeisiin, että saa nähdä. Ap
[/quote]
Johtuiko anemia varmasti raudanpuutteesta. Anemiaan on muitakin syitä, esim. B-12 vitamiinin puute, joka aiheuttaa pernisiöösin anemian. Oireina mm. käsien/jalkojen puutumista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:15"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:17"]Tuo väsymys on varmaan monen lääkärin korvaan aika höpöoire, koska melkein kaikkia heidän potilaitaan väsyttää. [/quote] Niin varmasti. Itse vaan aina mietin, kuuluuko näin nuorena tuntua tältä. Kun olin vielä töissä, työkaverit kysyivät usein olenko väsynyt tai nukkunut huonosti. Kai tämä on masennuksenkin oire, mutta enemmän minusta tuntuu, että tämä olo on alkanut masentaa. Haluaisin tehdä paljon enemmän asioita, mutta en vaan jaksa. Joskus minulla oli tuuraava lääkäri terveyskeskuksessa ja hän oli oikeasti kiinnostunut, vaikka myönsikin, että väsymyksen syy voi olla hankala selvittää. Lisäksi minulla on huono kunto ja hengästyn reippaasti kävellessä, vaikka olen käynyt kuntosalilla 3 vuotta... Ap [/quote] Alhainen hemoglobiini? Käy tarkistuttamassa, itselläni oli hiukan samantyylisiä oireita kun hemoglobiini oli tosi matalalla. Helppo hoitaa kuntoon. [/quote] Mulla oli monta vuotta raudanpuuteanemia, eikä hemoglobiini meinannut nosta pysyvästi. Sitten se nousi normaaleihin lukemiin, eikä enää seurattu. Oireet vaan ei kadonneet... Siihen lääkäri ei osannut sanoa mitään. Noh, määräs nyt kuitenkin verikokeisiin, että saa nähdä. Ap
[/quote]
Hemoglobiini on huono mittari koska nousee ja laskee viimeisenä rautaa indikoivista mittareista. Onko punasolut + muut rauta-arvot (S-Fe, S-TfR) mitattu? Sulla voi vieläkin olla ihan hyvin anemia, jos vaan hemoglobiinia on seurattu...
[/quote]
Eihän anemiaa vielä ole, jos hemoglobiini on normaali, mutta raudanpuute voi olla.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:53"]
[/quote]
Johtuiko anemia varmasti raudanpuutteesta. Anemiaan on muitakin syitä, esim. B-12 vitamiinin puute, joka aiheuttaa pernisiöösin anemian. Oireina mm. käsien/jalkojen puutumista.
[/quote]
Ja väsymykseen vaikuttaa myös tuo B12 vitamiinin puute. Nyt sinulle jota väsyttää rauta-tabut appelsiinimehun kanssa ja kunnon B-vitamiini valmiste kehiin ja äkkiä. Vitamiinit mieluiten luonnollisista lähteistä, mutta kyllä ne tabletitkin auttaa. Ja vielä C-vitamiinia vaikka kerran päivässä lisäksi. Luulisi jo ensi hätään tämän auttavan. Tosin rauta-anemia paranee hitaasti, koska ensin lisärauta menee elimistön käyttöön ja vasta sitten alkaa varastoitua.
[/quote]