Terveyskeskuksessa asiointi, aina yhtä "ihanaa"
Lääkäri jota ei kiinnosta ja joka haluaa minusta mahdollisimman nopeasti eroon. Minkä takia ihmiset opiskelee lääkäriksi? Rahan? Halu auttaa tuntuu olevan ainakin kateissa.
Kommentit (109)
Moni suuttuu kun lääkäri kertoo ikäviä totuuksia. Moni kuvittelee että lääkärin kuuluu vain myötäillä potilasta ja lähteä mukaan kaikenmailman hömpötyksiin. Minä luotan lääkäreiden ammattitaitoon, myös teidän marmattajien kohdalla. Totuus sattuu.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:26"]
Moni suuttuu kun lääkäri kertoo ikäviä totuuksia. Moni kuvittelee että lääkärin kuuluu vain myötäillä potilasta ja lähteä mukaan kaikenmailman hömpötyksiin. Minä luotan lääkäreiden ammattitaitoon, myös teidän marmattajien kohdalla. Totuus sattuu.
[/quote]
Totuus sattuu jos ei saa edes aikaa? Jos on joku vähemmän kiireellinen, kuin valtimo auki, sydänkohtaus tai muu, niin aikaa saa ilmeisesti odotella reilu 1kk. Esimerkiksi todella paha väsymys, jano, huimaus ja oksettava olo ovat hömpötyksiä, joita ei edes arvioiteta lääkärillä asti, vaan hoitsu puhelimessa neuvoo pärjäilemään ja soittelemaan kuukauden kuluttua uudelleen.
Siis tämähän on hölynpölyä muutenkin. Kilpirauhasen liikatoimintaa tulisi hoitaa antibiootticocktaililla, ablaatiohoito on ikivanha ja toimimaton hoito, jolla saa kilpirauhasen hajalle, ja ongelmat jatkuvat muualla, koska siihen liittyy myös sydän & verisuonitautiperäisiä ongelmia.
No jos mun väsymys johtuu elintavoista, kuulen sen mielelläni :) ja että mitä voin tehdä toisin. Tätä on jatkunut nyt ainakin viimeiset 5v. Syön suht terveellisesti (tuottaa hankaluuksia, koska minulla on ibs ja välillä sellanen olo, että mitään voi syödä), liikun, ulkoinen, en käytä alkoholia, en polta, en ole ylipainoinen... Ap
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:26"]Moni suuttuu kun lääkäri kertoo ikäviä totuuksia. Moni kuvittelee että lääkärin kuuluu vain myötäillä potilasta ja lähteä mukaan kaikenmailman hömpötyksiin. Minä luotan lääkäreiden ammattitaitoon, myös teidän marmattajien kohdalla. Totuus sattuu.
[/quote]
Minulla on vulvodynia ja tk-lääkärin kommentti asiaan oli "ei siellä mitään näy". Juu kyllä luotan lääkäreiden ammattitaitoon.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:26"]Moni suuttuu kun lääkäri kertoo ikäviä totuuksia. Moni kuvittelee että lääkärin kuuluu vain myötäillä potilasta ja lähteä mukaan kaikenmailman hömpötyksiin. Minä luotan lääkäreiden ammattitaitoon, myös teidän marmattajien kohdalla. Totuus sattuu.
[/quote]
Minulla on vulvodynia ja tk-lääkärin kommentti asiaan oli "ei siellä mitään näy". Juu kyllä luotan lääkäreiden ammattitaitoon.
[/quote]
Tuttuni meni päivystykseen erilaisten oireiden takia ja lääkäri kehotti menemään kotiin vaan lepäämään, kuulemma flunssaa. Paikalla ollut harjoittelija sanoo, että kuulostaa veritulpalta ja ehdotti sairaalaan lähtemistä. Oikeassa oli :)
Toki huonojakin kokemuksia on. Itse olen saanut aina asianmukaista hoitoa ja soittaessa ajan huomioonotettuna kiireellisyys.
Jotenkin ilmoilla on pitkään jatkunut villitys: Terveyskeskuksen palveluja tulee haukkua ja suureen ääneen.
Silloin kun olen osa keskustelua, jossa yleensä oikein hakemalla haetaan vikoja "arvauskeskuksesta", kerron hymyillen siitä miten olen saanut hyvää hoitoa.
Ilmeet ovat näkemisen arvoiset.
Vanhus ei saanut palvelua terveyskeskuksessa kolmeen tuntiin vaikka oli todella huonossa kunnossa. Laitettiin vaan verhon taakse odottamaan. Kolmen tunnin odottelun jälkeen lähti kotiin. Myöhemmin pääsi lääkäriin, sai lääkkeet mitkä johtikin nopeaan romahtamiseen ja tuskalliseen kuolemaan.
Samassa terveyskeskuksessa kävi vähän nuorempi hyvä kuntoinen mies. Maksasta otettiin koepala ja jotain alkoikin vuotamaan elimistöön johon mies sitten kuoli.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:02"]
Vanhus ei saanut palvelua terveyskeskuksessa kolmeen tuntiin vaikka oli todella huonossa kunnossa. Laitettiin vaan verhon taakse odottamaan. Kolmen tunnin odottelun jälkeen lähti kotiin. Myöhemmin pääsi lääkäriin, sai lääkkeet mitkä johtikin nopeaan romahtamiseen ja tuskalliseen kuolemaan. Samassa terveyskeskuksessa kävi vähän nuorempi hyvä kuntoinen mies. Maksasta otettiin koepala ja jotain alkoikin vuotamaan elimistöön johon mies sitten kuoli.
[/quote]
Maksabiopsia terveyskeskuksessa?
Tuo väsymys on varmaan monen lääkärin korvaan aika höpöoire, koska melkein kaikkia heidän potilaitaan väsyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:36"]
Meillä Tampereella on vaikeaa saada aikaa. Todella ärsyttää aina ajan varaaminen terveyskeskukseen. Labraankin on jono jotain 2 tuntia tosiaankin.
[/quote]
Mä oon jonottanut 4 tuntia labraan, joskus ylikin, Tampereella. Oon ottanu lukemista mukaan :)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:26"]
[/quote]
Juuri sinunkaltaiset sinisilmät se ongelma onkin. Jossain muualla tiedetään, että lääkäritkin tekevät virheitä, ja myös tiedetään jos oman maan terveydenhuollossa on jotain pielessä.
Mutta ei Suomessa! Suomessa ihan kaikki on maailman huippuluokkaa. Virheitä ei satu eikä ole olemassa kunnes oikein kunnolla kaivellaan ja silloinkin myönnetään vastahakoisesti hampaita kiristellen JA suojataan lääkärin oikeus harjoittaa ammattiaan. Meillä päin on maailman surkein neuvolalääkäri, vanha nainen jonka olisi ajat sitten pitänyt jäädä eläkkeelle. Hänen mielestään missään ei koskaan ole mitään vikaa: ei vauvan ihossa joka jää verisenä vaippaan kiinni, ei karsastavassa silmässä, ei lapsessa joka ei kuule kuiskausta eikä oikein edes normaalia puheääntä. Jos haluat lapsellesi toisen lääkärin, vastaus on että EI OLE. Sadan metrin päässä toisessa kaupunginosassa homma hoituu kuin unelma. Kyllä vituttaa, suoraan sanottuna.
Ja tässä kaupungissa ensin on vastassa v-mäinen "terveysneuvon" täti, sitten on vastassa elämäänsä kyllästynyt terveyskeskuksen tiskin täti. Sitten jos hyvä tuuri käy, lääkäri on nuori mutta sentään kiinnostunut vielä lääketieteestä. Jos suht hyvä tuuri käy, lääkäri on ammattilainen, joskin puhuu suomea hieman huonosti. Jos huono tuuri käy, lääkäri on nakkisorminen ja hikoileva possu joka kyselee paljon mutta ei kuuntele mitään ja käteen ei käynniltä jää edes reseptiä (jos vaikka satut kärsimään poskiontelontulehduksesta). Ja jos oikein huono tuuri käy, lääkäri on nuori, epäkiinnostunut, huonosti suomea puhuva possu jonka kanssa tunnet itsesi avaruusfyysikoksi/maailman turhimmaksi ihmiseksi.
Kamalin tilanne minulle sattui viikko sitten: yksityisillä ei ollut antaa aikoja enää perjantaille! Kipeänä olo meni pahemmaksi totta kai juuri ennen viikonloppua joten oli pakko lampsia päiväpäivystykseen katselemaan nyrpeitä naamoja :(
Mulla oli pari vuotta sitten omalääkäri, joka kirjoitteli facebookiin potilaistaan. Ei toki nimellä, mutta vähän outoa kuitenkin. Hänen oma sivunsa/aikajanansa näkyi siis kaikille. Tän jälkeen lääkäri, jolla oli facebookissa poseerauskuvia vodkapullojen kanssa. Nämäkin näkyivät kaikille :D
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:17"]Tuo väsymys on varmaan monen lääkärin korvaan aika höpöoire, koska melkein kaikkia heidän potilaitaan väsyttää.
[/quote]
Niin varmasti. Itse vaan aina mietin, kuuluuko näin nuorena tuntua tältä. Kun olin vielä töissä, työkaverit kysyivät usein olenko väsynyt tai nukkunut huonosti. Kai tämä on masennuksenkin oire, mutta enemmän minusta tuntuu, että tämä olo on alkanut masentaa. Haluaisin tehdä paljon enemmän asioita, mutta en vaan jaksa. Joskus minulla oli tuuraava lääkäri terveyskeskuksessa ja hän oli oikeasti kiinnostunut, vaikka myönsikin, että väsymyksen syy voi olla hankala selvittää. Lisäksi minulla on huono kunto ja hengästyn reippaasti kävellessä, vaikka olen käynyt kuntosalilla 3 vuotta... Ap
Seuraavissa kunnallisvaaleissa kannattaa miettiä ketä äänestää koska viimekädessä ne kunnan/kaupunginvaltuustossa istuvat päättävät kuinka paljon lääkäreitä terveyskeskuksiin palkataan, eli kuinka pitkät jonotusajat sinne on. Jos sinne valitaan joka vuosi ne samat joiden mielestä 6 kk jonotusaika on ok, niin silloin se vastaanoton hoitsu ei voi teille yhtään aikaisemmin aikaa järjestää.
Meidän terveyskeskukseen ei pääse kuin pää kainalossa. Liian vähän lääkäreitä. Mutta jos pääsee, hoito on asianmukaista.
Soitin eilen terkkariin, siellä on systeemi, että hoitaja soittaa takaisin. Kukaan ei soittanut. Soitin tänään uudestaan, hoitaja soitti parin tunnin kuluttua, kun ajelin jo kaupungilla enkä pystynyt ottaa ylös tietoja labrakokeistani. Minun piti myös varata lääkäriaikaa, puhelimesSa ollut hoitaja sanoi, että toinen työntekijä soittaa minulle maanantaina asiasta. Huokaus...
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:17"]Tuo väsymys on varmaan monen lääkärin korvaan aika höpöoire, koska melkein kaikkia heidän potilaitaan väsyttää. [/quote] Niin varmasti. Itse vaan aina mietin, kuuluuko näin nuorena tuntua tältä. Kun olin vielä töissä, työkaverit kysyivät usein olenko väsynyt tai nukkunut huonosti. Kai tämä on masennuksenkin oire, mutta enemmän minusta tuntuu, että tämä olo on alkanut masentaa. Haluaisin tehdä paljon enemmän asioita, mutta en vaan jaksa. Joskus minulla oli tuuraava lääkäri terveyskeskuksessa ja hän oli oikeasti kiinnostunut, vaikka myönsikin, että väsymyksen syy voi olla hankala selvittää. Lisäksi minulla on huono kunto ja hengästyn reippaasti kävellessä, vaikka olen käynyt kuntosalilla 3 vuotta... Ap
[/quote]
Alhainen hemoglobiini? Käy tarkistuttamassa, itselläni oli hiukan samantyylisiä oireita kun hemoglobiini oli tosi matalalla. Helppo hoitaa kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:22"]
Ajan saaminen se vasta hankalaa onkin.
[/quote]
Paitsi jos et millään halua vastaanottoaikaa, silloin sitä kyllä tyrkytetään väkisin ja soitellaan jopa kotiin. Minulle riittäisi että tk uusisi lääkkeeni, en halua nähdä lääkäriä.