Huomaat hämähäkin kävelevän kotisi lattialla. Mitä teet?
Annatko kävellä rauhassa vai lyöt lehdellä sitä. Tähän aikaan vuodesta tuskin hyönteisiä sisätiloissa syötävänä hämiksille.
Kommentit (129)
Tapan öisin on ulkona pakkasta joten joka tapauksessa se kuolee parvekkeelle
Mun suhde hämähäkkeihin on vähän ristiriitainen. Ne aiheuttavat mussa isoimman puistatuksen, mutta toisaalta pidän niistä juuri siksi, että ne syövät kaikkia muita öttiäisiä ja ovat melko harmittomia. Paitsi kerran yksi hämähäkki puri mua niskaan
Mummo Keravalta kirjoitti:
Laittaisin sen pimppini päälle kutittelemaan.
Mitä jos se pääsisi syvälle ja päättäisi lisääntyä siellä?
Vierailija kirjoitti:
Mun suhde hämähäkkeihin on vähän ristiriitainen. Ne aiheuttavat mussa isoimman puistatuksen, mutta toisaalta pidän niistä juuri siksi, että ne syövät kaikkia muita öttiäisiä ja ovat melko harmittomia. Paitsi kerran yksi hämähäkki puri mua niskaan
Pienet hämähäkit ovat ihan söpöjä, ja kutittavat kivasti kun kävelevät iholla. Mutta isot ovat pelottavia.
Annan olla paitsi kesällä jolloin saatan joskus jopa jaksaa metsästää hämiksen pihalle vietäväksi. Usein en jaksa koska mitään harmia niistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämiäiset on hyötyeläimiä eikä niitä kannata pelätä.
Täällä alueella on paljon hämiäisiä, joten välillä niitä eksyy sisällekin. Minulla on erikseen kannellinen pesty vanha rahkapurkki niitä varten. Jos löytyy sisältä hämis, niin pyydystän sen hellävaroen purkkiin ja laitan kannen matkan ajaksi kiinni, sitten vien sen ulos ja päästän varovasti purkista ulos: yleensä pienen hämmennyksen jälkeen hämis osaa kävellä itse purkista ulos. En koskaan pudota niitä korkealta, vaan pistän purkin kyljelleen maahan ja avaan kannen.
Olkaa kilttejä hämiäisille. Ilman niitä oltaisiin haittahyönteisten kanssa helisemässä.
Kertoo paljon porukan tyhmyydestä. Tapetaan hämpyt!! Ja sitten ihmetellään kun on ötökkää paikat täynnä.
No. Se on se suomalainen erityinen luontosuhde.
Ei meillä näy yhtään ötököitä, vaikka joka ikisen hämähäkin olen tappanut, mitä sisälle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mummo Keravalta kirjoitti:
Laittaisin sen pimppini päälle kutittelemaan.
Mitä jos se pääsisi syvälle ja päättäisi lisääntyä siellä?
Kyllä minun pesässäni on tilaa isoimmille ja pienillekin hämppiksille.
Haluaisin kiillottaa kilpeäni ja sanoa, että tietenkin vien ulos, tai että en tee mitään. Joudun kuitenkin rehellisyyden nimissä tunnustamaan, että kutsun koiran paikalle joka sitten natustelee hämiksen suihinsa. Usein koira tai kissa kyllä ehtii öttiäisten kimppuun jo ennenkuin ehdin itse huomata.
Tapan tai houkuttelen kissan syömään sen. Mulla on jostain tullut kammo, että syön unissani hämähäkin (on niin toki saattanut joskus käydäkin) tai että se menee nenään tai korvaan ja jos näen sellaisen kämpässä, en saa nukuttua, jos en tiedä, että se on varmasti pois.
Totean, että hämppihän se siinä menee.
Ei tänne kerrostalon yläkerroksiin mitään hämähäkkejä tule. Mökillä on ja jutellaan aina aamukahvin ääressä. Pelkäsin hämähäkkejä aiemmin, mutta nykyään säästän niiden verkot siivouksessa, että pääsevät vähän helpommalla.
Kesällä nostan käteeni ja kannan ulos vapauteen.
Talvella en välttämättä tee mitään vaan annan olla, talvehtikoon jossain kolossa rauhassa, ei se mun elämään vaikuta.
Hämikset on mun ystäviä, ne syö sääskiä.
Kerran seinällä kiipesi lähes taranteli ja heitin lompakolla.
Hämähäkin tappaminen tietää epäonnea. Orkideoissa on verkkoja ja hyvä niin.
Kerran laskeutui hämppy seitillä kasvojen korkeudelle kun olin menossa saunaan. Kiljaisin. Menin pesulle ja sitten myöhemmin tullessani takaisin pukeutumistilaan hämppy oli kadonnut. Hämähäkkikammoisena katselin paranoidisena joka puolelle mistä hämppy ilmestyy uudelleen vaan ei näkynyt. Sinne se jäi jonnekin verkkojansa kutomaan. Yleensä käsken aina miehen viedä hämpyt ulos. En tiedä olisiko se talviaikaan tosin julmaa mutta harvemmin niitä talvella näkeekään. Olen jonkin verran päässyt hämähäkkikammostani kun mies ei juuri kammoa ötököitä ja on niitä minulle joskus esitellyt viedessään niitä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että tuholaishyönteisten määrä on kasvanut Suomessa, jos ihmiset kerran tappaa hämyrit. Ne ovat tärkeitä kotona, meidän pikku ystäviä. Joo, teoriassa hämähäkki voi purra, mutta ei ne ole ollenkaan kiinnostuneita ihmisistä.
Mulla on monta hämyriä kotona. Ne voivat olla vuodenkin syömättä, että ei tarvitse pelätä niiden kuolevan nälkään.
Ainoastaan varastohämähäkit vien ulos koska niiden jäätävä koko on jopa minunkin sietokyvylleni vähän liikaa. Jos näen talvella sellaisen, vien sen tuonne häkkikellariin, sieltä ne varmaan on asuntooni tullutkin.
Mites isoja nuo varastohämyt oikein on? En uskalla googlettaa ettei joudu katsomaan kuvia :/
En tee yhtään mitään koska:
A. Suomessa tavattavat luonnonvaraiset hämähäkit eivät ole ihmiselle millään lailla vaarallisia. Vesihämäkin purema on ainut joka saattaa aiheuttaa ihmiselle kipua ja sekin vastaa "vain" ampiaisen pistoa.
B. Hämähäkit saalistavat v*ttumaisia hyönteisiä kuten itikoita ja kärpäsiä.
Toivotan tervetulleeksi ja annan jonkun hoolla alkavan nimen kuten Heikki tai Hannu.
Eikö joidenkin hämähäkkien silmät suurennoksena ole melkein söpöt?
https://www.google.com/search?q=spider+eyes&tbm=isch&ved=2ahUKEwiio72Zo…
Hämähäkit syö huonekasvien tuholaisia, joten ovat kasvikodissa todella hyödyllisiä.