Huomaat hämähäkin kävelevän kotisi lattialla. Mitä teet?
Annatko kävellä rauhassa vai lyöt lehdellä sitä. Tähän aikaan vuodesta tuskin hyönteisiä sisätiloissa syötävänä hämiksille.
Kommentit (129)
Annan tietysti elää. Ei tulisi mieleenkään tappaa. Jos se pyörii työpöydälläni niin kuljetan lasin ja pahvinpalan avulla toiseen huoneeseen.
Useimmiten annan niille nimen. Viimeisimmän lukin verhossa nimesin Leonardiksi. Ja tietenkin annan niiden jatkaa matkaa, minne sitten ovatkin menossa.
Alkaisin sääliä hämähakkiä ja antaisin sen olla.
No, en tee yhtään mitään. Pitää vain varoa, etten tallaa sen päälle. Mulle se on ihan yhtä rakas elukka kuin muutkin. Oikeastaan VAIN sääsket tapan ja ampparit, jos tulevat liian lähelle. Yritin muutaman kerran olla tosi kiltti muutamalle ampparille mutta niille ei vain voi olla. Ne pistää heti, kun ehtii, jos yrität vain nätisti sitä siitä hätistää pois häiritsemästä hommiasi. Siksi annan sille nykyään vain heti samantein "kuonoon". Mitäpä sitä siinä turhia huitomaan, kun lopputulos on tiedossa... Olet niille aina uhka mielestään. Mehiläinen on taas paljon säyseämpi tapaus. Niitä en koskaan tapa. Ne on hyötyeläimiä ne. Sellasen kohdatessa mie lähen ja metiäinen saa puskea kukkaa ihan rauhassa. Huonetillaan eksyessään otan purkkiin ja vien ulos.
Meillä on nykyään niin elänrakkaita tenavia myöten , että luultavasti he alkaisivat heti pyydystää tolle hämikselle jotain pikkukärpästä ruuaksi... hyvä etteivät perusta sille täyden palvelun hotellia... Jo taannoin ikkunaan lentänyt punatulkku aiheutti tuskaa, vaikka kerroin, ettei sille ole enää mitään tehtävissä, koska veri jo valuu suu...siis nokasta.
Meillä on niitä täällä niin paljon, etten jaksa välittää. Koira usein syö välipalaksi ne, jotka pyörivät näkösällä.
Ei mikään ihme että tuholaishyönteisten määrä on kasvanut Suomessa, jos ihmiset kerran tappaa hämyrit. Ne ovat tärkeitä kotona, meidän pikku ystäviä. Joo, teoriassa hämähäkki voi purra, mutta ei ne ole ollenkaan kiinnostuneita ihmisistä.
Mulla on monta hämyriä kotona. Ne voivat olla vuodenkin syömättä, että ei tarvitse pelätä niiden kuolevan nälkään.
Ainoastaan varastohämähäkit vien ulos koska niiden jäätävä koko on jopa minunkin sietokyvylleni vähän liikaa. Jos näen talvella sellaisen, vien sen tuonne häkkikellariin, sieltä ne varmaan on asuntooni tullutkin.
Juttelen sille. Kyselen, miten menee, ja onko ollut hyvä pyyntionni. Eivät ole toistaiseksi vielä vastanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raidia ja imurointi.
Elävien hyönteisten imurointi on laissa kiellettyä. Imurointi ei tapa, mutta matka putkessa vahingoittaa.
Minähän sanoinkin, että tapan sen ensin Raidilla. Ettei vaan ryömi imurista takaisin lattialle. Vihaan hämppyjä.
Eikös Raid ole hermomyrkky? Hämähäkit eivät ole suomessa vaarallisia, joten miksi ne pitäisi tappaa?
Koska kammoan niitä niin paljon, että olen sydänkohtauksen partaalla kun näen sellaisen. Se on kuule survival-taistoa, se on joko minä tai hämis. Tähän mennessä olen Raid-purkkini avulla selviytynyt voittajaksi.
Ymmärrän, että jotkut ihmiset tärisevät ötökkäpelon takia. Voisitko vaikka tehdä mielikuvaharjoitusta, jossa opettelet liiskaamaan hämähäkin suoraan pahvinpalalla tms. Raid ei ole mikään ystävällinen keino.
Voi kokeilla myös sitruunaa ja muita vinkkejä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/5-luonnollista-vinkkia-nain-paaset-…
Kiitos linkistä! Kaikki keinot, joilla hämpyt pysyvät seinieni ulkopuolella ovat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Pyydystän sen juomalasin sisälle ja heitän ikkunasta ulos (kerrostalo).
Aika tylyä. Hämpyt on meille suorastaan hyväntekijöitä. Ilmaisia pikku apureita. Vie se edes asiallisesti pihalle ja laske nätisti maahan, ettei vahingoitu.
En mitään. Tai no, katson minne se menee. Erittäin mukava asukki, erilaiset ärsyttävät pikkuötökät nappaa verkkoonsa.
Aika harvoin täällä asuvaa hämähäkkiä muuten edes näkee. Mutta ötökkävapaata on. Mainiota.
Otan kevyellä otteella se kouraani ja päästän parvekkeen laidan yli ulos tai ikkunasta.
Hui. Riippuu koosta. Pienimmät kerään paperille ja vien ulos. Isompiin en uskalla kajota, nehän lyyhistelee ja lymyilee ja mulkoilee... pyydän puolisoa avuksi, mutta vannotan, ettei tappaa saa. Vanha talo (liki 100v) ötököitä on! Yritetään elää sovussa...
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten annan niille nimen. Viimeisimmän lukin verhossa nimesin Leonardiksi. Ja tietenkin annan niiden jatkaa matkaa, minne sitten ovatkin menossa.
Joo,useun kysyn että mihinkäs sitä tänään...
Tapan samantien. Inhoan hämiksiä.
Hämiäiset on hyötyeläimiä eikä niitä kannata pelätä.
Täällä alueella on paljon hämiäisiä, joten välillä niitä eksyy sisällekin. Minulla on erikseen kannellinen pesty vanha rahkapurkki niitä varten. Jos löytyy sisältä hämis, niin pyydystän sen hellävaroen purkkiin ja laitan kannen matkan ajaksi kiinni, sitten vien sen ulos ja päästän varovasti purkista ulos: yleensä pienen hämmennyksen jälkeen hämis osaa kävellä itse purkista ulos. En koskaan pudota niitä korkealta, vaan pistän purkin kyljelleen maahan ja avaan kannen.
Olkaa kilttejä hämiäisille. Ilman niitä oltaisiin haittahyönteisten kanssa helisemässä.
Riippuu vähän. Jos jatkuvasti kiipeilee mun sängyn vieressä, niin tapan.
Morjestan ja kysyn kuulumisia. Saatan nimetä jos jää kykkimään nurkkaan eikä ole vain ohikulkumatkalla.
Pyydystän sen juomalasin sisälle ja heitän ikkunasta ulos (kerrostalo).