Jos tekee päivittäin 5-10 km:n reipasvauhtisen kävelylenkin, onko se "mitään"?
Kommentit (40)
Se on varsin hyvä matka pitää tapana.
Vierailija kirjoitti:
Kumma asenne täällä, kun aina pitäisi tehdä paremmin. Pitäisi juosta tai kävellä vähintään se 20 km, että olisi kaikki hyvin. Itseä taas ärsyttää se asenne ja minusta tuokin ap:n mainitsema on jo kuitenkin ihan hyvä liikunta jos päivittäin menee. Ei kaikkien selkä tai jalat esim kestä juoksua ja eivät kaikki juokse, vaikka olisi kuinka hyvä kuntokin. Eräskin kaverini harrastaa kilpaurheilua, mutta ei tykkää juosta. Kunto silti hyvä.
Kyllä se kävelykin on hyvä ja todella moni ei tee yhtään mitään. Eli ei kannata verrata muihin. Juoksu vaan tosiaan on huomattavasti eri hommaa kuin kävely, mutta ei se tarkoita että kaikkien pitäisi juosta tai että vain juoksu olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
1-2 tunnin päivittäisellä kävelyllä olet 70v vanhana edelleen 30v näköinen. Ainakin kunnes hoksaa hieman ryppyiset kädet jne :p
ja kuntokin varmaan parempi ku noilla 30v lapsilla.
No et ole. Näytä mulle yksikin leikkelemätön 70v, joka menee kolmekymppisestä :)
Kävely on hyvä tapa ylläpitää ja nostaa peruskestävyyttä. Kaikessa liikunnassa on se, että jos ei tee muutoksia, niin saman toisto ei kehitä kuntoa, mutta tietenkin ylläpitää.
Jos haluaa kohottaa kuntoa , niin voi lisätä esimerkiksi matkaa, nopeutta tai tehdä eritahtisia lenkkejä.
Kestävyysurheilussa pitäisi malttaa tehdä 80 pinnaa matalasykkeistä. Useimmilla se on just kävelyä. Kun on hyvä peruskestävyys, niin voi juosta matalilla sykkeellä pitkää matkaa.
On todellakin mitään, kävely on terveydelle erittäin hyödyllistä. Joskus muistan lukeneeni että joku Harvard tai Oxford oli tutkinut että kävely on maailman parasta treeniä. Siis kaiken kaikkiaan, kokonaisvaikutuksiltaan ja se sopii kaikenkuntoisille. Tietenkin juoksu tms kehittää hapenottoa tehokkaammin, mutta se on vain yksi mittari. Kävelyä ei pidä väheksyä.
Jos tässä puhutaan powerwalkista eli siis kävelystä jossa kävellään niin kovaa kyytiä kuin jaloista lähtee niin se nostaa kuntoa tiettyyn asteeseen asti. Esim mulla noin 7km powerwalk eli noin 10.000 askelmaa kuluttaa 400-500 kaloria kun taas 5km juoksulenkki alle 300 kaloria. Mutta tuo powerwalk ei väsytä fyysisesti yhtä paljon kuin juokseminen. Siksi vaihtelen juoksua ja kävelyä. Kun olen väsynyt ja enkä jaksa lähteä juoksulenkille, menen kävelylle. Se ainakin ylläpitää kuntoa, vaikkei se sen tietyn pisteen jälkeen kuntoa enää kohota.
Mä aloitin keväällä päivittäiset 5-10 km reippaat kävelylenkit painonpudotuksen takia ja jossain vaiheessa huomasin, että kunto tuntuu kasvaneen ja jalat ovat selvästi timmimmässä kunnossa. Tätä nykyä jaksan kävellä pitkiäkin matkoja todella rivakkaa vauhtia, oikeastaan sama vaikka vaihtaisi jo kevyelle hölkälle, mutta kävely tuntuu minusta mukavammalta. Hassua, että pohkeiden lihakset erottuu nykyään selvästi ja ovat ihan kivikovat.
Aivokemiaan vaikuttaa kans, pienikin liikunta aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Eräs kaverini sanoo aina käyvänsä "lenkillä", kun käy kävelemässä. Minä en pidä sitä lenkkeilynä, mutta kävelylenkkeilykin on liikuntaa ja ihan hyvää tekee terveydelle. Juoksulenkki on kyllä huomattavasti rankempaa.
Juokseminen, paitsi jos nauttii siitä, on turhaa.
Niin on turhaa, tulee vaan vammoja ja kulumia jotka ei parane koskaan. Reipas kävely pitää tarpeeksi hyvässä kunnossa.
On todellakin hyvä juttu!
Mieheni aloitti elämäntapa remontin keväällä ja nyt on painoa pudonnut 20kg. Rupesi katsomaan mitä syö ja rupesi kävelemään.
Kävely on tehokasta rasvanpolttoa
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin keväällä päivittäiset 5-10 km reippaat kävelylenkit painonpudotuksen takia ja jossain vaiheessa huomasin, että kunto tuntuu kasvaneen ja jalat ovat selvästi timmimmässä kunnossa. Tätä nykyä jaksan kävellä pitkiäkin matkoja todella rivakkaa vauhtia, oikeastaan sama vaikka vaihtaisi jo kevyelle hölkälle, mutta kävely tuntuu minusta mukavammalta. Hassua, että pohkeiden lihakset erottuu nykyään selvästi ja ovat ihan kivikovat.
Pitää olla hyvin vähän rasvaa jos lihaksen rajat erottuu.Jänteet ja suonet toki näkyy silloin myös.
Eli ruokavalio kuntoon niin kyllä se kävely jotain tekee ,varsinkin jos nollasta alottaa.
Kävely lenkkeily 5-10km on hyvää palauttavaa liikuntaa juoksijalle.
Vierailija kirjoitti:
On se. Eräs kaverini sanoo aina käyvänsä "lenkillä", kun käy kävelemässä. Minä en pidä sitä lenkkeilynä, mutta kävelylenkkeilykin on liikuntaa ja ihan hyvää tekee terveydelle. Juoksulenkki on kyllä huomattavasti rankempaa.
Juokseminen on paljon rankempaa, myös polville ja alaselälle. Kävely on terveellistä, eikä vaadi niin hyviä(kalliita) kenkiä.
Kävely on ihmisen luontaisin liikkumismuoto.
Hyvä idea ja onhan siitä hyötyä. Välillä voisi varioida käymällä vaikka pyörälenkillä niin saa hieman eri lihakset rasittumaan ja näkeehän pyörälenkillä uusia maisemiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni käy jossakin kääntymässä. Ei ole kävelylenkki jos edestakaisin.
No sellainen ei ole edes kävelylenkki. Kyllä tuo kaveri tekee ihan yli 5km kävelylenkkejä ja ihan hyvähän se. Varsinaista lenkkeilyä se ei kuitenkaan mielestäni ole.
Ihan mielenkiinnosta, mitä sitten pidät varsinaisena lenkkeilynä? Jos käy säännöllisesti + 5 km kävelylenkillä, en oikein tiedä miksikä muuksi sitä pitäisi kutsua kuin lenkkeilyksi?
Liika cardio on haitaksi.