Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saataisiin suomalaisten lihavuus kuriin?

Vierailija
30.10.2021 |

Tämän ei ole tarkoitus syyllistää ketään vaan miettiä ratkaisuja, mitä suomalaisten alati kohoavalle painoindeksille voitaisiin tehdä. Niin nuoret kuin aikuisetkin ovat ennätyksellisen ylipainoisia ja kehitys jatkuu.

Kommentit (239)

Vierailija
81/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen punnitus 3kk välein. Jos todetaan lihavaksi, kelan etuudet leikkuriin.

Vierailija
82/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommiin kirjoitti:

Suosittelisin joka talokuntaan reippailuvastaavaa, hän huolehtisi että talossa jokainen oman kuntonsa mukaan kävelyä, naruhyppelyä yms. 1-3 krt/vko. Homma täytyisi porrastaa ikäryhmittäin esim. Lapset, työikäiset, vanhukset. Myös jonkinlainen ravintovastaava täytyy olla.. kova työ edessä mutta terve kansa on mukava kansa...

1-3 kertaa viikossa liikuntaa pitää ylipainon kurissa? Älä nyt naurata. Menepä vaikka käymään jossain ryhmäliikuntatunnilla tai uimahallissa, niin huomaat että moni ylipainoinen liikkuu säännöllisesti. Ja vastaavasti on hoikkia, jotka ei liiku ikinä kuin autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaville ihmisille joilla painoa on 96+kg voisivat maksaa 20-50sentin verran lisähintaa joukkoliikenteen käyttämisestä, koska ylipainoiset ihmiset lisäävät kaikkien moottoreiden polttoaineenkulutusta hieman normaalia suuremmaksi.

Vierailija
84/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaville ihmisille joilla painoa on 96+kg voisivat maksaa 20-50sentin verran lisähintaa joukkoliikenteen käyttämisestä, koska ylipainoiset ihmiset lisäävät kaikkien moottoreiden polttoaineenkulutusta hieman normaalia suuremmaksi.

Millä tavalla tuo poistaa ylipainon?

Vierailija
85/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon vero kaikelle lihottavalle ja pikaruualle.

Kuvitteleeko joku, että vain herkkuja ja epäterveellistä ruokaa syömällä lihoo? Ikinä en ole ollut makeanhimoinen ja ruokani kokkaan aina itse, syön kasviksia ja huolehdin, että viljat ovat kokojyvää, mutta kappas, BMI ollut yli 30 koko aikuisiän. Kun kuluttaa vähän toimistotyössä, on helppo saada ihan siitä terveellisestä ruuasta sen verran kaloreita, että ensin lihoo ja sitten paino pysyy paikoillaan. Liikunta tekee hyvää, mutta minun kohdalla se ei ainakaan laihduta, vaikka helposti liikun 15 tuntia viikossa työmatka- ja muuna hyötyliikuntana. Enkä puolustele ylipainoa, varmasti joku dieetti laihduttaisi, mutta ei ylipaino vaadi välttämättä muuta kuin liikaa päivän kolmesta ateriasta saatuja kaloreita. Omena liikaa päivässä tekee kilon parissa kuukaudessa, jos ajatellaan ylipainoa pelkkänä matematiikkana.

Viljat ja kasvikset aiheuttavat ylipainoa.

Vierailija
86/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa kiva, että minulla on oma auto.

Vierailija
87/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon verot herkuille. Esim 100g karkkia maksaisi 10€. Eipä kävisi enää kuhina karkkihyllyillä.

hitsi mikä idea. auttaisikohan se minuunkin alkoholistiin jos kossupullo maksaisi 600e alkossa? miksi normaalipainoiset joutuisivat maksamaan läskien takia tai harvemmin alkoa käyttäjät maksaisivat vain siksi ylimääräistä että meitä alkkiksiakin on. miten olisi jos lenkkarit maksaisi vaikka 10 000 e pari tai auto 3 000 000e.

Vierailija
88/239 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 159cm. ja 50kg. Kiitos hyvien geenieni. Kaikki sympatiani lihaville koska mulla ei ainakaan olisi itsekuria kontrolloida syömisiä.

Vierailija
89/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ehdottaa läskipassia, kaikenlaista kontrollia. Ihmeellistä siinä mielessä, että nyt jo valitetaan holhousyhteiskunnasta. Jokainen aikuinen terve ihminen voi holhota ihan itse itseään ja perillisiään, että ei liho. Sairaat ja lääkkeiden takia lihoneet ovat eri asia. Missä mättää, että syödään valtavia määriä liikaa päivästä päivään ja vuodesta vuoteen? Lisäksi valitetaan elintarvikkeiden kalleudesta eli miksi pitää ostaakin niin jumalattomasti kaikkea lihottavaa? 

Olet väärässä. Niinhän ne normaalipainoiset läpipaskot kuvittelee.

Oikeasti aika harva ylipainoinen syö mitään VAAAALTAAAVIA määriä liikaa PÄIVÄSTÄ PÄIVÄÄN.

Jos niin muka olisi, he olisivat 250-400 kg läskivuoria.

Oikeasti mättää se, että syödään hieman ja pieniä määriä liikaa. Se lihottaa hitaasti ja huomaamatta.

On myös todella vaikea tietää mikä on se optimaalinen määrä syödä, jos on jo päätynyt ylipainoiseksi.

Jos tekee niin kuin TYHMÄT ihmiset neuvovat, eli alkaa laihduttamaan ja tottelee typeriä neuvoja "Alat kertakaikkiaan vaan laihduttaa ja syöt vain salaattia ja kaalisoppaa 900kcl edestä per päivä, takaan että laihdut".

Noilla typerien idioottien neuvoilla laihtuu hetkeksi ja saa sotkettua kehonsa vuosikausiksi.

Pysyvä painon pudotus on AINA hieman monimutkaisempi prosessi mitä typerä läpipasko kuvittelee.

Piilokalorit ovat ongelma monissa ruoka-aineissa, jotka ovat terveellisiäkin. Esim. joku kauralesepatukka voi sisältää 200-300 kaloria, vaikka vaikutelma tulee terveellisestä välipalastaa. Ei tosiaan tarvitse syödä määrällisesti kovin paljon lihotakseen pikkuhiljaa. Pakkausmerkinnät kannattaa lukea tarkkaan.

Vierailija
90/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallinen palkkio laihdutuksesta. Esim työnantajat voisi maksaa bonuksen kaikilla jotka aiemmin ylipainoisia mutta laihduttavat normaalipainon sisälle, esim 1000e bonus tästä.

Vierailija
91/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertti Mustajoki kirjoittaa blogissaan siitä, mite covid pandemia ja lihavuusepidemia sattuivat samaan aikaan: https://tervepaino.fi/covid-19-on-uusi-lihavuussairaus/

"Koronapandemian aiheuttamat haitat ovat olleet paljon suuremmat sen vuoksi, että se sattui leviämään aikana, jolloin suuri osa ihmiskunnasta on ylipainoisia. Suomessakin osa koronakuolemista on lihavuuden aiheuttamia. Monet potilaista olisivat selvinneet hengissä, jos heillä ei olisi ollut ylipainoa."

"Koronapandemia on suurilla ponnistuksilla – toivottavasti – saatu taittumaan. Mutta lihavuuspandemia jyrää edelleen, sillä suurin osa suomalaisista on ylipainoisia ja sadattuhannet lihavuussairaita.Terve Paino -yhdistys korostaa, ettei ylipainoisia saa syyllistää lihavuuden aiheuttamista sairauksista ja vaikeammista koronan oireista. Ylipainon yleistyminen ei ole yksittäisten ihmisten valinta, vaan sen pääasiallinen syy on epäterveellisten elintarvikkeiden tarjonta ja markkinointi."

Minä lisäisin tuohon, että ongelma on myös ne elintarvikkeet, joita mainostetaan terveellisiksi, mutta sisältävät liian suuren kalorimäärän istumatyötä tekevälle nykyihmiselle. Olen huomannut, että erilaiset terveelliset välipalat, vaikka terveellisiä olisivatkin, sopisivat kalorimääriltään paremmin jollekulle fyysistä työtä tekevälle.

Vierailija
92/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalainen ruoka on myös hiukan mautonta, itse pidän maustetummasta. Mauttomasta ruuasta jää fiilis, ettei tullut ravituksi eikä saanut sitä iloa ruuasta, mitä odotti.

Vierailija
93/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholikaan ei taida olla täysin viaton tässä. Keskiverto suomalainen nauttii vuosittain 10,3 litraa puhdasta alkoholia eli 0,86 litraa kuukaudessa. Yksi gramma alkoholia sisältää 7 kilokaloria, eli lähes yhtä paljon kuin rasva. (Yksi millilitra sisältää 0,8 grammaa) Suomalainen saa siis yli 6000 kaloria joka kuukausi. Jos päivässä vaaditaan noin 2000 kaloria, tästä tulee kuukausittain 10% vaadituista kalorimääristä. Jos kuluttaa hieman tavallista enemmän osuus lähtee suurenemaan nopeasti. Puhumattakaan ruokahalua nostavista, unta heikentävistä jne sivuvaikutuksista.

Tämä! Etenkin miehillä alkoholikulttuurissa määrä korvaa laadun ja kitataan korikaupalla olutta sen sijaan, että tyydyttäisiin yhteen lasiin laadukasta viiniä, kuten muualla Euroopassa. Jos alkoholia lipittää kuin vettä ei tarvitse ihmetellä, että kaljamaha kertyy.,

Vierailija
94/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään. Suomalaiset syövät aivan liikaa kaikkea. Varsinkin välipaloja, joita aikuinen terve ihminen ei tarvitse. Kahvin kanssa pitää aina syödä suolaista ja makeaa. Pelkkää kahvia tuskin kukaan juo Suomessa. Aamupala on valtava, jolla jo venytetään mahalaukkua. Aamupala on jäänyt agraariyhteiskunnasta, jolloin lähdettiin fyysisiin töihin. Valtavan aamupalan jälkeen lounas jo viimeistään kello 11. Loppupäivä pitäisi olla syömättä kun jo aamupäivän aikana on syöty päivän energiatarve. Mutta iltapäivällä ja illalla sitä vasta oikein syödäänkin, sinne mahtuu monia välipaloja, kahvitteluja pullineen ja suolapaloineen, päivällinen ja iltapala ja napostelua näiden välissä. Ei laihdu ei sitten millään. Turhaa vouhotusta jos ei tajuta, että tällä järjettömällä syömisellä lihoo. 

Vierailija
95/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään. Suomalaiset syövät aivan liikaa kaikkea. Varsinkin välipaloja, joita aikuinen terve ihminen ei tarvitse. Kahvin kanssa pitää aina syödä suolaista ja makeaa. Pelkkää kahvia tuskin kukaan juo Suomessa. Aamupala on valtava, jolla jo venytetään mahalaukkua. Aamupala on jäänyt agraariyhteiskunnasta, jolloin lähdettiin fyysisiin töihin. Valtavan aamupalan jälkeen lounas jo viimeistään kello 11. Loppupäivä pitäisi olla syömättä kun jo aamupäivän aikana on syöty päivän energiatarve. Mutta iltapäivällä ja illalla sitä vasta oikein syödäänkin, sinne mahtuu monia välipaloja, kahvitteluja pullineen ja suolapaloineen, päivällinen ja iltapala ja napostelua näiden välissä. Ei laihdu ei sitten millään. Turhaa vouhotusta jos ei tajuta, että tällä järjettömällä syömisellä lihoo. 

Mä syön runsaasti ja olen kokoa xs. Itse tosin liikun aika paljon.

Vierailija
96/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ehdottaa läskipassia, kaikenlaista kontrollia. Ihmeellistä siinä mielessä, että nyt jo valitetaan holhousyhteiskunnasta. Jokainen aikuinen terve ihminen voi holhota ihan itse itseään ja perillisiään, että ei liho. Sairaat ja lääkkeiden takia lihoneet ovat eri asia. Missä mättää, että syödään valtavia määriä liikaa päivästä päivään ja vuodesta vuoteen? Lisäksi valitetaan elintarvikkeiden kalleudesta eli miksi pitää ostaakin niin jumalattomasti kaikkea lihottavaa? 

Olet väärässä. Niinhän ne normaalipainoiset läpipaskot kuvittelee.

Oikeasti aika harva ylipainoinen syö mitään VAAAALTAAAVIA määriä liikaa PÄIVÄSTÄ PÄIVÄÄN.

Jos niin muka olisi, he olisivat 250-400 kg läskivuoria.

Oikeasti mättää se, että syödään hieman ja pieniä määriä liikaa. Se lihottaa hitaasti ja huomaamatta.

On myös todella vaikea tietää mikä on se optimaalinen määrä syödä, jos on jo päätynyt ylipainoiseksi.

Jos tekee niin kuin TYHMÄT ihmiset neuvovat, eli alkaa laihduttamaan ja tottelee typeriä neuvoja "Alat kertakaikkiaan vaan laihduttaa ja syöt vain salaattia ja kaalisoppaa 900kcl edestä per päivä, takaan että laihdut".

Noilla typerien idioottien neuvoilla laihtuu hetkeksi ja saa sotkettua kehonsa vuosikausiksi.

Pysyvä painon pudotus on AINA hieman monimutkaisempi prosessi mitä typerä läpipasko kuvittelee.

Piilokalorit ovat ongelma monissa ruoka-aineissa, jotka ovat terveellisiäkin. Esim. joku kauralesepatukka voi sisältää 200-300 kaloria, vaikka vaikutelma tulee terveellisestä välipalastaa. Ei tosiaan tarvitse syödä määrällisesti kovin paljon lihotakseen pikkuhiljaa. Pakkausmerkinnät kannattaa lukea tarkkaan.

Tämä on ihan totta. Läpipaskon päähän ei vaan iskostu mitenkään. Heillä on joku mielikuva sohvalla istuvasta mätökkäästä joka syö saman verran kuin jenkkien 300 kiloiset todella pahasti sairaat ihmiset.

Siten läpipaskon on helppo kuvitella, että kyllähän joka ikinen ylipainoinen helposti laihtuu, jättämällä vain sipsipussin, karkkipussin ja pizzapinon syömättä joka päivä. Aika vaikea jättää syömättä kun ei ole alun perin edes syönyt sellaisia määriä.

Itselläni kävi niin, että painoni lähti laskemaan, kun aloin VÄKISIN syömään aamulla, vaikken olisi mitenkään saanut alas. On kyllä hullunkurista kun ylipainoisena joutuu opettelemaan syömään enemmän, että laihtuu.

Niin se vaan minun kohdallani meni. Kun väkisin söin aamulla ja aamupäivällä vaikka oli vastenmielistä, niin illemmalla ei tullut enää huonoa oloa, heikotusta ja järjetöntä vimmaa saada nopeasti jotain energiaa.

Vierailija
97/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon verot herkuille. Esim 100g karkkia maksaisi 10€. Eipä kävisi enää kuhina karkkihyllyillä.

Mä olen jonkin verran ylipainoinen, mutta karkkia en syö koskaan.

Niin?

Syöt sitten jotain muuta epäterveellistä tai ainakin liikaa.

Vierailija
98/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön runsaasti ja olen kokoa xs. Itse tosin liikun aika paljon.

Sinulla ei ole ongelma lihominen kuten ei minullakaan. Minäkin syön aika reilusti, mutta täysin eri tavalla ja eri aikoihin kuin suuri osa suomalaisista. Välipaloja ei koskaan enkä tarvitse kahvin kanssa yhtään mitään syötävää. 176/62 kg. 

Vierailija
99/239 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ne karkit tilata ulkomailtakin. Ja hellurei, taas rahat muualle.

Ja tuolla hinnalla ostettaisiin sitten keksejä yms. muita herkkuja. 

Typerääkin typerämpi on siis ideasi.

Luulet siis jostain syystä että tuo alkuperäinen tarkoitti että vain karkki olisi kallista, vaikka hän vielä käytti sanaa esim. Luulet vissiin olevasi tosi fiksu.

Vierailija
100/239 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up