Kilpirauhasen vajaatoiminta!
Kävin viime viikolla verikokeissa, jolloin otettiin sokeri, kilpirauhastesti ja sydänfilmi. Tänään sitten neuvolan terkkarini oli soittanut ja jättänyt vastaajaani viestin (kuuntelin viestin vasta äsken ), että kilpirauhaseni toimii vajaasti. Ja hän laittaa mulle lähetteen Naistenklinikalle lääkärin konsultaatiota varten. Apua! Onko kilpirauhasen vajaatoiminta vaarallista/haitallista vauvalle? Onko kellään vastaavaa?
Naksis 29+1
Kommentit (5)
olet ollut jo lääkityksellä? Onko vajaatoimintasi pysynyt kurissa lääkityksellä? Kiitos kun vastasit.
Onko muita joilla olisi todettu kilpirauhasen vajaatoiminta kesken raskauden? Mua vaivaa asia ihan älyttömästi.
Naksis
ja thyroxin lääkitys koko loppu elämän. Raskaaksi tullut ihan normaalisti jo kolmesti ja kaikki on sujunut hyvin. Verikokeissa käyn normaalia useammin kun ne arvot saattaa raskauden aikana heitellä ja yleensä lääkettä pitää ottaa enemmän. Naistenklinikalla olen minäkin joutunut käymään sisätautilääkärillä ja synnytyslääkärillä ennen laskettua aikaa. Katsovat tarkkaan ettei vauvalla ole mitään " vikaa" , kokoa lähinnä.
Vauvan synnyttyä lääkeannosta saa heti laskea, mutta siitä saat ohjeet lääkäriltä. Vauvasta (ainakin meillä) otetaan syntyman jälkeen verikokeita kahden viikon välein kantapäästä noin kahden kuukauden ajan. Tarkkailevat vauvan arvoja jne. Hyvässä hoidossa olet ja vauvaasikin tarkkaillaan! Oikeestaan meitä tämmöisiä äitejä tarkastellaankin useammin mikä minusta on ainakin tuntunut hyvältä. Kysele naistenklinikalla mitä mieleesi juolahtaa!!! (meillä neuvolassa eivät osanneet vastailla) Oikein hyviä vointeja teille !
t. Äiti ja vauvvi rv26
Siis vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta vauvan kokoon??? Tästä mulle ei kukaan olekkaan sanonut mitään.
Hei YxÄiti! Miten pääsit Naistenklinikalle tarkkailuun?Itsekin luulin sinne saavani lähetteen (kilpirauhanen leikattu kokonaan pois 02/01),mutta neuvola ei ole kommentoinut asiaa sen enempää, vaikka otin asian puheeksi.Tällä hetkellä terveyskeskuksessa on otettu vain 1. kolmanneksen kilppariverikokeet (rv 17 menossa). Oliko sinulla ongelmia arvojen kanssa,vai tuliko Naistenklinikan lähete automaattisesti?Missä vaiheessa raskautta olet siellä käynyt ja minkälaisissa lisätutkimuksissa?Soitan maanantaina kyllä asiasta äitipolille,mutta olisi mielenkiintoista tietää etukäteen pääseekö parempaan tarkkailuun jostain erityissyystä vai kuuluuko se tämän sairauden sairastaneille ja olen osa informaatiokatkosta...Kiitos etukäteen!
Mulla on ollu kilpirauhasen vajaatoimintaa 10vuotta ja kaksi lasta oon tehny. Ei se sairaus oo vaarallista lapselle. raskausaikana mulla ainaki on nostettu vähän lääke annosta. Ainut " haitta" sairaudessa on se et pitää syödä lääkkeitä koko loppuelämä.