Jokavuotinen sali-ilmiö taas käsillä! Huvittavaa vuosi toisensa perään.
Onneksi on laskettu aika käsillä ja nyt paussia saliharjoittelusta ja jumpista ainakin sen reilun kuukauden ajan kun innokkaat "Nyt mä alan kuntoilemaan"-tyypit valtaavat into piukeella salin. Maaliskuun alussa kun on taas tarkoitus jatkaa onkin jo suurimmalta osalta motivaatio lopahtanut ja mahtuu taas hyvin kuntoilemaan.
Ihmisillä ei ole mitään pitkäjänteisyyttä ja itsekuria, tämä on tullut todistettua jo kuuden vuoden ajan kun olen jäsenenä kaupunkimme suositulla salilla ollut. Ei siis mitään uutta tänäkään vuonna.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:09"] Joskus sinäkin olet aloittanut... [/quote] Juu olen, mutta en lopettanut kahden kuukauden jälkeen. -ap [/quote] Niin, koska ilmeisesti pidät salilla käymisestä. Kaikki ei pidä samoista asioista kuin sinä, eikä kokeilematta voi tietää.
[/quote]
Kyllä varmasti joukossa on näitä eka kerran kokeilijoita, mutta lyön vetoa että iso osa on myös niitä ikialoittajia, jotka kyllä on kokeillut sitä salilla/jumpassa käyntiä usean vuoden alussa, mutta jolla ei ole kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä sitä jatkaa. Into loppuu jo maaliskuun vaihtuessa ja taas seuraavana tammikuussa täyttä höyryä kuntoilemaan.
[/quote]
Jos sitä ei jatka, sii tod.näk ei pidä. Miksi joku harrastaisi sellaista mistä ei pidä, taitoisaalta lopettaisi sellaisen mistä pitää?
Mua huvittaa lähinnä että ap:lla on "laskettu aika käsillä" ja kuvittelee olevansa kuukauden päästä salilla treenaamassa. Onko eka lapsi?
Mä en ymmärrä sitä, että miksi ihmiset aloittaa saliharrastuksen aina vuoden vaihteessa? Siis miksi?? On todella rasittavaa kun joulukuussa vielä olet siellä aamupäivästä ja hyvin mahtuu, sitten yhtäkkiä loppiaisen jälkeen menet salille ja siellä on joka toisella A4 paperiarkilla saliohjelma ja sitä tuijotetaan kuin piru Raamattua, juodaan vettä aivan liikaa ja rämpätään niitä laitteita ja kysellään toisilta että mihinkäs tämä tappi pannaan.Sitten pyöritään siellä kuin puolukat perseessä eestaas ja tuijotetaan toisia salikäyttäjiä, tehdään liikkeet usein vielä puolivillaisesti. Ilmeisesti pääasia että päästään Facebookissa kertomaan että nyt on käyty salilla, rantakuntoon 2015.
Jotenkin ärsyttää se että ladataan kaikki paukut siihen ekaan kertaan, on uudet sisätossut ja hengittävät dry fit vaatteet ja kauhea tsemppi, heti mulle kaikki nyt asenteella tullaan Jutan superdieettiohjeilla ja riuhdotaan kaikki paukut heti. Ei anneta itselle aikaa tottua, eikä edes yritetä tehdä kuntosalilla käymisestä pitkän tähtäimen suunnitelmaa.
Kun aikanaan itse aloittelin salilla käymisen fysioterapeutin neuvosta, ensimmäisen viikon lähinnä kokeilin laitteita ja etsin mieluisia. Keskityin pitkiin toistoihin ja syviin venytyksiin, jätin pois ikävät liikkeet ja oma rytmi löytyi muutamassa kuukaudessa. Salilla saattoi kulua aikaa parikin tuntia kun välillä kävin venyttelemässä, ja tein pieniä toistoja.
Mutta nämä loppiaisen lopettajat haluavat tuloksia nopeasti, ja ovat samaan aikaan hirveällä dieetillä ja ajatuksella "kesäksi kuntoon". Tuijotetaan kelloa, ja vaaditaan itseltä liikaa. Kaikki tulokset kirjataan ylös ja lasketaan kaloreita taas, vahditaan seurataan ja mitataan.
Miksi ei haluta loppu elämäksi kuntoon, mihin on kiire? Sali on täynnä laitteita ja se vaikka PT sanoo että juuri tämä laite on hyvä, ei tarkoita että se on sopiva kaikille. Mä olen saanut saliurani alussa aivan väärän ohjelman minulle, se sisälsi laitteita joista en vaan tykännyt. Esimerkiksi leuanvetolaite missä vedetään leukoja oma paino vastuksena, oli kammottava. Mua huimaa helposti ja koin laitteen pelottavana enkä tottunut siihen. Jätin sen suosiolla pois ja vaihdoin toisenlaiseen.
Mä en käy salilla siksi että mä näyttäisin hyvältä bikineissä ja Instagramissa, mä käyn siksi että haluan että mun lihaksisto on hyvässä kunnossa ja että voin hyvin. Salipäivän voi korvata lumitöilläkin, ja jos tuntuu että aamulla ei jaksa mennä salille niin sitten voi mennä lenkille.
Surullisinta tässä on se, että suurin osa näistä salilla nyt aloittavista lopettaa sen ennen kesää. Koska ei jaksa, kun ei olla kuunneltu kehoa. Ei ole kiire mihinkään, loppu elämä aikaa kuntoilla.
Minä olen kokeillut montaa kymmentä eri liikuntaharrastusta, joista suosikeiksi on jäänyt muutama. Osaa voi käydä huvikseen kokeilemassa myöhemminkin kertaluontoisesti, mutta ei ole aikaa, rahaa eikä kiinnostusta sitoutua kaikkiin lajeihin. Minulle liikunta on ilon ja nautinnon lähde, suorittaminen ei kiinnosta (olen myös normaalipainoinen). Änkyrät voitte murjottaa siellä saleilla ja naureskella.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:19"]
Mä en ymmärrä sitä, että miksi ihmiset aloittaa saliharrastuksen aina vuoden vaihteessa? Siis miksi?? On todella rasittavaa kun joulukuussa vielä olet siellä aamupäivästä ja hyvin mahtuu, sitten yhtäkkiä loppiaisen jälkeen menet salille ja siellä on joka toisella A4 paperiarkilla saliohjelma ja sitä tuijotetaan kuin piru Raamattua, juodaan vettä aivan liikaa ja rämpätään niitä laitteita ja kysellään toisilta että mihinkäs tämä tappi pannaan.Sitten pyöritään siellä kuin puolukat perseessä eestaas ja tuijotetaan toisia salikäyttäjiä, tehdään liikkeet usein vielä puolivillaisesti. Ilmeisesti pääasia että päästään Facebookissa kertomaan että nyt on käyty salilla, rantakuntoon 2015.
Jotenkin ärsyttää se että ladataan kaikki paukut siihen ekaan kertaan, on uudet sisätossut ja hengittävät dry fit vaatteet ja kauhea tsemppi, heti mulle kaikki nyt asenteella tullaan Jutan superdieettiohjeilla ja riuhdotaan kaikki paukut heti. Ei anneta itselle aikaa tottua, eikä edes yritetä tehdä kuntosalilla käymisestä pitkän tähtäimen suunnitelmaa.
Kun aikanaan itse aloittelin salilla käymisen fysioterapeutin neuvosta, ensimmäisen viikon lähinnä kokeilin laitteita ja etsin mieluisia. Keskityin pitkiin toistoihin ja syviin venytyksiin, jätin pois ikävät liikkeet ja oma rytmi löytyi muutamassa kuukaudessa. Salilla saattoi kulua aikaa parikin tuntia kun välillä kävin venyttelemässä, ja tein pieniä toistoja.
Mutta nämä loppiaisen lopettajat haluavat tuloksia nopeasti, ja ovat samaan aikaan hirveällä dieetillä ja ajatuksella "kesäksi kuntoon". Tuijotetaan kelloa, ja vaaditaan itseltä liikaa. Kaikki tulokset kirjataan ylös ja lasketaan kaloreita taas, vahditaan seurataan ja mitataan.
Miksi ei haluta loppu elämäksi kuntoon, mihin on kiire? Sali on täynnä laitteita ja se vaikka PT sanoo että juuri tämä laite on hyvä, ei tarkoita että se on sopiva kaikille. Mä olen saanut saliurani alussa aivan väärän ohjelman minulle, se sisälsi laitteita joista en vaan tykännyt. Esimerkiksi leuanvetolaite missä vedetään leukoja oma paino vastuksena, oli kammottava. Mua huimaa helposti ja koin laitteen pelottavana enkä tottunut siihen. Jätin sen suosiolla pois ja vaihdoin toisenlaiseen.
Mä en käy salilla siksi että mä näyttäisin hyvältä bikineissä ja Instagramissa, mä käyn siksi että haluan että mun lihaksisto on hyvässä kunnossa ja että voin hyvin. Salipäivän voi korvata lumitöilläkin, ja jos tuntuu että aamulla ei jaksa mennä salille niin sitten voi mennä lenkille.
Surullisinta tässä on se, että suurin osa näistä salilla nyt aloittavista lopettaa sen ennen kesää. Koska ei jaksa, kun ei olla kuunneltu kehoa. Ei ole kiire mihinkään, loppu elämä aikaa kuntoilla.
[/quote]
No nyt ymmärrän, miksi osa porukasta tekee salilla mitä sattuu: ne on samanlaisia kuin sinä eli etsii kivoja laitteita, joissa voi sitten tehdä vaikka 5 sarjaa peräkkäin, venytellä ja taas kokeilla sitä reidenloitontajaa.
Harva saa tuloksia aikaan tekemällä vain kivoja juttuja.
Ja mitä tulee näihin uusien kyselyihin, niin saleilla neuvotaan luokattoman huonosti käyttäjiä laitteiden kanssa. Jokaisella pitäisi olla alussa ohjattu tunti, jonka aikana käytäisiinläpi niin oikeat liikkeet kuin laitteiden "asennukset" ja paikalla pitäisi olla ohjaajia, jotka neuvovat.
Muuten, aamulla klo 5.30 salilla on hiljaista ja kivaa, ei ole ruuhkia. Ja näin on kuukaudesta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:48"]Äläpäs naureskele. Yhtä huvittavaa on meidän "aina" salilla käyneiden mielestä nämä viimeaikaisen "fitnessbuumin" myötä saleille ilmaantuneet. Ennen ei näkynyt yhtään naista lähimaillakaan.
[/quote]
Mä oon käynyt 12-vuotta sitten ensimmäisen kerran salilla, ihan säännöllisesti. Nyt toki taukoa.
Ap muistathan levätä synnytyksen jälkeen, ei kannata kiiruhtaa naureskelemaan kanssaurheilijoille.
Nim. Kuukausi synnytyksestä ja mm. Istuminen edelleen hankalaa
Jokavuotinen ilmiö, menen salille tähän aikaan vuodesta, kun vuodenvaihteen kiireet ovat helpottaneet ja ulkona on vielä liian kylmää ja pimeää ulkoilla. Lopetan maalis-huhtikuussa, kun pääsee taas harrastamaan täysillä ulkoliikuntaa.
Tiettyyn aikaan saa olla rauhassa, vaikka olisikin buumi. Itse käyn salilla joko aamulla 5 jälkeen tai sitten illalla 8 jälkeen. Silloin saan melkeinpä yksin olla paitsi iltaisin muutamat mamma bodarit nostelee painoja :) 5 jälkeen varmasti onkin kova ruuhka... Iltapäivällä siis
Tammikuu tasan tarkkaan siksi, että silloin saleille saa ilmaislippuja ja -50% alennuksia...
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:18"]
Mua huvittaa lähinnä että ap:lla on "laskettu aika käsillä" ja kuvittelee olevansa kuukauden päästä salilla treenaamassa. Onko eka lapsi?
[/quote]
Ei ole eka lapsi. Kolmas on. Kahdesta aiemmasta olen toipunut todella nopeasti. Viime kerralla olin samana iltana kävelylenkillä kun kotiin pääsin sairaalasta, seuraavalla viikolla jo hölkkäsinkin pieniä matkoja. Nytkin on tavoitteena päästä synnytyksestä muutaman viikon päästä takaisin salille ja aloitella kevyemmistä esim. muokkaus- ja kahvakuulatunneista, pilates on myös erittäin hyvä treeni vastasynnyttäneelle lantiopohjanlihasten kuntoon palauttamiseen.
Tokihan en voi tietää etukäteen miten synnytys tällä kertaa menee, mutta tavoitteita pitää olla ja sitten mennään kunnon mukaan omaa kehoaan kuunnellen. -ap
Hyvähän se, että ihmiset liikkuu edes tammikuussa, mutta kyllä se tällaista ympärivuotista saleilijaa vähän kismittää, että itse ei meinaa mahtua mukaan ollenkaan. Onneksi se taas kohta helpottaa..
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 10:34"]
Hyvähän se, että ihmiset liikkuu edes tammikuussa, mutta kyllä se tällaista ympärivuotista saleilijaa vähän kismittää, että itse ei meinaa mahtua mukaan ollenkaan. Onneksi se taas kohta helpottaa..
[/quote]
Lyhyen pätkän ostaneet maksavat käynneistään suhteessa enemmän kuin vuosikorttilaiset, joten mene vaan suosiolla niinä hiljaisina tunteina, vapaamatkustaja ;)
kuka sun vauvaa hoitaa jos oot kokoajan kuntoilemassa tai niitä kahta muuta? en mä voi lähteä ainakaan joka päivä illaksi saleileen heti kun mies tulee kotiin töistä...
Joo on tosi hassu ilmiö. Not.
Tiedän että tätä mun tilannetta ei kauhean monella ole mutta kerrompa kuitenkin: yleensä tässä joulukuun lopussa/tammikuun alussa ulkoilma muuttuu niin kuivaksi ja kylmäksi että minun, astmaatikon onsula mahdottomuus harrastaa ulkoliikuntaa. Näin ollen siirryn salille liikkumaan ainakin tammi, helmi ja ehkäpä jopa maaliskuun ajaksi.
Sorry ap :(
Siis oliko tämä aloitus nyt sellainen, että ilmaistaan olevan niin pro (vuosia käyty salilla) ja halutaan kertoa, että kyllä tässä ollaan fitness-skenessä niin syvällä, että tällaiset ilmiöt tunnetaan?
Jos jengi edes aloittaa, niin hyvä homma. Jos edes kourallinen saa kipinän liikkumiseen (oli se sali tai jotain muuta), niin hyvä homma. Jos ruuhka veetuttaa, niin sitten vain kotisalia rakentamaan.
Itse palaan salille nyt kun vauva on 6kk. Juuri näiden nirsojen itserakkaiden pimujen vuoksi arkailen palata. Katsotaan nenän vartta pitkin ja arvostellaan. Aion silti mennä vauvakiloineni. Haistakaa pska te paremmat ihmiset :D
Salilla käyninenhän on ihan last season. Tämän vuoden trendi on kotona liikkuminen,
En naureskele näille ihmisille, voisin itsekin kuvitella saavani lisämotivaatiota uudenvuoden lupauksista, mutta kyllä sitten ärsyttää että ryhmätunnit on täynnä! Jonotuslistat täysille tunneille huitelevat yli 40:ssä. Argh!