Mikset tankkaa autoa kunnolla?
Itse pidän tankin aina vähintään puolitäynnä, ja tankkaan sen aina täyteen. Näin pystyn seuraamaan auton polttoainekulutusta. Useimmat tuntuu pitävän tankkia melkein tyhjänä ja tankkaa enintään 20 eurolla kun varoitusvalo syttyy. Miksi?
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:25"]
Itse tankaan aina tankin täyteen ja ajan sen loppuun. Kun valo syttyy tankkaan uudestaan täyteen. Miksi kävisin siinä välillä tankkailemassa niitä pikkusummia vain jotta tankki olisi aina enemmän täynnä kuin tyhjä?
[/quote]
Mikset voi pitää autoa ajokunnossa jos kerran voit?
[/quote]
Missä kohtaa tuossa auto ei ole ajokunnossa?
En usko, että tuo on yleistä - siis usein tankkaaminen vähäisillä summilla. Kuulostaa niin oudolta, että sen täytyy olla pienehkö vähemmistö.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:53"]
En usko, että tuo on yleistä - siis usein tankkaaminen vähäisillä summilla. Kuulostaa niin oudolta, että sen täytyy olla pienehkö vähemmistö.
[/quote]
Itseasiassa mittarilla on usein otettu ennen minua aika pienellä summalla tai vieressä olija tankkaa vain hetken ja menee paljon ennen minua, vaikka saapui jälkeeni. Tankkaan yleensä kerralla noin 45 litraa, joten se hetken kestää. (Ajan siis useinkin tankin aika tyhjäksi, myös talvella, vaikka tiedän, ettei pitäisi. Laiskuuttani ihan vaan. Raha ei ole ongelma.)
Kannattaa muistaa, että kun tankki on täysi => auto painaa enemmän => polttoaineenkulutus kasvaa, koska raskaamman esineen siirtämiseen kuluu enemmän energiaa kuin kevyen.
Tämän opin Myytinmurtajista :-)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:00"]
Kannattaa muistaa, että kun tankki on täysi => auto painaa enemmän => polttoaineenkulutus kasvaa, koska raskaamman esineen siirtämiseen kuluu enemmän energiaa kuin kevyen.
[/quote]
Laihduta ja jätä turhat roinat kotiin.
Tankkaan täyteen ja ajan tyhjäksi, ihan vain siksi että ei huvita käydä joka toinen päivä tankkaamassa. Autollani voisi ajaa myös E85 pensalla, mutta en käytä sitä, koska sitten joutuu myös käymään useammin tankilla. E85 bensalla ajaminen tulee ihan pikkusen halvemmaksi, mutta toimintasäde putoaa melkein kolmanneksella, eli tulee noin kolmasosa lisää tankilla käymisiä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:25"]
Itse tankaan aina tankin täyteen ja ajan sen loppuun. Kun valo syttyy tankkaan uudestaan täyteen. Miksi kävisin siinä välillä tankkailemassa niitä pikkusummia vain jotta tankki olisi aina enemmän täynnä kuin tyhjä?
[/quote]
Mikset voi pitää autoa ajokunnossa jos kerran voit?
[/quote]
Autoni on aina ajokunnossa kun kerta aina olen liikkeelle päässyt ja ikinä ei ole bensa loppunut? En jaksa kerran viikossa hypätä tankkaamassa parillakympillä kun kerran kuussakin voi tankata.
[/quote] Minulla se parillakympillä kestää ainakin kuukauden toista. Kannattaisiko ostaa tankkiin niin pitkäksi aikaa eteenpäin, jos se siellä sitten on puoli vuotta?
Yleensä ei ole varaa. Täysi tankki maksaa kuitenkin tohon jotain 80 €. Normaalisti pistän aina 50 €. Toisille se 80 on vaan todella iso raha, vaikka töissäkäyntiin sitä autoa käytänkin... Helpompi jakaa sitä bensamaksua osiin kuin maksaa kerralla. Sama, kuin miksi vaikka haluan auton vakuutusmaksut osissa enkä yhtenä pakettina. Tai kämpän vesimaksun kerran /3 kk enkä kerran vuodessa.
Mä tankkaan yleensä aina vaan pakollisen lirauksen, koska käytän autoa vain kun mulla on kiire, eli mulla ei ole silloin aikaa seisoa minuutteja siinä lorottamassa bensaa.. Sitäpaitsi vihaan tankkaamista. Mies käyttää autoa enemmän, toivon siis että hän tankkaa sen sitten kunnolla vaikka seuraavana päivänä..
Tosin mies on myös kiireinen, joten tosi usein me mennään päiviä ettei kumpikaan tankkaa kunnolla ja bensa on aina lähes lopussa..
Vähän sama juttu kuin kodin kanssa että miks siellä on vähän sotkuista---kukaan ei vaan ehdi siivota kunnolla kovin usein, siivotaan vaan vähän kerrallaan jos on pakko.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:05"]
Minulla se parillakympillä kestää ainakin kuukauden toista. Kannattaisiko ostaa tankkiin niin pitkäksi aikaa eteenpäin, jos se siellä sitten on puoli vuotta?
[/quote]
Jos noin vähän ajaa, niin halvemmaksi tulee ajella taksilla kun huomio auton kustannukset.
Koska auto on myynnissä, enkä todellakaan halua lahjoittaa täyttä tankillista bensaa pois. Tämän vuoksi tankkaan vain 20e kerralla.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Laihduta ja jätä turhat roinat kotiin.
[/quote]
Silti vajaa tankki painaa vähemmän kuin täysi.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:05"]
Minulla se parillakympillä kestää ainakin kuukauden toista. Kannattaisiko ostaa tankkiin niin pitkäksi aikaa eteenpäin, jos se siellä sitten on puoli vuotta?
[/quote]
Jos noin vähän ajaa, niin halvemmaksi tulee ajella taksilla kun huomio auton kustannukset.
[/quote] En usko. Asun kuitenkin maalla useamman kilometrin päässä esim. kaupasta, julkinen liikenne ei kulje. Kyllä se taksi maksaa, ja jos muutaman kerran vuodessa tulee kuitenkin satakin kilometriä selkosilla kulkua. Autoni kulut ovat melko pienet olleet kuitenkin.
Olen laskeskellut kulkua toiseen kaupunkiinkin, joutuisin osan matkaa ottamaan taksin, sitten menemään kahdella bussilla, eli toistakymppiä liput niihinkin, plus sitten se kaikki vaiva. Kolme vaihtoa 50 kilometrin matkaan.
Kohta voi olla ettei ole varaa uusia autoa, mutta taksiinkaan sitä varaa ei kyllä ole edes viikottaiseen kauppareissuun.
author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:05"]Minulla se parillakympillä kestää ainakin kuukauden toista. Kannattaisiko ostaa tankkiin niin pitkäksi aikaa eteenpäin, jos se siellä sitten on puoli vuotta?
Ei kannata ostaa varastoon. Bensassakin on parastaennenpäivys. Ei tavallinen mittaribensa säily kovin montaa kuukautta.
Mä tankkaan yleensä aina vaan pakollisen lirauksen, koska käytän autoa vain kun mulla on kiire, eli mulla ei ole silloin aikaa seisoa minuutteja siinä lorottamassa bensaa.. Sitäpaitsi vihaan tankkaamista. Mies käyttää autoa enemmän, toivon siis että hän tankkaa sen sitten kunnolla vaikka seuraavana päivänä.. Tosin mies on myös kiireinen, joten tosi usein me mennään päiviä ettei kumpikaan tankkaa kunnolla ja bensa on aina lähes lopussa.. Vähän sama juttu kuin kodin kanssa että miks siellä on vähän sotkuista---kukaan ei vaan ehdi siivota kunnolla kovin usein, siivotaan vaan vähän kerrallaan jos on pakko.
[/quote]
Kiireeseen auttaisi paremmin se, että tankissa olisi jo valmiiksi riittävästi bensaa, jolloin sinun ei tarvitsisi tankata silloin kun sinulla on kiire. Eli tankki täyteen silloin, kun ei ole kiire.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:06"]
Yleensä ei ole varaa. Täysi tankki maksaa kuitenkin tohon jotain 80 €. Normaalisti pistän aina 50 €. Toisille se 80 on vaan todella iso raha, vaikka töissäkäyntiin sitä autoa käytänkin... Helpompi jakaa sitä bensamaksua osiin kuin maksaa kerralla. Sama, kuin miksi vaikka haluan auton vakuutusmaksut osissa enkä yhtenä pakettina. Tai kämpän vesimaksun kerran /3 kk enkä kerran vuodessa.
[/quote]
Saman verran se maksaa ostaa kaksi puolikasta tankillista, kuin yksi täysi.
Mä tankkaan yleensä aina vaan pakollisen lirauksen, koska käytän autoa vain kun mulla on kiire, eli mulla ei ole silloin aikaa seisoa minuutteja siinä lorottamassa bensaa.. Sitäpaitsi vihaan tankkaamista. Mies käyttää autoa enemmän, toivon siis että hän tankkaa sen sitten kunnolla vaikka seuraavana päivänä.. Tosin mies on myös kiireinen, joten tosi usein me mennään päiviä ettei kumpikaan tankkaa kunnolla ja bensa on aina lähes lopussa.. Vähän sama juttu kuin kodin kanssa että miks siellä on vähän sotkuista---kukaan ei vaan ehdi siivota kunnolla kovin usein, siivotaan vaan vähän kerrallaan jos on pakko.
[/quote]
Just tuosta syystä tankkaan autosta tankin täyteen kun sattuu olemaan siihen aikaa. Ei tarvi sitten tyhjän tankin kanssa pysäytyä tankkaamaan kun on kiire. Jos on AINA kiire, niin kannattaa alkaa vähän harjaannuttamaan ajankäyttöään.
Minä tankkaan aina tankin täyteen. Näin tarvitsee käydä mahdollisimman harvoin tankkaamassa. Ei se mitään herkkupuuhaa ole näin talvipakkasilla varsinkaan. Saman verran se autolla ajo maksaa vaikka tankkaisi aina vain 20-30e edestä.
M39
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:33"]
Vieläkään ei ole tullut perusteluja, miksi tankkia ei saa ajaa tyhjäksi. Siis vaikka kesällä.
[/quote]
Aiemmin ajoin aina tankin melkein tyhjäksi ennen kuin menin tankkaamaan. Tapanin päivän myrsky muutti kaiken. Asuinseudullani sai bensaa tasan yhdeltä asemalta - ja sieltäkin vain käteisellä. Jono oli melkoinen. Tuon tapauksen jälkeen en ole koskaan päästänyt tankkia kuin puolilleen - ja lukittuun betoniseinäiseen ulkovarastoon (palotarkastajan hyväksymä) on varastoituna polttonesteitä perheen kaikkiin kulkuvälineisiin niin, että päästää edes muutama tuhat kilometriä ajamaan, jos/kun polttoaineiden jakelu katkeaa.