Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoiva­henkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla - THL esittää, että tartuntatautilakiin voitaisiin säätää pandemian ajaksi tilapäinen pykälä

Vierailija
29.10.2021 |

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ehdottaa sosiaali- ja terveysministeriölle (STM), että koronapassia voitaisiin käyttää väliaikaisesti tiettyjen sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä olevien työkelpoisuuden varmentamisessa.

Tämä tarkoittaisi, että työnantaja voisi koronapassin avulla varmistaa, että työntekijä ei todennäköisesti aiheuta merkittävää tartuntariskiä hoidettavilleen tai kollegoilleen, kertoo THL tiedotteessaan.

”Ehdotuksemme mukaan koronapassista voitaisiin säätää pandemian ajaksi tartuntatautilakiin tilapäinen pykälä”, sanoo THL:n ylilääkäri Otto Helve tiedotteessa.

Pykälällä voitaisiin tarvittaessa velvoittaa tai sallia koronapassin käyttö hoivahenkilöstön työkelpoisuuden varmistamisessa.

”Koronapassin käytöllä voisimme paremmin suojata ikääntyneitä ja muita hoivattavia”, Helve sanoo.

THL katsoo, että koronarokotusta ei sen sijaan ole tässä vaiheessa syytä lisätä pysyvästi osaksi tartuntalaissa määriteltyä tiettyjen sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien vaatimaa sairastetun taudin tai rokotusten suojaa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008368802.html

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä myönnetä julkisesti, että rokotus suojaa vain rokotettua itseään?

Hyvä kysymys. Ei koronaan tule mitään rokotteilla saavutettavaa laumasuojaa. Tauti ei selvästikään rokotteilla häviä.

Toivoa on, jos on THL:ään on uskominen. Tietysti vaatisi että tuollainen kehitettäisiin.

.

Rämetin mukaan ennustaminen on vaikeaa, mutta hän pitää todennäköisenä, että kolmatta tehosteannosta tarvitaan usein, jos rokote ei perustu heikennettyyn virukseen.

Vierailija
62/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole hoitsu. Niitä kyykytetään ihan urakalla.

Onneksi en ole hoivakodin asukas, heidän oikeuksistaan kun tässäkään keskustelussa ei ole kiinnostunut kukaan. Heillä kun ei ole mitään sananvaltaa siihen kuka heitä hoitaa ja mahdollisesti tartuttaa heihin vaarallisen taudin. Ja vaikka rokote ei täysin estä sitä mahdollisuutta, että rokotettu ja saa koronan ja myös sitä tartuttaa, niin kyllä se kuitenkin sen todennäköisyyttä vähentää selvästi. Tämä niille, jotka väittävät, että rokotetut levittävät koronaa yhtä paljon kuin rokottamattomat.

Vaikka en itse ole "hoitsu" niin vammaisten avustajana olen lähikontaktissa riskiryhmään kuuluvien kanssa minäkin. Otin rokotukset heti kun ne tulivat minulle saataville. Kannatan rokotepakkoa sekä terveydenhuollon ammattilaisille että meille avustajille.

Onneksi olkoon, rokotteen myötä saat koronan lievänä kurkun karheutena, joka saa sinut vähän yskähtelemään. Koska olet rokotettu, et jää karanteeniin pikkuoireilla, vaan menet töihin. Ja kappas, siellä kun muutaman kerran yskähdät, tauti tarttuu hoidettavaasi, jolla on heikompi immuunipuolustus ja rokotteen antama suoja.

Rokottamaton kärsii taudin itse kovempana, eikä mene töihin tartuttamaan muita. Kumpi olikaan parempi ihminen, sinä joka suojasit itsesi, vai rokottamaton, joka otti taudin itse?

Se että Suomi on vetänyt tämän linjan, ei ole yksilön vika. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että rokotettu on pienempi uhka ennen sitä mahdollista sairastumista kuin rokottamaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä myönnetä julkisesti, että rokotus suojaa vain rokotettua itseään?

Hyvä kysymys. Ei koronaan tule mitään rokotteilla saavutettavaa laumasuojaa. Tauti ei selvästikään rokotteilla häviä.

Toivoa on, jos on THL:ään on uskominen. Tietysti vaatisi että tuollainen kehitettäisiin.

.

Rämetin mukaan ennustaminen on vaikeaa, mutta hän pitää todennäköisenä, että kolmatta tehosteannosta tarvitaan usein, jos rokote ei perustu heikennettyyn virukseen.

Tämä on totta. Maissa, joissa virusvektorirokotteet annettu 1. Ja 2. annos ja kolmas mRNAta, ovat nyt vahvoilla. Kts. UAE. Mutta kun on lähdetty yhdelle tielle, auttaako itku nyt matkkinoilla?

Vierailija
64/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole hoivakodin asukas, heidän oikeuksistaan kun tässäkään keskustelussa ei ole kiinnostunut kukaan. Heillä kun ei ole mitään sananvaltaa siihen kuka heitä hoitaa ja mahdollisesti tartuttaa heihin vaarallisen taudin. Ja vaikka rokote ei täysin estä sitä mahdollisuutta, että rokotettu ja saa koronan ja myös sitä tartuttaa, niin kyllä se kuitenkin sen todennäköisyyttä vähentää selvästi. Tämä niille, jotka väittävät, että rokotetut levittävät koronaa yhtä paljon kuin rokottamattomat.

Vaikka en itse ole "hoitsu" niin vammaisten avustajana olen lähikontaktissa riskiryhmään kuuluvien kanssa minäkin. Otin rokotukset heti kun ne tulivat minulle saataville. Kannatan rokotepakkoa sekä terveydenhuollon ammattilaisille että meille avustajille.

Onneksi olkoon, rokotteen myötä saat koronan lievänä kurkun karheutena, joka saa sinut vähän yskähtelemään. Koska olet rokotettu, et jää karanteeniin pikkuoireilla, vaan menet töihin. Ja kappas, siellä kun muutaman kerran yskähdät, tauti tarttuu hoidettavaasi, jolla on heikompi immuunipuolustus ja rokotteen antama suoja.

Rokottamaton kärsii taudin itse kovempana, eikä mene töihin tartuttamaan muita. Kumpi olikaan parempi ihminen, sinä joka suojasit itsesi, vai rokottamaton, joka otti taudin itse?

Tässä tilanteessa töihin ei mennä yhtään hengitystieoireisena, minkä sinä toivottavasti myös tiedät jos olet hoitoalalla.

Minulla ei ole sellaista koulutusta joka tekisi minusta rokotusten asiantuntijan, mutta pidän kyllä huomattavasti luotettavampana lähteenä esimerkiksi lääketieteellisen koulutuksen saaneita kuin teitä vauvapalstan "asiantuntijoita" joiden mielestä rokotetut ovat pahimpia koronan levittäjiä. Jostain syystä ne tahot joilla on jonkinlaista asiantuntemusta aiheesta (muutaman youtube-videon katselu ei ole sitä) pitävät rokottautumista tärkeänä keinona suojata sekä itseään ETTÄ muita, joten uskon heitä ennemmin kuin teitä.

Minä en muuten ole koskaan pitänyt itseäni erityisen hyvänä enkä muita parempana ihmisenä. Rokottautuminen on mielestäni ihan perusvelvollisuus tällaisessa työssä, ei se ihmisestä vielä mitään erityisen hyvää tee.

Vierailija
65/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on suomalaisessakin tutkimuksessa todettu, että rokotetettujen samasta virusmäärästä nenässä heidän saadessaan tartunnan. Ja rokotettu ei välttämättä edes tajua saaneensa tartuntaa. Joten pakkorokotuksille EI ole perusteita.

A preliminary study has shown that in the case of a breakthrough infection, the Delta variant is able to grow in the noses of vaccinated people to the same degree as if they were not vaccinated at all. The virus that grows is just as infectious as that in unvaccinated people, meaning vaccinated people can transmit the virus and infect others.

Previous studies in hospitals in India; Provincetown, Massachusetts; and Finland have also shown that after vaccine breakthrough infections with Delta, there can be high levels of virus in people’s nose whether they are vaccinated or not. The next logical step was to determine whether vaccinated people could shed infectious virus. Many experts suspected they did, but until this study it hadn’t been proven in the lab.

https://api-nationalgeographic-com.cdn.ampproject.org/v/s/api.nationalg…

Vierailija
66/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi: https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.3…

Moreover, several transmissions probably occurred between two individuals both wearing surgical masks, and in one instance using full PPE, including N-95 mask, face shield, gown and gloves. Ja olivat rokotettuja.

Vierailija
67/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on suomalaisessakin tutkimuksessa todettu, että rokotetettujen samasta virusmäärästä nenässä heidän saadessaan tartunnan. Ja rokotettu ei välttämättä edes tajua saaneensa tartuntaa. Joten pakkorokotuksille EI ole perusteita.

A preliminary study has shown that in the case of a breakthrough infection, the Delta variant is able to grow in the noses of vaccinated people to the same degree as if they were not vaccinated at all. The virus that grows is just as infectious as that in unvaccinated people, meaning vaccinated people can transmit the virus and infect others.

Previous studies in hospitals in India; Provincetown, Massachusetts; and Finland have also shown that after vaccine breakthrough infections with Delta, there can be high levels of virus in people’s nose whether they are vaccinated or not. The next logical step was to determine whether vaccinated people could shed infectious virus. Many experts suspected they did, but until this study it hadn’t been proven in the lab.

https://api-nationalgeographic-com.cdn.ampproject.org/v/s/api.nationalg…

Niin, siis tässä on kyse läpäisyinfektiosta eli se rokotettu on silloin SAANUT taudin. Vaan kun se rokotus ehkäisee ihan hyvin sitä, että sen taudin ylipäänsä saa, ja jos ei ole tautia niin ei sitä silloin myöskään levitä.

Vierailija
68/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tilanteessa töihin ei mennä yhtään hengitystieoireisena, minkä sinä toivottavasti myös tiedät jos olet hoitoalalla.

Minulla ei ole sellaista koulutusta joka tekisi minusta rokotusten asiantuntijan, mutta pidän kyllä huomattavasti luotettavampana lähteenä esimerkiksi lääketieteellisen koulutuksen saaneita kuin teitä vauvapalstan "asiantuntijoita" joiden mielestä rokotetut ovat pahimpia koronan levittäjiä. Jostain syystä ne tahot joilla on jonkinlaista asiantuntemusta aiheesta (muutaman youtube-videon katselu ei ole sitä) pitävät rokottautumista tärkeänä keinona suojata sekä itseään ETTÄ muita, joten uskon heitä ennemmin kuin teitä.

Minä en muuten ole koskaan pitänyt itseäni erityisen hyvänä enkä muita parempana ihmisenä. Rokottautuminen on mielestäni ihan perusvelvollisuus tällaisessa työssä, ei se ihmisestä vielä mitään erityisen hyvää tee.

Kiitos fiksusta mielipiteestä. Ovat aika vähissä täällä. Huolestuttaa, jos hoitohenkilöstö on tiedevastaista ja uskoo mitä tahansa nettivideoita. Eihän tässä uskalla hoitoon mennä, jos näitä on enemmistö.

Vierailija
69/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos kuitenkin siinä rokotteessa onkin pikkuruinen virhe ja sitä on pruutattu porukka täyteen, varsinkin lapset ja nuoret. Ei voi kuin ihmetellä, tätä tervettä porukkaa, joka sen on kiiruhtanut hakemaan, sairaat, heikot huonokuntoiset ymmärrän, että turvaa siitä hakevat, kun muutakaan ei ole.

Sä luulet että seuranta-aikana ei ole jo saatu suurinta osaa haitoista kiinni? Tiedätkö monta annosta maailmassa on annettu?

Niin. Ne annokset on annettu ALLE VUOSI SITTEN. Mikä ihmeen seuranta-aika?

Vierailija
70/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://creativedestructionmedia.com/news/business/2021/10/23/breaking-…

BREAKING: COMCAST CENSORS VAX INJURED 13-YR.-OLD GIRL WHO VOLUNTEERED FOR PFIZER TRIAL

“She received her vaccine on January 20 and came into our room in the middle of the night, she said she didn’t feel right and couldn’t sleep.  She has been waiting 8 months to be acknowledged by Pfizer, the FDA, and CDC and has not even received acknowledgment from any of them, not an email, a phone call, or a text.  Nothing.  At least with this ad, we know that Maddie will be in the room with the decision-makers and if that can help innocent children in the future not become victims injured by the Pfizer covid vaccine then that is a win in our minds.”

“I’ve waited 7 months for Pfizer or the FDA to acknowledge what happened to my daughter and they haven’t.  They tried to ignore her injuries.  With these ads, she will finally have the chance to be in the room with them, to be seen by them, and for her voice to be heard.”

The video is just one in a series named “The Unacknowledged – the Victims of the Vaccine.” And is a component of a national education effort organized by the not-for-profit organization, the Vaccine Safety Research Foundation.

Maddie de Garay volunteered for the Pfizer trial for 12–15-year-olds and received her first dose on 12/30/20 and her second dose on 1/20/21.  At free the approval for the Pfizer vaccine for 12–15-year-olds in May, she was unblinded and confirmed that she got the vaccine.

Maddie’s symptoms occurred almost immediately after the second dose in the Pfizer trial.  For example, according to medical records and her mother’s documentation, within 12 hours Maddie experienced:

• Fever 101-102

• Electric shocks up and down spine to neck

• Fingers/hands turned white, were swollen and were ice cold when you touched them

• Tachycardia (she said her heart felt like it was being ripped out through her neck)

• Severe abdominal pain

• All over body muscle/nerve pain and spasms – you couldn’t touch her anywhere and she said it even hurt to lay down

• She walked hunched over and with her toes up

• Severe headache

• Nausea

• Blood in her urine

• CRP was 2.90

She continued to decline over the following 3 months and developed these symptoms:

• Unable to walk

• Lost feeling below her waist

• Tremors

• Convulsions/Passed out

• Nausea, vomiting, difficulty swallowing and eventually unable to swallow any liquids or solids    (Ng tube placed which she still has)

• Gastroparesis, stool blockage that she was hospitalized for a clean out

• Urinary retention requiring a catheter that is still a problem today

• Brain fog, mixing up words, memory loss

• Muscle weakness throughout body to the point she could not even bathe herself

• Loss of neck control and muscle spasms

• Rash all over her arm

• White tongue

• Throat pain

• Bone pain in arm where she got injection

• Feet peeling

• Skin peeling on head

• Reflux, feeds even come up through her Ng tube

• Weight gain (only getting feeds so not overeating)

• Heavy periods with clumps of blood

• Inability to sweat or control her body temperature

Vierailija
71/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, täytyy sit varmaan siirtyä elämäntapatyöttömäksi. Ihan vaan noin niinku tilapäisesti ja väliaikaisesti pandemian loppuun saakka.

Toki seuraavaksi sitten tulee pakolliset rokotteet työttömille...

Vierailija
72/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilapäinen"

Kertoo THL:n neuvostoliittolaisesta piirteestä. Helpommin homma hoituisi, kun kaikki työntekijät testattaisiin kahdesti viikossa, vaikka maanantaisin ja torstaisin. Se vain on liian järkevä idea toteutettavaksi.

Vierailija
73/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivahenkilöstö? Eli hoitajat. Lääkärien ei ole pakko ottaa. Hienoa.

Samoin siistijät, keittiöapulaiset voivat olla ilman rokotetta. Kyllä tämä tekee viimeisen joukkopaon hoitoalalta. Eläkkeelle jää porukkaa 5 vuoden sisällä PALJON. Nyt pitäisi saada ihmiset alalle ja pysymään alalla. Miksi keppiä, kun voisi antaa porkkanaa tämän asian kanssa?

Vierailija
74/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos fiksusta mielipiteestä. Ovat aika vähissä täällä. Huolestuttaa, jos hoitohenkilöstö on tiedevastaista ja uskoo mitä tahansa nettivideoita. Eihän tässä uskalla hoitoon mennä, jos näitä on enemmistö.

Tässä tapauksessa tiedevastaisia hörhöjä olette nimenomaan te! Miksi rokotettuja ei pääsääntöisesti enää testata, vaikka siten saataisiin oikein hyvää ja käyttökelpoista dataa rokotteen tehosta?

Miksi ilmeiset tosiseikat ja tieteelliset tutkimukset kiistetään, kuten se että rokotetutkin voi sairastua ja levittää koronaa?

Te uskotte sokeasti asioihin, jotka ei ole totta ja joita ei tiedetä vielä. Sama olisi uskoa yksisarvisiin.

Vierailija
75/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun valtio on valmis korvaamaan rahallisesti rokotteen mahdolliset haittavaikutukset, niin otan sen piikin. 10 000 000 euroa olisi mielestäni kohtuullinen korvaus mahdollisista haittavaikutuksista.

Vierailija
76/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että näitä on enemmistö, nämä keskustelut vain vetävät puoleensa tätä porukkaa. Kyse on kuitenkin ihan merkittävästä ongelmasta silti. Sairaaloiden työntekijöillä rokotekattavuus on käsittääkseni erittäin hyvä, mutta hoivakotien ja kotihoidon puolella työskentelevissä on näitä rokotevastaisia. Tämä on iso ongelma, ja hoidettavat ovat tässä siinä asemassa, että heillä ei ole mahdollisuuksia valittaa tilanteestaan, hehän ovat täysin riippuvaisia muista.

Minähän en ole itse hoitaja, vaan avustaja, ja meidän alallamme on tätä ongelmaa myös. Henkilökohtaisen avun saaja tosin pystyy työnantajamallissa irtisanomaan avustajan, mutta alalla on työvoimapulaa ja käytännössä moni joutuu tyytymään siihen mitä saa. Olen itse kuullut useammasta avustajasta joka ei aio ikinä ottaa rokotetta. Tämä on käsittämätöntä.

Vierailija
77/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä miksi ROKOTETTUJA suojellaan ROKOTTAMATTOMILTA.

Suurinosa hoivakotien asukkaista on rokotettu kahdesti. Ja kolmas rokote on tulossa todennäköisesti heille… ja rokotteen pitäisi suojata vakavaatautia vastaan.

Mutta ”rokotetut ei sairastu ja levitä koronaa ;)” joten vanhuksetkin ei voi kuolla koronaan

Vierailija
78/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, täytyy sit varmaan siirtyä elämäntapatyöttömäksi. Ihan vaan noin niinku tilapäisesti ja väliaikaisesti pandemian loppuun saakka.

Toki seuraavaksi sitten tulee pakolliset rokotteet työttömille...

Hoitajan palkoilla sama se on jäädä kotiin kuin töissä olla :D

Vierailija
79/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyisivät vain sairaana kotona, niin ei tarvitse miettiä niitä virustiheyksiä ja todennäköisyyksiä.

Vierailija
80/150 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa tiedevastaisia hörhöjä olette nimenomaan te! Miksi rokotettuja ei pääsääntöisesti enää testata, vaikka siten saataisiin oikein hyvää ja käyttökelpoista dataa rokotteen tehosta?

Miksi ilmeiset tosiseikat ja tieteelliset tutkimukset kiistetään, kuten se että rokotetutkin voi sairastua ja levittää koronaa?

Te uskotte sokeasti asioihin, jotka ei ole totta ja joita ei tiedetä vielä. Sama olisi uskoa yksisarvisiin.

KUKAAN ei ole kiistänyt sitä, että rokotettukin VOI saada koronan ja levittää sitä. Tällä hetkellä meillä ei ole rokotetta, joka ehkäisisi tartuntoja sataprosenttisesti, mutta saatavilla olevat rokotteet kuitenkin VÄHENTÄVÄT tartunnan ja sitä myötä myös taudin levittämisen mahdollisuutta selvästi. Te ette itse ymmärrä niitä tutkimuksia joihin viittaatte. Nämä rokotteet ovat se paras mitä tällä hetkellä on saatavilla. Toki jos tätä pandemiaa ei pian saada suitsittua, niin voi käydä niin, että virus ehtii muuntua sellaiseksi ettei siihen tehoa enää rokote ollenkaan.

Minulla ei tosiaan ole sellaista asiantuntemusta, että voisin sen perusteella itse syvällisellä tasolla arvioida rokotteita ja niiden vaikutuksia. Joku kanta niihin on kuitenkin otettava, ja minä olen katsonut luotettavammaksi niiden kannan joilla sitä asiantuntemusta tieteellisen koulutuksen myötä on. Sinulle se on ehkä sokeaa uskoa, mutta ihan samalla tavallahan te olette päättäneet uskoa siihen, että rokotetta ei pidä ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän