Mikä pilasi maamme koulumaineen? Pisa-tulokset suorastaan romahtaneet hyvin lyhyessä ajassa
Mikä pilasi maamme koulumaineen? Pisa-tulokset suorastaan romahtaneet hyvin lyhyessä ajassa
klo 12:29 | 29.10.2021
Opettajien listauksessa syyt inkluusio ja maahan muutto.
1. Samassa luokassa käytöshäiriöiset, kielitaidottomat, ”nepsyt”...
Kovasti kuitenkin ollaan olevinaan huolissaan koulutuksesta.
Sivut
Nykyisten koululaisten vanhemmissahan se syy on joten katse sinne peiliin. Itse taas kasvatin sen sukupolven lapsia jotka paistattelivat Pisa-tilastojen kärjessä. Ja silloin oli normaalia että lapsille luettiin, heidän kanssaan keskusteltiin järkevistä asioista ja maailma ei ollut täynnä somehömppää jota aikuisetkin olisvat kuluttaneet tunteja päivässä.
Kyllä se sitten näkyy lapsissa ja nuorissa että millaisessa ympäristössä ovat kasvaneet.
Jos kyse olisi siitä, minkä haluat nähdä syylliseksi, tulokset olisivat heikentyneet vain alueellisesti.
Näin ei ole käynyt, vaan tulokset ovat huonontuneet kauttaaltaan.
Toivomasi asia muuten on Pisan taustamuuttujissa huomioitu, joten sen osuus tiedetään.
Älypuhelimet, keskittymiskyky, lukemisen arvostuksen lasku, siinä syitä.
Muualta tulleet, kurin puute, vanhemmuuden puute, erityisluokkien ja -järjestelyiden puute niitä tarvitseville ja se, että koulut on muutettu avoimiksi tiloiksi, joissa kaikki "ohjautuvat ja oppivat itsenäisesti".
Sen pilasi se, ettei vanhempien pikkupuppeleilta saa enää vaatia mitään, ei edes peruskäytöstapoja. Ja sen kyllä huomaa sekä koulussa että sen ulkopuolella.
Inkluusio ja nykyvanhemmat jotka eivät osaa kasvattaa.
Meidän esikoinen aloitti koulun vuonna 2002 ja kuopus 2015, ei uskoisi että on samasta koulusysteemistä kyse, niin kamalaksi on mennyt, nykykoulua käydään häiriköiden ja heikkolahjaisten ehdoilla. Ei ihme että oppimistulokset heikkenevät.
Juuri Suomen tulokset dyykkaa ja älypuhelimia on muuallakin.
gorona
Kaikki muutoksethan ovat tulleet opetusministeriön virkamiesten valmistelemana ja niiden ohjeistusten mukaanhan ollaan kouluissa sitten leikitty niitä simon says-leikkejä.
Kuria tarvittaisiin nyt enemmän kuin koskaan, mutta sitä saa harjoittaa vähemmän kuin koskaan. Eipä siinä muita selityksiä tarvita.
Työrauha on olematon, osaamista ei vaadita, opetus surkeaa, jos sitä edes on.
Juuri näin, järjestäen jokainen vanhempi on sitä mieltä ettei omassa lapsessa ole mitään vikaa. Lapsi häiritsee opetusta ja saa tästä merkinnän Wilmaan, vanhempi laittaa opettajalle solvausviestin jossa kertoo ettei lapsi ole häirinnyt tunnilla koska lapsi itse sanoo niin.
Ja näitä on paljon.
Monissa maissa älypuhelimet on koulussa kielletty.
Kasvattaminen on myös tehty hankalaksi. Mutta kyllä ydinjuttu on tuo "häiriköiden ja heikkolahjaisten ehdoilla". Ennen oli tarkkikset ym johon nämä pistettiin. Valtaosa sai silloin opiskella rauhassa ja oppisi varmasti nykykoulussakin. Mutta nuo häiriköt häiritsee entistä pahemmin nykyisenlaisessa koulussa ja heikkolahjaiset(kaan) ei saa tarpeeksi tukea, kun kaikki aika menee joukkojen hallintaan.
No ei ne varmaan niitä tunnilla räplää muutenkaan.
Toisaalta suomalainen systeemi, jossa kaikki menee aina tyhmimmän ja luonnevikaisimman ehdoilla, valmistaa ihmisiä hyvin yhteiskunnan toimintaan ylipäänsä. Sen olen kv-ympyröissä huomannut, että suomalaista ei oikeasti pöyristytä minkäänlainen päättömyys eikä kanssaihmisten typeryyden taso, mutta sivistysvaltioiden paremmat koulut käyneet ovat joskus aivan järkyttyneitä kun kohtaavat normaalia inhimillistä vähälahjaisuutta ja luonnehäiriöitä, jotka ovat Suomen peruskoulussa joka luokassa vahvasti läsnä.
Kun luokat sekotetaan yläasteelle mennessä. Hyvä henki kaikkosi samantien ja muuttui kiusaamiseksi ja helvetiksi.
Struktuurin hajottaminen. Tuotu kouluihin joustavia monikäyttötiloja ja ilmiöoppimista. Kirjoista opetteluun ja opettajajohtoisuuteen perustunut vanha systeemi omalta osaltaan tuki niitä nepsyjä, häiriköitä ja koulukiusattujakin, kun tilanteet olivat selkeitä ja etenivät useimmiten ennakoitavalla tavalla.
Tosiasioiden kieltäminen pilasi oppimistulokset!
Se että opetusta ei anneta kunkin kykyjen mukaan, nyt koko luokan opetuksen tahdistaa se heikoin lenkki!
Tasokurssit takaisin, kieltä osaamattomat oppimaan ensin kieltä. Tasapäistäminen pois niin lahjakkaat saadaan Suomen hyväksi ja heikoimpien ei tarvitse koko ajan kokea huonommuutta
Suomen Pisa tulokset on edelleen erinomaiset
Ainakin yksi syy - tai asian yksi puoli - tulee esille tuossa toisessa, alunperin ihan eri aiheesta liikkeelle lähteneessä keskustelussa, johon juuri osallistuin.
Opettajien taso sekä ammattitaito ja -ylpeys on vajonnut maan rakoon, kuten seuraavaasta keskustelusta huomaa. Kirjoittajan nro 16, nimim. "Äidinkielen opettaja" kirjoitus, linjaus sekä vastaus minulle keskustelussa, joka käsittelee työnhakua (mahtaakohan linkitys aiheuttaa sensuuriautomatiikan heräämisen?):
https://www.vauva.fi/keskustelu/4361437/apujavoiko-cv-kuvaksi-laittaa-ha...
Sivut