Kaupassa oli tänään mies, jolla ei riittänyt rahat perunapussiin
Kyllä ottaa päähän, kun en tajunnut kaivaa omasta lompsasta puuttuvaa 50 senttiä. Siis mun edellä oli vanhempi laitapuolen kulkija, oli kuitenkin suht selvän oloinen. Ostokset oli pussi perunoita, jotka olisi maksaneet 1,50. Mies kaivoi taskustaan kasan 5 senttisiä, mutta niistä tuli vaan 1 euro ja perunapussi jäi ostamatta. Itse seisoin ja odotin vuoroani, mutta en tajunnut auttaa.. Jotenkin säälittää nyt tuo mies, jos vaikka kärsii nälkää.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:03"]
Viinaan laittaneet rahansa. Hyväntekijät vain pahentaa tilannetta jos mahdollistavat sen että ksikki liikenevä raha voidaan käyttää viinaan jos joku sitten kuitenkin jeesaa kaupassa. Näin minä ajattelen.
[/quote]
Kaikki eivät onneksi ajattele näin. Alkoholisimikin voi olla seurausta kovista elämänkokemuksista, se kannattaisi meidän hyväosaistenkin muistaa.
Itse olen äärettömän iloinen että muutama ihana ihminen on pelastanut poikani pulasta kun 2 kertaa hän oli kadottanut bussikorttinsa ja kerran se olikin unohtunut ladata. Poika olis muuten joutunut kävelemään Treen keskustasta Pirkkalaan. Tässä huomautuksena mainittakoon että vanhemmat naiset ei yleensä vissiin auta koska heiltä ei apua ole liiennyt. 2 kertaa on auttanut joku suht nuori nainen ja kerran joku ulkomaalainen tummaihoinen mies oli kortillaan maksanut pojankin matkan. (poika ollut 16-17v iässä kun nää tapahtunut)
En olisi edes itse päässyt häntä hakemaan kun autoa ei ole jne...jos vastaavia sattuu niin annan avun kiertää eli autan takuulla myös. Jo kerran olen bussirahat päässyt antamaankin :D
Miksei kauppuas voi tulla asiakasta vastaan kauppiaalle mitättömän 5cent?
Ette välttämättä todellisuudessa auta tilannetta ostamalla ne vitun perunat jollekin juopolle.
Miksei kauppa voisi joustaa hinnoissaan edes vähän, kauppojen tuotteilla on muutenkin kovat katteet, roskiin heittävät läjittäin päiväysvanhoja tuotteita, joten joku 5-50cent ei kyllä kaada kaupan liikevaihtoa!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:03"]Mä annoin kerran yhdelle n. 10 v. Pojalle kassajonossa kymmenen senttiä, jotta se sai ostettua karkkinsa :) [/quote] miksei kauppa/ kassa itse pysty joustamaan edes tuon mitättömän 10cent? Todella surullista viedä köyhän asiakkaan pienet ostokset jos uupuu joku max 50cent, kerran näin kun yhdellä vanhalla miehellä oli ostoksina maito ja leipäpussi rahat ei riittänyt ihan 5cent uupui, jätti maitotölkin kassalle, mutta oli todella surullinen, ihmettelin ettei kassa voinut joustaa hinnassa edes 5cent! Muuten olisin itsekkin voinut auttaa, mutta mukana oli lapsi ja hänen "pullorahansa" minulla ei ollut rahaa mukana ollenkaan. Mutta ihmettelin kaupan touhua.
[/quote]
niin, se olisi ollut vaan viisi senttiä. mutta lisääpä siihen se kun joltain lapselta puuttuu 10snt karkin hinnasta, mummelilta 20snt maksalaatikosta, opiskelijalta euro kaljakorista... kauppa jos rupeaa näitä maksamaan niin kyllä ne äkkiä kertyy ja jos kassa rupeaa omasta pussista niin eiköhän samat spurgut tule taas uudestaan samalle kassalle kun se viimeksikin maksoi.
jos ruvetaan joustamaan yhden surullisen miehen takia, niin sitten pitää joustaa kaikille. vai miten määritellään kuka on tarpeeksi säälittävä tapaus että voidaan antaa se 10snt alennus? pitääkö olla köyhän näköinen? tai lapsi?
jos mietitään että olet töissä supermarketissa, jossa käy vaikkapa 500 asiakasta päivässä ja näistä 10 on sellaisia, joilla ei rahat riitä, yhteensä vaikka 1,50 euroa jää vajaaksi ostokset. kaikki osuvat sattumalta sinun kassallesi. annatko heille kaikille puuttuvat rahat? eihän se ole kuin muutama kymmensenttinen per asiakas.
todellisuudessa luku ei ehkä ole noin suuri, riippuu tietysti marketista. sanotaan että kassa maksaisi viikossa 1,50e asiakkaiden ostoksia. se on 6e/kk, 78e/v.
niin. maksaisitko itse?
Niin no, kassana olisin maksanut vissiinkin ton erotuksen itse...olis niin säälittänyt. Toisaalta tajuan kyllä ettei niin voi kuitenkaan usein tehdä mutta ei kai näitä hirvein usein satu.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:03"]
Viinaan laittaneet rahansa. Hyväntekijät vain pahentaa tilannetta jos mahdollistavat sen että ksikki liikenevä raha voidaan käyttää viinaan jos joku sitten kuitenkin jeesaa kaupassa. Näin minä ajattelen.
[/quote]
Toivottavasti suakin rankaistaan elämässäsi oikein kunnolla kaikista tekemistäsi virheistä, sairauksista ja muista vastoinkäymisistä. Alkoholismi on sairaus. JOnka juuret ovat usein rakkaudettomuudessa. Onhan se oikeus ja kohtuus että siitä jaksetaan rankaista elämän loppuun saakka. MInä taas ajattelen että jos voin auttaa kärsivää ihmisitä joka ihan oikeasti tässä todellisuudessa seisoo edessäni, ei mulla ole muuta vaihtoehtoa kuin auttaa. Samoin toivon itsekin saavani apua jos joskus elämässäni en itse itseäni pysty auttamaan. Armeliaisuus on ihmisen todellinen mitta. Mun tehtäväni ei ole ruveta kasvattamaan tai raitistamaan tai rankaisemaan alkoholisteja, vaan toimia inhimillisesti. Asia on myös niin, että vain autettuna ihmiset pystyvät itse auttamaan itseään siitä huonosta jamasta. Kun saa osakseen hyvää pystyy sitä jakamaan eteenpäin.
sille joka ihmetteli, että miksi kassa ei voi joustaa. Kassa joustaisi OMILLA rahoillaan, ei kaupan..
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:31"]Tulee hyvä mieli kun lukee kuinka moni auttaa toisia <3 Mulle sattui kerran vähän hassummin, eräs noin 60 v. mies olisi ostanut limsaa lentokentällä ja häneltä puuttui 10 snt. Ehdotin jos voisin maksaa sen hänen puolestaan niin tyyppi mulkaisi tylysti, meni ihan punaiseksi ja marssi kovaa vauhtia ulos...
[/quote]
Vahinkoalapeukku. Sori.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:35"]
sille joka ihmetteli, että miksi kassa ei voi joustaa. Kassa joustaisi OMILLA rahoillaan, ei kaupan..
[/quote]
No meillä ainakin on kassalla "tippupurkki" jonne laitetaan kolikoita mitä saadaan kun joku ei halua vaihtorahaa tai jos illalla tilittäessä kassassa on liikaa rahaa muutama euro. Sieltä myös tasataan jos kassasta esim illalla puuttuu sieltä purkista olen kerran tai kaksi ottanut 10-50 centtiä ettei kenelläkään jää siitä ostokset kiinni. Olen aika nössö, kun mua nämä leipää ja maitoa ostavat surulliset vanhat miehet näin saa käytettyä hyväksi.
Tänään pankissa oli minä, siis 20v nainen, vanha nainen rollaattorilla ja 4 miestä, lisäksi tietenkin pankin työntekijät. Vanha nainen oli lähdössä niin kysyin tarvitseeko apua ja avasin hänelle oven. Miehet vaan katsoi vieressä. Avattuani mummolle ja rollaattorilla oven, pankin miestyöntekijä tämän nähtyään yhtäkkiä kiiruhti juorutuokioltaan toisen työntekijän kopin ovelta pitämään ovea auki. Tähän tämä maailma on mennyt.
Kalliossa asuessa on pakko pitää tiukka linja ettei anna kellekään roposiaan (eikä mulla yleensä edes käteistä ole). Heti kun astuu ovesta ulos niin siinä on spugea käsi ojossa että heitä lantti viinaan/ruokaan.
Sama tupakan kanssa.
Tietty jos nyt joku lapsi olisi kyseessä, tai joku oikeasti pulassa niin asia eri.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:03"]Viinaan laittaneet rahansa. Hyväntekijät vain pahentaa tilannetta jos mahdollistavat sen että ksikki liikenevä raha voidaan käyttää viinaan jos joku sitten kuitenkin jeesaa kaupassa. Näin minä ajattelen.
[/quote]
Tosi monet on rahallisesti nykysin oikeasti siinä pisteessä että pitää joka sentti laskea riittääkö raha pakollisiin menoihin. Törkeää aivotonta yleistystä
Olin niin ylpeä viime kesänä (ja edelleenkin) tyttäristäni, 14v ja 16v, kun he antoivat 5€ nuorelle äidille kassajonossa. Tältä äidiltä puuttui juuri hieman alle 5€ ja hän koitti maksaa pääasiassa pienillä kolikoilla. Hihnalla oli kuulemma ollut vaippapaketti ja vauvalle suunnattuja ruokia. Tuli ihan tippa linssiin, kun tyttäret kertoivat tästä kotona kauppareissun jälkeen. :') Esikoinen sanoi, ettei ole koskaan saanut niin hyvää fiilistä kuin siitä auttamisesta ja siitä, miten iloinen ja kiitollinen tämä nuori äiti oli. Hyvät teot muistetaan aina. ♥
Kerran yksi nainen tarjoutui junassa maksamaan luultavasti opiskelijatytön, tämä siis vain oletus iän ja olemuksen perusteella, kahvin ja kahvileivän, kun tällä ei visa electron toiminut. Ei suostunut ottamaan.
Mä en usko että se mies tuli just niitä perunoita ostamaan, vaan käytti perunapussia tekosyynä käydä kaupassa ja rahanriittämättömyyttä päästä kassalta läpi.
Noi on niin nähtyjä nuo alkoholistit ja narkkarit jotka käyttävät rahat ensin niihin päihteisiin ja sitten lähtevät kauppaan varastamaan ruokansa, koska "ei ole varaa" ostaa.
Mutta saattaisi tuo häikäilemättömyys kokea kolauksen kun kassalla joku tarjoutuisi sen perunapussin maksamaan, tai sitten pahenisi entisestään.
Joo tiedän että nyt tulee alapeukkuja mutta olen ollut sellaisessa työssä jossa näin että perunoista tehtiin kiljua.....
Kenenkään ei Suomessa tarvitse nähdä nälkää. Ei romanikerjäläisten saati oman maan asukkaiden. Sossu maksaa. Hyvä kun et tukenut kyseisen juopon elämää sillä, että olisit maksanut ruuat. Hän itse on tuhlannut rahansa viinaan. Varmasti on apua tarjottu, mutta sitä ei ole vastaanotettu.
Siis sä olet