Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SUURI KASVISRUOKAKETJU: AV:n parhaat kasvisruoat talveen !

Vierailija
05.01.2015 |

Haussa  sellaisia kasvisruokia joita voisi syödä lounaaksi tai päivälliseksi. Kunnon ruokaa siis.

Ethän vastaa tähän että "googleta", äläkä luettele tietämiäsi kasvisruokia vaan JAA PARAS RESEPTISI. Maitotuotteita saa olla ja munia. Mielellään lisukkeet mainittuina !
Kasvisruokablogin saa kuitenkin linkittää.

Minä laitan tähän aluksi täältä av:lta kauan sitten löytämäni keiton,  joka on ihan kunnon ruokaa ja pienetkin lapset syö sipuleineen päivineen.

NOPEA PORKKANAKEITTO

oljyä kuullotukseen
1-2 isoa sipulia isoina lohkoina
5-7 porkkanaa kuorittuna paloina
5 dl - 1 l mietoa kasvislientä1 prk viola 13% tuorejuustoa
(rakuunaa)

Kuullota sipuleita hetki öljyssä. Mieto lämpö. sipuli ei saa palaa ! Lisää porkkananpalat.
Lisää mietoa kasvislientä kunnes kasvikset peittyvät.
Keitä kypsiksi ja soseuta sauvasekoittimella. Lisää tuorejuusto ja sekoita sauvasekoittimella tasaiseksi. Tarkista maku, lisää vettä tai kasvislientä kunnes keitto on sopivan vahvuista.
Voi maustaa rakuunalla

Lisuke : karjalanpiirakka ja raejuusto-munavoi

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:46"]

Yleensä kasvisruoalla tarkoitetaan nimenomaan lihatonta ruokaa ja vegaanisella sellaista, jossa ei ole mitään eläinperäistä. Ruokavalioita on erilaisia ja erilaiset tavat sopivat eri ihmisille. Mikäs siinä on ongelmallista? Yleensä vegaaneilla on jo tiedossa erilaisia maitotuotteiden ja munien korvikkeita, joilla on helppo korvata resepteistä eläinperäiset tuotteet tarpeen mukaan. Itse syön vähintään neljänä päivänä viikossa kasvisruokaa, koska satun pitämään siitä enemmän kuin useimmista liharuoista. Oikeasti. Lihan ja eläinperäisten tuotteiden ostamisessa taas olen panostanut määrää enemmän laatuun. Toimii minulle, ei ole pakko toimia sinulle.

[/quote]

Ongelma on se, että juusto ja munat eivät ole kasviksia. Jos puhutaan kasvisruokaresepteistä, sitten pysytään ihan pelkissä kasviksissa. Ihan vaan käsitteiden selkeyden vuoksi.
[/quote]

Lässyn lässyn. Eli jos kysyn sinulta jotain kivaa ruokareseptiä missä on esim. kanaa, saan haukkua sinut maanrakoon koska ÖLJY ei ole KANAA. MAUSTEET ei ole KANAA. Ihan vaan käsitteiden selkeyden vuoksi.

Vierailija
42/162 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä seitanille jotakin täsmäreseptiä, vai hankitteko sitä jostakin valmiina...? Jouluna tuli kokeiltua seitan-kinkkua, ja se oli hyvänmakuista. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:13"]Onko teillä seitanille jotakin täsmäreseptiä, vai hankitteko sitä jostakin valmiina...? Jouluna tuli kokeiltua seitan-kinkkua, ja se oli hyvänmakuista. :)
[/quote]
Oon epätäsmällinen, mutta teen ohjeella gluuteenijauhoja 3/5 ja kikhernejauhoja 2/5, savupaorikajauhoja, oljyä vähän ja ehkä suolaa. Jos on kasviskiemijauhetta laitan sen jauhojen sekaan jos kuutio nesteiden sekaan. Sopiva suhde noiden jauhojen määrän on reilu puolet nestettä eli (kasvisliemi)-soijakastike-savukastike-öljy-ehkä etikka ja balsamicokastiketta-seos. Jos teet pieniä ja helposti uunissa kuivuvia kuten pyöryköitä kypsytä keitämällä noin tunti tai puoli ja sen jälkeen marinoi ja jätä jääkaappiin yön yli. Jos teet "paistin" teet taikinan valmiiksi ja marinoit yön yli ja paista uunissa seuraavana päivänä. Seitania voi pakastaa, kannattaa tehdä suurempi annos kerralla.

Vierailija
44/162 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä Jamie Oliverin myskikurpitsa-pinaattipastasta on monet tykänneet: http://www.foodnetwork.ca/recipe/squash-and-spinach-pasta-rotolo/13776/

Olen tehnyt myös ilman noita juustoja ja on maistunut.

Vierailija
45/162 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kimchiä juuri itse kiinankaalin lehtiin hierotaan suolaa ja itketetään sipuli ja porkkanaraaste desinfioituun purkkiin. Itketetty kiinankaali pestään ja ravistellaan kuivaksi. Keitin riisi jauhoa hieman noin 2 rkl ja hieman vähemmän sokeria noin desissä vettä. Lisäsin purkkiin hapatettuakatkaraputahnaa paljon chiliä ja paprikajauhetta. Lopuksi vielä kaadioin lopun ostetun kimchi pussin nesteestä startteriksi käymiselle. 

Alko heti muuttumaan hapankaaliksi, iltaan asti pidin huoneenlämmössä ennen nukkumaan menoa jääkaappiin.. south parkissa ei aiheuttanut kimci löysää vatsaa vaan päinvastoin.

On hyvää mutta haisee pahalle.

Kyssäri kaali onko kellään hyviä hapatettukatkaraputahna reseptejä? Sais kulumaan sitä.

Vierailija
46/162 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuuuuup

Vierailija
47/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa nimetä sitä kaikista parasta reseptiä, mutta viime aikoina on tullut syötyä aika usein mausteista bataatti-kikhernevuokaa, a la Chocochili. (Aika paljon muutenkin Chocochilin reseptejä käytän, joko suoraan blogista tai sitten uusimmasta kirjasta).

http://chocochili.net/2011/10/mausteinen-bataatti-kikhernevuoka/

Vierailija
48/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

(no joo "paras" = "yksi parhaista" ,viitteeliinen varma nakki,  kiitos)

Vierailija
49/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi-iltojen lempparini tällä hetkellä on tämä:
http://www.lily.fi/blogit/ihana-paiva/korianteri-mung-papukeitto

Vierailija
50/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita paljon resepteistä vaan kun aloittajan keittoa jää yli laittaisin durum jauhoista 3d ja kahdesta (luomu)munasta + suolasta pastan josta sitten caneloneja tai ravioleja.

Aloittajan keittoon voisi myös lisätä kananmunan raakana kypsymään.. tai krutonkeja... miten kaikki voi olla valmista kun ei olla edes tehty mitään?

Vierailija
52/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikokista löytyy linssipyörykät. En saa kännykällä linkitettyä. Ne on pirun hyviä.

Vierailija
53/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää herkkuja? :>

Vierailija
54/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:16"]

En osaa nimetä sitä kaikista parasta reseptiä, mutta viime aikoina on tullut syötyä aika usein mausteista bataatti-kikhernevuokaa, a la Chocochili. (Aika paljon muutenkin Chocochilin reseptejä käytän, joko suoraan blogista tai sitten uusimmasta kirjasta).

http://chocochili.net/2011/10/mausteinen-bataatti-kikhernevuoka/

[/quote]

Viestin kirjoittaja yrittää rahastaa mainoksilla, eli jos haluaa tällaista huijaamista kannattaa, klikatkaa viestin saitti auki.

Vierailija
55/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:02"]

--

Totta hitossa kasvisruoka sisältää pelkkiä kasviksia. Juusto ei ole kasvis. Mikä idea muuten on syödä juustoa tai maitoa tai kananmunaa, mutta ei lihaa? Siis mikä on se pointti? Newsflash, eläimiä tarvitaan tuottamaan se juusto tai munat. Sittenkun se eläinraasu on elämänsä käyttänyt tuottaakseen sinulle juustoa ja munia, se pitäisi haudata maahan ja laulaa virsiä, niinkö?

[/quote]

Tiedätkö mitä: kaikki eivät ole kasvissyöjiä vain eettisistä syitä. Ja ainoa maailman kasvisruokasuuntaus ei ole täydellinen veganismi. Ja jos sinua noin nyppii se, millä ruokavaliolla ihminen tuntee olonsa terveeksi ja hyväksi, niin en totta tosiaan voi auttaa sinua ongelmassasi. En ainakaan ketjussa, joka on kenties neutraalein maailmassa. Jos on pahoja ohjeita, ÄLÄ TEE. Hae vaikka mäkkäristä ruokaa.

[/quote]

No mistä syistä jos ei eettisistä? Siis mikä on se pointti? Samat pahat eläinrasvat ja eläinproteiinit on juustossa ja munissa kuin lihassakin eli ei voi olla kyse terveydellisistä syistä. Ja ihan samalla tavalla eläinten tehotuotantoa tarvitaan juustoon ja muniin kuin lihaankin ettei kyse voi olla ekologisistakaan syistä. Ei minua nypi toisten valinnat, kunhan vain hämmästelen miksi ihmeessä maitotuotteiden ja munien väitetään olevan kasviksia.

Vierailija
56/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
57/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:38"]

Uppista kaikille :) Mä siis tosissaan pidän vegeruokablogia ja tienaan sillä muutaman roposen (lisää klikkauksia pliis, hih). Nyt mä siis oon tehny kirjanki ja on siis kauheen kiva, et on tällanen niinku ilmanen mainostuspaikka :) Ne roposet tulee ihan tarpeeseen kun mun vaippakulut on hirmuiset :( Kaikkihan tietää, että vegeruoka aiheuttaa kroonista ripulia ja se on ihan fakta. Mut hei, on kauheen kiva juttu kun käytte klikkailemassa mulle lisää niitä roposia ja helpotatte mun elämää :)  

[/quote]

No onhan aivan hemmetin kiva että jokin ruokaohjekeskustelukin saa valveutuneen trollin valppaaksi. Siis kerrassaan hieno juttu! :)

Vierailija
58/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
60/162 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija"bolognese". Siihen löytyy yleensä aineet kaapista. Soijarouhetta, turvotetaan kasvisliemessä, sipulia porkkanaa ja selleriä kuullotetaan öljyssä hetki, tomaattimurskat ja soijat joukkoon, mausteita maun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi