Taloyhtiön remontista: kokemuksia tällaisesta?
Ollaan jumissa rivariyhtiön remontin kanssa. Vesikiertolämmitteiseen patteriin johtava johto hajonnut seinän sisällä ja vettä tihkunut ties miten kauan seinän sisään. Putki osittain asunnon sisällä eli väljän tulkinnan mukaan kuuluu osakkeenomistajalle, mutta rikkinäinen kohta kulkee osin seinän sisällä ja on ns. lämpöjärjestelmän rakennetta ja kuuluu taloyhtiölle. Vakuutusyhtiö ei maksa mitään koska taloyhtiö on aikaisemman remontin yhteydessä kehotuksen tarkastaa kaikki putket eikä ole sitä tehnyt vaikka vakuutusyhtiö on antanut siitä uhkavaatimuksen. Kotivakuutus ei kata, koska lämpörakennelmat kuuluvat taloyhtiölle. Nyt kun remontin hintaa on laskettu, se olisi kaikkineen yli 10 000 euroa ja yhtiökokous päätti, ettei taloyhtiön taloudellinen tilanne salli lisäremontteja. Rahaa ei siis ole. Meillä on nyt märkä seinä eli käytännössä asunto pilalla eikä ole remonttia tiedossa. Oikeusprosessin taloyhtiötä vastaan voi aloittaa, mutta voi kestää vuosia ja sillä aikaa seinä mätänee takuuvarmasti. Myynti turhaa kun kukapa ostaisi asuntoa jossa vaurio.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:36"]
Aloittaja vastaa: Kyllä mä ymmärrän kaiken tuon mitä olette sanoneet ja neuvonne ovat just sitä, mitä olen netistä lukenut aikaisemmin, mutta nyt vaan faktaa on se, että ollaan ihan pattitilanteessa. Kukaan ei siis halua maksaa mitään eikä tehdä mitään asialle. Ollaan tottakai puhuttu miehen kanssa lakimiehen palkkaamisesta, mutta se on ilmeisesti iso riski ja kestää kauan ja kuten sanoin jo aikaisemmin, seinä mätänee sillä aikaa. Nyt meillä on käytännössä yks huone kokonaan pois käytöstä, kun sinne ei tule lämpöä ja se on selvästi kosteusvaurioinen ja 3 lasta on ahtautunut yhteen huoneeseen tuon vuoksi. Meillä ei ole taloudellisia mahiksia aloittaa remppaa omilla rahoilla ja laskea sen varaan, että että taloyhtiö häviää oikeudessa ja joutuu joka tapauksessa kustantamaan tämän.
[/quote]
Onko siis tilanne se, että vuoto jatkuu koko ajan? Eikö vuotavaa putkea ole edes korjattu? Ja miksi sinne ei tule lämpöä? Onko lämpöputket jotenkin pantu poikki jostain? Ei vuoto lakkaa patteriventtiilin sulkemalla, ellei vuoto itse patterissa ole.
Ap, onko teillä oikeusturvavakuutus voimassa? Oikeusturvavakuutus korvaa riita-asioihin liittyviä asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja. Jos teillä on ko. vakuutus, niin ottakaa kipin kapin yhteyttä johonkuhun lakimieheen. Joka tapauksessa yrittäkää hankkia itsellenne asiantuntija-apua jostakin. Johan jo maalaisjärki sanoo, että remontti kuuluu taloyhtiölle.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:39"]
Ihan sama mitä paskaa taloyhtiön edustaja jauhaa, mutta fakta on, että jos yhtiöjärjestykseen ei ole tehty muutosta vastuunjakoon koskien rakenteita ja putkia niin taloyhtiö vastaa. Ja epäilenpä, että tällaisia muutoksia ei ole tehty. Älä anna periksi. Itse tappelin kerran paskan yhtiön kanssa ja voitin kyllä, mutta vitutti tappelu ja vaiva sen verran, että vaihdoin omakotitaloon ja en ole katunut. Tässä vielä vastuunjakotaulukko: http://www.ammatti-isannoitsijat.fi/vastuunjakotaulu.html
[/quote]Aloittaja vastaa: yhtiöjärjestykseen on tehty joitakin muutoksia ja sitähän mä tässä olen yrittänyt jo useammassa viestissä sanoa, että ne vaikuttavat ja tekevät tästä tulkintakysymyksen. Sen takia tässä tilanteessa ollaankin.
[/quote]
Kyllä laki menee yhtiöjärjestyksen edelle. Meillä on yhtiöjärjestyksessä ainoastaan sellaiset kuten: omien laajennusosiin liittyvien remonttien maksut jne. Laki menee aina yhtiöjärjestyuksen edellen, enkä ymmärrä miten joku pässi luulee, että yktiökokeus voi päättää jotain minkä laki kumoaa kuitenkin. Vaihtakaa isännöitsijää, pääsee helpoimmalla.
"Isännöitsijän ja isännöintiyhtiön/taloyhtiön lakimiehen mukaan ongelma on just se, että kun putki kulkee sisällä meidän olis pitänyt huomata putken vuotavan osin sisällä. Tässä on vielä sekin että kuulemma tämän asunnon entinen omistaja on itse saattanut tehdä jotain patterinvaihtoja joista me ei kyllä tiedetä mitään."
Normaalisti ne kuuluvat taloyhtiön tehtäväksi, MUTTA jos asukas on tehnyt omia viritelmiä, niin vastuu niistä on osakkeenomistajalle eli teillä. Tässä tapauksessa ehkä kaupan purkaminen, jos myyjä on salannut olennaista tietoa ja siksi huoneiston arvo on ollennaisesti muuttunut. Ihmettelen kyllä, miten entinen asukas on voinut vaihtaa pattereita, ellei kysymyksessä ole suorasähkölämmitys, jolloin vesivahinkokin olisi mahdoton.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:43"]
Ihan sama mitä paskaa taloyhtiön edustaja jauhaa, mutta fakta on, että jos yhtiöjärjestykseen ei ole tehty muutosta vastuunjakoon koskien rakenteita ja putkia niin taloyhtiö vastaa. Ja epäilenpä, että tällaisia muutoksia ei ole tehty. Älä anna periksi. Itse tappelin kerran paskan yhtiön kanssa ja voitin kyllä, mutta vitutti tappelu ja vaiva sen verran, että vaihdoin omakotitaloon ja en ole katunut. Tässä vielä vastuunjakotaulukko: http://www.ammatti-isannoitsijat.fi/vastuunjakotaulu.html
[/quote]Aloittaja vastaa: yhtiöjärjestykseen on tehty joitakin muutoksia ja sitähän mä tässä olen yrittänyt jo useammassa viestissä sanoa, että ne vaikuttavat ja tekevät tästä tulkintakysymyksen. Sen takia tässä tilanteessa ollaankin.
[/quote] Laitahan kuvakaappaus nähtäväksi ko. muutoksesta. Saat ilmaista apua täältä ettei sua kuseteta.
[/quote]Aloittaja vastaa: en taida uskaltaa ettei tule sanomista. Siellä on lueteltu näitä lämmityssysteemiin liittyviä juttuja, jotka on joiltakin osin poistettu taloyhtiön vastuulta. Niistä on luettelokin. Sen mukaan mitä mä olen ymmärtänyt, toi poikkeema liittyy siihen, että joissakin asunnoissa vuonna kivi ja vasara on jotkut entiset / nykyiset omistajat itse hankkineet uudet patterit tai jotain sellaista. Me ei olla asuttu tässä yhtiössä silloin kuin tämä on tapahtunut eikä ainakaan meidän tietojen mukaan meidän asunnossa ole tehty noita. Voin kyllä koittaa ottaa sen kuvan yhtiöjärjestyksestä kun saan siitä osoitteita ja numeroita peitettyä.
Aloittaja vastaa: Kyllä mä ymmärrän kaiken tuon mitä olette sanoneet ja neuvonne ovat just sitä, mitä olen netistä lukenut aikaisemmin, mutta nyt vaan faktaa on se, että ollaan ihan pattitilanteessa. Kukaan ei siis halua maksaa mitään eikä tehdä mitään asialle. Ollaan tottakai puhuttu miehen kanssa lakimiehen palkkaamisesta, mutta se on ilmeisesti iso riski ja kestää kauan ja kuten sanoin jo aikaisemmin, seinä mätänee sillä aikaa. Nyt meillä on käytännössä yks huone kokonaan pois käytöstä, kun sinne ei tule lämpöä ja se on selvästi kosteusvaurioinen ja 3 lasta on ahtautunut yhteen huoneeseen tuon vuoksi. Meillä ei ole taloudellisia mahiksia aloittaa remppaa omilla rahoilla ja laskea sen varaan, että että taloyhtiö häviää oikeudessa ja joutuu joka tapauksessa kustantamaan tämän.
[/quote]
No mitä sitten vingut täällä kun ei mikään kelpaa?
Luulisi asioiden lutviutuvan, jos pontevammin ottaa asian hoidettavakseen. AV-palstalla voivottelemiseen käyttämäsi ajan voisit hyödyntää siihen rempan järjestelyyn. Ei kait se patterivesi sentään enää lorise pitkin lattioita? Hommaa joku lämppäri edes, vai eikö edes siihen ole varaa?
Vähän ennakkovarautumista ja pelivaraa pitäisi olla!
[/quote]Aloittaja vielä: en vingu vaan oon kysynyt esimerkkejä onko kukaan joutunut samaan tilanteeseen. Vastausten perusteella neuvoja erilaisista tilanteista riittää mutta samaan tilanteeseen ei ole kukaan joutunut. Neuvot on hyviä ja vahvistaa sitä mitä tietoa mulla jo on, mutta kun tilanne on nyt seis ja siitä pitäs päästä eteenpäin. Kyllä mä ymmärrän että lakimiehen puheille pitää mennä, mutta siitä eteenpäin kaipaisin nyt niitä kokemuksia, josko kellään olisi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:45"]
Ap, onko teillä oikeusturvavakuutus voimassa? Oikeusturvavakuutus korvaa riita-asioihin liittyviä asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja. Jos teillä on ko. vakuutus, niin ottakaa kipin kapin yhteyttä johonkuhun lakimieheen. Joka tapauksessa yrittäkää hankkia itsellenne asiantuntija-apua jostakin. Johan jo maalaisjärki sanoo, että remontti kuuluu taloyhtiölle.
[/quote]Aloittaja vastaa: kerroin tuolla jo, että meillä ei oo kotivakuutuksessa oikeusturvaa. Nyt tietysti on helppo olla jälkiviisas että olis pitänyt olla, mutta kun vakuutus otettiin niin siihen laitettiin taloussyistä vain välttämätön. Älkää enää vetäkö suolaa haavoihin kun tiedän, että se oli hölmö valinta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:51"]
Jokos olet remonttireiskan tilannut paikalle ja homma aloitettu?
[/quote]Aloittaja vastaa: en ole tilannut eikä ole mitään aloitettu kun ei ole maksajasta tietoa. Vakuutusyhtiön hemmot ovat käyneet yhdessä jonkun remppa-asiantuntijan kanssa, joka teki isännöitsijän kanssa sekä vika-arvioinnin että kustannusarvion.
Eikö sielä patterittomassa huoneessa toimi pistorasiatkaan? Ostakaa nyt herranjestas irtopatteri ja eikun lämmittämään.
[/quote]
Kyllä laki menee yhtiöjärjestyksen edelle. Meillä on yhtiöjärjestyksessä ainoastaan sellaiset kuten: omien laajennusosiin liittyvien remonttien maksut jne. Laki menee aina yhtiöjärjestyuksen edellen, enkä ymmärrä miten joku pässi luulee, että yktiökokeus voi päättää jotain minkä laki kumoaa kuitenkin. Vaihtakaa isännöitsijää, pääsee helpoimmalla.
[/quote]
Asunto-osakeyhtiölaki ei taida olla pakottavaa lainsäädäntöä, eli yhtiöjärjestyksellä voidaan kyllä poiketa laissa määritellyistä asioista. Korjatkaa, jos olen väärässä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:45"]
[/quote]Aloittaja vastaa: kerroin tuolla jo, että meillä ei oo kotivakuutuksessa oikeusturvaa. Nyt tietysti on helppo olla jälkiviisas että olis pitänyt olla, mutta kun vakuutus otettiin niin siihen laitettiin taloussyistä vain välttämätön. Älkää enää vetäkö suolaa haavoihin kun tiedän, että se oli hölmö valinta.
[/quote]
Eikös se oikeusturva tule kotivakuutukseen yleensä ihan ilman muuta? Mistä saaneekaan vakuutuksen ilman sitä? Oletko ihan varma asiasta?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:55"]
[/quote]Aloittaja vastaa: en ole tilannut eikä ole mitään aloitettu kun ei ole maksajasta tietoa. Vakuutusyhtiön hemmot ovat käyneet yhdessä jonkun remppa-asiantuntijan kanssa, joka teki isännöitsijän kanssa sekä vika-arvioinnin että kustannusarvion.
[/quote]
Mitä siinä todettiin? Milloin he sanoivat remontin alkavan?
Tehän olette vähän kuin ne ressukat siinä Arttu Wiskarin laulussa. Sehän voisi tehdä teistäkin biisin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:55"]
[/quote]
Mitä siinä todettiin? Milloin he sanoivat remontin alkavan?
[/quote]Aloittaja vastaa: katso mun eka aloitus, siellä on selostus. Remontin alkamisesta ei ole tietoa, kun ei ole maksajaa.
"Kyllä laki menee yhtiöjärjestyksen edelle. Meillä on yhtiöjärjestyksessä ainoastaan sellaiset kuten: omien laajennusosiin liittyvien remonttien maksut jne. Laki menee aina yhtiöjärjestyuksen edellen, enkä ymmärrä miten joku pässi luulee, että yktiökokeus voi päättää jotain minkä laki kumoaa kuitenkin. Vaihtakaa isännöitsijää, pääsee helpoimmalla."
Osakeyhtiössä yhtiöjärjestys on kyllä kaiken edellä ja sen pitääkin pohjaantua lakiin, jota valvoo Patenttti-ja rekisterihallitus. Yhtiöjärjestyksen muutoksista päättää yhtiökokous, jotka hyväksyy sitten PRH.
Ettet vain nyt sotkisi johonkin muuhun asiakirjaan, sillä yhtiöjärjestyksessä on vastuuhenkilöt, rakennuspääomat jne. Isännöitsijän vaihtaminen ei välttämättä auta, koska hänellä ei ole juridista päätösvaltaa, vaan siitä päättää yhtiökokous ja hallitus ja isännöitsijä panee ne vain toimintaan.
Tuommoista se on kun tyhmät persaukiset wt-perheet ryhtyvät asunnonomistajiksi. Halvalla saa vain huonoa, ikävä kyllä. Ap on itse pedannut tilanteensa säästämällä joka asiassa. Sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:49"]
[/quote] Laitahan kuvakaappaus nähtäväksi ko. muutoksesta. Saat ilmaista apua täältä ettei sua kuseteta.
[/quote]Aloittaja vastaa: en taida uskaltaa ettei tule sanomista. Siellä on lueteltu näitä lämmityssysteemiin liittyviä juttuja, jotka on joiltakin osin poistettu taloyhtiön vastuulta. Niistä on luettelokin. Sen mukaan mitä mä olen ymmärtänyt, toi poikkeema liittyy siihen, että joissakin asunnoissa vuonna kivi ja vasara on jotkut entiset / nykyiset omistajat itse hankkineet uudet patterit tai jotain sellaista. Me ei olla asuttu tässä yhtiössä silloin kuin tämä on tapahtunut eikä ainakaan meidän tietojen mukaan meidän asunnossa ole tehty noita. Voin kyllä koittaa ottaa sen kuvan yhtiöjärjestyksestä kun saan siitä osoitteita ja numeroita peitettyä.
[/quote]
No mitäs jos vaikka kirjoitat tähän mitä siinä vastuunjaosta sanotaan koskien lämmitysjärjestelmää?
[/quote]
No mitä sitten vingut täällä kun ei mikään kelpaa?
Luulisi asioiden lutviutuvan, jos pontevammin ottaa asian hoidettavakseen. AV-palstalla voivottelemiseen käyttämäsi ajan voisit hyödyntää siihen rempan järjestelyyn. Ei kait se patterivesi sentään enää lorise pitkin lattioita? Hommaa joku lämppäri edes, vai eikö edes siihen ole varaa?
Vähän ennakkovarautumista ja pelivaraa pitäisi olla!