Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiön remontista: kokemuksia tällaisesta?

Vierailija
05.01.2015 |

Ollaan jumissa rivariyhtiön remontin kanssa. Vesikiertolämmitteiseen patteriin johtava johto hajonnut seinän sisällä ja vettä tihkunut ties miten kauan seinän sisään. Putki osittain asunnon sisällä eli väljän tulkinnan mukaan kuuluu osakkeenomistajalle, mutta rikkinäinen kohta kulkee osin seinän sisällä ja on ns. lämpöjärjestelmän rakennetta ja kuuluu taloyhtiölle. Vakuutusyhtiö ei maksa mitään koska taloyhtiö on aikaisemman remontin yhteydessä kehotuksen tarkastaa kaikki putket eikä ole sitä tehnyt vaikka vakuutusyhtiö on antanut siitä uhkavaatimuksen. Kotivakuutus ei kata, koska lämpörakennelmat kuuluvat taloyhtiölle. Nyt kun remontin hintaa on laskettu, se olisi kaikkineen yli 10 000 euroa ja yhtiökokous päätti, ettei taloyhtiön taloudellinen tilanne salli lisäremontteja. Rahaa ei siis ole. Meillä on nyt märkä seinä eli käytännössä asunto pilalla eikä ole remonttia tiedossa. Oikeusprosessin taloyhtiötä vastaan voi aloittaa, mutta voi kestää vuosia ja sillä aikaa seinä mätänee takuuvarmasti. Myynti turhaa kun kukapa ostaisi asuntoa jossa vaurio.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:03"]

Siis mitä ihmettä? Tottakai asia kuuluu taloyhtiölle. Millainen isännöitsijä teillä oikeen on, jos ei tätä tiedä. Taloyhtiö ottaa velkaa, jos ei ole rahaa. Niin sen kuuluu mennä. Putket kuuluu aina taloyhtiölle.

[/quote]eipä muuten voi taloyhtiötä pakottaa velanottoon, tästä on KHO:n ennakkopäätös Finlexissä

[/quote]

No miten sinusta asia sitten hoidetaan? Harvalla yhtiöllä on varallisuutta remontteja varten. Jos ei ole rahaa niin pakko kai sitten on ottaa lainaa, joka jyvitetään per osakas.

Vierailija
22/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette voineet ostaa asunnon taliyhtiöstä,  jossa on tuollaisia ehtoja papereissa? Mä en ainakaan olisi ostanut.[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:01"]

Siis minkä tulkinnan mukaan muka kuuluu vesiputket tai patterit tai minkään rakenteen remontti asukkaalle? Vain seinien maalaus tms voi kuulua. Rakenteista vastaa koko taloyhtiö,  jos sillä ei ole rahaa, niin kukin osakas maksaa oman osansa tuosta remontista. Älkää antako niiden muiden pompottaa teitä! Hankkikaa asianajaja.

[/quote]Aloittaja vastaa: isännöitsijän ja taloyhtiön yhtiöjärjestyksen mukaan. Kyllä meillä on kaikki asiaankuuluvat paperit tässä käyty läpi jo moneen kertaan.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöllehän se kuuluu ilman muuta. http://www.asunto-osakkaat.fi/lakimiesvastaa.html kohta 4.9

Vierailija
24/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:06"]

Siis minkä tulkinnan mukaan muka kuuluu vesiputket tai patterit tai minkään rakenteen remontti asukkaalle? Vain seinien maalaus tms voi kuulua. Rakenteista vastaa koko taloyhtiö,  jos sillä ei ole rahaa, niin kukin osakas maksaa oman osansa tuosta remontista. Älkää antako niiden muiden pompottaa teitä! Hankkikaa asianajaja.

[/quote]Aloittaja vastaa: isännöitsijän ja taloyhtiön yhtiöjärjestyksen mukaan. Kyllä meillä on kaikki asiaankuuluvat paperit tässä käyty läpi jo moneen kertaan.

[/quote]

Siis minkä yhtiöjärjestyksen? Onko teillä joku vanha puurivitalo, jossa on omia laajennuksia kellareihin ja vintille? Jos näin on niin laajennukset yleensä kuuluukin itse maksaa, mutta jos ei ole niin sitten viemärit ja vesiputket kuuluu aina taloyhtiön maksuun. Johan sen jo järkikin sanoo.

[/quote]Aloittaja vastaa: Ei tämä mikään puurivari ole vaikka vanha talo onkin. Vuonna 1970 rakennettu ja 16 asuntoa. Isännöitsijän ja isännöintiyhtiön/taloyhtiön lakimiehen mukaan ongelma on just se, että kun putki kulkee sisällä meidän olis pitänyt huomata putken vuotavan osin sisällä. Tässä on vielä sekin että kuulemma tämän asunnon entinen omistaja on itse saattanut tehdä jotain patterinvaihtoja joista me ei kyllä tiedetä mitään. Tätähän mä just koitin teiltä kysellä että kun asiat on tulkinnanvaraisia niin onko siitä kenelläkään kokemusta. Koitettiin soitella valtakunnallisen Kiinteistöyhdistyksen neuvontanumeroon mutta sieltä ei saatu vastausta tähän hätään.

Vierailija
25/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:57"]

Onko asunnon arvo alle 10k vai miksei sitä saisi myytyä remontin hinta vähennettynä? 

[/quote]Kuka maksaisi itse tuollaista remonttia? Ei kukaan. Miksi ostaa halpa paska-asunto ja vielä remonttikunnossa, kuluuhan tuohon remppaankin rahaa vaikka kuinka.

[/quote]Jos saat 400k arvoisen asunnon esim 350k ja remppaan joudut laittamaan 10k omasta pussistasi, niin ei kannata?

[/quote]Aloittaja vastaa: ei tästä saa millään 400 000 euron arvoista. Itse ostettiin tämä 90 000 eurolla aikoinaan eikä arvo ole siitä ainakaan noussut. Vanha talo tämä on, mutta ei mikään puurivari.

Vierailija
26/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:09"]

Siis mitä ihmettä? Tottakai asia kuuluu taloyhtiölle. Millainen isännöitsijä teillä oikeen on, jos ei tätä tiedä. Taloyhtiö ottaa velkaa, jos ei ole rahaa. Niin sen kuuluu mennä. Putket kuuluu aina taloyhtiölle.

[/quote]eipä muuten voi taloyhtiötä pakottaa velanottoon, tästä on KHO:n ennakkopäätös Finlexissä

[/quote]

No miten sinusta asia sitten hoidetaan? Harvalla yhtiöllä on varallisuutta remontteja varten. Jos ei ole rahaa niin pakko kai sitten on ottaa lainaa, joka jyvitetään per osakas.

[/quote]Ei lainan ottoon voi pakottaa. Taloyhtiön hallitus ei voi ottaa lainaa ilman yhtiökokouksen päätöstä ja jos kokous päättää, ettei lainaa oteta, niin sit sitä ei voi ottaa. Pattitilanne. JUURI TÄMÄN VUOKSI KANNATTAA AINA OSTAA OMAKOTITALO!!!!

Vierailija
27/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yhtiöjärjestyksen mukaanko LVI-järjestelmät ja seinien rakenteet kuuluvat osakkaan vastuulle? Jos näin on niin sitten tietysti on huonompi tilanne. Mutta jos niin olisi, niin silloin ei edes olisi keskusteltu siitä, onko taloyhtiöllä rahaa vai ei, koska kaikki huoneistossa sokkelista kattoon kuuluisi osakkaalle. Mutta tuskin näin voi olla, sillä silloinhan osakas voisi vaikka purkaa koko asuntonsa pois keskeltä rivitaloa kenenkään voimatta sitä estää.

Vierailija
28/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä peli. Jos yhtiö ei ota lainaa, niin kukin osakas kaivaa kuvettaan sen remontin maksuun tai sopii summasta itse lainan pankin kanssa.[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:16"]

[/quote]

[/quote]Ei lainan ottoon voi pakottaa. Taloyhtiön hallitus ei voi ottaa lainaa ilman yhtiökokouksen päätöstä ja jos kokous päättää, ettei lainaa oteta, niin sit sitä ei voi ottaa. Pattitilanne. JUURI TÄMÄN VUOKSI KANNATTAA AINA OSTAA OMAKOTITALO!!!!

[/quote]

Vierailija
29/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiö ottaa lainan, jos yhtiöllä ei ole varoja äkillisiin menoihin. Lainan maksavat osakkaat vastikkeissaan. Mikä ongelma teidän taloyhtiössänne on, kun ei osata hoitaa yksinkertaisintakaan asiaa?

Vierailija
30/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALOO!!!! JOS OSTAA HALPPISPASKA-ASUNNON 90 000 EUROLLA JOSTAIN HALPPISPASKAYHTIÖSTÄ NIIN EI VOI SAADA LUKSUSTA JA PITÄÄ VARAUTUA SIIHEN ETTÄ TULEE ONGELMIA JA PALJON!

Vierailija
31/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:14"]

[/quote]

Siis minkä yhtiöjärjestyksen? Onko teillä joku vanha puurivitalo, jossa on omia laajennuksia kellareihin ja vintille? Jos näin on niin laajennukset yleensä kuuluukin itse maksaa, mutta jos ei ole niin sitten viemärit ja vesiputket kuuluu aina taloyhtiön maksuun. Johan sen jo järkikin sanoo.

[/quote]Aloittaja vastaa: Ei tämä mikään puurivari ole vaikka vanha talo onkin. Vuonna 1970 rakennettu ja 16 asuntoa. Isännöitsijän ja isännöintiyhtiön/taloyhtiön lakimiehen mukaan ongelma on just se, että kun putki kulkee sisällä meidän olis pitänyt huomata putken vuotavan osin sisällä. Tässä on vielä sekin että kuulemma tämän asunnon entinen omistaja on itse saattanut tehdä jotain patterinvaihtoja joista me ei kyllä tiedetä mitään. Tätähän mä just koitin teiltä kysellä että kun asiat on tulkinnanvaraisia niin onko siitä kenelläkään kokemusta. Koitettiin soitella valtakunnallisen Kiinteistöyhdistyksen neuvontanumeroon mutta sieltä ei saatu vastausta tähän hätään.

[/quote]

10 000 euron remontti tekee yhtiövastikkeena 625 euroa per kämppä, jos ovat saman kokoisia. Ellei lainaa oteta, niin sitten tuollainen ylimääräinen yhtiövastike maksuun tai korotetaan vastiketta niin että saadaan pitemmällä ajalla maksettua. Pitäisi olla päivänselvä homma. 

Vierailija
32/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:23"]

HALOO!!!! JOS OSTAA HALPPISPASKA-ASUNNON 90 000 EUROLLA JOSTAIN HALPPISPASKAYHTIÖSTÄ NIIN EI VOI SAADA LUKSUSTA JA PITÄÄ VARAUTUA SIIHEN ETTÄ TULEE ONGELMIA JA PALJON!

[/quote]tähän

Vierailija
33/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:20"]

Selvä peli. Jos yhtiö ei ota lainaa, niin kukin osakas kaivaa kuvettaan sen remontin maksuun tai sopii summasta itse lainan pankin kanssa.[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taloyhtiö = osakkaat. Eli halvempi laina tulee yhdestä joka jaetaan tietenkin osakkaille

Vierailija
34/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:14"]

[/quote]

[/quote]

Vaikka olisi edellinen asukas tehnyt "oman" pattterirempan, kuuluu as. oy:n korvata vahinko ( miten lie salassa muka tehty). Jos olisitte itse huomanneet putken vuotavan olisitte tietenkin ottaneet yhteyttä isännöitsijään.

Kusetuksen makua, sanoisin. Älkä antako periksi!

Vierailija
35/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:23"]

[/quote]

Ei auta huutaminen. Miten neuvoisit etenemään AP:tä. Mieluummin järkevää tekstiä, kiitos!

Vierailija
36/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa: Kyllä mä ymmärrän kaiken tuon mitä olette sanoneet ja neuvonne ovat just sitä, mitä olen netistä lukenut aikaisemmin, mutta nyt vaan faktaa on se, että ollaan ihan pattitilanteessa. Kukaan ei siis halua maksaa mitään eikä tehdä mitään asialle. Ollaan tottakai puhuttu miehen kanssa lakimiehen palkkaamisesta, mutta se on ilmeisesti iso riski ja kestää kauan ja kuten sanoin jo aikaisemmin, seinä mätänee sillä aikaa. Nyt meillä on käytännössä yks huone kokonaan pois käytöstä, kun sinne ei tule lämpöä ja se on selvästi kosteusvaurioinen ja 3 lasta on ahtautunut yhteen huoneeseen tuon vuoksi. Meillä ei ole taloudellisia mahiksia aloittaa remppaa omilla rahoilla ja laskea sen varaan, että että taloyhtiö häviää oikeudessa ja joutuu joka tapauksessa kustantamaan tämän.

Vierailija
37/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä saa rivarikämppiä 90 000 eurolla???? meilläpäin ei saa edes yksiötä sillä hinnalla

Vierailija
38/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä paskaa taloyhtiön edustaja jauhaa, mutta fakta on, että jos yhtiöjärjestykseen ei ole tehty muutosta vastuunjakoon koskien rakenteita ja putkia niin taloyhtiö vastaa. Ja epäilenpä, että tällaisia muutoksia ei ole tehty. Älä anna periksi. Itse tappelin kerran paskan yhtiön kanssa ja voitin kyllä, mutta vitutti tappelu ja vaiva sen verran, että vaihdoin omakotitaloon ja en ole katunut. Tässä vielä vastuunjakotaulukko: http://www.ammatti-isannoitsijat.fi/vastuunjakotaulu.html

Vierailija
39/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:39"]

Ihan sama mitä paskaa taloyhtiön edustaja jauhaa, mutta fakta on, että jos yhtiöjärjestykseen ei ole tehty muutosta vastuunjakoon koskien rakenteita ja putkia niin taloyhtiö vastaa. Ja epäilenpä, että tällaisia muutoksia ei ole tehty. Älä anna periksi. Itse tappelin kerran paskan yhtiön kanssa ja voitin kyllä, mutta vitutti tappelu ja vaiva sen verran, että vaihdoin omakotitaloon ja en ole katunut. Tässä vielä vastuunjakotaulukko: http://www.ammatti-isannoitsijat.fi/vastuunjakotaulu.html

[/quote]Aloittaja vastaa: yhtiöjärjestykseen on tehty joitakin muutoksia ja sitähän mä tässä olen yrittänyt jo useammassa viestissä sanoa, että ne vaikuttavat ja tekevät tästä tulkintakysymyksen. Sen takia tässä tilanteessa ollaankin.

Vierailija
40/73 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:39"]

[/quote]Aloittaja vastaa: yhtiöjärjestykseen on tehty joitakin muutoksia ja sitähän mä tässä olen yrittänyt jo useammassa viestissä sanoa, että ne vaikuttavat ja tekevät tästä tulkintakysymyksen. Sen takia tässä tilanteessa ollaankin.

[/quote] Laitahan kuvakaappaus nähtäväksi ko. muutoksesta. Saat ilmaista apua täältä ettei sua kuseteta.