Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Älä ylitä tätä rajaa D-vitamiinissa

Vierailija
28.10.2021 |

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Suvi Virtanen muistutti aiemmin syksyllä, että kaikki D-vitamiinin hyödyt saa suositusten mukaisella päiväannoksella, joka aikuisille on 10 mikrogrammaa.
Liikasaanti taas aiheuttaa epätasapainotilan, joka lähentelee myrkytystä tai jopa johtaa siihen.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 mikrogrammaa aikuiselle on yhtä tyhjän kanssa. Itsellä oli vajausta eikä arvot lähteneet nousuun ennen kuin aloin syömään 100 mikrogramman kapseleita öljyssä. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja vaatii rasvaa imeytyäkseen. Muutaman kuukauden tankkauksella arvot nousi ja nyt syön ympäri vuoden tuota satasta. Työskentelen sisätiloissa enkä muutenkaan oleile tarkoituksella auringossa, joten syön sitä myös kesällä silloin tällöin.

En ole ollut D-arvojen nousun jälkeen kertaakaan flunssassa eli moneen vuoteen siis, en ole ottanut muista terveyssyistä koronarokotetta, olen lähitöissä ja elelellyt suht normaalisti. Ei taudin tautia. Sattumaako?

Sattumaa joka johtuu ainoastaan koronan aiheuttamista rajoituksista ja suosituksista

Olen ollut siis flunssattomana ja pitkään ennen koronaakin. Ja koronankin aikana olen käynyt kaupassa jne. normaalisti, työskentelen välillä asiakaspalvelussa ja isossa työpaikassa lähitöissä siis koko ajan. En käytä arjessa maskia, jos ei ole pakko enkä desinfioi käsiä jatkuvasti. Normaali käsipesu kotiin tullessa jne. mitä olen tehnyt ennen koronaakin. Matkustellut en ole ja yleisötapahtumia olen vältellyt, mutta harvakseltaan niissä kävin ennemminkin. Eli rajoitukset ei tätä ainakaan omalla kohdalla selitä.

En vaan ymmärrä, miksi Suomessa vähätellään D-vitamiinin tärkeyttä vuodesta toiseen. Olisi vaan aika halpaa terveydenhoitoa mittailla ihmisten D-arvot ja laittaa vitamiinikuurille, jos siltä näyttää.

Sinua suojaa muiden maskit ja käsienpesut sekä vähentyneet kontaktit.

Hengitystieinfektioiden määrä on vähentynyt niin paljon, että viime talvena jäi influenssakausi kokonaan alkamatta. Koskaan ennen niin ei ole käynyt.

Ei meillä esim. töissä pidä kukaan maskia muuten kuin asiakaspalvelutilanteissa. Lisäksi ihan normaalit flunssataudit näyttää nytkin kiertävän työkavereiden ja sukulaisten lapsiperheissä jne. Ja on omakin lähipiiri sairastanut, itse en ole jostain syystä x sairastunut. Ennen d-vitamiinin aloittamista oli pientä flunssaa itselläkin aina jonkun kerran vuodessa.

Vierailija
42/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis edelleen väännetään nyt vielä ratakiskosta, itsellä oli jo monta flunssatonta vuotta ennen koronaakin, eli ei nyt kannata siis siihen takertua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mitattiin d vitamiini arvot ja oli hyvin matalat . Lääkäri suositteli aloittamaan 100 mikrogrammaa annoksella. Sitä olen nyt kk syönyt päivittäin yhden tabletin. Suunnitelmissa ei ole uutta mittausta ja nyt vähän mututuntumalla mennään. Syön talven ajan tuota satasta ja keväällä siirryn viiteenkymppiin. M 38

Vierailija
44/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 10 mikrogrammaa on vähimmäissuositus ja enimmäissuositus 100. Tuskin kellekään mitään haittoja tulee siitä jos syö päivittäin 100 mikrogrammaa, itsekin teen niin (monivitamiini + 50 mikrogramman tabletti). Mutta ei nyt mitään 200 mikrogrammaa ole järkevää syödä päivittäin vaikka ei yliannostuksen oireita tulisikaan. Vitamiinin tarve täyttyy vähemmälläkin jos lisäksi syö monipuolisesti.

Mutta jos sen 100 µg ylittää, haittoja voi alkaa tullakin.

https://www.feissarimokat.com/2017/06/d-vitamiinimyrkytys/

10x100 mikrogrammaa joka päivä 😱

Vierailija
45/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää huijatko itseänne luulemaan, että D-vitamiini pitää teidät turvassa koronalta. Toki sitä voi kohtuudella nauttia pimeänä vuodenaikana. Maksalle vaarallista syödä liikaa lisäravinteita.

Vierailija
46/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 oli siis se jutussa lukenut raja.

Itse syön 60 päivässä.

Et osaa ilmeisesti lukea

https://www.is.fi/terveys/art-2000008364783.html

"Hän korosti, että saantisuosituksen lisäksi D-vitamiinille on määritelty myös turvallisen päiväsaannin yläraja. Aikuisilla se on 100 mikrogrammaa"

Miksi silti ottaa kymmenkertainen annos turhan takia?

Näinpä. Huomaa alapeukkujen määrästä, että yksinkertaisempien mielestä terveellinen aine on sitä terveellisempi mitä suuremman yliannostuksen sitä ottaa - vaikka kyseessä on rasvaliukoinen vitamiini.

Vierailija
47/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön 100 mikrogrammaa vuorokaudessa. Siskoni syö 150 mikrogrammaa neurologin suosituksesta. Että silleen.

Saako udella miksi neurologi suosittaa? Mikä sairaus?

Minulla MS-tauti. Päiväannos 100 mikrogrammaa. Tasot mittautettu ja näillä mennään.

Vierailija
48/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön 60 päivässä.

Et osaa ilmeisesti lukea

"Hän korosti, että saantisuosituksen lisäksi D-vitamiinille on määritelty myös turvallisen päiväsaannin yläraja. Aikuisilla se on 100 mikrogrammaa"

Näinpä. Huomaa alapeukkujen määrästä, että yksinkertaisempien mielestä terveellinen aine on sitä terveellisempi mitä suuremman yliannostuksen sitä ottaa - vaikka kyseessä on rasvaliukoinen vitamiini.

Sinä se yksinkertainen olet, kun et näköjään ole perillä tutkimustiedosta ja muita täällä haukut.

Vierailija
49/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön 60 päivässä.

Et osaa ilmeisesti lukea

Ei vaan se pienempi määrä tai huonolaatuisempi valmiste ei ole aina tehokas tai riittävä. Minä söin aluksi 50 mikrogramman vahvuisia tavallisia tabletteja eikä tapahtunut yhtään mitään kun en tiennyt eikä lääkäri ohjeistanut, että tarvitsee rasvan imeytyäkseen. Kun pienen oman tutkimuksen jälkeen vaihdoin tuohon 100 vahvuiseen öljykapseliin, arvot tuplaantuivat ja ovat nyt suositusten ylätasolla. Syön maitotuotteita, kalaa, kananmunia ja toki kesällä ulkoilen, vaikkakin suoraa keskipäivän aurinkoa välttäen. Ja silti oli arvot rajusti alle suositusten.

Eihän näitä mutulla tarvitse arpoa, verikokeilla se kyllä selviää saako liikaa vai liian vähän vai sopivasti. Julkisella näitä tietysti vähemmän mitataan, yksityisen puolen palveluita käytän itse ja siellä onnistuu kyllä ottaa tarkat arvot.

Vierailija
50/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin viime talvena 50-70 mikrogrammaa päivässä, ja silti arvo oli reippaasti alle viiterajan.

Vierailija
51/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 5000iu silloin tällöin. D vitamiini mitattaessa 125.

Vierailija
52/90 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin 5000iu silloin tällöin. D vitamiini mitattaessa 125.

Tarkistin, on 125mcg...

Vierailija
53/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei 10 riitä. 100ug auttaa pitämään poskiontelotulehdukset poissa.

Kyllä vika on silloin jossain muualla, en usko teoriaasi.

Vierailija
54/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 mikrogrammaa aikuiselle on yhtä tyhjän kanssa. Itsellä oli vajausta eikä arvot lähteneet nousuun ennen kuin aloin syömään 100 mikrogramman kapseleita öljyssä. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja vaatii rasvaa imeytyäkseen. Muutaman kuukauden tankkauksella arvot nousi ja nyt syön ympäri vuoden tuota satasta. Työskentelen sisätiloissa enkä muutenkaan oleile tarkoituksella auringossa, joten syön sitä myös kesällä silloin tällöin.

En ole ollut D-arvojen nousun jälkeen kertaakaan flunssassa eli moneen vuoteen siis, en ole ottanut muista terveyssyistä koronarokotetta, olen lähitöissä ja elelellyt suht normaalisti. Ei taudin tautia. Sattumaako?

Itse otan 10mikrog. ja saan myös ravinnosta. Käytän pehmeitä rasvoja, rasva kuin rasva käy. Saan ulkoillessa myös aurinkoa. Minulla ei ole flunssaa. Sattumaako?

Vierailija
55/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksoi ja paljonko tuosta lausunnosta?

Vierailija
56/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään kymmenenkertainen annos, vaan 100 mg annos.

"Euroopan elintarvikeviraston kannanoton mukaan 100 mikrog/vrk D3-vitamiinia on aikuisten turvallisen päiväannoksen yläraja. Vaikka annos 100 mikrog/vrk saattaa olla tarpeen vaikean puutoksen korjaamiseksi se ei ole sama kuin suositus D-vitamiinin päiväsaanniksi.

D-vitamiinin annoksen määrittämisessä tulisi ottaa huomioon yksilöllinen tarve, kuten veren kalsidiolin taso ennen talvikautta, suuri painoindeksi (kalsidiolin saatavuus alentunut elimistössä), korkea ikä (alentunut ihon tuotanto, lisääntynyt tarve) ja auringonvalon saanti (etelänmatkat, solarium, pukeutuminen, ihonväri).

Veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuuksia tulisi mitata enemmän ja suomalaisten viitearvojen (40–80 nmol/l) sijaan tulisi korostaa tavoitearvoa ainakin yli 75 nmol/l perustuen luonnollisessa auringonvalossa oleskelevien tasoon (100–200 nmol/l).

Lääkäriseura Duodecimin Käypä hoito -työryhmän mukaan osteoporoosia sairastavien veren D-vitamiinitason (kalsidiolin) tulisi olla välillä 75–120 nmol/l. Tämän pitoisuuden saavuttamiseen tarvittava annos vaihtelee talviaikana välillä 25–100 mikrog/vrk. Ennen D-vitamiinihoidon aloittamista olisi hyvä mitata veren kalsidioli, jonka pohjalta sopiva annos määritetään ottaen huomioon vuodenaikaan liittyvät ja edellä mainitut monet yksilölliset tekijät.

Vuoden 2017 Finravinto -tutkimuksen mukaan 29%:lla miehistä ja 18%:lla naisista D-vitamiinin (kalsidiolin, 25OHD) pitoisuus ei ollut riittävä eli 50 nmol/l. Nämä tulokset saatiin, kun D-vitamiinin saannin keskiarvoksi laskettiin ravinto ja ravintolisät huomioon ottaen miehillä 22 mikrog ja naisilla 25 mikrog. Finravinto -tutkimuksessa mitattiin myös erittäin alhaisia alle 30 nmol/l pitoisuuksia 5%:lla miehistä ja 2%:lla naisista."

Duodecim.fi

100mg?!

Vierailija
57/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma että älä tlitä korona mrna rokotuksen ylärajaa

Vierailija
58/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aina liian alhaiset nuo suositukset. Suurempia mikrg määriä suositellaan tyyliin espanjassa asuville, jossa aurinko paistaa lähes tauotta. Itse syön 100mikrg/päivä ja silti taso on viiterajojen alapuolella. Lapseni syö viiskymppistä päivässä ja heti oltiin huolissaan.

Vierailija
59/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 mcg olen ottanut päivittäin jo vuosien ajan, kesän aurinkoisina päivinä en ota. Silloin pitää tietysti myös olla auringossa. Ei ole flunssat vaivanneet sen jälkeen, kun aloin näin paljon ottamaan, aiemmin otin 20 mcg. Muutenkin olen terve, koronakin meni ohi hyvin lievänä nuhana. 

Vierailija
60/90 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön 60 päivässä.

Et osaa ilmeisesti lukea

Hyperkalsemia (seerumin liian korkea kalsiumpitoisuus) on ainut tieteellisesti todistettu haitta suurista annoksista d-vitamiinia. Tämä suuri annos on oikeasti ihan järjettömän suuri ~200000 IU eli noin 2500 ug päivittäin pitkäkestoisesti. Menakinoni-7 eli k2- vitamiini estää hyperkalsemian ja aktivoi proteiineja, jotka vievät pehmyskudokseen ja valtimoihin kerääntynyttä kalsiumia luustoon. Näin helpottaen esim vanhuusjäykkyyttä ja ateroskleroosin riskiä. Itse laillistettuna ravitsemusterapeuttina syön 300-500 ug D3-vitamiinia päivittäin. Samalla syön aina ehdottomasti k2-vitamiinia 300 ug rasvan kera. Kesäkuukausina pudotan D3:n määrän 100 ug:aan, koska keho valmistaa kolesterolista riittävästi aktiivista prohormoni d-vitamiinia eli kalsitriolia.

Mitä opimme:

-D3:n kanssa aina K2-vitamiinia

-D3 ylärajat ovat naurettavan pieniä ja niitä voi ottaa turvallisesti moninkertaisia määriä, kunhan ottaa K2:sta myös.

-Lisää tietoa sekä faktantarkitukseen tarvittavia meta-analyysejä löytyy PubMed-tietokannasta. En niitä tähän ehdi linkata.