Omasta hyvinvoinnista huolen pitäminen.
Olen 40v kolmen lapsen äiti, yksinhuoltaja ja sosiaalialalla täysipäivätyössä.
Olen miettinyt viime aikoina, mistä ammennan voimani ja jaksamiseni, miten pidän itsestäni huolta, fyysisesti ja henkisesti? Arki kuormittaa ja on täynnä velvollisuuksia. Lapsilla on sairauksia ja esimerkiksi lääkärikäyntien sovittaminen arkeen on täysi haaste, en voi oikein joustaa missään. Kotityöt pyrin tekemään heti kun eteen tulee, organisoin ja osallistan lapsia. Ylimääräiset menot minimiin. Töissä käyn pyörällä ja saan edes sen liikuntaa. Haluaisin liikkua enemmän, mutta pienin ei jaksa nyt pimeän aikaan ulkoilla päiväkodin päälle.
Arjen suunnittelu vie paljon, illat ovat lyhyitä ja täynnä pakollisia kotiaskareita. Pyrin rauhoittamaan viimeisen tunnin, vaan käytännössä mieli käy usein kierroksilla pitkästä päivästä ja vaikuttaa uneen. Herään usein liian aikaisin ja esim niska on jäykkä. Osansa tekee ihan varmasti stressi ja metatöiden pitäminen mielessä.
Haluan voida hyvin ja pysyä terveenä, lasten vuoksi erityisesti. Mitä neuvoja ja vinkkejä olisi jaksa? Erityisesti mielen hallintaan, jotta stressi pysyisi loitolla ja nukkuminen olisi levollista? On niin paljon asioita, jotka vaan on hoidettava enkä voi itse vaikuttaa. Ei esim ole varaa lastenhoitoon tai siivoojaan, tuntuisikin oudolta. Olen tottunut hoitamaan ja selviytymään, tukiverkkoja ei juuri ole. Mitkä on teidän keinoja pitää huolta itsestä ja hyvinvoinnista?
Kommentit (13)
Tanssi.
Yksi kappalekin silloin tällöin auttaa. Juuri tanssi vaikuttaa hermosoluihin eniten. Ja kun käsiä heiluttaa, veri kiertää hartioissa ja jumit kevenee.
Musiikilla ei väliä, toki voi tempoa nostaa.
Sitä liikuntaa tulee yllättävän paljon, koita seurata vaikka yks päivä askelmittaria käyttäen, sovellutuksia löytyy myös kännykkään.
Nyt se liikunta ei ole tärkeintä, vaan se että saat pyöritettyä perhettä, se vaan on paljon omasta ajasta ja tekemisestä pois.
Vaikka joku 5-15min aamu/iltajumppa on ihan hyvä lisä siihen pyöräilyyn, meillä lapset on ainakin heti kimpussa jos yksin yrittää tehdä mitä tahansa, niin helpointa ehkä silloin kun lapset jo nukkuu...
Lasten kanssa voi liikkua, laululeikit, puistossa voi vaikka potkia palloa, olla hippaa...
Emätin laulaa ja rallattelee, kun se saa seksiä" – funktionaalisen lääketieteen luennoitsija Paula Heinonen muistuttaa seksin hyvistä terveysvaikutuksista
Suosittelen kuuntelukirjoja illalla, ne rentouttaa ja rauhoittaa nukkuu, toimii myös usein lapsille..
Joogaa ja meditaatiota YouTubesta, esim Yoga with Adriene.
Pikku juttuja. Pieniä jumppatuokioita, vatsalihaksia voi treenata niin, että lapsi istuu sun jalkaterien päällä ja sä puhiset. Ainakin mun lasta huvitti suuresti. Pyykkejä kuivumaan laittaessa liioittelet liikkeitä, saa venytyksiä. Kauppareissut kävelee (jos mahd.) Kotona voi voimakävellä kaikki askeleet.
Ja ennenkaikkea, hoida silloin tällöin lapsivapaata, vaikka maksullisesti. Nuku paljon, rentoudu haluamallasi tavalla, vaikka "pahamaineisesti" baariin menemällä. Muistuta itsellesi, että olet muutakin kuin äiti.
Tee jotain muuta kuin sosiaalialan työtä. Siinä minun vinkki. T: toinen alalla oleva
Up