IS: Älä ylitä tätä rajaa D-vitamiinissa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Suvi Virtanen muistutti aiemmin syksyllä, että kaikki D-vitamiinin hyödyt saa suositusten mukaisella päiväannoksella, joka aikuisille on 10 mikrogrammaa.
Liikasaanti taas aiheuttaa epätasapainotilan, joka lähentelee myrkytystä tai jopa johtaa siihen.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
10 mikrogrammaa aikuiselle on yhtä tyhjän kanssa. Itsellä oli vajausta eikä arvot lähteneet nousuun ennen kuin aloin syömään 100 mikrogramman kapseleita öljyssä. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja vaatii rasvaa imeytyäkseen. Muutaman kuukauden tankkauksella arvot nousi ja nyt syön ympäri vuoden tuota satasta. Työskentelen sisätiloissa enkä muutenkaan oleile tarkoituksella auringossa, joten syön sitä myös kesällä silloin tällöin.
En ole ollut D-arvojen nousun jälkeen kertaakaan flunssassa eli moneen vuoteen siis, en ole ottanut muista terveyssyistä koronarokotetta, olen lähitöissä ja elelellyt suht normaalisti. Ei taudin tautia. Sattumaako?
Sattumaa joka johtuu ainoastaan koronan aiheuttamista rajoituksista ja suosituksista
Vierailija kirjoitti:
Syön 100 mikrogrammaa vuorokaudessa. Siskoni syö 150 mikrogrammaa neurologin suosituksesta. Että silleen.
suositus aikuiselle on 10 mikrogrammaa mikä on aivan naurettava. Meillä syö aikuiset sekä lapset 100 mikrogrammaa päivä eikä ole muuten ollut edes flunssaa muutamaan vuoteen. Miksi nämä suositukset ovat aina niin puuta heinää? Samoin pikkulapsille suositellaan rasvatonta maitoa!!! Siis mitä helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi silti ottaa kymmenkertainen annos turhan takia?
Ei se ole mikään kymmenenkertainen annos, vaan 100 mg annos.
"Euroopan elintarvikeviraston kannanoton mukaan 100 mikrog/vrk D3-vitamiinia on aikuisten turvallisen päiväannoksen yläraja. Vaikka annos 100 mikrog/vrk saattaa olla tarpeen vaikean puutoksen korjaamiseksi se ei ole sama kuin suositus D-vitamiinin päiväsaanniksi.
D-vitamiinin annoksen määrittämisessä tulisi ottaa huomioon yksilöllinen tarve, kuten veren kalsidiolin taso ennen talvikautta, suuri painoindeksi (kalsidiolin saatavuus alentunut elimistössä), korkea ikä (alentunut ihon tuotanto, lisääntynyt tarve) ja auringonvalon saanti (etelänmatkat, solarium, pukeutuminen, ihonväri).
Veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuuksia tulisi mitata enemmän ja suomalaisten viitearvojen (40–80 nmol/l) sijaan tulisi korostaa tavoitearvoa ainakin yli 75 nmol/l perustuen luonnollisessa auringonvalossa oleskelevien tasoon (100–200 nmol/l).
Lääkäriseura Duodecimin Käypä hoito -työryhmän mukaan osteoporoosia sairastavien veren D-vitamiinitason (kalsidiolin) tulisi olla välillä 75–120 nmol/l. Tämän pitoisuuden saavuttamiseen tarvittava annos vaihtelee talviaikana välillä 25–100 mikrog/vrk. Ennen D-vitamiinihoidon aloittamista olisi hyvä mitata veren kalsidioli, jonka pohjalta sopiva annos määritetään ottaen huomioon vuodenaikaan liittyvät ja edellä mainitut monet yksilölliset tekijät.
Vuoden 2017 Finravinto -tutkimuksen mukaan 29%:lla miehistä ja 18%:lla naisista D-vitamiinin (kalsidiolin, 25OHD) pitoisuus ei ollut riittävä eli 50 nmol/l. Nämä tulokset saatiin, kun D-vitamiinin saannin keskiarvoksi laskettiin ravinto ja ravintolisät huomioon ottaen miehillä 22 mikrog ja naisilla 25 mikrog. Finravinto -tutkimuksessa mitattiin myös erittäin alhaisia alle 30 nmol/l pitoisuuksia 5%:lla miehistä ja 2%:lla naisista."
Duodecim.fi
En luottaisi tällaisiin palstailijoihin, jotka eivät erota milli- ja mikrogrammaa..
Käypähoitosuositus on psoriaatikoille 25 mikrogrammaa.
Suositus on aivan naurettava maassa, jossa noin 9kk kuluu pimeässä ilman auringonpaistetta. Mistä keho tekee vitamiinia kun aurinkoa ei näy kuukausiin?
Jokainen voi vähän googlettaa ja tutustua muiden maiden virallisiin suosituksiin. Sekä tutkimuksiin, joissa on todettu D-vit. puutoksen johtavan muun muassa sydänongelmiin. Korona-viruksen vaikealla muodolla on todettu yhteys D-vitamiinin puutostilaan, eikä tarvitse olla edes iso puutos.
Kenenkään ei tietenkään tule myrkyttää itseään liian suurilla annostuksilla eli järki mukaan. Meillä syödään kesällä 50, talvella 100 mikrogrammaa paitsi oikein pimeinä aikoina 150. Kun lisäsin D-vitskun ruokavalioon isompana annoksena niin jaksan syksyn ja talven painaa töissä ja kotona ihan eri tavalla. Vitamiininpuutos näkyi mulla muun muassa juurikin jaksamisena. Ihanaa kun ei ole enää kuukausikaupalla "pää sumussa" fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 mikrogrammaa aikuiselle on yhtä tyhjän kanssa. Itsellä oli vajausta eikä arvot lähteneet nousuun ennen kuin aloin syömään 100 mikrogramman kapseleita öljyssä. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja vaatii rasvaa imeytyäkseen. Muutaman kuukauden tankkauksella arvot nousi ja nyt syön ympäri vuoden tuota satasta. Työskentelen sisätiloissa enkä muutenkaan oleile tarkoituksella auringossa, joten syön sitä myös kesällä silloin tällöin.
En ole ollut D-arvojen nousun jälkeen kertaakaan flunssassa eli moneen vuoteen siis, en ole ottanut muista terveyssyistä koronarokotetta, olen lähitöissä ja elelellyt suht normaalisti. Ei taudin tautia. Sattumaako?
Sattumaa joka johtuu ainoastaan koronan aiheuttamista rajoituksista ja suosituksista
Olen ollut siis flunssattomana ja pitkään ennen koronaakin. Ja koronankin aikana olen käynyt kaupassa jne. normaalisti, työskentelen välillä asiakaspalvelussa ja isossa työpaikassa lähitöissä siis koko ajan. En käytä arjessa maskia, jos ei ole pakko enkä desinfioi käsiä jatkuvasti. Normaali käsipesu kotiin tullessa jne. mitä olen tehnyt ennen koronaakin. Matkustellut en ole ja yleisötapahtumia olen vältellyt, mutta harvakseltaan niissä kävin ennemminkin. Eli rajoitukset ei tätä ainakaan omalla kohdalla selitä.
En vaan ymmärrä, miksi Suomessa vähätellään D-vitamiinin tärkeyttä vuodesta toiseen. Olisi vaan aika halpaa terveydenhoitoa mittailla ihmisten D-arvot ja laittaa vitamiinikuurille, jos siltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tapahtuu mitä?
No ei yhtään mitään. Nää vetää röökiä ja viinaa perjantaina ja joku vielä ilkeää ja kehtaa pelotella d-vitamiinella. Voi kristuksen saatana.
Vierailija kirjoitti:
Suositus on aivan naurettava maassa, jossa noin 9kk kuluu pimeässä ilman auringonpaistetta. Mistä keho tekee vitamiinia kun aurinkoa ei näy kuukausiin?
Jokainen voi vähän googlettaa ja tutustua muiden maiden virallisiin suosituksiin. Sekä tutkimuksiin, joissa on todettu D-vit. puutoksen johtavan muun muassa sydänongelmiin. Korona-viruksen vaikealla muodolla on todettu yhteys D-vitamiinin puutostilaan, eikä tarvitse olla edes iso puutos.
Kenenkään ei tietenkään tule myrkyttää itseään liian suurilla annostuksilla eli järki mukaan. Meillä syödään kesällä 50, talvella 100 mikrogrammaa paitsi oikein pimeinä aikoina 150. Kun lisäsin D-vitskun ruokavalioon isompana annoksena niin jaksan syksyn ja talven painaa töissä ja kotona ihan eri tavalla. Vitamiininpuutos näkyi mulla muun muassa juurikin jaksamisena. Ihanaa kun ei ole enää kuukausikaupalla "pää sumussa" fiilistä.
Keho tekee sitä d-vitamiini itse kaikesta mitä syöt. Joten syöt terveellisesti niin sitä vitamiiniakin tulee. Saaaaatanaaaaaaaaa....
Onhan se huono asia, ainakin lääkeyritysten kannalta katsottuna, jos ihmiset olisivat liian terveitä. Kukahan tätä tutkimusprofessoria rahoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Syön 100 mikrogrammaa vuorokaudessa. Siskoni syö 150 mikrogrammaa neurologin suosituksesta. Että silleen.
Saako udella miksi neurologi suosittaa? Mikä sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keho tekee sitä d-vitamiini itse kaikesta mitä syöt. Joten syöt terveellisesti niin sitä vitamiiniakin tulee. Saaaaatanaaaaaaaaa....
Kyllä paljon saa syödä, että pelkästä ravinnosta saa kaiken tarvittavan. D-vitamiini etenkin on haasteellinen kun tarvittava määrä on niin suuri.
Niin ja D-vitamiinin puute on myös ihan tutkitusti tosiaan yhdistetty uupumukseen, väsymykseen ja masennukseen.
100 mg ympäri vuoden. Siihen loppui flunssat.
Pippa Laukkakin on lääkäri ja kertoo ottavansa kerran viikossa 7x100mg. Voi ottaa kerralla kun rasvaliukoinen eikä vesiliukoinen.
😵
Ylimääräinen D-vitamiini on AINA haitallista! Koska se on immunosuppressiivista kortisonin tavoin. Se saa infektionne leviämään nopeammin elimistössä, vaikka tulehdusmarkkerit tietysti vaimenevat. Immuunipuolustus aiheuttaa aina oireita kun se on aktiivisempi, eikä tämä tarkoita kuumetta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako udella miksi neurologi suosittaa? Mikä sairaus?
Migreenin hoitoon ainakin käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siis flunssattomana ja pitkään ennen koronaakin. Ja koronankin aikana olen käynyt kaupassa jne. normaalisti, työskentelen välillä asiakaspalvelussa ja isossa työpaikassa lähitöissä siis koko ajan. En käytä arjessa maskia, jos ei ole pakko enkä desinfioi käsiä jatkuvasti. Normaali käsipesu kotiin tullessa jne. mitä olen tehnyt ennen koronaakin. Matkustellut en ole ja yleisötapahtumia olen vältellyt, mutta harvakseltaan niissä kävin ennemminkin. Eli rajoitukset ei tätä ainakaan omalla kohdalla selitä.
En vaan ymmärrä, miksi Suomessa vähätellään D-vitamiinin tärkeyttä vuodesta toiseen. Olisi vaan aika halpaa terveydenhoitoa mittailla ihmisten D-arvot ja laittaa vitamiinikuurille, jos siltä näyttää.
Sinua suojaa muiden maskit ja käsienpesut sekä vähentyneet kontaktit.
Hengitystieinfektioiden määrä on vähentynyt niin paljon, että viime talvena jäi influenssakausi kokonaan alkamatta. Koskaan ennen niin ei ole käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Pippa Laukkakin on lääkäri ja kertoo ottavansa kerran viikossa 7x100mg. Voi ottaa kerralla kun rasvaliukoinen eikä vesiliukoinen.
100 mg on kymmentuhatkertainen annos suositukseen nähden!
Sinä tai Pippa ette taatusti syö sitä noin paljon.
1 mg eli 1 milligramma = 1000 µg eli 1000 mikrogrammaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään käsitystä D-vitamiinitasosta. Missä tällaisen saa mitattua?
Esim terveystalolla saa mittautettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 mg on kymmentuhatkertainen annos suositukseen nähden!
Sinä tai Pippa ette taatusti syö sitä noin paljon.
1 mg eli 1 milligramma = 1000 µg eli 1000 mikrogrammaa.
No varmasti ymmärsit mitä tarkoitettiin. 100 mikrogrammaa siis.
Aikoinaan kun luin tuosta d vitamiinista, huomasin erikoisen omimaisuuden. Auringon d vitamiini imeytyy vaalea ihoiseen todella hyvin jopa niin ettei mitään lisiä tarvitse jos vähän käy kesäisin ulkona arskan paistaessa kesä kamppeissa. Talvi on toki toinen juttu. Mutta mikä ihmetytti oli että mitä tummempi ihoinen sen heikompaa on sen saaminen auringon valosta. Luulin että asia on täysin toisinpäin. Moni tumma ihoinen kärsii d vitamiinin puutoksesta.