"Velka ei johdu köyhien tuhlailusta"
Presidentin uudenvuodenpuheesta puuttui oikeudenmukaisuuden vaatimus
MIELIPIDE 4.1.2015
Helsingin Sanomat
Presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuheesta jäin kaipaamaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökantaa ja sen puolesta vetoamista. Olisin toivonut presidentin vetoavan työnantajiin irtisanomisten välttämiseksi ja poliittisiin päättäjiin työpaikkoja lisäävän elvyttävän politiikan toteuttamiseksi. Vaatimus huono-osaisuuden lisäämisestä vielä leikkauslistoilla oli vähintäänkin kummallinen tässä tilanteessa.
Suomen julkisen talouden velanottotarve ei johdu köyhtyvän ja välttämättömiin hyödykkeisiin liian niukan sosiaaliturvan varassa elävän väestön tuhlailusta. Se johtuu paljolti pääomien maasta viemisestä ja samanaikaisesti suomalaisten omistamien yritysten tulosten järjestelystä ja lopulta junailusta "veroparatiiseissa" oleviin "postiluukkuyrityksiin". Sama verojen välttäminen näkyy myös pääoman sijoitustuottojen junailemisessa. Tästä presidentti ei puhunut mitään.
Näille suuryrityksille ja pääomapiireille Suomessa annetut miljardiluokan verohelpotukset ovat kulkeutuneet samoihin postiluukkuyritysten osoitteisiin "veroparatiiseissa" synnyttämättä Suomessa työtä tai näitä verohelpotuksia korvaavia uusia verotuloja.
Suomen tavallinen väestö on joutunut ja lisääntyvästi joutuu näiden pääomapiirien saamien verohelpotusten ja "verosuunnittelun" aiheuttamien verotuloaukkojen paikkaajaksi, kun monet eri kulutusverot ja ansiotulovero ovat nousseet.
Presidentin, joka valintansa jälkeen julistautui koko kansan presidentiksi, olisi uudenvuodenpuheessaan pitänyt vaatia sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja vaatia etsimään ratkaisuja verotulojen vuotojen estämiseksi. Tämä yhteinen veneemme vuotaa nyt yhä pahemmin, eikä kansa ehdi äyskäröidä vettä sillä vauhdilla, jolla vuoto lisääntyy. Kansalaisilta ei olisi pitänyt vaatia lisää vauhtia äyskäröintiin eikä äyskäreiden suurentamista.
Veikko Simpanen
sosiaalineuvos, Espoo
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:50"]Kuvaaja ei ole "kansalaisten ostovoima", vaan hyväosaisten. Sen saaminen EU:n huipputasoon ei ole mikään arvo sinänsä. Itä-Eurooppa (puolet EU:sta nykyisin) puuttuu taulukostasi. [/quote] Hyväosaiset maksavat köyhille menevät tulonsiirrot ja palvelut, joten jos heillä ei ole ostovoimaa on tulonsiirtojen rahoituspohja heikko.[/quote]
Valtion verokertymä ei koostu läheskään kokonaan yksityishenkilöiltä kerättävistä veroista, vaan huomattava osa on yhteisöiltä ja yrityksiltä. Kukaan yksityinen Nalle von Pappbetal ei maksa tulonsiirtoja, vaan ne koostuvat useista eri lähteistä, ja palautuvat kiertoon kokonaisuudessaan, koska köyhillä ei ole varaa sijoittaa niitä ulkomaille eikä verottomille tileille muhimaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:21"]
Heh. Kävit sitten Hankkenin jonkun sijoituskurssin ja nyt on muutama miltsi takataskussa?
[/quote]
Ensimmäinen arvaus väärin mutta toinen oikein.
Arvaas, hymyilyttääkö?
Rahaa. Tileilläni eri muodoissa todella hyvin hajautettuna.
Kyllä hymyilyttää.
[/quote]
Tirskautteleva ajatus, että jollain on miljoonia tilillä, hän voisi tehdä mitä tahansa, mutta kuluttaa silti aikansa av:llä sönkäten kuin mikä tahansa sossupummi loinen. :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:07"]
Vahan ohiksena, mutta mita varten te rikkaat keraatte sita isoa rahakasaa? Etta voisitte kyykyttaa koyhia? Mulle on ihan sama, onko naapurilla kaks tai seitseman kertaa enemman rahaa, ku mulla. Mulle riittaa, etta saan perheeni elatettya ja velkani maksettua, oon onnellinen tassa ja nyt. En vaan ole ikina ymmartany, miksi ihminen haluaa omistaa enemman kuin ehtii ikina kayttamaan. Ja miksi rikkaus tuo niin monesti mukanaan itsekkyytta ja valinpitamattomyytta? Miksi on niin ihana piehtaroida rahakasoissa ja osakepapereissa ja oikein ilkkua sille, joka yrittaa pulloja keraamalla saada vahan voita leivalle? Tosin niinhan se on aikojen alusta ollut ja tulee olemaan loppuun asti, ymmarsinpa mina omistamisen ihanuutta tai en.. Ja siis oon sita mielta, etta jokaisen tulis tehda toita elantonsa eteen ja ymmarran viela hyvan elintason haaveenkin, mutta en sita, miksi yhdella ihmisella pitaa olla niin paljon, etta alimmat setelit homehtuu poyhinnan puutteessa.
[/quote]
Jos joitakin ei vauraus kiinnostaisi niin täällä ei olisi kenelläkään niitä työpaikkoja. Ja nyt, kun meitä riistetään järjettömällä riistoverotuksella niin tässä on aika monen tuhannen työnantajan vitutuskäyrä noussut siihen pisteeseen, että maassa on kohta puoli miljoonaa työtöntä ihmettelemässä, että miten tässä näin kävi.
[/quote]
Siis kyllähän mä "normaalin" vaurauden ymmärrän ja siksi teen osani, että mun työnantaja voi vaurastua ja minä siinä sivussa saan pienen siivun itselleni, mutta eikö missään mene sitä rajaa, että varallisuutta on tarpeeksi. Tai niin kuin miehelläni on tapana kysyä: "kuis paljon on liikaa?"
Surkea vasemmistolainen oksennus.
Erittäin hyvä kirjoitus. Kokoomispelleille näköön.
Erittäin hyvä kirjoitus. Porvarimedian Niinistö-nuoleskelu on aivan uskomatonta.
Verot alemmas Suomessa, niin sitten yritykset maksavat veronsa tänne eivätkä veroparatiisiin.
Verotuloaukko? Jos (vero)tulot pienenevät niin silloin pitää pienentää myös menoja. Se on ihan sama tilanne yksityisellä ihmisellä, yrityksellä ja valtiolla. Mikä ihme teidät on saanut uskomaan, että valtion pitää olla osapuolena kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa tässä elämässä. Lopettakaa holhoaminen ja vähentäkää kaikkia kuviteltavissa olevia tukia, irtisanokaa virkamiehiä jne. Jättäkää meidät rauhaan ja antakaa elää kuten parhaaksi näemme!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:04"]
Verotuloaukko? Jos (vero)tulot pienenevät niin silloin pitää pienentää myös menoja. Se on ihan sama tilanne yksityisellä ihmisellä, yrityksellä ja valtiolla. Mikä ihme teidät on saanut uskomaan, että valtion pitää olla osapuolena kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa tässä elämässä. Lopettakaa holhoaminen ja vähentäkää kaikkia kuviteltavissa olevia tukia, irtisanokaa virkamiehiä jne. Jättäkää meidät rauhaan ja antakaa elää kuten parhaaksi näemme!
[/quote]
Jopa ihan fiksuilta vaikuttavat ihmiset ja poliitikot sanovat Persujen ehdotukseen autoveron poistosta, että millä veronkorotuksilla se vaje paikataan. No helvetti, ei millään! Vähennetään valtion menoja! Miten kukaan kehtaa syyttää pitkään aikaan ainoaa järkevää poliittista ehdotusta populismiksi. Ovatko ruotsalaiset, saksalaiset, virolaiset ja lähes koko muu maailma pölhöpopulisteja, kun siellä ei rangaista ihmisiä kohtuuttomalla ajoneuvoverotuksella.
Minä olin myös tyrmistynyt Niinistön uuden vuoden puheesta.
Kansalaisilta vaaditaan sopeutumista leikkauksiin, kun samaan aikaan yrityspomot oikein hyötyvät lamasta ja saavat nopealla vauhdilla kasvatettua omaisuuttaan.
Eikö ahneudella ole mitään rajaa?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:09"]Minä olin myös tyrmistynyt Niinistön uuden vuoden puheesta.
Kansalaisilta vaaditaan sopeutumista leikkauksiin, kun samaan aikaan yrityspomot oikein hyötyvät lamasta ja saavat nopealla vauhdilla kasvatettua omaisuuttaan.
[/quote]
Mikä velvollisuus muilla ihmisillä/yrityksillä on elättää sinua? Vasemmistolainen tässä on se ahne, joka haluaa elää muiden rajoilla.
Miten yritysten huipputulot (ja yrittäjien nostamat palkkiot) ovat pois julkisesta taloudesta??! Päin vastoin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:09"]Minä olin myös tyrmistynyt Niinistön uuden vuoden puheesta. Kansalaisilta vaaditaan sopeutumista leikkauksiin, kun samaan aikaan yrityspomot oikein hyötyvät lamasta ja saavat nopealla vauhdilla kasvatettua omaisuuttaan. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? [/quote] Mikä velvollisuus muilla ihmisillä/yrityksillä on elättää sinua? Vasemmistolainen tässä on se ahne, joka haluaa elää muiden rajoilla.
[/quote]
Minä elätän tasan itse itseni. Mutta en kauaa, jos leikkauksilla siirrytään USA:n malliin etenkin terveydenhuollossa. Etkä sinäkään. Siinähän kuollaan sitten molemmat ensimmäiseen vakavaan sairauteen, joka vastaan tulee.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Eikö se nyt pitäisi olla peruslähtökohta elämässä, että täällä pärjätään ilman valtion tukiaisia? Eli totta hemmetissä ihmisten pitää sopeutua leikkauksiin. Teidän pitäisi itse asiassa elää elämänne niin, että pärjäätte vaikka julkista sektoria leikattaisiin 100%.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:04"]
[/quote]
Talousvaikeudet johtuvat yksityisen sektorin ongelmista, ei julkisen. Laivoja ja videopelejä ei myydä yhtään sen enempää, vaikka kaikki sairaanhoitajat irtisanottaisiin ja asumistuet nollattaisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:09"]Minä olin myös tyrmistynyt Niinistön uuden vuoden puheesta. Kansalaisilta vaaditaan sopeutumista leikkauksiin, kun samaan aikaan yrityspomot oikein hyötyvät lamasta ja saavat nopealla vauhdilla kasvatettua omaisuuttaan. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? [/quote] Mikä velvollisuus muilla ihmisillä/yrityksillä on elättää sinua? Vasemmistolainen tässä on se ahne, joka haluaa elää muiden rajoilla.
[/quote]
Minä elätän tasan itse itseni. Mutta en kauaa, jos leikkauksilla siirrytään USA:n malliin etenkin terveydenhuollossa. Etkä sinäkään. Siinähän kuollaan sitten molemmat ensimmäiseen vakavaan sairauteen, joka vastaan tulee.
[/quote]
Eikö sitä sairauden hoitoa voi maksaa itse?
No hölynpölyä. Tuhlailustajan tässä juurikin on kysymys. Esimerkiksi siitä, että ihmiset hoidattavat lapsiaan kunnallisessa päivähoidossa, vaikka ovat itse terveinä kotona. Tarpeettomat "palvelut" verovaroin ovat tuhlailua. Myös turha byrokratia on tuhlailua.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Eikö se nyt pitäisi olla peruslähtökohta elämässä, että täällä pärjätään ilman valtion tukiaisia? Eli totta hemmetissä ihmisten pitää sopeutua leikkauksiin. Teidän pitäisi itse asiassa elää elämänne niin, että pärjäätte vaikka julkista sektoria leikattaisiin 100%.
[/quote]
Minä elätän itseni, kiitos vain. Mistään minulla ei onneksi ole puutetta. Ja maksan veroni todella mielelläni.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:10"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä töissäkäyvillä ihmisillä on usassa mahdollisuus terveydenhoitoon. Suomeen on vain rakentunut tällainen sosialistinen malli, jossa huono-ostovoimaiset ihmiset tehdään riippuvaisiksi tulonsiirroista ja julkisista palveluista, se voidaan kyllä purkaa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:07"]
Vahan ohiksena, mutta mita varten te rikkaat keraatte sita isoa rahakasaa? Etta voisitte kyykyttaa koyhia? Mulle on ihan sama, onko naapurilla kaks tai seitseman kertaa enemman rahaa, ku mulla. Mulle riittaa, etta saan perheeni elatettya ja velkani maksettua, oon onnellinen tassa ja nyt. En vaan ole ikina ymmartany, miksi ihminen haluaa omistaa enemman kuin ehtii ikina kayttamaan. Ja miksi rikkaus tuo niin monesti mukanaan itsekkyytta ja valinpitamattomyytta? Miksi on niin ihana piehtaroida rahakasoissa ja osakepapereissa ja oikein ilkkua sille, joka yrittaa pulloja keraamalla saada vahan voita leivalle? Tosin niinhan se on aikojen alusta ollut ja tulee olemaan loppuun asti, ymmarsinpa mina omistamisen ihanuutta tai en.. Ja siis oon sita mielta, etta jokaisen tulis tehda toita elantonsa eteen ja ymmarran viela hyvan elintason haaveenkin, mutta en sita, miksi yhdella ihmisella pitaa olla niin paljon, etta alimmat setelit homehtuu poyhinnan puutteessa.
[/quote]
Aina rahalle käyttöä löytyy.
Rahan tekeminen on mukavaa, se ajaa minua eteenpäin ja motivoi.