Jösses. Mun veroprosentti on 38 :(
Ei voi muuta sanoa, kuin solen skiner och vädret är vackert...
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:16"]Mulla 60. Verokortti hukassa. Revi.
[/quote]
Tilaa uusi. Helppoa!
Sama 38% täälläkin. Saamarin solidaarisuusvero. Bruttopalkasta saan jotain 49% käteen. Todella reilua.
Olisi edes tasainen kuukausitulo, mutta kun joinakin kuukausina tuo 49% käteen 3100€ brutosta ei naurata ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:27"]Etkö hallitse verosuunnittelua? T. 120000€/vuosi ja veroprosentti 21
[/quote]
No ei tavallinen palkansaaja kamalasti pysty verotustaan pienentämään. 121000/v, veroprosentti 42 muistaakseni, ystävällisesti oli verottaja vielä arvioinut vuoden 2015 tulot 126000. Enempää vähennyksiä en keksi:asuntolainaa ei ole, työhuonevähennys, ammattikirjallisuus, sivutoimea en enää harjoita (sillä voisi kyllä kiertää vaate- ja puhelinluettelo), datamaksun vähennät työhuonemenoina, siivouslaskut. Kerro toki vinkkejä! Kuntatyönantaja ei varmaan suostu kaikkiin kikkoihin.
[/quote]
Komppi... Ylempi kirjoittaja tuskin on normaali palkansaaja. Mahdollisuudet suunnitteluun ovat melko vähäiset.
Tilasin verokortin ja arvioin vuoden tuloiksi 10 000 €. Veroproentiksi se laittoi 5,5.
Eikös ole hienoa tsempata työelämässä ja huomata, että palkasta lähtee lähes puolet valtiolle. Kyllä tässä maassa osataan kannustaa ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:42"]
Progressiivinen verotus on kerrankin hieno asia omalla kohdallani. Vaihdoin hieman yli vuosi sitten työpaikkaa ja silloin harmittelin palkan pienenemistä mutten enää. Tuloni laskivat hieman mutta progressiivisen verotuksen ansiosta minulla jäi viime vuonna käteen enemmän rahaa kuin edellisenä vuotena. Tänäkään vuonna en ylitä sitä summaa josta taas verotettaisiin ankarammin.
[/quote]
höpöjä puhut. Pienemmillä tuloilla ei voi koskaan jäädä isompia tuloja enemmän käteen progressiivisessa verotuksessa, vaikka ero voikin olla pieni.
Vähennyksiä saa vain, jos on paljon kuluja, eikä ne koskaan mene 1/1, vaan sadan euron vähennyskelpoisista kuluista saa vain esim. omalla tulotasollani parikymppiä. Joten ei tuo pienellä veroprosentilla kehuminen kovin järkevää ole.
Ja voisitte myös kertoa, että miten paljon te tienaatte bruttona. Ei pelkkä veroprosentti vielä kerro tarpeeksi.
Mun veroprosenttini on 8,5 ja köteen jää kuukausittain 1150€. Jääkö sulla enemmän, vaikka on isompi prosentti?
Niinpä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:43"]
Ja voisitte myös kertoa, että miten paljon te tienaatte bruttona. Ei pelkkä veroprosentti vielä kerro tarpeeksi.
[/quote]
Joo, voin. 8500€/kk palkkaa ja päälle pakollinen vapaa autoetu (auto on välttämätön ja firman policyn mukaan joko ajaa firman autolla tai omaan piikkiin omalla). Vero%39.5 ja päälle se 6.5% muita maksuja. Töitä teen noin 50h/viikko, matkapäiviä noin 70 vuodessa enkä yli kolmen viikon lomaa ole vuosiin voinut pitää. Ei osinko tai muita tuloja.
En täällä hae mitään "kyllä vähemmällä pärjää" kommenteja vaan hiukan avata sitä kuinka aika kovistakaan palkkatuloista ei niinkään huimasti jää käteen.
Mä symppaan ap. Ennen muuttoa pois Suomesta oli mun vero% 39.5 ja päälle se 6.5% eli lähes puolet palkasta meni veroihin. Ja sama jos joskus onnistui hiukan bonusta saamaan, eli yli puolet meni. Samalla en terkkarista saanut koskaan aikaa, toinen lapsi ei koskaan saanut lähitarhasta paikkaa jne.
Palkkasimme lastenhoitajan josta maksoin verot ja maksut niillä rahoilla jotka oli jo kertaalleen aika kovalla kädellä verotettu eli myös kotona työllistin. Asunnossa säästimme mutta muuten kyllä meni ihan tavalliseen eloon ne tienestit. Ja mä kuuluin siihen kovatuloisten joukkoon joilla ei ollut mitään osinkoja, perintöjä tai muita mahdollisuuksia verosuunnitteluun. Totesin että en millään rikastu jos meinaan laillisesti ja kikkailematta ilmoittaa kaikki tulot ja menot, valitettavasti. Kuitenkin niin tein mutta kun kutsu kävi ulkomaille niin ei tarvinnut pohtia pitkään, kovista tulosta jää vihdoin säästöönkin.
Mä olin todella tyytyväinen Suomessa eloon silti mutta kyllä se todella söi motivaatiota kun aina puolet hävisi eikä oikein ymmärtänyt että miksi tavallisen palkkatuloisen on pakko maksaa niin kovasti maassa jossa maksellaan yritystukia suurille firmoille. Ja mun työ oli vaativaa eikä paljon pitkiä lomia pidelty tai työtunteja laskettu sielläkään.