Kodissamme on tehty itsemurha, täytyykö kertoa ostajalle?
Olemme myymässä kotiamme ja tuli mieleen ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin. Olisiko meidän tarpeellista kertoa uusille asukkaille, että täällä on tehty itsemurha? Eihän se nyt mikään sääntö tietääkseni ole, mutta mietin vain, että jos he ovatkin vainoharhaisia ja uskovat kummituksiin, pahoihin henkiin jne. ja saavat jälkeenpäin kuulla tapahtuneesta, minkä seurauksena he alkaisivat syyllistää meitä kun emme kertoneet.
Anteeksi sekavasta tekstistä. Haluaisitteko te kuulla tai mieluummin olla kuulematta, jos ostamassanne kodissa on tehty itsemurha?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:37"]
On se kumma, ettei vanhainkodeissa ja sairaaloissa kummittele, vaikka niissä kuolee monin kerroin enemmän ihmisiä, kuin yksityisasunnoissa.
[/quote]
Kyllähän sairaaloissa kummittelee, ainakin vanhempieni ja appivanhempieni kokemuksien ja tarinoiden mukaan. Yleisesti kuitenkin henki kummittelee siellä missä ihminen on joko kuollut yllättäen (onnettomuus) tai väkivaltaisesti, eikä sairaalassa johon tuskin kenelläkään on suurempaa tunnesidettä tai muistoja, jotka linkittäisivät vielä tuonpuoleisesta nykymaailmaan.
Minä näin vanhempana ihmisenä olen teidän älä kerro-tyyppien kanssa hiukan eri mieltä.Nykyään etenkin kun ihmiset on niin kauhean maanisia,superherkkiä ym.ym. niin olisi parasta tietää.Itse kyllä uskaltaisin muuttaa,en usko muuhun kuin elävään Jumalaan ja hänen poikaansa,en kauhistele kummituksia.Mutta asiana se on sen verran merkittävä että mielestäni olisi hyvä tietää.Jos joskus tapahtuu jotain poikkeavaa,tulisi vaikka vainajan omaisia katsomaan paikkaa tms. niin asiasta uudetkin asukkaat tietää.En nyt tarkoittanut teitä omaisina jotka myytte,mutta jos olisi jotain kaukaisempia.Niin ja yksinkertaisesti juorut joihin uudet ihmiset voivat törmätä.Kyllä minä kertoisin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:17"]
MIKSI sellainen pitäisi kertoa? Pitääkö kertoa myös, jos joku on kuollut sairauteen tai peräti saunaan saatuaan sairauskohtaukseen?
[/quote]
Mielestäni pitäisi.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288641505526.html
Karmeita tarinoita tuollakin, en tiedä uutisen tapauksesta saatiinko verijälkiä lopulta edes pois.
"- Koska halusin muuttaa heti, sovin siivoavani asunnon itse. Hän mainitsi, että saunasta löytyy "pikkuisen verta". Verta oli enemmän kuin pikkuisen, Seppä jatkaa.
Hänen äitinsä ja pikkusiskonsa olivat mukana siivoustalkoissa. He huomasivat ensin lauteiden kätkemän verilammikon lattialla. Kohta saunan karmea kunto valkeni.
Edellinen asukas oli joulun alla menehtynyt saunaan.
- Sain tietää vasta talonmieheltä, että saunassa on ollut ruumis. Pelkkä siivous ei mielestäni edes riitä, asunto on tällä hetkellä asumiskelvoton."
"Asun kaupungin vuokratalossa ja talomme saunaan menehtyi joulukuussa myös asukas. Sauna desifioitiin kauhean taistelun jälkeen viikon päästä. Asukas menehtyi ylimmällä lauteelle ja sauna oli vielä kahtena päivänä päällä sen jälkeen. Saunaan jäi hirveä haju ja lauteet lahoavat. Nyt vihdoinkin on tilattu uudet lauteet, mutta ei mitään tietoa milloin ne asennetaan."
Entä jos joku asukas on kuollut ja mädäntynyt asunnossa viikkoja tai kuukausia, onko se teille edelleen aivan sama, jos vaikka materiaaleja ei ole vaihdettu jos näennäisesti on saatu näkyvät jäljet pois?
[/quote]
Niin siis sitähän tässä on monessa viestissä korostettu, että jos asunnossa tapahtunut itsemurha ei ole vaikuttanut asunnon kuntoon, siitä ei tarvitse kertoa. Miten se sinusta on verrattavissa siihen, että kuolemantapaus asunnossa on aiheuttanut asunnon kunnolle jopa niin selkeää heikentymistä, ettei huoneistossa voi asua, ennenkuin viat on korjattu??
On selvää, että jos ruumis alkaa mädäntymään kuumassa saunassa eikä saunaa edes siivota, se vaikuttaa asunnon kuntoon. Ihan eri asia on vaikka se, mitä meidän asunnossamme oli tapahtunut ennen meidän muuttoa: iäkäs mies oli päivällä maannut sohvalla telkkaria katsellen, saanut ilmeisesti sydänkohtauksen ja kuollut. Tunnin päästä kaupasssa ollut yhtä iäkäs vaimo oli miehensä kuolleena löytänyt. Ruumis ei ehtinyt alkaa mädäntymään asunnossa eikä mitään verijälkiä tms ollut pinnoille ilmestynyt. Lisäksi tämä asunto oli siivottu normaalisti ennen meidän muuttoamme. Se kuolemantapaus ei vaikuttanut siis itse asunnon kuntoon millään tavalla. Syy, miksi me tiedämme muuten tästä tapauksesta on se, että kuollut herrasmies oli mieheni isoisä.
Jos tietäisin että asunnossa on tehty itsemurha kääntyisin heti ovesta ulos, enkä menisi sinne uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:28"]
Tuttu osti talon jossa oli tehty murha. Itse en olisi ostanut. Kertoi että oli nähnyt kummituksen monta kertaa tässä talossa.
[/quote]
Kun otetaan huomioon se ettei kummituksia ole olemassa niin ihan hiukkasen kertomus nyt epäilyttää....