Kodissamme on tehty itsemurha, täytyykö kertoa ostajalle?
Olemme myymässä kotiamme ja tuli mieleen ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin. Olisiko meidän tarpeellista kertoa uusille asukkaille, että täällä on tehty itsemurha? Eihän se nyt mikään sääntö tietääkseni ole, mutta mietin vain, että jos he ovatkin vainoharhaisia ja uskovat kummituksiin, pahoihin henkiin jne. ja saavat jälkeenpäin kuulla tapahtuneesta, minkä seurauksena he alkaisivat syyllistää meitä kun emme kertoneet.
Anteeksi sekavasta tekstistä. Haluaisitteko te kuulla tai mieluummin olla kuulematta, jos ostamassanne kodissa on tehty itsemurha?
Kommentit (85)
Vältteleekö joku myös maanteitä, vesistöjä ja korkeita paikkoja, joilla on tehty itsemurha?
Pipo tippunut hattuhyllyltä, karmivaa...
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:37"]On se kumma, ettei vanhainkodeissa ja sairaaloissa kummittele, vaikka niissä kuolee monin kerroin enemmän ihmisiä, kuin yksityisasunnoissa.
[/quote]
No eikös ne aaveet yleensä kummittele siellä missä ne on asunu, tai missä niiden omaiset asuu. Eli siis jossain paikassa, joka on ollu niille tärkeä. En usko että kukaan kovasti rakastaa sairaaloita tai vanhainkoteja.
Tässä mun nykyisessä kodissa on tehty itsemurha + vaarini tappanut ex vaimonsa. Ihan yksin tässä olen elellyt nyt 5 vuotta. Sisko muka aistii täällä pahoja henkiä. Mä en aisti en mitään. No ehkä homeen korkeintaan. Mä uskon että kun mä oon tämmönen elämäntapa naturisti eli en käytä vaatteita muutakuin töihin/asioille mennessä niin nää kummituksetkin säikkyy tätä näkyä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:35"]
Ei mielestäni ole tarpeen kertoa.
Jos ostajaehdokas uskoo johonkin henkimaailmoihin niin eiköhän tunne ihan nahoissaan onko talossa "hyvä henki". Naapurissamme myytiin joitakin vuosia sitten vanha talo ja uusi asukas oli siellä sitten nähnyt/kuullut/tuntenut henkien ja kummitusten olemassaolon. Hän pyysi paikalle tämmöisen kummitusten karkoittajan, joka sitten otti yhteyden näihin kummituksiin. Tämä meedio kerto,i että ko. henget olivat äidin ja tyttären, jotka olivat asuneet ko. talossa jotain sata vuotta sitten ja murhattu siellä. Ainoa ongelma että ko. talo on rakennettu 50 vuotta sitten eikä paikalla aiemmin ollut kuin peltoa.
[/quote]
Onko täysin varma että siinä ei ole ikinä ollut toista taloa? Se nimittäin ei ole niin päivänselvää aina. Lapsuuden ystäväni asui talossa, jossa tapahtui yhtä sun toista. Talo oli heille rakennettu 10 vuotta ennen kuin ko ystävän tapasin. Aikaisemmin paikalla oli ollut vain peltoa, joten kenenkään ei tiedetty kuolleen siinä.
Sitten hoksattiin kysyä kylän vanhuksilta. Eräs silloin (kun olimme ala-asteen vikoilla luokilla) lähes 100 v papparainen muistikin, että siinähän oli ollut hänen lapsuudessaan talo, hän ja muut lapset olivat leikkineet siellä. Se oli palanut maan tasalle kun ko papparainen oli ollut samanikäinen kuin me silloin. Rauniot oli raivattu pois, ja tilalle oli annettu aluksi kasvaa niittyä parisenkymmentä vuotta, sitten siitä oli tehty pelto.
Palossa muuten kuoli talon isäntä.
[/quote]
Joo kyllä sitäkin asiaa uusi omistaja sitten selvitteli mutta kukaan ei muistanut eikä missään papereissa ollut merkintää mistään talosta tai asumuksesta. Tietysti siellä paikalla olisi voinut tapahtua ilman taloakin murhia mutta mitään muistitietoa tms. siitä ei löytynyt.
Haluaisin tietää, koska on vähän ongelmia henkimaailman kanssa.
Jos olet valmis siihen, että ihmiset saattavat kääntyä kannoillaan ja omatuntosi vaatii, niin kerro. Itse hylkäsin kerran saman tien yhden talon, kun esittelijä kertoi murheellisesta tapauksesta perheessä, jonka vuoksi talo oli myynnissä. En voinut enää ajatella mitään muuta kuin sitä surua, mitä talossa on koettu.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 15:48"]
Jos olet valmis siihen, että ihmiset saattavat kääntyä kannoillaan ja omatuntosi vaatii, niin kerro. Itse hylkäsin kerran saman tien yhden talon, kun esittelijä kertoi murheellisesta tapauksesta perheessä, jonka vuoksi talo oli myynnissä. En voinut enää ajatella mitään muuta kuin sitä surua, mitä talossa on koettu.
[/quote]
Tarkennus: ehkä olisi moraalisesti oikein kertoa, mutta vasta sitten, kun esittely on tehty - ja jos tapaus on tuore.
Ei välttämättä. Toisaalta jos se on vastikään tapahtunut niin kuulee ne sen naapureilta kuitenkin. Naapurit tuskin malttaa olla moista asiaa möläyttämättä uudelle asukkaalle :)
Vanhemmista en tiedä. On meidänkin kerrostalossa, naapurissa jopa, tehty joskus aikanaan itsemurha. Siitä vaan on todella kauan, enkä tiedä että tietääkö tuo nykyinen asukas siitä. En ajatellut kertoa.
OT, onkohan Jämsässä myyty se talo, missä se Jarmo B. tappoi vaimonsa pikkutytön ollessa paikalla?
Meidän asuntomme edellinen omistaja kuoli tapaturmaisesti tänne, enkä kyllä ole ajatellut, että siitä pitäisi mahdollisille uusille ostajille mainita. Enpä olisi tuota asiaa edes muistanut ilman tätä ketjua.
Olen asunut lapsuuteni ajan talossa, jossa oli tehty kaksikin itsemurhaa, tosin eri vuosisadoilla. Eipä siellä koskaan kummitellut. Joten en ymmärrä, mitä merkitystä asialla on. Nytkin kirjoittelen huoneessa, jossa on kuollut kaksi ihmistä, toinen vanhuuteen ja toinen keuhkotautiin. Eivät ole naputtelemassa olkapäälle, että hei, onhan täälläkin joku.
Jos olisin taloa ostamassa niin haluaisin tuollaisen asian tietää ja voin sanoa, että en taloa jossa on itsemurha/murha tehty ostaisi.
Mutta jos sinä kysyt täältä niin, nähtävästi epäilet asiasta. Suomalaiset ovat kuulemma ovat rehellisia. Tai niin se ainakiin pitii olla-tästähan se näkee ettei eivät ole...vaai...
Jos sinusta tuntuu että pitää kertoa niin silloin pitää kertoa kyllä.
Jos ostajat ovat uskovaisia niin he saa päättää itse mitä tekevät ja ainakiin ovat valmiita ja kutsuvat pappia siunamaan talo.
Jos sellaiset ihmiset jotka eivät välitä niin, heidän asia se on. Saavat silloinkiin nojaa omaan käsitykseen ja ymmärrykseen.
Mutta eikö niin että jos talossa ilmenee joku vikaa niin kahden vuoden sisällä on oikeus peruttaa kauppa tai jotain...
Itse henkilökohtaisesti uskon että henget ovat totta-kuulin ja vaistoan niita.
Niin pä tämä asia on sinun omatunnon kysymys, mutta kuitenkiin kun pähkäilet niin kerro ihmeissään, ei tarvitsee katua jälkeenpäin.
Kerran oli lehdessa kirjoitus itsemurhasta joka tapahtui erässä huoneistossa, yksi lukija alkoi epäillä asia ja selvittii kyseiset tapahtuman sijainti...selvisi että olikiin hänen entinen koti jossa itsemurha ollut tehty ennenkiin. Kertoi sitten että olikiin pahoillaan ettei kertoi ostajalle totuus, omatunnon syy tavallaan jäi hänen niskaan..kun ostajaa tiedon puutten vuoksi ei tiennyt eikä saannut itse päättää.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:11"]
Mutta jos sinä kysyt täältä niin, nähtävästi epäilet asiasta. Suomalaiset ovat kuulemma ovat rehellisia. Tai niin se ainakiin pitii olla-tästähan se näkee ettei eivät ole...vaai... Jos sinusta tuntuu että pitää kertoa niin silloin pitää kertoa kyllä. Jos ostajat ovat uskovaisia niin he saa päättää itse mitä tekevät ja ainakiin ovat valmiita ja kutsuvat pappia siunamaan talo. Jos sellaiset ihmiset jotka eivät välitä niin, heidän asia se on. Saavat silloinkiin nojaa omaan käsitykseen ja ymmärrykseen. Mutta eikö niin että jos talossa ilmenee joku vikaa niin kahden vuoden sisällä on oikeus peruttaa kauppa tai jotain... Itse henkilökohtaisesti uskon että henget ovat totta-kuulin ja vaistoan niita. Niin pä tämä asia on sinun omatunnon kysymys, mutta kuitenkiin kun pähkäilet niin kerro ihmeissään, ei tarvitsee katua jälkeenpäin. Kerran oli lehdessa kirjoitus itsemurhasta joka tapahtui erässä huoneistossa, yksi lukija alkoi epäillä asia ja selvittii kyseiset tapahtuman sijainti...selvisi että olikiin hänen entinen koti jossa itsemurha ollut tehty ennenkiin. Kertoi sitten että olikiin pahoillaan ettei kertoi ostajalle totuus, omatunnon syy tavallaan jäi hänen niskaan..kun ostajaa tiedon puutten vuoksi ei tiennyt eikä saannut itse päättää.
[/quote]
Ei todellakaan riitä kaupan purkamisen syyksi, että siellä "kummittelee" :D
MIKSI sellainen pitäisi kertoa? Pitääkö kertoa myös, jos joku on kuollut sairauteen tai peräti saunaan saatuaan sairauskohtaukseen?
"Kyllä siitä tulisi kertoa kiinteistönvälittäjälle, näin ainakin jotkut toivovat, muussa tapauksessa saatte kyseenalaisen maineen, jos mahdollinen ostajaehdokas kuulee sen naapureilta tai isännöitsijältä ja jos tieto tulee viime tipassa, ennen kaupan syntymistä, kauppa voi peruuntua ja joudut kiusalliseen tilanteeseen, vaan ihan siksi, että olet pantanut tiedon. Joka taas johtaa suurempiin epäilyksiin jne. jne. [/quote]"
Vaikea nähdä, että tämä mikään kaupan perumisen peruste ilman sanktioita olisi. Ei talossa tehty itsemurha vaikuta nykytiedon valossa millään tapaa asunnon ominaisuuksiin.
Juu, ei ole kaupan purkamisen peruste, enkä niin kirjoittanut, mutta mahdollinen ostajaehdokas, voi perääntyä viime hetkellä, ennen kaupan solmimista, koska tiedon salaaminen voi johtaa muihin suurempiin epäilyksiin.
Jotkut kiinteistövälittäjät toivovat, että se kerrottaisiin ja minusta se olisi myyjänä ihan ok, koska silloin vastuun siirtyy kiinteistövälittäjälle, joka päättää kertooko vai ei ja myyjän maine säilysi niin ostajan kuin naapurienkin silmissä.