Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra

Vierailija
27.10.2021 |

Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.

Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??

Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?

Kommentit (330)

Vierailija
61/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan tukia... Tukia .. menkää töihin.

En tiedä ap:n syytä tukien tarpeeseen, mutta itselläni se on sairauseläke. Onko ideoita, miten voisin mennä töihin, kun kukaan ei minua sinne tällä terveydentilalla ota, eikä Kela enää edes kuntouta minua? Pidätkö itseäsi hyvänäkin ihmisenä, kun päästelet noinkin ystävällisiä ja kekseliäitä kommentteja suustasi?

Vierailija
62/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kalliimmassakin asunnossa saa asua jos on joku hyvä syy siihen ettei voi muuttaa. mielenterveys kärsii yms. vaativat varmaan lääkärinlausunnon siitä.

Pitää paikkaansa, vaikka tätä on alapeukutettu. Itse sain asua kalliimmassa, kun mielenterveys ei olisi mahdollistanut muuttoa. Oli lääkärinlausunto siihen. Toki sitten kun vointi hieman koheni, muutettiin halvempaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille sanottiin noin kun asuu liian kalliissa. Ei kuitenkaan suostu muuttamaan kun yli 60v ja asunut ikänsä siinä. Nyt elää jollain 200e käyttö rahalla kuukaudessa... M

Oma valinta asua yli-isossa ja kalliissa asunnossa.

Vierailija
64/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.

Vanhempani, sisarukseni, ystäväni ja kaverini kaikki asuvat täällä Helsingissä.

Miten minä voisin enää tavata heitä Lohjalla asuessa?

Kohtuuton vaatimus mielestäni

ap

Lohjalle on lyhyt matka ja julkista liikennettä menee jatkuvasti.

Itse olen lähtenyt kotikylästäni Pohjanmaalta ensin 500 km päähän opiskelemaan ja sen jälkeen työn perästä taas muutto uuteen paikkaan Itä-Suomeen. Miksei helsinkiläiset pysty muuttamaan edes kehä kolmosen rajan yli?

Vierailija
65/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kalliimmassakin asunnossa saa asua jos on joku hyvä syy siihen ettei voi muuttaa. mielenterveys kärsii yms. vaativat varmaan lääkärinlausunnon siitä.

Minkä diagnoosin oikein luulet riittävän perusteeksi sille ettei tarvitse etsiä edullisempaa asuntoa?

Itse tiedän, että minulla riitti keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, syömishäiriö, pakko-oireinen häiriö ja sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. Ota asioista selvää. Kela ei pakota vaikeissa tilanteissa olevia ihmisiä entistäkin vaikeampiin. Terveydelliset tai esim. lapsen koulumatkaan liittyvät syyt voivat olla peruste siihen, että kalliimpikin vuokra huomioidaan menona.

Vierailija
66/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo aloitus onkin selkeästi provo niin kyllä tuon suuntaisia ajatuksia oikeasti kuulee välillä. Eräs työtön ystäväni valitteli usein tukien riittämättömyyttä mutta ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan alle 30 neliön asuntoon joka olisi ollut edullisempi. Itse olin myös hyvin pienituloinen tuolloin ja asuin 23 neliön yksiössä. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä edelleenkään miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa enemmän kuin millä tulee toimeen. Itse ajattelin että jos haluan jotain parempaa kuin pienen yksiön, peruselintarvikkeet ym. niin minun on tehtävä töitä sen eteen. Jos en syystä tai toisesta pysty tekemään töitä niin sitten ei vain voi mitään. Onhan se varmaan ankeaa pidemmän päälle mutta eihän se vain ole kestävä ratkaisu että veroista aletaan kustantaa enemmän kuin peruselämiseen minimissään tarvitsee.

miten sitä saa  työnteolla paljon parempaa jos oot paska duunissa ja liksasta jää kulujen jälkeen saman verran käteen kuin kelan tuista kulujen jälkeen.  toki voi sitä olla paskaduunissa ja samalla etsiä parempaa duunia

niin? eläminen maksaa, ja ITSE ne on kaikkien muiden paits sosiaalipummien maksettava....

Vierailija
67/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkaansa, vaikka tätä on alapeukutettu. Itse sain asua kalliimmassa, kun mielenterveys ei olisi mahdollistanut muuttoa. Oli lääkärinlausunto siihen. Toki sitten kun vointi hieman koheni, muutettiin halvempaan.

Kuinka paha sairaus pitää olla jotta sitä voisi käyttää perusteluna? Olen siis itsekin sairastanut vakavaa masennusta mutta pitäisin outona jos sillä perusteella kela maksaisi enemmän tukia (=ei pakottaisi etsimään halvempaa asuntoa). Toki jos on esim. sairaalahoidossa niin muuton hoitaminen voi olla oikeasti aika mahdotonta.

Vierailija
68/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.

ap

Ei ole. SINUN vaatimuksesi että muut elättää sinut ja vieläpä voisit valita asuinpaikkasi ilman seurauksia on kohtuuton.

Vierailija
69/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille sanottiin noin kun asuu liian kalliissa. Ei kuitenkaan suostu muuttamaan kun yli 60v ja asunut ikänsä siinä. Nyt elää jollain 200e käyttö rahalla kuukaudessa... M

Niinhän se onkin, mutta äitini on itsepäinen ja jämähtänyt tuonne jonka kyllä jollain tavalla ymmärrän jos asunut noin.40.vuotiaasta ssaakka tuossa. Ei kuulemma pysty enää muuttaa kun ei saisi apua eikä edes rahaa (en tiedä sitten) Lupasin auttaa muutossa, jos etsii asuntoa, mutta vuoden aikana ei ole etsinyt edes mistään kämppää. Kuitenkin koko ajan rahapula koska eihän joku 200e kuussa nyt riitä kuin just ja just ruokaan..

Vierailija
70/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot?pagination=1&locations=…

Ole hyvä. Yli 300 asuntoa

et varmaan ymmärrä ettei kaikki huoli ttuki asiakkaita vuokralle. pitää myös poikkeuksetta olla luottotiedot kunnossa. eli ei se nyt niin helppoa ole kuin annat ymmärtää.

Näinhän se on, pitää olla luottotiedot kunnossa ja työ-tai opiskelupaikka. Ne ainakin asioita, mitä yksityinen vuokranantaja tarkistaa ensimmäiseksi.

Vierailija
71/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä diagnoosin oikein luulet riittävän perusteeksi sille ettei tarvitse etsiä edullisempaa asuntoa?

Itse tiedän, että minulla riitti keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, syömishäiriö, pakko-oireinen häiriö ja sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. Ota asioista selvää. Kela ei pakota vaikeissa tilanteissa olevia ihmisiä entistäkin vaikeampiin. Terveydelliset tai esim. lapsen koulumatkaan liittyvät syyt voivat olla peruste siihen, että kalliimpikin vuokra huomioidaan menona.

Miten asuntohakemuksen laittaminen kaupungille pahentaa terveydellisiä ongelmia? Siis ihan vilpittömästi kysyn koska en ymmärrä. Itsellä oli samankaltaisia mielenterveyden ongelmia kuin sinullakin mutta kiltisti etsin edullisempaa asuntoa ja muutin kämäiseen yksiöön kun tulojen pienuus sitä vaati. En koe että minun olisi pitänyt saada jotain erityiskohtelua kun muutto kuitenkin fyysisesti oli mahdollinen vaikka voimavarat olivatkin vähissä.

Pahoittelut väärän tiedon levittämisestä kun noin suorilta käsin tyrmäsin asian. En vain osannut kuvitella että mikään perustasoinen mielenterveyden ongelma painaisi vaakakupissa kun ne ovat kuitenkin niin yleisiä. Kaikkeen sitä verotuloja laitetaankin...

Vierailija
72/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paha sairaus pitää olla jotta sitä voisi käyttää perusteluna? Olen siis itsekin sairastanut vakavaa masennusta mutta pitäisin outona jos sillä perusteella kela maksaisi enemmän tukia (=ei pakottaisi etsimään halvempaa asuntoa). Toki jos on esim. sairaalahoidossa niin muuton hoitaminen voi olla oikeasti aika mahdotonta.

Pitää olla oikeasti huonossa kunnossa, sellaisessa, että muutto heikentäisi vointia olennaisesti tai sitä ei ole mahdollista tehdä. Itse kärsin pahasta agorafobiasta ja paniikkioireista ja pystyn kulkemaan vaan tiettyjä, tuttuja reittejä. Muutto liian huonossa tilanteessa olisi lukinnut minut käytännössä kotiin ja vienyt loputkin voimavarani. Se kyllä tehtiin, kun pääsin hieman jaloilleni, mutta kuten arvelin, se reittipaniikki ja ahdistus julkisilla paikoilla lähti muuton myötä täysin lapasesta.

Vierailija
73/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

ap

Kuinka kaukana luulet Lohjan olevan? Ei yhtään kohtuutonta. Kohtuutonta on olettaa että voit elää tuilla juuri niinkuin haluat ja huvittaa ja sanella ehdot . Maksa sitte nykyinen kämppäsi ja elä vähemmällä.

Vierailija
74/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi korottaa asumistukea satasel. Ja se rahotettas sillä et työntekoa verotettas 0.5 prosenttia lisää. Ei siis paha rasti työntekijälle. Ja saahan siitä hyvän mielen kun voi auttaa huono osaisia. Ja köyhäkin voisi saada vähän luxusta asumisen muodossa.

Vierailija
75/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asuntohakemuksen laittaminen kaupungille pahentaa terveydellisiä ongelmia? Siis ihan vilpittömästi kysyn koska en ymmärrä. Itsellä oli samankaltaisia mielenterveyden ongelmia kuin sinullakin mutta kiltisti etsin edullisempaa asuntoa ja muutin kämäiseen yksiöön kun tulojen pienuus sitä vaati. En koe että minun olisi pitänyt saada jotain erityiskohtelua kun muutto kuitenkin fyysisesti oli mahdollinen vaikka voimavarat olivatkin vähissä.

Pahoittelut väärän tiedon levittämisestä kun noin suorilta käsin tyrmäsin asian. En vain osannut kuvitella että mikään perustasoinen mielenterveyden ongelma painaisi vaakakupissa kun ne ovat kuitenkin niin yleisiä. Kaikkeen sitä verotuloja laitetaankin...

Lue kommenttini 72. Siitä huomaat, että muutin kyllä lopulta, kun oli parempi vaihe, mutta muutto horjutti vointiani. Kommenttisi oli hyvin ymmärtämätön ja epäempaattinen. Ongelmia on erilaisia ja eri tasoisia. Ei kannata arvostella, jos ei tiedä kaikkea.

Vierailija
76/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla oikeasti huonossa kunnossa, sellaisessa, että muutto heikentäisi vointia olennaisesti tai sitä ei ole mahdollista tehdä. Itse kärsin pahasta agorafobiasta ja paniikkioireista ja pystyn kulkemaan vaan tiettyjä, tuttuja reittejä. Muutto liian huonossa tilanteessa olisi lukinnut minut käytännössä kotiin ja vienyt loputkin voimavarani. Se kyllä tehtiin, kun pääsin hieman jaloilleni, mutta kuten arvelin, se reittipaniikki ja ahdistus julkisilla paikoilla lähti muuton myötä täysin lapasesta.

Nuo kuulostavat tosiaan ihan valideilta perusteilta. Varmaan kuitenkin melko harvinainen tilanne. Oletettavasti sen vuoksi pidetty huonona neuvona että terveydellisillä syillä voi perustella koska harvalla on niin vakavia terveydellisiä ongelmia että se estäisi edes muuton harkitsemisen.

Vierailija
77/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot

Tällä hetkellä Helsingissä tarjolla 155 asuntoa joiden vuokra on alle 695 euroa ja ovat vapaita heti. Mukana ei ole asot.

Siitä valkkaamaan.

Ja niist 65 asuntoa on 30 neliötä tai yli.

Vierailija
78/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se onkin, mutta äitini on itsepäinen ja jämähtänyt tuonne jonka kyllä jollain tavalla ymmärrän jos asunut noin.40.vuotiaasta ssaakka tuossa. Ei kuulemma pysty enää muuttaa kun ei saisi apua eikä edes rahaa (en tiedä sitten) Lupasin auttaa muutossa, jos etsii asuntoa, mutta vuoden aikana ei ole etsinyt edes mistään kämppää. Kuitenkin koko ajan rahapula koska eihän joku 200e kuussa nyt riitä kuin just ja just ruokaan..

Asuuko siis omassa asunnossaan?

Vierailija
79/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue kommenttini 72. Siitä huomaat, että muutin kyllä lopulta, kun oli parempi vaihe, mutta muutto horjutti vointiani. Kommenttisi oli hyvin ymmärtämätön ja epäempaattinen. Ongelmia on erilaisia ja eri tasoisia. Ei kannata arvostella, jos ei tiedä kaikkea.

Kommentissa 72 puhuttiin pahasta agorafobiasta. Kysymykseni oli suunnattu tuolle henkilölle jolla oli masennusta ym. Sinun perustelusi kuulosti ihan järkevältä mutta tuon toisen (eli kommentti 65) tarinasta en oikein löytänyt syytä sille miksi edullisemman asunnon etsiminen olisi mahdotonta.

Vierailija
80/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt töihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi