Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra

Vierailija
27.10.2021 |

Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.

Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??

Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?

Kommentit (330)

Vierailija
41/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo aloitus onkin selkeästi provo niin kyllä tuon suuntaisia ajatuksia oikeasti kuulee välillä. Eräs työtön ystäväni valitteli usein tukien riittämättömyyttä mutta ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan alle 30 neliön asuntoon joka olisi ollut edullisempi. Itse olin myös hyvin pienituloinen tuolloin ja asuin 23 neliön yksiössä. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä edelleenkään miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa enemmän kuin millä tulee toimeen. Itse ajattelin että jos haluan jotain parempaa kuin pienen yksiön, peruselintarvikkeet ym. niin minun on tehtävä töitä sen eteen. Jos en syystä tai toisesta pysty tekemään töitä niin sitten ei vain voi mitään. Onhan se varmaan ankeaa pidemmän päälle mutta eihän se vain ole kestävä ratkaisu että veroista aletaan kustantaa enemmän kuin peruselämiseen minimissään tarvitsee.

miten sitä saa  työnteolla paljon parempaa jos oot paska duunissa ja liksasta jää kulujen jälkeen saman verran käteen kuin kelan tuista kulujen jälkeen.  toki voi sitä olla paskaduunissa ja samalla etsiä parempaa duunia

Itsekin olen aika huonopalkkaisissa duuneissa ollut mutta silti on aina jäänyt käteen edes jonkin verran enemmän kuin kokonaan työttömänä. Se pienikin ekstra on auttanut säästöjen kerryttämisessä ja myös pikkuhiljaa auttanut siirtymään paremmin palkattuihin töihin. Nykyään tienaan edelleen selvästi alle keskivertopalkan mutta olen silti päässyt siirtymään miniyksiöstä paljon mieluisampaan asuntoon. Työssäkäyvänä on myös enemmän valinnanvaraa asunnon suhteen kuin kokonaan tukien varassa elävällä.

Kun elättää itsensä rehellisesti työllä, se on aina erittäin kunnioitettavaa.

Vierailija
42/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela muuttamaan voi pakottaa tietenkään, mutta kyllä, usko tai älä, Kelallakin on tietyt katot, joiden yli he eivät maksa. Mielenkiinnosta vaan kysyn, että miten olet aiemmin tuon korkeamman summan saanut?

Saahan sen jokainen ensialkuun jos ei ole ollut tt-asiakkaana, se on olemassa yllättävään varattomuuteen ja tilapäiseksi tarkoitettu, että ap:n parempi miettiä koko elämänhallinnan kannalta, kelan holhottavana ihan vihonviimeistä, menee itsekunnioitus siitä.

No tätä mä nyt vähän niinkuin aplta kysyin, että mikä se muutos on, jonka vuoksi se summakin muuttuu. Näihin kun on syynsä, apn olisi ihan hyvä miettiä niiden kautta, että onko se nykyinen asunto sit oikeasti se järkevin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Jos työllistymisesi vaikuttaa vaikealta, kannattaa sinun ap muuttaa muualle Uudellemaalle, kuten Porvooseen, Hyvinkäälle tai Lohjalle, jossa on edullisemmat vuokra-asunnot, mutta kuitenkin lähellä Helsinkiä.

Vanhempani, sisarukseni, ystäväni ja kaverini kaikki asuvat täällä Helsingissä.

Miten minä voisin enää tavata heitä Lohjalla asuessa?

Kohtuuton vaatimus mielestäni

ap

Vierailija
44/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli hyvä ratkasu, et menet kaupungin vuokrajonoon. Itsellä sama ongelma, mut eri kaupungissa.

Vierailija
45/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tuloihin?

Puhu mielummin tulonsiirrosta

Vierailija
46/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tule antamaan mitalia Aapeelle siitä että asuu halvemmassa. Hänelle ei myöskään jää enempää rahaa käteen asui sitten 550e tai 800e asunnossa.

Samalla tavalla hänen päälleen syljetään näillä keskustelupalstoilla koska on työtön.

Eli kannattaa vain asua siinä paremmassa asunnossa.

Kela maksaa vuokrasi jatkossakin, kunhan vain osoitat asuntohakemuksilla että haet halvempaa asuntoa.

Se saatko asuntoa ei ole olennaista, vaan se että ainakin olet hakevinasi.

Vierailija
47/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänny islamin uskoon ja käy uudelleen kysäisemässä.

Vierailija
48/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa eläminen noin kalliissa asunnossa, kun halvempiakin todistetusti on, jos ei ole pakko asua keskustassa? Jos taas on pakko asua keskustassa, maksat itse erotuksen tai menet töihin ja maksat kaiken itse, niin kuin muutkin tunnolliset ihmiset. Helsingissä on kyllä töitä tekevälle ja jos ei ole, niin muutat jonnekin, missä sinulla on varaa elää omin neuvoin.

Ei tosiaan noin korkeita vuokria pitäisi yhteiskunnan rahoittaa. Ollaan hoitaja&lääkäri pariskunta, joka maksaa asumisen kokonaan itse, mutta silti tuntuu että ei halua yli tonnia laittaa kuukaudessa asuntoon, vaikka siihen olisikin varaa. Sijainnista piti joustaa, kun haluttiin pitää asumiskulut kohtuullisena. Tällä asuinalueella (Helsingin rajojen sisällä) löytyy helposti asunto yksin asuvalle alle 700 eurolla ja kaiken lisäksi monet vaihtoehdot ovat vielä ihan siistejä.

Vierailija
49/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koko perheellä on liian kallis asunto. Laitetaanko koko perhe eri soluihin? Kuka ottaa 5-vuotiaan? Joku solu varmasti ottaisi. Äiti ja isä sitten eri huoneisiin toinen Turkuun ja toinen Haapajoelle. Työt tosin on Helsingissä. Mutta kunhan asuu halvalla vai mitä mäntit, jotka ette tiedä mistään mitään??

Mitäs jos aluksi vaikka muuttaisitte lähiöön keskustasta? Ei ole ihmisoikeus maksattaa törkeitä vuokria muilla, kun haluaa pienituloisena asua kuin hyvätuloinen.

Mutku mä haluuuuuun byääh

Vierailija
50/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä nyt vain saa niin helposti kuin luulette. ikäänkuin ette ymmärtäisi että on tuhansia muitakin hakijoita! eikä työttömiä haluta vuokralaisiksi! itse sain yhden ainoan asuntotarjouksen kaupungilta puolen vuoden aikana. vaikka talon purkamisen vuoksi pääsin jonossa kärkeen. sanoi että asuntoja vapautuu kovin vähän. Mikset muuta halvempaan.... höh!!

Vierailija
51/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei niitä nyt vain saa niin helposti kuin luulette. ikäänkuin ette ymmärtäisi että on tuhansia muitakin hakijoita! eikä työttömiä haluta vuokralaisiksi! itse sain yhden ainoan asuntotarjouksen kaupungilta puolen vuoden aikana. vaikka talon purkamisen vuoksi pääsin jonossa kärkeen. sanoi että asuntoja vapautuu kovin vähän. Mikset muuta halvempaan.... höh!!

Hait ja sait asunnon joten mitä ihmettä vaahtoat. Sitähän ap:llekin on sanottu että jos nyt edes hakisi niin olisi mahdollisuus saada. Jos ei edes vaivaudu tekemään hakemusta niin sitten ei ainakaan saa. Ja se pelkkä hakemuskin riittää vakuuttamaan kelan siitä että ap yrittää oikeasti etsiä halvempaa asuntoa ja silloin he olisivat valmiimpia maksamaan tuota nykyistä kallista vuokraa väliaikaisesti.

Vierailija
52/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliimmassakin asunnossa saa asua jos on joku hyvä syy siihen ettei voi muuttaa. mielenterveys kärsii yms. vaativat varmaan lääkärinlausunnon siitä.

Vierailija
53/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kalliimmassakin asunnossa saa asua jos on joku hyvä syy siihen ettei voi muuttaa. mielenterveys kärsii yms. vaativat varmaan lääkärinlausunnon siitä.

Minkä diagnoosin oikein luulet riittävän perusteeksi sille ettei tarvitse etsiä edullisempaa asuntoa?

Vierailija
54/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo aloitus onkin selkeästi provo niin kyllä tuon suuntaisia ajatuksia oikeasti kuulee välillä. Eräs työtön ystäväni valitteli usein tukien riittämättömyyttä mutta ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan alle 30 neliön asuntoon joka olisi ollut edullisempi. Itse olin myös hyvin pienituloinen tuolloin ja asuin 23 neliön yksiössä. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä edelleenkään miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa enemmän kuin millä tulee toimeen. Itse ajattelin että jos haluan jotain parempaa kuin pienen yksiön, peruselintarvikkeet ym. niin minun on tehtävä töitä sen eteen. Jos en syystä tai toisesta pysty tekemään töitä niin sitten ei vain voi mitään. Onhan se varmaan ankeaa pidemmän päälle mutta eihän se vain ole kestävä ratkaisu että veroista aletaan kustantaa enemmän kuin peruselämiseen minimissään tarvitsee.

miten sitä saa  työnteolla paljon parempaa jos oot paska duunissa ja liksasta jää kulujen jälkeen saman verran käteen kuin kelan tuista kulujen jälkeen.  toki voi sitä olla paskaduunissa ja samalla etsiä parempaa duunia

Itsekin olen aika huonopalkkaisissa duuneissa ollut mutta silti on aina jäänyt käteen edes jonkin verran enemmän kuin kokonaan työttömänä. Se pienikin ekstra on auttanut säästöjen kerryttämisessä ja myös pikkuhiljaa auttanut siirtymään paremmin palkattuihin töihin. Nykyään tienaan edelleen selvästi alle keskivertopalkan mutta olen silti päässyt siirtymään miniyksiöstä paljon mieluisampaan asuntoon. Työssäkäyvänä on myös enemmän valinnanvaraa asunnon suhteen kuin kokonaan tukien varassa elävällä.

Tollai sanoo vaan valtion kommari joka koittaa saada tuki elättäjiänsä aivopestyä lisää.

Vierailija
55/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollai sanoo vaan valtion kommari joka koittaa saada tuki elättäjiänsä aivopestyä lisää.

Se ketä haluaa tehdä maailmasta järkevämmän paikan pitäisi olla vaan työttömänä et sais ton lois valtion ajettua alas.

Vierailija
56/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat sivumpaan 

Eihän ihmistä nyt voi vaatia muuttamaan pois synnyinseudultaan tällaisen asian takia

No voiko muuttaa kauemmaksi pääkaupunkiseudulla? Opiskele ja mene töihin.

Vierailija
57/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhheijaa mikä vuokra.

Itse maksan 360 euroa maksimin ollessa täällä 500. Tuokin on aivan liikaa tästä läävästä mutta en aio lähteä kulumallakaan koska tässä asuessa voi olla joskus jopa mahdollisuus päästä tilanteeseen että ei tarvitse vilkaistakaan Kelaan päin.

Vierailija
58/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim jokin fyysinen vamma voi olla hyväksyttävä syy, että saa jäädä siihen kalliiseen kämppään.

Vierailija
59/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha tulla pummin etsimään empatiaa täältä!

Vierailija
60/330 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa outoa, jos lääkärinlausunto tuollaiseenkin pitää hankkia. 

Se asuu kalliimmassa asunnossa, kenellä on siihen varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan