Kela sanoo että nykyinen asuntoni on liian kallis (880e), ja minun pitää etsiä halvempaa. Muuten toimeentulotuessani huomioidaan 694e ylimenevä vuokra
Nyt Kela siis maksaa vielä kokonaan tuon 880e ja tuista 500e jää käyttörahaksi, mutta jos en hae halvempaa asuntoa niin saisin käyttörahaksi enää 314e!
Tuo on hurja pudotus tuloihin.
Varsinainen kysymys on, että mistä ihmeestä Helsingistä voi muka löytää asunnon tuohon 694 vuokraintaan?
Tuntuu aivan absurdilta tavoitteelta.
Nykyinen asuntoni on jo yhdelle ihmiselle neliöiden puolesta.
Onkohan Kelassa jäljellä nuo vuokranormit, vai miksi ne ovat noin alhaiset??
Mitä te olette tehneet tilanteessa jossa kela valittaa liian korkeasta vuokrasta?
Kommentit (330)
Mun äidille sanottiin noin kun asuu liian kalliissa. Ei kuitenkaan suostu muuttamaan kun yli 60v ja asunut ikänsä siinä. Nyt elää jollain 200e käyttö rahalla kuukaudessa... M
Vierailija kirjoitti:
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot
Tällä hetkellä Helsingissä tarjolla 155 asuntoa joiden vuokra on alle 695 euroa ja ovat vapaita heti. Mukana ei ole asot.
Siitä valkkaamaan.
Tuossa on varmaan mukana ne Pohjois-Haagassa sijaitsevat 295€/kk soluhuoneet, jotka ovat syystäkin vapaana. Kodittomien hätämajoitukseksi ne varmaan sopivat, mutta en soisi edes opiskelijoiden joutuvan asumaan sellaisissa.
Ap:lle: selvitä, riittääkö kaupungin asuntojonoon ilmoittautuminen (ja asunnon vastaanottaminen jos saat tarjouksen) täyttämään Kelan vaatimuksen.
Joo, ei köyhillä saa olla mitään, pitää elää kuin kusi sukassa.
Aina vaan tukia... Tukia .. menkää töihin.
juu riittää kun sulla on hakemukset halvempaan. otat vaan niistä kopiot tai lähetät liitteet sähköisesti. jos on luottotiedot niin hae yksityiseltä. oikotie. fi. sieltä löytyy aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei köyhillä saa olla mitään, pitää elää kuin kusi sukassa.
Miksi tukien varassa elävällä pitäisi olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä?
Vaikka tuo aloitus onkin selkeästi provo niin kyllä tuon suuntaisia ajatuksia oikeasti kuulee välillä. Eräs työtön ystäväni valitteli usein tukien riittämättömyyttä mutta ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan alle 30 neliön asuntoon joka olisi ollut edullisempi. Itse olin myös hyvin pienituloinen tuolloin ja asuin 23 neliön yksiössä. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä edelleenkään miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa enemmän kuin millä tulee toimeen. Itse ajattelin että jos haluan jotain parempaa kuin pienen yksiön, peruselintarvikkeet ym. niin minun on tehtävä töitä sen eteen. Jos en syystä tai toisesta pysty tekemään töitä niin sitten ei vain voi mitään. Onhan se varmaan ankeaa pidemmän päälle mutta eihän se vain ole kestävä ratkaisu että veroista aletaan kustantaa enemmän kuin peruselämiseen minimissään tarvitsee.
Ihan normaali menetelmä, joko etsit halvemmalla asunnon tai tingit muista kuluista niin että voit maksaa itse sen ylimenevän osan.
Meidän koko perheellä on liian kallis asunto. Laitetaanko koko perhe eri soluihin? Kuka ottaa 5-vuotiaan? Joku solu varmasti ottaisi. Äiti ja isä sitten eri huoneisiin toinen Turkuun ja toinen Haapajoelle. Työt tosin on Helsingissä. Mutta kunhan asuu halvalla vai mitä mäntit, jotka ette tiedä mistään mitään??
Vierailija kirjoitti:
Mun äidille sanottiin noin kun asuu liian kalliissa. Ei kuitenkaan suostu muuttamaan kun yli 60v ja asunut ikänsä siinä. Nyt elää jollain 200e käyttö rahalla kuukaudessa... M[/quote ] niitä asuntoja on hyvin vaikea saada. luin että jotain pari % hakijoista saa halvemman asunnon. kannattaa ne hakemukset kumminkin laittaa että saa täyden tuen. eikä kela saa tietää onko tarjottu halvempaa asuntoa. vuokranantajat ei saa mitään tietoja luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela muuttamaan voi pakottaa tietenkään, mutta kyllä, usko tai älä, Kelallakin on tietyt katot, joiden yli he eivät maksa. Mielenkiinnosta vaan kysyn, että miten olet aiemmin tuon korkeamman summan saanut?
Saahan sen jokainen ensialkuun jos ei ole ollut tt-asiakkaana, se on olemassa yllättävään varattomuuteen ja tilapäiseksi tarkoitettu, että ap:n parempi miettiä koko elämänhallinnan kannalta, kelan holhottavana ihan vihonviimeistä, menee itsekunnioitus siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä löytyy mm soluasuntoja. Voit toki muuttaa myös pois Helsingistä halvempaan lähikuntaan.
Muutto Ok varsinkin kun et käy töissä.
Hienoa toimintaa KELA. Koko asumistuki voitaisiin lopettaa.
Olet sossupummi!
Mene töihin ja tienaa rahasi itse.
Miksi ap et maksa palkallasi vuokraasi? On suuri häpeä maksattaa se meillä veronmaksajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuo aloitus onkin selkeästi provo niin kyllä tuon suuntaisia ajatuksia oikeasti kuulee välillä. Eräs työtön ystäväni valitteli usein tukien riittämättömyyttä mutta ei missään nimessä ollut valmis muuttamaan alle 30 neliön asuntoon joka olisi ollut edullisempi. Itse olin myös hyvin pienituloinen tuolloin ja asuin 23 neliön yksiössä. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä edelleenkään miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa enemmän kuin millä tulee toimeen. Itse ajattelin että jos haluan jotain parempaa kuin pienen yksiön, peruselintarvikkeet ym. niin minun on tehtävä töitä sen eteen. Jos en syystä tai toisesta pysty tekemään töitä niin sitten ei vain voi mitään. Onhan se varmaan ankeaa pidemmän päälle mutta eihän se vain ole kestävä ratkaisu että veroista aletaan kustantaa enemmän kuin peruselämiseen minimissään tarvitsee.
miten sitä saa työnteolla paljon parempaa jos oot paska duunissa ja liksasta jää kulujen jälkeen saman verran käteen kuin kelan tuista kulujen jälkeen. toki voi sitä olla paskaduunissa ja samalla etsiä parempaa duunia
Itse petyin Kelan toimintaan viimeksi tänään. En saanut takuuvuokraan toimeentulotukea, kun muutan liian kalliiseen asuntoon peruskorjauksen tieltä eli pakko muuttaa. Ja pitkään olen hakenut edullisempaa asuntoa, en ole saanut. Jos nimeni olisi joku lähi-itäisempi, totta kai kaikkeen olisi myönnytty.
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot?pagination=1&locations=…
Ole hyvä. Yli 300 asuntoa
et varmaan ymmärrä ettei kaikki huoli ttuki asiakkaita vuokralle. pitää myös poikkeuksetta olla luottotiedot kunnossa. eli ei se nyt niin helppoa ole kuin annat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten sitä saa työnteolla paljon parempaa jos oot paska duunissa ja liksasta jää kulujen jälkeen saman verran käteen kuin kelan tuista kulujen jälkeen. toki voi sitä olla paskaduunissa ja samalla etsiä parempaa duunia
Itsekin olen aika huonopalkkaisissa duuneissa ollut mutta silti on aina jäänyt käteen edes jonkin verran enemmän kuin kokonaan työttömänä. Se pienikin ekstra on auttanut säästöjen kerryttämisessä ja myös pikkuhiljaa auttanut siirtymään paremmin palkattuihin töihin. Nykyään tienaan edelleen selvästi alle keskivertopalkan mutta olen silti päässyt siirtymään miniyksiöstä paljon mieluisampaan asuntoon. Työssäkäyvänä on myös enemmän valinnanvaraa asunnon suhteen kuin kokonaan tukien varassa elävällä.
Ei sun tarvitse sitä asuntoa välttämättä löytää, kunhan laitat kaupungille hakemuksen ilman mitään rajoituksia ja otat sieltä vastaan kämpän jos saat. Hakuaikana kela maksaa liian kalliin vuokrankin.