Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisinko lapseni eliittikouluun?

Vierailija
03.01.2015 |

Laitanko lapseni pyrkimään ns. eliittikouluun? Onko kellään kokemusta, mielipiteitä? Eniten toiveena olisi motivoiva opetus ja hyvät kieltenopiskelumahdollisuudet. Mitä pääkaupunkiseudun kouluja voisitte suositella?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin myös miettimään tuota eliittikoulun olemusta. Omat lapseni käyvät Svenska Privatskolania Oulussa. Se valittiin aikoinaan sen vuoksi, koska on kaikilla mittareilla paikkakunnan paras koulu, mutta ... silti... tuskin se mikään eliittikoulu on. Paikallisesti hyvä vain.

Vierailija
82/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 01:16"]Älä "laita" lasta pyrkimään minnekään, jos hän ei itse halua. Ressussa olen itse ja tykkään kyllä, fiksuja kanssaopiskelijoita ja hyviä opettajia. Kielivalikoimaakin kyllä löytyy.
[/quote]

Tokaluokkalaisemme on tällä hetkellä lähikoulussa. Todistuksessa kaikki erinomaista, ja valittaa viikoittain, että koulutyö ei sisällä mitään haastetta. Ajattelin, että ns. eliittikoulu voisi olla hänelle parempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 on siis ap

Vierailija
84/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 01:15"]Siinä on puolensa... asiaa voi miettiä esim. siltä kannalta, onko lapsen järkevämpää olla luokkansa köyhin vai luokkansa rikkain... tämä on nimittäin kysymys, joka jossain vaiheessa tulee eteen.

Meillä on lapset ehkä niissä "eliittikouluissa", siis ouluissa joihin pääsee tiettyjen valintojen kautta / karsimalla ja kouluissa, jotka sijaitsevat ns. "paremmalla alueella". Mielestäni plussat pesevät miinukset, mutta molempia on:

+ Paremmat akateemiset mahdollisuudet

+ Lapsi pääsee muodostamaan (ehkä) jo nuorena menestyksen kannalta suotuisaa sosiaalista verkostoa 

+ Suurin osa luokkakavereista ja vanhemmista on täyspäisiä, eli ei ihan suoranaisia sosiaalitapauksia tms. joukossa

+ Luokkakaverit osaavat pääsääntöisesti käyttäytyä

+ Yhteydenpito ym. sujuvat yleensä hyvin

- Luokkakaverit ovat osin pilalle hemmoteltuja ja tottuneet saamaan kaiken

- Luokkakavereilla oikeasti on kaikkea mahdollista (merkkivaatteet, älypuhelimet, tabletit, myöhemmin mopoautot ja autot ym.) ja lapsi kokee sen normina, eli "perustellusti" haluaa samaa

- Tietyt käytännöt ym. ovat muotoutuneet kalliiksi / elitistisiksi (juhlat, synttärit, luokkaretket, leirikoulut, opettajien lahjat)
[/quote]

Täyspäisyys ja sosiaalitapauksena oleminen ovat toisensa pois sulkevia vai?? Ei hyvää päivää :D Itse et taida olla ihan täyspäinen

Vierailija
85/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita, kysy, mitä lapsi itse haluaa.

Olen käynyt itse eliittilukion, jonka opetus painottui tiettyihin taideaineisiin. Lukioon pääsi hyvällä koulumenestyksellä. Lukiossa oli todella menestyneiden ihmisten lapsia ja ihan tavisten lapsia.

Hyviä puolia:

-valmisti hyvin akateemisuuteen

-korkea osaamistaso monissa aineissa, oppilaat oli lahjakkaita eri aineissa

-hyvinkäyttäytyvät ja kunnianhimoiset kurssitoverit

-oli lahjakkuuksien joukossa

Huonot puolet:

-ei yhteisöllisyyttä

-herkkänä yhtenä lahjakkuuksien joukossa oleminen musersi

-jos ei ole itsellä päämäärää jossain tietyssä aineessa/aihealueessa, voi olla rankempaa

Jos siis lapsesi ei ole kiinnostunut jostain tietystä lukion aineesta tai mielessä ei ole tietty ammatti tai on kiinnostunut vaikka käsityöammatista, voi eliittikoulun käyminen olla turhaa tai liian rankkaa. Mielestäni on hyvä olla ainakin kannustava perhetausta, joka kuuntelee nuorta, jos käy eliittikoulun. Sitä ei kannata käydä maineen vuoksi vaan aidon kiinnostuksen vuoksi. Ulkokohtaisista syistä käyminen voi em. syistä olla ikävä kokemus. Ja nuori ei todellakaan hyödynnä niitä eväitä, jos häntä ei kiinnosta koulu.

Vierailija
86/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 01:15"]Siinä on puolensa... asiaa voi miettiä esim. siltä kannalta, onko lapsen järkevämpää olla luokkansa köyhin vai luokkansa rikkain... tämä on nimittäin kysymys, joka jossain vaiheessa tulee eteen.

Meillä on lapset ehkä niissä "eliittikouluissa", siis ouluissa joihin pääsee tiettyjen valintojen kautta / karsimalla ja kouluissa, jotka sijaitsevat ns. "paremmalla alueella". Mielestäni plussat pesevät miinukset, mutta molempia on:

+ Paremmat akateemiset mahdollisuudet

+ Lapsi pääsee muodostamaan (ehkä) jo nuorena menestyksen kannalta suotuisaa sosiaalista verkostoa 

+ Suurin osa luokkakavereista ja vanhemmista on täyspäisiä, eli ei ihan suoranaisia sosiaalitapauksia tms. joukossa

+ Luokkakaverit osaavat pääsääntöisesti käyttäytyä

+ Yhteydenpito ym. sujuvat yleensä hyvin

- Luokkakaverit ovat osin pilalle hemmoteltuja ja tottuneet saamaan kaiken

- Luokkakavereilla oikeasti on kaikkea mahdollista (merkkivaatteet, älypuhelimet, tabletit, myöhemmin mopoautot ja autot ym.) ja lapsi kokee sen normina, eli "perustellusti" haluaa samaa

- Tietyt käytännöt ym. ovat muotoutuneet kalliiksi / elitistisiksi (juhlat, synttärit, luokkaretket, leirikoulut, opettajien lahjat)
[/quote]

Täyspäisyys ja sosiaalitapauksena oleminen ovat toisensa pois sulkevia vai?? Ei hyvää päivää :D Itse et taida olla ihan täyspäinen
[/quote]

Useimmissa tapauksissa kyllä ne sulkee pois toisensa. Poikkeus vahvistaa säännön.

Vierailija
87/87 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rippuu lapsesta! Asun tosin Englannissa (ja meilla on super eliitti kouluja). Ei edes harkittu, lapsi on fiksu ja nopea oppimaan, hyvin humoristinen, muttei kuitenkaan super akateeminen. Olisi ollut epareilua laitta hanet kouluun joka arvostelee kaikki vain akateemisuuden perusteella, kun han on niin paljon parempi muussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan