Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä bloggaajissa ärsyttää?

Vierailija
02.01.2015 |

Listataan ärsytyksen kohteita!

Itseäni ärsyttää yleisesti ottaen se, mihin blogimaailma on menossa. Enemmän ja enemmän kiiltokuvaa, täytesanoja, ylivalotusta kuvissa ja videopostaukset yhtä lässytystä ja lukijoita kutsutaan murmeleiksi ja kullannupuiksi yms, ihme lässytystä. Missä on aitous?

Kommentit (327)

Vierailija
201/327 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti se, että heidän elämäntapansa, jota he blogissaan promoavat hohdokkaana tuhoaa ennen pitkää maapallon ja se ei näytä kiinnostavan heitä tippaakaan.

Esim. vaatekaapin tyhjennyksissä joku viisi matkalaukullista tavaraa keväällä ja syksyllä ja eikun uutta tilalle...

Vierailija
202/327 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät bloggaajat pohdiskele vaikkapa valistuksen ajan filosofien ajatuksia vaan meikkejä, laukkuja ja korkokenkiä?

Onko tullainen materialismiin nojaava arvomaailma hyvä pidemmän päälle? Missä henkiset arvot ja sivistys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:38"]

Bloggaasissa ärsyttää merkkeihin sekoaminen, kaiken pitää olla jotain merkkiä aina laukusta kynsilakkaan ja lemmikkiin! luulevat että elämä on hienompaa merkkien avulla :`D

eli pisteet niille joille ei kaiken tarvitse olla merkkiä ja eläimenkään ei välttämättä tarvitse olla tiettyä rotua

[/quote]

Näitä merkittömiäkin blogeja on valtavat määrät mutta eipä ne kiinnosta ketään.

Vierailija
204/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:57"]Kylläpäs naiset on kateellisia. Miksi ei iloitsisi, jos jollain muulla menee paremmin kuin itsellä?
[/quote]

No sehän se just on, ku minä en nimenomaan ajattele että heillä menisi paremmin. Ennemminkin ihmettelen miten joku jaksaa tehdä työkseen sitä että esittelee itseään internetissä. Olen varmaan vanha ja vakava mutta minusta se on ennemminkin merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan.. Ja itse kritisoin (en hauku) muutaman bloggaajan kulutustottumuksia sekä sitä kirjallista ilmaisua. Neuvoni onkin; älä mene nettiin/julkiseksi jos et kestä kritiikkiä. Niin se vaan. Haukut on eri asia. Haters gonna hate ja sitä rataa.

Vierailija
205/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:57"]Kylläpäs naiset on kateellisia. Miksi ei iloitsisi, jos jollain muulla menee paremmin kuin itsellä?
[/quote]

No sehän se just on, ku minä en nimenomaan ajattele että heillä menisi paremmin. Ennemminkin ihmettelen miten joku jaksaa tehdä työkseen sitä että esittelee itseään internetissä. Olen varmaan vanha ja vakava mutta minusta se on ennemminkin merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan.. Ja itse kritisoin (en hauku) muutaman bloggaajan kulutustottumuksia sekä sitä kirjallista ilmaisua. Neuvoni onkin; älä mene nettiin/julkiseksi jos et kestä kritiikkiä. Niin se vaan. Haukut on eri asia. Haters gonna hate ja sitä rataa.
[/quote]

mun neuvoni on että älä lue blogeja jotka ärsyttää just sua. Ne lukee ketkä tykkää niin ei tarvi turhaan kuluttaa arvokasta aikaansa vittuuntumalla näin vähäpätöisistä asioista.

Vierailija
206/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:57"]Kylläpäs naiset on kateellisia. Miksi ei iloitsisi, jos jollain muulla menee paremmin kuin itsellä? [/quote] No sehän se just on, ku minä en nimenomaan ajattele että heillä menisi paremmin. Ennemminkin ihmettelen miten joku jaksaa tehdä työkseen sitä että esittelee itseään internetissä. Olen varmaan vanha ja vakava mutta minusta se on ennemminkin merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan.. Ja itse kritisoin (en hauku) muutaman bloggaajan kulutustottumuksia sekä sitä kirjallista ilmaisua. Neuvoni onkin; älä mene nettiin/julkiseksi jos et kestä kritiikkiä. Niin se vaan. Haukut on eri asia. Haters gonna hate ja sitä rataa. [/quote] mun neuvoni on että älä lue blogeja jotka ärsyttää just sua. Ne lukee ketkä tykkää niin ei tarvi turhaan kuluttaa arvokasta aikaansa vittuuntumalla näin vähäpätöisistä asioista.

[/quote]

Asia jota en todellakaan ymmärrä on se, että monet kuluttavat aikaansa lukemalla blogeja joista ei tykkää tai löytävät niistä pelkästään huonoa. Itse luen blogeja joista nautin ja jotka saavat hyvälle mielelle.

Vierailija
207/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää miten hieno ois sellainen compilation blogi meidän AV:lla kirjoittelevien, blogeihin kyllästyneiden normaaleista tai "normaaleista" päivistä. Jokaiselta yksi postaus, joka kattaa "normaalin" opiskelijan, duunarin, näitä molempia painavan, koitiäidin, sairaslomalaisen etc etc viikon.

Vierailija
208/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaukseni on, että monen blogin kulisseissa elää oikeestaan melko normaali ihminen ihan tavallista elämää. Jollekin vain on tärkeää hehkuttaa uusilla "saavutuksilla" (laukut, vaatteet, matkat etc), elämästä on kiva tuoda esille vain ne täydelliset kohdat. Olen opiskelut suorittanut normaalissa leipätyössä käyvä ihminen. Jos nyt kuvittelisin, että lähtisin itse kirjoittamaan samanlaista blogia hehkuttamalla ostoksiani ja tukkatyylejäni, voisin ainakin kuvitella saavani ihmiset uskomaan kuinka helvetin glamouria mun elämä nyt sitten onkaan. Ainahan sitä creditillä yhden merkkilaukun  käy ostamassa. (Älkää käsittäkö väärin, en eläessäni tekisi niin)..silloin tällöin kokkaan paremmin tai käy raflassa. Jos kuvaan mun syömisiä vaan kyseisinä hetkinä niin ehkä kaikki uskoo etten koskaan syö äitimamman luona jauhelihasoppaa. <<- miksei kukaan blogita tollasia juttuja...ihan oikeesti? Vai eikö ihmisiä kiinnosta..kyllä mua ainakin inspiroi enemmän lukea blogia jonka kirjoittajaan voin samaistua. 

..voisin kuvitella että tuosta pintamaailmabloggauksesta muodostuu itselle nopeesti jonkin sortin pakkomielle. Joskus tulee sellanen fiilis, että joidenkin blogien runko perustuu ainoastaan siihen että sillä järjestelmäkameralla nyt vaan saa niin pirun hienoja kuvia ...kirjotellaan sitten jotain puuta heitää ja tehdään itsestä sen enempää ajatelematta ihan täysi tyhjäpää. 

JA älkää kirjottako neuvoksi "älä lue blogeja jotka ärsyttää". Eikö tässä nyt ollu just tarkotuksena avautua, että mikä niissä ärsyttää.

Kiitos ja anteeks. 

Vierailija
209/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:57"]Kylläpäs naiset on kateellisia. Miksi ei iloitsisi, jos jollain muulla menee paremmin kuin itsellä?
[/quote]

Kateuskortti, jee. Voitko nyt poistua?

Vierailija
210/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:26"]

Villi veikkaukseni on, että monen blogin kulisseissa elää oikeestaan melko normaali ihminen ihan tavallista elämää. Jollekin vain on tärkeää hehkuttaa uusilla "saavutuksilla" (laukut, vaatteet, matkat etc), elämästä on kiva tuoda esille vain ne täydelliset kohdat. Olen opiskelut suorittanut normaalissa leipätyössä käyvä ihminen. Jos nyt kuvittelisin, että lähtisin itse kirjoittamaan samanlaista blogia hehkuttamalla ostoksiani ja tukkatyylejäni, voisin ainakin kuvitella saavani ihmiset uskomaan kuinka helvetin glamouria mun elämä nyt sitten onkaan. Ainahan sitä creditillä yhden merkkilaukun  käy ostamassa. (Älkää käsittäkö väärin, en eläessäni tekisi niin)..silloin tällöin kokkaan paremmin tai käy raflassa. Jos kuvaan mun syömisiä vaan kyseisinä hetkinä niin ehkä kaikki uskoo etten koskaan syö äitimamman luona jauhelihasoppaa. <<- miksei kukaan blogita tollasia juttuja...ihan oikeesti? Vai eikö ihmisiä kiinnosta..kyllä mua ainakin inspiroi enemmän lukea blogia jonka kirjoittajaan voin samaistua. 

..voisin kuvitella että tuosta pintamaailmabloggauksesta muodostuu itselle nopeesti jonkin sortin pakkomielle. Joskus tulee sellanen fiilis, että joidenkin blogien runko perustuu ainoastaan siihen että sillä järjestelmäkameralla nyt vaan saa niin pirun hienoja kuvia ...kirjotellaan sitten jotain puuta heitää ja tehdään itsestä sen enempää ajatelematta ihan täysi tyhjäpää. 

JA älkää kirjottako neuvoksi "älä lue blogeja jotka ärsyttää". Eikö tässä nyt ollu just tarkotuksena avautua, että mikä niissä ärsyttää.

Kiitos ja anteeks. 

[/quote]

Kyllähän tuollaisia blogejakin on missä eletään vallista elämää, syödään tavallista ruokaa yms. Mutta niille ei ole lukijoita, kukaan ei huomaa niitä. 

Vierailija
211/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:22"]Miettikää miten hieno ois sellainen compilation blogi meidän AV:lla kirjoittelevien, blogeihin kyllästyneiden normaaleista tai "normaaleista" päivistä. Jokaiselta yksi postaus, joka kattaa "normaalin" opiskelijan, duunarin, näitä molempia painavan, koitiäidin, sairaslomalaisen etc etc viikon.
[/quote]

Olen tämän kirjoittaja, ja selvennän, että en missään nimessä tarkoittanut, etteikö bloggaritkin eläisi "normaalia" elämää. Mutta se mitä blogeihin annetaan luo esimerkiksi nuorille epärealistisen kuvan vaikka opiskelijaelämästä. Tietenkään kenenkään ei tarvitse vuodattaa surujaan ja kuvailla likaista vessanpyttyä blogiinsa, mutta todella harva suosituimmista blogeista on ollenkaan "elämänmakuinen".

Av:laisten yhteisblogista tulisi ainakin moniulotteinen :D

Vierailija
212/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:21"]

Todella ihmeellistä että suomalaiset haluavat lukea tuollaista s*ntaa!

[/quote]

Vilkaisepa joskus GOMIa ja vaikkapa Bloglovinin maailmanlaajuisesti suosituimpien blogien listaa... ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan samanlaista pinnallista sontaa, shoppailuholismia, kulissielämää ja suoranaista epärehellisyyttä ihannoidaan ympäri maailman.

Ihan vain esimerkkinä räikeästä epärehellisyydestä mainittakoon vaikka WeWoreWhat-blogi, jonka bloggaaja photoshoppaa itsestään ihan eri ihmisen, laihan ja todella pitkäsäärisen. Sitten muiden ottamista kuvista paljastuu totuus. Hups.

https://instagram.com/p/0D-eF6RGtK/?taken-by=wephotoshoppedwhat

Ja tuolla pärjää, koska fanit eivät usko photoshoppaamiseen ja puolustavat bloggaajaidoliaan henkeen ja vereen. Käsittämätöntä.

Vierailija
213/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:34"]

Resepteissä ei oo tekijänoikeuksia. Niitä saa lainata ja muokata miten vaan.

[/quote]

Kyllä silti pitäisi ilmoittaa keneltä on kopioinut. Voisin minäkin kopioida Harry Potterit ja väittää niitä itseni kirjoittamaksi.

Vierailija
214/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:34"]

Resepteissä ei oo tekijänoikeuksia. Niitä saa lainata ja muokata miten vaan.

[/quote]

Kyllä silti pitäisi ilmoittaa keneltä on kopioinut. Voisin minäkin kopioida Harry Potterit ja väittää niitä itseni kirjoittamaksi.
[/quote]

Älä esitä idioottia. Kirjalla ja kirjailijalla on tekijänoikeudet, ja niillä resepteillä ei edelleenkään ole. Toki on kiva ilmoittaa, jos on kopioinut tai saanut inspiraatiota kanssabloggaajalta, mutta esim tässä tapauksessa ohjeet eivät edes olleet yksi yhteen. Eikä joku bataatti-inkivääri-appelsiinikeitto edes ole mikään uusi ja erikoinen yhdistelmä. Saati se penteleen avokadopasta.

Vierailija
215/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä blogit. Toki otan ne sillä asenteella että blogi on yhtäkuin lehti tai kirja. Ei kai monikaan repostele elämäänsä blogissaan vaan ne ovat osittain fiktiota. Naurattaa lähinnä kun ihmiset yrittävät saada bloggareita kiinni huijauksesta. Jos itse kirjoittaisin blogia haluaisin välittää jonkun tietyn tunnelman blogistani lukijoille ja varmasti joutuisin kuvia rajata ja kuvaustilanteita feikki. En ole kyllä missään vaiheessa ajatellut että blogit olisivat realitya. Fiktiotahan ne ovat höystettynä realitylla. Tykkään lukea blogeja mutta en kyllä hirveästi ajattele sitä ihmistä joka sitä kirjoittaa. Minulle ne ovat vain viihdettä. Oon varmaan ainut joka ymmärtää että huolet ja murheet ja arjen paineet ne on bliggareillakin.

Vierailija
216/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:58" Oon varmaan ainut joka ymmärtää että huolet ja murheet ja arjen paineet ne on bliggareillakin.
[/quote]

Äläs nyt kuvittele itsestäsi liikoja.

Ja juu, blogit ovat siltä osin fiktiota, ettei siellä näy koko elämä todellisine ryppyineen. Mutta miten se voi silti olla oikein, että esimerkiksi valehdellaan ja satuillaan omaa elämää komeammaksi? Käydään anonyymina lyttäämässä muita bloggreita? Photoshopataan rajusti todellisuudesta poikkeavaksi? Tätä kaikkea kuitenkin tehdään omalla nimellä ja muka omalla elämällä.

Vierailija
217/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:58"]

Mua ei ärsytä blogit. Toki otan ne sillä asenteella että blogi on yhtäkuin lehti tai kirja. Ei kai monikaan repostele elämäänsä blogissaan vaan ne ovat osittain fiktiota. Naurattaa lähinnä kun ihmiset yrittävät saada bloggareita kiinni huijauksesta. Jos itse kirjoittaisin blogia haluaisin välittää jonkun tietyn tunnelman blogistani lukijoille ja varmasti joutuisin kuvia rajata ja kuvaustilanteita feikki. En ole kyllä missään vaiheessa ajatellut että blogit olisivat realitya. Fiktiotahan ne ovat höystettynä realitylla. Tykkään lukea blogeja mutta en kyllä hirveästi ajattele sitä ihmistä joka sitä kirjoittaa. Minulle ne ovat vain viihdettä. Oon varmaan ainut joka ymmärtää että huolet ja murheet ja arjen paineet ne on bliggareillakin.

[/quote]

Toisaalta olen samaa mieltä, mutta toisaalta en. Kukaan tuskin odottaa 100% totuutta blogeilta eikä muuallakaan sosiaalisessa mediassa (Instagram, Facebook, jne). Kaikki tietävät, että siloittelua tapahtuu, ihan tavallisilla mattimeikäläisilläkin. Harva laittaa Facebookiin kuvan tiskivuoresta, ja harvaa sellainen kiinnostaakaan. Mielummin kuva vaikka kauniista synttärikakusta, jota saamme kilvan ihastella.

Mutta toisaalta... silloin kun blogit ovat oikeasti fiktiota, niissä on tiettyjä merkkejä, joista voi päätellä, että kyseessä on fiktiivinen teos joka saattaa perustua osittain totuuteen, tai sitten ei. Lukija voi arvailla, pohtia ja tehdä omat johtopäätöksensä. Fiktiiviset ja semi-fiktiiviset blogit ovat ihan oma genrensä.

En pidä siitä, missä määrin tämä sosiaalisen median "eliitti" (köh) hämärryttää totuuden ja valheen rajaa. He esiintyvät omalla naamallaan, yleensä omalla nimellään, tienaavat suuriakin summia rahaa suosittelemalla ihan oikeita ei-fiktiivisiä tuotteita. Matkustavat ihan oikeissa paikoissa. Kuvaavat oikeita kahvikupposia ja macaron-leivoksia. Usein kuvissa vilkkuu ihan oikeat lapset tai muut perheenjäsenetkin, ja ihan oikeita ystäviä.

En yksinkertaisesti voi ajatella niin, etteikö totuudella olisi mitään väliä. Jos jokin asia esitellään totuutena, minä odotan sen olevan edes osittainen totuus. En tarkoita sitä, että pitäisi esitellä ne tiskivuoret synttärikakkujen sijaan: en ollenkaan. Tuo ei ole valehtelua, se on vain kuvakulmien valikoimista, hyviin asioihin keskittymistä. Mutta jos joku systemaattisesti esittää olevansa jotain ihan muuta kuin oikeasti on, jossain vaiheessa tulee sellainen raja vastaan, että koko jutusta menee maku.

Vierailija
218/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii miettiä, miksi on ok photoshopata itsensä eri näköiseksi, esittää elävänsä fiktiivistä luksuselämää ja myydä sen varjolla lukijoille tuotteita, mutta ei ole oikein esittää blogissaan olevansa syöpäpotilas ja hankkia fiktion varjolla itselleen sympatiaa ja mainostuloja?

Vierailija
219/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:34"] Resepteissä ei oo tekijänoikeuksia. Niitä saa lainata ja muokata miten vaan. [/quote] Kyllä silti pitäisi ilmoittaa keneltä on kopioinut. Voisin minäkin kopioida Harry Potterit ja väittää niitä itseni kirjoittamaksi. [/quote] Älä esitä idioottia. Kirjalla ja kirjailijalla on tekijänoikeudet, ja niillä resepteillä ei edelleenkään ole. Toki on kiva ilmoittaa, jos on kopioinut tai saanut inspiraatiota kanssabloggaajalta, mutta esim tässä tapauksessa ohjeet eivät edes olleet yksi yhteen. Eikä joku bataatti-inkivääri-appelsiinikeitto edes ole mikään uusi ja erikoinen yhdistelmä. Saati se penteleen avokadopasta.

[/quote]

Olivathan. Juurikin toi bataatti-inkivääri appelsiini keitto oli tismalleen sama mikä tossa linkissä paitsi ilman kardemummaa. Tokkopa toi idiootti tietääkään mikä kardemumma on kun ei sitä ollut laittanut. Samoin moussaka on Julia Toivolalta kopioitu. Ja minttutäytekeksit juustokakun pohjana Annika O:lta. Iidan puolustelu on ihan käsittämätöntä, vasinkin kun kaikki tietävät ettei ole mikään keittiöihme vaan varastaa muiden ideat.

Vierailija
220/327 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:34"] Resepteissä ei oo tekijänoikeuksia. Niitä saa lainata ja muokata miten vaan. [/quote] Kyllä silti pitäisi ilmoittaa keneltä on kopioinut. Voisin minäkin kopioida Harry Potterit ja väittää niitä itseni kirjoittamaksi. [/quote] Älä esitä idioottia. Kirjalla ja kirjailijalla on tekijänoikeudet, ja niillä resepteillä ei edelleenkään ole. Toki on kiva ilmoittaa, jos on kopioinut tai saanut inspiraatiota kanssabloggaajalta, mutta esim tässä tapauksessa ohjeet eivät edes olleet yksi yhteen. Eikä joku bataatti-inkivääri-appelsiinikeitto edes ole mikään uusi ja erikoinen yhdistelmä. Saati se penteleen avokadopasta.

[/quote]

Olivathan. Juurikin toi bataatti-inkivääri appelsiini keitto oli tismalleen sama mikä tossa linkissä paitsi ilman kardemummaa. Tokkopa toi idiootti tietääkään mikä kardemumma on kun ei sitä ollut laittanut. Samoin moussaka on Julia Toivolalta kopioitu. Ja minttutäytekeksit juustokakun pohjana Annika O:lta. Iidan puolustelu on ihan käsittämätöntä, vasinkin kun kaikki tietävät ettei ole mikään keittiöihme vaan varastaa muiden ideat.

[/quote]

Ei hemmetti kun et vaan tajua. Tässä ei nyt ole pointtina puolustella ketään Iidaa, vaan ihan vain se, ettei yksikään noista lifestyle-bloggaajista ole mikään uraauurtava kokki vaan jokainen on itsekin kopsannut reseptinsä jostain muualta, missä puolestaan on kopioitu resepti jostain muualta, jne. Googlaa vaikka mikä tahansa pulla- tai keksiresepti, ja ne ovat pääpiirteittäin täsmälleen samoja mitä löytyi keittokirjoista jo yli 100 vuotta sitten.

Jos joku keksii lisätä johonkin perusreseptiin meiramin lisäksi persiljaa tai käyttää juustokakun pohjana Digestive-keksien sijaan jotain muita keksejä, niin se nyt ei ole mikään mullistava keksintö vaan ihan normaalia ruuanlaittoa. Vai että oikein täytekeksejä kakun pohjalla! Tällehän pitäisi oikein hakea patenttia!

Gluteenittomien, maidottomien, sokerittomien jne. versioiden muokkaaminen normiresepteistä onkin jo astetta vaikeampaa, muttei niilläkään mitään tekijänoikeutta ole.

Ketju on lukittu.