töissäkäynti ei kannata
Kyllä on suomessa palkkataso huono kun ei tavallisen duunarin kannata enää töissä käydä. Ollaan perhe isä äiti ja 2v lapsi lisäksi äiti raskaana ja kotona. Asutaan pienessä 80 neliön ok-talossa joka meidän oma tai lainaa tietenki on. Käyn töissä ja saan n.12€ tuntipalkalla n. 1600€ kuussa. Vaikka maksetaan lainaa vain 450€ kk ja muut asumiskulut lisäksi olen tullu siihen tulokseen ettei rahat riitä kun vielä talon ylläpitokin maksaa. Ollaan tosissaan mietitty talon myymistä ja vuokralle muuttamista, pärjättäis siinä kun pienituloisena saatais tukia... kyllä on jotenki väärin ettei työstä saa edes senverran palkkaa että sillä eläis ja kuitenki jo 10v työkokemusta...
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]Aloittajalle tiedoksi että voitte ihan vapaasti hakeutua paremman palkkatason maihin Schengen-alueella. Norjassa duunaritöiden keskipalkka on 6200€/kk eli ehkäpä voitte muuttaa sinne.
[/quote]
Eikös Norjassa sitten taas ole korkeampi elintaso niin palkkojen "pakko" olla suuremmat? +-0
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]Aloittajalle tiedoksi että voitte ihan vapaasti hakeutua paremman palkkatason maihin Schengen-alueella. Norjassa duunaritöiden keskipalkka on 6200€/kk eli ehkäpä voitte muuttaa sinne. [/quote] Eikös Norjassa sitten taas ole korkeampi elintaso niin palkkojen "pakko" olla suuremmat? +-0
[/quote]
Olet tainnut ymmärtää sanan elintaso vähän väärin.
Aika peruskitinää huonoista valinnoista + laskutaidottomuudesta. Jos teillä kerran on oma talo ja lyhennätte lainaa, niin se kaikki raha on teidän omaa (-korot). Jos muutatte vuokralle, niin silloin maksatte vain vuokraa ja kaikki ne rahat menevät toisen taskuun. Luopuisitteko muka autosta kahden lapsen kanssa? Jos asutte nyt huonossa paikassa ja talo vuotaa kuin seula, niin myykää se ja muuttakaa paremmalle paikalle. Jos elämä sossun asukkaana kerran viehättää, niin voitte tehdä nopeita laskutoimituksia sen ihanuudesta ja siitä, miten kaverit ja sukulaiset näkevät teidät sen jälkeen. Tulevaisuus on myös aika ruusuista siinä vaiheessa kun haluatte palata töihin, sossun rahoilla ette pääse koskaan velattomaan asuntoon tai osta lapsille mitään kivaa. Kitinä sen sijaan jatkuu. ugh, olen avautunut taas.
Vai ei töissäkäynti kannata? Mä saan opintotukea n. 536 euroa kuussa ja lisäksi saan tehdä töitä 987 euron edestä kuussa. Tätä verotetaan vain jollain 5,0 %. Kyllä kannattaa työnteko. Yksikin työvuoro viikossa auttaa huimasti! -opiskelija
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:12"] No ei nyt ollu kyse koulutuksesta eikä alasta vaan siitä että ylipäätään kyllä kaikilla aloilla pitäisi vähintää sellaiset palkat olla että työssäkäynti pysyisi kannattavuusrajan yläpuolella.
[/quote]
Suorittavan tason työstä ei voi maksaa kovia palkkoja, koska se nostaa yleisen elinkustannustason pilviin! Otetaan esimerkiksi vaatteen hinta. Siihen vaikuttaa materiaalin ja verojen lisäksi ratkaisevasti kahden työntekijän palkkataso: ompelijan ja vaatekaupan myyjän. Jos molemmille maksetaan tuollaista ap:n tasoista palkkaa, vaatteen hinnaksi tulee sellainen, että ap tuskin olisi valmis sitä hintaa maksamaan (esim. housut tulevat silloin maksamaan useita satoja euroja per pari).
Tässä yhteiskuntamme paradoksi lyhykäisyydessään. Olemme jokainen sitä mieltä, että meille itsellemme tulee maksaa suurta palkkaa. Kuitenkaan emme ole itse valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista sellaisia hintoja, joiden ansiosta tätä vaatimaamme palkkatasoa voitaisiin ylläpitää. Sanomme, ettei meillä ole "varaa", vaikka todellisuudessa kyse on enemmän elämäntapavalinnoista. Voisimme ostaa harvemmin mutta parempaa - esim. kymmenen housuparin sijaan kahdet housut viisinkertaisella hinnalla. Voisimme jättää lomamatkoja väliin tai luopua toisesta autosta. Voisimme raitistua ja harrastaa maksuttomia liikuntalajeja, jne. Voisimme laittaa enemmän ruokaa itse. Varaa on kyllä useimmilla, halua ja kiinnostusta ei niinkään.
Mikään yhteiskunta ei kuitenkaan toimi siten, että kaikki saavat suunnilleen yhtä suurta palkkaa ja saavat lisäksi ostella halpoja tuotteita ja palveluja. Yhteiskunnassa tarvitaan jonkinlaiset tuloerot, jotta esim. erilaisia palveluja aletaan saada kaupaksi (mm. kodinhoito). Sen, joka näitä palveluja tarjoaa, tulee tyytyä vaatimattomampaan elintasoon siihen nähden, joka häneltä ko. palvelun ostaa. Silti myös vaatimattomalla elintasolla ihminen voi olla yhtä onnellinen kuin varakkaampi vertailukohtansa. Onnellisuus ei ole kiinni tulotasosta, ja se pitäisi meidän kaikkien oppia ennen kuin koko yhteiskuntamme kaatuu ap:n kaltaisten ruikuttajien itseaiheutettuun onnettomuuteen.
t. Pienituloinen ja silti onnellinen
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]Aloittajalle tiedoksi että voitte ihan vapaasti hakeutua paremman palkkatason maihin Schengen-alueella. Norjassa duunaritöiden keskipalkka on 6200€/kk eli ehkäpä voitte muuttaa sinne. [/quote] Eikös Norjassa sitten taas ole korkeampi elintaso niin palkkojen "pakko" olla suuremmat? +-0
Minäpä tiedän norjassa pariskunnan ketkä käyvät Ruotsin puolella tankkaamassa. Oslosta asti on kannattavaa mennä täyttämään tankkia/ruokaostoksille. Voisi kyllä käydä sesonkitöissä norjan puolella jos vaikka kaipaa muutosta maisemiin
[/quote]
Kyllä kannattaa. Se on ihan oma valinta miten monta rahareikää ottaa riesakseen. Jos teet monta lasta, on monta ruokittavaa suuta. Jos muutat hevonpyllyyn, matkat pitenevät ja tarvitset autoa. Jos hankit omakotitalon, sen kustannukset tuskin tulevat yllätyksenä.
Jokainen pitäkööt yllä sitä elämäntasoa, johon on omilla tuloillaan varaan.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]
Hassua, mä taas koen saaneeni duunaritason työlläni (tuntipalkka 10,03-10,53 tehtävästä riippuen - bruttotulot siis noin 1530e kuussa) elämässäni kaiken mitä juuri nyt haluan. Kesällä meille myönnettiin asuntolaina 90m2 rivarin päätykämppään, lainaa lyhennetään 470 kuussa. Esikoisen laskettu aika ensi kuussa, olen ollut toukokuusta asti töissä ja saanut säästöön lainanmaksua ja muuta varten vuoden lainat.
[/quote]
Sinulla ei ilmeisesti ole pakollista autoa ja 20km työmatkaa, 15km matkaa kauppaan, ne jo vie kuukaudessa helposti 200€ lisäksi rivarin sähkölasku ei taida olla keskimäärin kuussa tuollaset 150€? Se joskus laittaa talviaikana miettimään kun tulee 2kk sähkölasku 400€ sitte maksat sen 450€ lainan, sitte se auto 200€ bensat siis että pääset töihin ja kauppaan, vakuutuksia ja muita laskuja ainaki 150€ vähä jos lapsille vaatteita. Jotaki pitäis syödäkki. Ap
[/quote]
Olen tosi pahoillani että työmatka on vain 8km suuntaansa ja kauppa naapurissa. Marraskuun sähkölasku taisi olla 120e. Mies on muuten ansiosidonnaisella toukokuuhun -16 ja harvinaisen hyvin tullaan pärjäämään. Juuri pamahti pesukone, kurjahan tuollainen 500e oli laittaa koneeseen mutta onneksi kärähti nyt kun olen vielä töissä niin ei ole ongelmia.
Oletko kuullut että elämä ihan oikeasti on valintoja? Se että minä olen tyytyväinen elämääni pienellä palkallani ja tulevana yhden lapsen äitinä ei pitäisi olla keltään pois, eihän?
[/quote]
Ei tietenkään ole keneltäkään pois, sensiaan on vähä kaikilta pois jos työnteko ei kannata. Mitä se kouluttautuminen kannattaa jos ei työllisty. Minunki työpaikalla on toistakymmentä samanikäistä insinööriä jotka tekee just samaa hommaa ku mäkin eikä palkka oo sen parempi, tehneet samaa hommaa yhtäkauan ku minäki. Ei varmasti kukaan alle 1500€ tienaava voi hyvällä omallatunnolla sanoa että on rahaa vaikka muille jakaa. Pienet ja minimipalkat on täysin jälkeenjääneitä eikä niillä elä kukaan perheellinen. Mitä palkankorotuksiin tulee, ovat yleensä prosentti korotuksia mikä on aivan väärä malli edistämään asiaa. Ap
Tajusin löytäneeni uuden.ärsyttävän sanan: nillittäminen. Yök.
Kunpa olisikin oma valinta...kaikki ei ole niin mustavalkoista... aina kun ei saa niitä hyväpalkkaisia töitä, vaikka miten olisi opiskellutkin. Been there, done that..
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines.
[/quote]
Mitä ihmettä? Kuka pakotti ap:n lisääntymään? Saati lisääntymään kahdesti? Tai vaimokkeen pitäytymään kotona nollatuloilla? Oliko veitsi kurkulla?
Toki hänellä on oikeus valintoihinsa, mutta valintoja ne edelleen ovat.
[/quote]
2v ei sinänsä juuri menoja kasvata ja saahan vaimo kotihoidon tuen tietenki.
Mä olen valmis myymään lasteni hyväksi vaikka ne 10€/ kaks kauluspaitaa jotta pärjätään. Ap
[/quote]
Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.
[/quote]
Täyttä paskapuhetta. Alle 15-vuotiaisiin ei mene kuin aivan maks. 200€/kuukausi. Mopokortti, Mopo/Mopoauto, Kevarikortti, Kevari, Autokortti, Auto. Niihin sitten saa varata sen 5-10 tuhatta euroa. Sitä ennen kaikki lasten krääsälelut ja polkupyörät ovat todella halpoja.
Eniten kaveri/työkaveripiirissäni lasten kustannuksista on valittaneet sellaiset ihmiset jotka pistävät tupakkaan ja alkoholiin enemmän kuin lapsiinsa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:59"]
Kyllä on suomessa palkkataso huono kun ei tavallisen duunarin kannata enää töissä käydä. Ollaan perhe isä äiti ja 2v lapsi lisäksi äiti raskaana ja kotona. Asutaan pienessä 80 neliön ok-talossa joka meidän oma tai lainaa tietenki on. Käyn töissä ja saan n.12€ tuntipalkalla n. 1600€ kuussa. Vaikka maksetaan lainaa vain 450€ kk ja muut asumiskulut lisäksi olen tullu siihen tulokseen ettei rahat riitä kun vielä talon ylläpitokin maksaa. Ollaan tosissaan mietitty talon myymistä ja vuokralle muuttamista, pärjättäis siinä kun pienituloisena saatais tukia... kyllä on jotenki väärin ettei työstä saa edes senverran palkkaa että sillä eläis ja kuitenki jo 10v työkokemusta...
[/quote]
-miksi vaimo ei ole töissä, kotihoidontuki on pieni
-mitä olette tehneet sähkölaskun pienentämisen eteen?
-onko vakuutukset, sähkö, kaikki mahdollinen kilpailutettu?
-säästättekö?
-montako lasta olette budjetoineet?
-oletteko laittaneet paperille tulot ja menot?
Se nyt vaan on totuus, että pienituloinen on aina suu säkkiä myöten. Myykää talo rohkeasti pois jos se elämä ei ole teitä varten. Veikkaan että vuokralla ette asu yhtään sen leveämmin. Yhteiskunnan tukia saatte vain kotihoidontukiajan, sitten olette omillanne. Ja vuokrat jos mitkä nouse Suomessa taantumasta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:41"]
[quoauthor="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines.
[/quote]
Mitä ihmettä? Kuka pakotti ap:n lisääntymään? Saati lisääntymään kahdesti? Tai vaimokkeen pitäytymään kotona nollatuloilla? Oliko veitsi kurkulla?
[/quote]
Mä olen valmis myymään lasteni hyväksi vaikka ne 10€/ kaks kauluspaitaa jotta pärjätään. Ap
[/quote]
[/quote]
Tai on varmaan niin että lapseen laitetaan rahaa keskimäärin 600€ vuodessa 18 vuoden ajan? Moni matkustaa, lasten pitää harrastaa kalliisti esim jääkiekko. Pitää olla mopoja jne. Vaihtoehtoisesti voi elää hyvinki halvalla ja olla onnellinen. En jotenki näe tuota 600€ todellisena koska en aikuisenakaan kuluta kuin muutaman satasen kuussa jos lasketaan vain ruoka ja vaatteet, puhelin, vakuutuksia.
[/quote]
Ei, kyllä lapsen vaatettaminen, majoittaminen, ruokkiminen ja rahoittaminen maksaa keskimäärin sen 600 euroa kuussa. Pienituloiset käyttävät tiietenkin vähemmän, rikkaat enemmän. Ja tuossa ovat mukana vain kulutumenot eikä esimerkiksi tulonmenetyksiä mahdollisen vanhempainvaaan ajalta. Lapset tulevat todella kalliiksi.
[/quote]
En jotenki saa tuota summaa mitenkään. vaatteisiin jo 50€ on älytön summa, majoittaminen? En näe että asuttais jotenki erilaillailman lapsia, peseytyminen maksaa, ruokkiminen tietysti, mutta mistä saa kasattua 600€ pitää todella tuhlata tuohon ja mitä rahoittaa?
[/quote]
-jyvitä asumiskulut henkilömäärän mukaan, todennäköisesti lasten myötä asutaan suuremmin eli kalliimmin
-lapsi kuluttaa vettä, sähköä ja energiaa
-lapsi tarvitsee hygienian
-lapsi tarvitsee vaatetuksen, mitä suurempi lapsi, sitä vaikeampaa on saada kunnollista käytettynä ja edullisesti ellei halua viettää kaikkea vapaa-aikaa alessa rynnäten
-lapsi harrastaa, käy synttäreillä tai viettää omia.
jne. Lapsi maksaa aina, piste.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:41"]
[quoauthor="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tai on varmaan niin että lapseen laitetaan rahaa keskimäärin 600€ vuodessa 18 vuoden ajan? Moni matkustaa, lasten pitää harrastaa kalliisti esim jääkiekko. Pitää olla mopoja jne. Vaihtoehtoisesti voi elää hyvinki halvalla ja olla onnellinen. En jotenki näe tuota 600€ todellisena koska en aikuisenakaan kuluta kuin muutaman satasen kuussa jos lasketaan vain ruoka ja vaatteet, puhelin, vakuutuksia.
[/quote]
Ei, kyllä lapsen vaatettaminen, majoittaminen, ruokkiminen ja rahoittaminen maksaa keskimäärin sen 600 euroa kuussa. Pienituloiset käyttävät tiietenkin vähemmän, rikkaat enemmän. Ja tuossa ovat mukana vain kulutumenot eikä esimerkiksi tulonmenetyksiä mahdollisen vanhempainvaaan ajalta. Lapset tulevat todella kalliiksi.
[/quote]
En jotenki saa tuota summaa mitenkään. vaatteisiin jo 50€ on älytön summa, majoittaminen? En näe että asuttais jotenki erilaillailman lapsia, peseytyminen maksaa, ruokkiminen tietysti, mutta mistä saa kasattua 600€ pitää todella tuhlata tuohon ja mitä rahoittaa?
[/quote]
Lapselle ostetaan vaippoja, tarvikkeita, huonekaluja, leluja, suksia, polkupyöriä, kännyköitä, tabletteja, reppuja, muita koulutarvikeita, jumppavaatteita, luistimia jne. Mieti tarkkaan niin aivan varmasti saat keskimäärin 600e kuukaudessa kun listää muutkin ketjussa esitetyt asiat mukaan. Teinin kanssa kertaa kahdella.
Toki on perheitä missä selvitään satasella kuukaudessa. Mun tuttaviin kuuluu sellanen. Asutaan ahtaasti, syödään kaupan halvinta einestä, vaatteet on muilta ilmaiseksi saatuja (ja sen näköisiä), ei harrastuksia, ei matkoja, ei hoploppeja tai mitään. Jos jotain hankitaan, ostetaan käytettynä, ja niin että on varmasti markkinoiden halvin. Valitettavasti tämä kaikki näkyy lapsissa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]
Hassua, mä taas koen saaneeni duunaritason työlläni (tuntipalkka 10,03-10,53 tehtävästä riippuen - bruttotulot siis noin 1530e kuussa) elämässäni kaiken mitä juuri nyt haluan. Kesällä meille myönnettiin asuntolaina 90m2 rivarin päätykämppään, lainaa lyhennetään 470 kuussa. Esikoisen laskettu aika ensi kuussa, olen ollut toukokuusta asti töissä ja saanut säästöön lainanmaksua ja muuta varten vuoden lainat.
[/quote]
Sinulla ei ilmeisesti ole pakollista autoa ja 20km työmatkaa, 15km matkaa kauppaan, ne jo vie kuukaudessa helposti 200€ lisäksi rivarin sähkölasku ei taida olla keskimäärin kuussa tuollaset 150€? Se joskus laittaa talviaikana miettimään kun tulee 2kk sähkölasku 400€ sitte maksat sen 450€ lainan, sitte se auto 200€ bensat siis että pääset töihin ja kauppaan, vakuutuksia ja muita laskuja ainaki 150€ vähä jos lapsille vaatteita. Jotaki pitäis syödäkki. Ap
[/quote]
Olen tosi pahoillani että työmatka on vain 8km suuntaansa ja kauppa naapurissa. Marraskuun sähkölasku taisi olla 120e. Mies on muuten ansiosidonnaisella toukokuuhun -16 ja harvinaisen hyvin tullaan pärjäämään. Juuri pamahti pesukone, kurjahan tuollainen 500e oli laittaa koneeseen mutta onneksi kärähti nyt kun olen vielä töissä niin ei ole ongelmia.
Oletko kuullut että elämä ihan oikeasti on valintoja? Se että minä olen tyytyväinen elämääni pienellä palkallani ja tulevana yhden lapsen äitinä ei pitäisi olla keltään pois, eihän?