töissäkäynti ei kannata
Kyllä on suomessa palkkataso huono kun ei tavallisen duunarin kannata enää töissä käydä. Ollaan perhe isä äiti ja 2v lapsi lisäksi äiti raskaana ja kotona. Asutaan pienessä 80 neliön ok-talossa joka meidän oma tai lainaa tietenki on. Käyn töissä ja saan n.12€ tuntipalkalla n. 1600€ kuussa. Vaikka maksetaan lainaa vain 450€ kk ja muut asumiskulut lisäksi olen tullu siihen tulokseen ettei rahat riitä kun vielä talon ylläpitokin maksaa. Ollaan tosissaan mietitty talon myymistä ja vuokralle muuttamista, pärjättäis siinä kun pienituloisena saatais tukia... kyllä on jotenki väärin ettei työstä saa edes senverran palkkaa että sillä eläis ja kuitenki jo 10v työkokemusta...
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines.
[/quote]
Mitä ihmettä? Kuka pakotti ap:n lisääntymään? Saati lisääntymään kahdesti? Tai vaimokkeen pitäytymään kotona nollatuloilla? Oliko veitsi kurkulla?
Toki hänellä on oikeus valintoihinsa, mutta valintoja ne edelleen ovat.
[/quote]
2v ei sinänsä juuri menoja kasvata ja saahan vaimo kotihoidon tuen tietenki.
Mä olen valmis myymään lasteni hyväksi vaikka ne 10€/ kaks kauluspaitaa jotta pärjätään. Ap
[/quote]
Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.
[/quote]
Tai on varmaan niin että lapseen laitetaan rahaa keskimäärin 600€ vuodessa 18 vuoden ajan? Moni matkustaa, lasten pitää harrastaa kalliisti esim jääkiekko. Pitää olla mopoja jne. Vaihtoehtoisesti voi elää hyvinki halvalla ja olla onnellinen. En jotenki näe tuota 600€ todellisena koska en aikuisenakaan kuluta kuin muutaman satasen kuussa jos lasketaan vain ruoka ja vaatteet, puhelin, vakuutuksia.
[/quote]
Ei, kyllä lapsen vaatettaminen, majoittaminen, ruokkiminen ja rahoittaminen maksaa keskimäärin sen 600 euroa kuussa. Pienituloiset käyttävät tiietenkin vähemmän, rikkaat enemmän. Ja tuossa ovat mukana vain kulutumenot eikä esimerkiksi tulonmenetyksiä mahdollisen vanhempainvaaan ajalta. Lapset tulevat todella kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:24"]
Höpö höpö! Ihme nillitystä taas. Tiesittekö muuten, että Suomessa on maailman hyväosaisimmat duunarit? Sen sijaan heidän, kuka tämän koko lystin kustantaa, eli korkeakoulutettujen keskituloisten ostovoima on aivan naurettavan huono ainaisten varainsiirtojen takia.
[/quote]
PASKANMARJAT!!! SUKSIKAA TE "KORKEAKOULUTETUT" VAIKKA VITTUUUN SEN KOULUTUKSENNE KANSSA! SAATANAN SAATANA KUN TE JAKSATTE KITISTÄ!
[/quote]
Sori nyt vaan, mutta en ole korkeakoulettu vaan ammattikoulun käynyt. Asun ulkomailla, ja siitä syystä tiedän miten hyvin suomessa on asiat tavan duunarilla piste
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:41"]
[quoauthor="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines.
[/quote]
Mitä ihmettä? Kuka pakotti ap:n lisääntymään? Saati lisääntymään kahdesti? Tai vaimokkeen pitäytymään kotona nollatuloilla? Oliko veitsi kurkulla?
Toki hänellä on oikeus valintoihinsa, mutta valintoja ne edelleen ovat.
[/quote]
2v ei sinänsä juuri menoja kasvata ja saahan vaimo kotihoidon tuen tietenki.
Mä olen valmis myymään lasteni hyväksi vaikka ne 10€/ kaks kauluspaitaa jotta pärjätään. Ap
[/quote]
Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.
[/quote]
Tai on varmaan niin että lapseen laitetaan rahaa keskimäärin 600€ vuodessa 18 vuoden ajan? Moni matkustaa, lasten pitää harrastaa kalliisti esim jääkiekko. Pitää olla mopoja jne. Vaihtoehtoisesti voi elää hyvinki halvalla ja olla onnellinen. En jotenki näe tuota 600€ todellisena koska en aikuisenakaan kuluta kuin muutaman satasen kuussa jos lasketaan vain ruoka ja vaatteet, puhelin, vakuutuksia.
[/quote]
Ei, kyllä lapsen vaatettaminen, majoittaminen, ruokkiminen ja rahoittaminen maksaa keskimäärin sen 600 euroa kuussa. Pienituloiset käyttävät tiietenkin vähemmän, rikkaat enemmän. Ja tuossa ovat mukana vain kulutumenot eikä esimerkiksi tulonmenetyksiä mahdollisen vanhempainvaaan ajalta. Lapset tulevat todella kalliiksi.
[/quote]
En jotenki saa tuota summaa mitenkään. vaatteisiin jo 50€ on älytön summa, majoittaminen? En näe että asuttais jotenki erilaillailman lapsia, peseytyminen maksaa, ruokkiminen tietysti, mutta mistä saa kasattua 600€ pitää todella tuhlata tuohon ja mitä rahoittaa?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:02"]
[/quote]
No onhan se valinta että elätätkö samalla summalla yhtä vai 4 henkilöä? Olisi kannattanut ajatella ennen kuin lisääntyy?
[/quote]
Ei voi ikinä tietää millaisia tilanteita elämässä tulee eteen. Kaikkeen ei voi varautua.
[/quote]
Mitä hmetettä tuo on tarkoittavinaan? Kyllä Suomessa saa täysin vapaasti päättää lapsen hankkimisesta. Mikään yllättävä tilanne ei pakota ketään ottamaan kahta ylimääräistä suuta ruokittavaksi. -24
[/quote]
kaikkeen ei voi varautua...... Mä ymmärrän sen niin, että tulotaso voi romahtaa äkillisesti. Terveyden menetys, avioero, työpaikan menetys. Aina asiat ei mene suunnitellusti, saatika niin miten niiden toivoo menevän.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:30"]Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.
[/quote]
Täyttä paskapuhetta. Alle 15-vuotiaisiin ei mene kuin aivan maks. 200€/kuukausi. Mopokortti, Mopo/Mopoauto, Kevarikortti, Kevari, Autokortti, Auto. Niihin sitten saa varata sen 5-10 tuhatta euroa.
[/quote]
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa termi "keskimäärin"?
Tuttu tunne. Kolmuvuorotyö, viisi vuotta työkokemusta, 9e tunti, ei iltalisiä, 2,5 yölisä, ei lauantailisiä, pyhälisät sentään on.
Asiakaspalvelukeskuksessa olen. 24/7 palveluita. Vaativa työ.
Kaikki viikonloput töissä, palkkaa jää käteen noin 1300e
Duunarit ovat euroaapan palkkakastin kärjessä Suomessa. Akateemiset palkkakuopassa. Tätä tää on - sossuyhteiskunta.
No meillä jo pelkästään lapsen tarhamaksu 283 e kuussa, siihen päälle vaatetus ja ruoka, muutama kymppi kuussa. Eli onhan se jo noin 400 e/kk, vaikka lapsi vasta 3 v eikä edes harrastuksia... Tämä siis niille, joiden mielestä maks 200 e menee lapseen.
Vastenmielistä narinaa. Kannattanee vaihtaa alaa tai sitten tyytyä tekemään mukuloita sellainen määrä, joka on varaa elättää. Tai lähteä vaikka sinne jonnekin muualle, jossa asiat ovat ilmeisesti Suomea paremmin.
Hassua, mä taas koen saaneeni duunaritason työlläni (tuntipalkka 10,03-10,53 tehtävästä riippuen - bruttotulot siis noin 1530e kuussa) elämässäni kaiken mitä juuri nyt haluan. Kesällä meille myönnettiin asuntolaina 90m2 rivarin päätykämppään, lainaa lyhennetään 470 kuussa. Esikoisen laskettu aika ensi kuussa, olen ollut toukokuusta asti töissä ja saanut säästöön lainanmaksua ja muuta varten vuoden lainat.
Aloittajalle tiedoksi että voitte ihan vapaasti hakeutua paremman palkkatason maihin Schengen-alueella. Norjassa duunaritöiden keskipalkka on 6200€/kk eli ehkäpä voitte muuttaa sinne.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:03"]
Vastenmielistä narinaa. Kannattanee vaihtaa alaa tai sitten tyytyä tekemään mukuloita sellainen määrä, joka on varaa elättää. Tai lähteä vaikka sinne jonnekin muualle, jossa asiat ovat ilmeisesti Suomea paremmin.
No ei nyt ollu kyse koulutuksesta eikä alasta vaan siitä että ylipäätään kyllä kaikilla aloilla pitäisi vähintää sellaiset palkat olla että työssäkäynti pysyisi kannattavuusrajan yläpuolella. Jatkuvasti naristaan palkoista ja vielä yli 3000€ tienaavatki narisee eikä ota huomioon että joku saa yli puolta vähempi ja elää silti. Kyllä me nyt lasten kans pärjätään ja sitte paremmin ku vaimo takas töissä, mutta eihän se nyt ihan ok ole että kelantuilla elävä yhden lapsen työtön yh saa enempi tukia elämiseen mitä yötäpäivää töitäpaiskiva duunari?
[/quote]
[/quote]
Turhaan alapeukutatte, ei tuosta narinasta ole ap:lle mitään hyötyä. Vai säälitelläkö sitä teistä pitäisi? Miksei tee asioilleen jotain, jos on noin surkea ja tyytymätön olo? Eeei, helpompi vaan nurista itsekseen, kun on niin kamalaa ja kaikilla ihan varmaan muualla paremmin.
Olen samaa mieltä, olin siivojana töissä pienessä yrityksessä, palkka oli huono ja palkan maksuissakin vikaa, tuli milloin tuli/jos tuli. Irtisanouduin, koska olin vaarassa menettää asuntoni maksamattomien vuokrien takia, joita en pystynyt maksaamaan, maksamattomien palkkojen vuoksi. Tällä hetkellä saan samanverran ellen enemmänkin rahaa ja jopa tiedän mikä päivä ne tulevat.Minulla myös menee taloudellisesti paremmin. Silti töitä etsin kokoajan, koska kotona oleminen vasta tylsää puuhaa onkin, enkä todellakaan pelkästään tukien takia jaksa olla kotona, vaikka helpommalla pääsisinkin..
Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:12"]
No ei nyt ollu kyse koulutuksesta eikä alasta vaan siitä että ylipäätään kyllä kaikilla aloilla pitäisi vähintää sellaiset palkat olla että työssäkäynti pysyisi kannattavuusrajan yläpuolella. Jatkuvasti naristaan palkoista ja vielä yli 3000€ tienaavatki narisee eikä ota huomioon että joku saa yli puolta vähempi ja elää silti. Kyllä me nyt lasten kans pärjätään ja sitte paremmin ku vaimo takas töissä, mutta eihän se nyt ihan ok ole että kelantuilla elävä yhden lapsen työtön yh saa enempi tukia elämiseen mitä yötäpäivää töitäpaiskiva duunari?
[/quote]
[/quote]
Jaaha, aloituksen pointtina oli siis päästä mollaamaan työttömiä. Hienoa. Mä saan käteen nettona 1800 euroa ja elän sillä erittäin mukavasti. Siinä vaiheessa kun palkka ei riitä, kouluttaudun lisää ja vaihdan duunia. Ei se sun narinaasi sen fiksummaksi tee, että joku muukin jossain narisee.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]
Hassua, mä taas koen saaneeni duunaritason työlläni (tuntipalkka 10,03-10,53 tehtävästä riippuen - bruttotulot siis noin 1530e kuussa) elämässäni kaiken mitä juuri nyt haluan. Kesällä meille myönnettiin asuntolaina 90m2 rivarin päätykämppään, lainaa lyhennetään 470 kuussa. Esikoisen laskettu aika ensi kuussa, olen ollut toukokuusta asti töissä ja saanut säästöön lainanmaksua ja muuta varten vuoden lainat.
[/quote]
Sinulla ei ilmeisesti ole pakollista autoa ja 20km työmatkaa, 15km matkaa kauppaan, ne jo vie kuukaudessa helposti 200€ lisäksi rivarin sähkölasku ei taida olla keskimäärin kuussa tuollaset 150€? Se joskus laittaa talviaikana miettimään kun tulee 2kk sähkölasku 400€ sitte maksat sen 450€ lainan, sitte se auto 200€ bensat siis että pääset töihin ja kauppaan, vakuutuksia ja muita laskuja ainaki 150€ vähä jos lapsille vaatteita. Jotaki pitäis syödäkki. Ap
Ymmärrän, palkkaa saan 1600e kk. 7v. työkokemusta puutarha-alalta.. Olen vaihtamassa alaa. Kunnan palkat 1300-1400e eli periaatteessa olen luopunut hyväpalkkaisesta duunista, pah.. Voin kuvitella teidän tilanteen. tsemppiä!
huolestuttaa tämä työttömien ja pienipalkkaisten arvostelu. Sitä on eniten keskiluokassa niiden riveissä ketkä ovat riutuneet ja kahlanneet uraputkessa eteenpäin ja menestyneetkin, mutta eivät ole löytäneet onnea. Muistakaa ihmiset elämä on lyhyt. minulla meinasi tippua ystävät ja puoliso matkasta kun tein liian rankkaa työtä. Jos kuitenkin vastaus olisi slowlife?
Täällä yksi pienipalkkainen. Mitä alaa yli 30-vuotiaan kannattaisi opiskella että pääsisi paremmille palkoille ja töitä löytyisi?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:31"]
Ymmärrän hyvin ap ja odota vaan kunhan lapset kasvaa... rahaa menee enemmän. Kannattaa alkaa varautu pikkuisen säästöön joka kk esim. sijoitusrahastoon. Olet vielä joskus onnellinen jos rahantarvetta tulee että sitä on sitten jossain jemma- paikassa pahanpäivän varalle.
[/quote]
Nii no mä säästän lapsen tulevaisuudessa lasten tileille joka kuukausi 100€ josta kuvittelen että niitä rahoja tarvitaan sitten ku lapset opiskelee tai muuttaa kotoa. Ap.