töissäkäynti ei kannata
Kyllä on suomessa palkkataso huono kun ei tavallisen duunarin kannata enää töissä käydä. Ollaan perhe isä äiti ja 2v lapsi lisäksi äiti raskaana ja kotona. Asutaan pienessä 80 neliön ok-talossa joka meidän oma tai lainaa tietenki on. Käyn töissä ja saan n.12€ tuntipalkalla n. 1600€ kuussa. Vaikka maksetaan lainaa vain 450€ kk ja muut asumiskulut lisäksi olen tullu siihen tulokseen ettei rahat riitä kun vielä talon ylläpitokin maksaa. Ollaan tosissaan mietitty talon myymistä ja vuokralle muuttamista, pärjättäis siinä kun pienituloisena saatais tukia... kyllä on jotenki väärin ettei työstä saa edes senverran palkkaa että sillä eläis ja kuitenki jo 10v työkokemusta...
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines.
[/quote]
No onhan se valinta että elätätkö samalla summalla yhtä vai 4 henkilöä? Olisi kannattanut ajatella ennen kuin lisääntyy?
[/quote]
Ei voi ikinä tietää millaisia tilanteita elämässä tulee eteen. Kaikkeen ei voi varautua.
[/quote]
Niinpä ja niitä vahinkoraskauksiakin tulee ja kaikille ei ole se abortti vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:02"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines. [/quote] No onhan se valinta että elätätkö samalla summalla yhtä vai 4 henkilöä? Olisi kannattanut ajatella ennen kuin lisääntyy? [/quote] Ei voi ikinä tietää millaisia tilanteita elämässä tulee eteen. Kaikkeen ei voi varautua. [/quote] Niinpä ja niitä vahinkoraskauksiakin tulee ja kaikille ei ole se abortti vaihtoehto.
[/quote]
Eli ap:lle lipsahti kaksi vahinkoraskautta? Kyllä se abortin tekemättä jättäminen oikeasti on valinta sekin. Ihan ok valinta, mutta jos se ajaa taloudellisesti ahtaalle, niin turha parkua. Ei siitä voi ketään muuta syyttää kuin itseään.
Suomessa on karkeasti niin, että jos haluaa asua halvalla, joutuu maksamaan autoilusta enemmän. Jokainen voi omalla kohdallaan valita, laittaako ne rahat asumiseen vai autoiluun. Ja miettiä, kummassa raha on paremmassa tallessa.
Ap on valinnut edullisen asumisen ja kalliin autoilun. Ehkä ei ole osannut laskea kokonaisuutta siinä vaiheessa kun emännälle on talokuume iskenyt? Valinta on riskaabeli, koska työmatkavähennykset ovat milloin tahansa pienennettävissä poliittisella päätöksellä. Kun työmatkavähennys pienenee, laskevat syrjäseutujen talojen hinnat vastaavasti. Siinä sitten makselet työmatkakuluja hampaat irvessä, kun talon arvo on romahtanut.
Ap pärjää varmaan ihan ok siinä vaiheessa kun vaimokin on töissä. Mutta ei noilla tuloilla voi luonnollisestikaan kuvitella elättävänsä kokonaista perhettä! Tätä kuviota olisi pitänyt miettiä asuntolainaneuvottelujen yhteydessä. Ei ole mikään synti ottaa kevyempi maksuohjelma hoitovapaan ajalle.
Ja miksi pitää olla niin ahne, että lapsiakin pitää olla kaksi, jos niihin ei ole varaa? Yhdelläkin lapsella pärjää nykyaikana, kun lapsikuolleisuus on alhainen.
Tottahan se on, että matalapalkka aloja tulee lisää ja palkat on jääneet elinkustannusten jalkoihin. Amerikan malliin mennään, vähintään kaksi matlapalkkatyötä selvityäkseen hengissä. Jonkun ne matalapalkkatyöt pitää tehdä jokatapauksessa. Omistusasunto on valinta. Sillä on kodin ja asumisen lisäksi sijoitusarvokin. Aika pienillä tuloilla tuohon asumiseen halutaan sijoittaa.
Jotenkin vitun masentavaa. Lähinnä se isotuloisten lauma joka tulee lesoamaan tuloillaan. FUCK OFF!
en kans ymmärrä tätä "töiden tekeminen ei kannata, ei jää rahaa asumiskulujen jälkeen kuin niin vähän plaa plaa" -kitinää. Eikö se nyt ole perusasia, että ne menot koitetaan mitoittaa niiden tulojen mukaan?
Itse olen tällä hetkellä freelancer joten tulot vaihtelee kuukaudesta toiseen, mutta nettotulot ehkä n. 1200-1600 €/kk. Olen tehnyt selkeitä valintoja: en omista autoa, sillä olen laskenut, että omat tarpeeni hoituvat julkisilla ja taksilla ja tulee halvemmaksi. Jotta autottomuus onnistuu, olen valinnut asua keskustassa: vuokra on hieman korkeampi kuin syrjemmässä, mutta kokonaisuutena autottomuuden kanssa tämä on edullsiempaa. Ja kun asuu kerrostalossa, säästytään monilta omakotitalon mukanaan tuomilta lisämenoilta.
Tämän hetkisillä minun ja mieheni yhteisilöä tuloilla ja menoilla ei elätettäisi lasta, joten ei sellaista nyt yritetä hankkia. Katsotaan uudestaan parin vuoen päästä, kun on esimerkiksi parit lainat maksettu.
Rahat riittää vallan hyvin. Ei tässä nyt tarvitse mistään kaukomatkoista ihan just haaveilla, mutta jos sellaisille mieli tekisi, niin sitten nipistettäis jostain muusta.
Kyllä se tynteko vaan kannattaa. Kivempaa ne on ne laskut maksella itse tienatulla rahalla kuin sossusta kerjätyillä. (Vaikka toki niitä on vissiin niitäkin ihmisiä joiden mielestä se on just kivempaa niillä sossun rahoilla..)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:37"]
Jotenkin vitun masentavaa. Lähinnä se isotuloisten lauma joka tulee lesoamaan tuloillaan. FUCK OFF!
[/quote]
Kuka isotuloinen täällä on lesonnut? Mä olen työmarkkinatuella ja yksi heistä, jonka mielestä ap:n on turha ruikuttaa, koska on tuossa tilanteessaan omien valintojensa vuoksi.
Kyllähän ap työnteko on kannattanut jos teille on asuntolaina myönnetty! Kyllähän työnteko on kannattanut jollette ole vielä kuolleet nälkään ja on ollut varaa väkertää toinen muksukin. Jokin ei nyt täsmää, joko kyse on asenteestasi tai sitten jostain muusta. Miksi elämässä pitäisi kaikki saada aina silloin kun haluaa?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:01"]
[/quote]
Kuka isotuloinen täällä on lesonnut? Mä olen työmarkkinatuella ja yksi heistä, jonka mielestä ap:n on turha ruikuttaa, koska on tuossa tilanteessaan omien valintojensa vuoksi.
[/quote]
Älä viitsi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:01"]
[/quote]
[/quote]
Ja ennen kuin kukaan pääsee riemuitsemaan, olen muuttamassa ulkomaille töiden perässä. Pointtina on, että voisin täällä parkua, miten epäreiluuuu on, että mulla on akateeminen tutkinto, kv työkokemusta ja sujuva kielitaito suomen kielen lisäksi kolmella muulla kielellä, enkä silti saa töitä, vaan työelämässä mellastavat ap:n kaltaiset reppanat. Sen sijaan lähden takaisin ulkomaille.
[/quote]
Eihän täällä ole kukaan vastanneista ja tulonsa maininneista ollut edes mediaanituloinen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:10"]
[/quote]
Eihän täällä ole kukaan vastanneista ja tulonsa maininneista ollut edes mediaanituloinen.
[/quote]
Kaikkihan täällä ovat maistereita ja siihen perustuen ansaitsevat sen +8000 euroa kk. Jotenkin omituista.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines.
[/quote]
Mitä ihmettä? Kuka pakotti ap:n lisääntymään? Saati lisääntymään kahdesti? Tai vaimokkeen pitäytymään kotona nollatuloilla? Oliko veitsi kurkulla?
Toki hänellä on oikeus valintoihinsa, mutta valintoja ne edelleen ovat.
[/quote]
2v ei sinänsä juuri menoja kasvata ja saahan vaimo kotihoidon tuen tietenki.
Mä olen valmis myymään lasteni hyväksi vaikka ne 10€/ kaks kauluspaitaa jotta pärjätään. Ap
[/quote]
Lapsi maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.
[/quote]
Tai on varmaan niin että lapseen laitetaan rahaa keskimäärin 600€ vuodessa 18 vuoden ajan? Moni matkustaa, lasten pitää harrastaa kalliisti esim jääkiekko. Pitää olla mopoja jne. Vaihtoehtoisesti voi elää hyvinki halvalla ja olla onnellinen. En jotenki näe tuota 600€ todellisena koska en aikuisenakaan kuluta kuin muutaman satasen kuussa jos lasketaan vain ruoka ja vaatteet, puhelin, vakuutuksia.
Höpö höpö! Ihme nillitystä taas. Tiesittekö muuten, että Suomessa on maailman hyväosaisimmat duunarit? Sen sijaan heidän, kuka tämän koko lystin kustantaa, eli korkeakoulutettujen keskituloisten ostovoima on aivan naurettavan huono ainaisten varainsiirtojen takia.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:02"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:14"]Elämä on valintoja. Mulla on nettopalkka 1300e/kk ja pärjään mainiosti. [/quote] Eikö ap saa lähes saman verran (1500e) mutta se on 4 henkilölle. Et revi siitä valintoines. [/quote] No onhan se valinta että elätätkö samalla summalla yhtä vai 4 henkilöä? Olisi kannattanut ajatella ennen kuin lisääntyy? [/quote] Ei voi ikinä tietää millaisia tilanteita elämässä tulee eteen. Kaikkeen ei voi varautua. [/quote] Niinpä ja niitä vahinkoraskauksiakin tulee ja kaikille ei ole se abortti vaihtoehto.
[/quote]
Kyllä se abortti on Suomessa vaihtoehto ihan kaikille. Jokainen saa tietenkin päättää itse, käyttääkö tuon mahdollisuuden vai ei, mutta päätös on ihan oma. Täällä ei edes painosteta suuntaan tai toiseen, mikä on hyvä juttu. -24
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:06"]
Kyllähän ap työnteko on kannattanut jos teille on asuntolaina myönnetty! Kyllähän työnteko on kannattanut jollette ole vielä kuolleet nälkään ja on ollut varaa väkertää toinen muksukin. Jokin ei nyt täsmää, joko kyse on asenteestasi tai sitten jostain muusta. Miksi elämässä pitäisi kaikki saada aina silloin kun haluaa?
[/quote]
Pienen alle 50 000€ lainan saa kuka vaan työssäkäyvä, ei tartte edes takaajia eikä käsirahaa. Ei ole vahinkolapsia ja aiotaan hankkia lisääkin, vaimolla työ löytyy kyllä myös.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:24"]
Höpö höpö! Ihme nillitystä taas. Tiesittekö muuten, että Suomessa on maailman hyväosaisimmat duunarit? Sen sijaan heidän, kuka tämän koko lystin kustantaa, eli korkeakoulutettujen keskituloisten ostovoima on aivan naurettavan huono ainaisten varainsiirtojen takia.
[/quote]
PASKANMARJAT!!! SUKSIKAA TE "KORKEAKOULUTETUT" VAIKKA VITTUUUN SEN KOULUTUKSENNE KANSSA! SAATANAN SAATANA KUN TE JAKSATTE KITISTÄ!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:27"]
[/quote]
Kyllä se abortti on Suomessa vaihtoehto ihan kaikille. Jokainen saa tietenkin päättää itse, käyttääkö tuon mahdollisuuden vai ei, mutta päätös on ihan oma. Täällä ei edes painosteta suuntaan tai toiseen, mikä on hyvä juttu. -24
[/quote]
No äläpä ota enää sitä spermaa häppäreille. Leikit muuten tulella.
Ymmärrän hyvin ap ja odota vaan kunhan lapset kasvaa... rahaa menee enemmän. Kannattaa alkaa varautu pikkuisen säästöön joka kk esim. sijoitusrahastoon. Olet vielä joskus onnellinen jos rahantarvetta tulee että sitä on sitten jossain jemma- paikassa pahanpäivän varalle.
Toivon näille keskiluokkaisille fatipäille jonkinlaisen takaliston syyhyn. Raapisitte sitä p...tänne, kn se pään raapiminen ei tuota muuta kuin ikävän hajuisia aivopieruja.