Säästäminen ruokamenoissa
Mies on työtön ja oma yritykseni on viime aikoina tuottanut todella vähän. Pitäisi pystyä nipistämään taas jostain. Useamman vuoden ajan, jo ennen miehen työttömyyttä, on pitänyt vähentää menoja: lehtitilaukset on lopetettu, toinen auto pantu seisontaan... ruoka-asioissa olemme ennestäänkin aika tarkkoja, meillä ei ole pantu ruokaa biojätteeseen eikä osteta juurikaan valmisruokia. Ja jo aiemmin olen lopettanut esim kinkkuleikkeiden ostamisen.
Nyt olen lopettanut jugurtin ja myslin ostamisen, vaihtanut kotimaiset omenat puolalaisiin, ruukkusalaatit keräkaaliin, ostan halvinta maitoa, punaisen lapun lihaa, sipsien sijaan popcorneja...
Kaali ja popcorn ovat lisäksi terveellisempiä vaihtoehtoja.
Kertokaa vinkkinne, miten säästätte ruuasta? Mitä halpoja arkiruokia laitatte?
(turha kertoakaan, että onhan tämä aika ahdistavaa. Mitä sitten tehdään, jos mies ei löydäkään töitä ennen kuin ansiosidonnainen päättyy? Jos tästä kunnialla selvitään, en enää ikinä tuhlaa.)
Kommentit (34)
Sitten kun kesä koittaa, kannattaa varsinkin salaattiainekset kasvattaa omalla pihalla. Monet yrtit, esim. rucolan ja lehtisalaatit saa helposti kasvamaan, ja maku on kaupan vastaaviin verrattuna paljon parempi. Satasten säästön noilla saa kesässä. Ja omalta kasvimaalta on aina kiva hakea ruokaa.
Yleensäkin sesongin aineksien käyttö säästää. Ja Lidl.
Nyt tingitään periaatteista eli ei osteta kotimaista luomua vaan halvinta mitä kaupasta löytyy.
Työttömän miehen olisi hyvä oppia etsimään halpoja ruoka-aineita. Saman tai seuraavan päivän ruuaksi kannattaa ottaa päiväysalennettuja, ja ne sellaisesta kaupasta jossa alennus on 50 %. Silloin ei terveellisyydestä tarvitse juuri tinkiä. Ovathan esim. hapanmaitotuotteet ja maustamattomat lihat syötäviä monta päivää päiväyksen jälkeen.
Kilohinnan lisäksi huomioi yhden aterian hinta. Jos laadukasta raaka-ainetta menee yhteen ateriaan puolet vähemmän kuin halvempaa, se voi olla loppujen lopuksi edullisempaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 01:28"]
[/quote]
No se ei nyt auta tässä keskellä talvea jossei ole kasvateltu viime kesänä.
[/quote]
ei mulla muuta
[/quote]
Eli haluatko sanoa että jokainen on oman onnensa seppä, mutta ei oman epäonnensa?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:51"]
Jos on oma talo, on varmaan omaa pihaa ja kasvimaa, jossa kesäaikaan kasvattaa kaikenlaista talvivarastoonkin?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:29"]
en mä vielä mitään seurakunnan ruokakasseja aio hakea. yrittäjähenkisenä ihmisenä mulla on halu itse pärjätä. jos tilanne menee niin huonoksi, että pitää hakea avustuskasseja, niin silloin pitäis myydä talokin. ei se yksi seurakunnan ruokakassi paljon auta, kun ruokalaskun lisäksi on kaikenlaiset kulut asumisesta ja sähköstä.
ap
[/quote]
Minä maksan kirkollisveroani nimenomaan diakonian vuoksi eli ole hyvä ja hae ruokakassi, en paheksu. Paheksun sitä jos jätät kasvuikäiset lapsesi liian ravinneköyhälle ruoalle.
Hyödyllisiä linkkejä joista löytyy edullisia reseptejä löytyy googlaamalla Puutteenperän reseptit ja Vegaaniliitto.
Älkää ostako vessapaperia vaan opetelkaa käyttämään käsisuihkua ja pyyhettä.
Jos asutte suurella paikkakunnalla, hae kiinalaisesta kaupasta 30kg säkki jasmiiniriisiä. Kilohinta n. 1€.
Osta leivät tehtaanmyymälän 2.laatu laarista.
Kalliit einekset ovat epäterveellisiä mutta halvat raaka-aineet terveellisiä, kuten juurekset, kaali, linssit ja pavut. Lihaa ei tarvi syödä kuin pari kertaa viikossa. Tee hyviä puuroja ja keittoja. Kalaa tarjouksesta. Herkuksi pannareita ja marjoja.
[/quote]
[/quote]
ei mulla muuta
- tarjouksista pakkaseen hamstraus
- Lidl
- kaikki tehdään itse
- ^ ja iso satsi kerrallaan
Ei ainakaan kannata siirtää koiraa marketin nappuloille tai muun perheen ruuantähteille, tai muuten...