Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäminen ruokamenoissa

Vierailija
01.01.2015 |

Mies on työtön ja oma yritykseni on viime aikoina tuottanut todella vähän. Pitäisi pystyä nipistämään taas jostain. Useamman vuoden ajan, jo ennen miehen työttömyyttä, on pitänyt vähentää menoja: lehtitilaukset on lopetettu, toinen auto pantu seisontaan... ruoka-asioissa olemme ennestäänkin aika tarkkoja, meillä ei ole pantu ruokaa biojätteeseen eikä osteta juurikaan valmisruokia. Ja jo aiemmin olen lopettanut esim kinkkuleikkeiden ostamisen.

Nyt olen lopettanut jugurtin ja myslin ostamisen, vaihtanut kotimaiset omenat puolalaisiin, ruukkusalaatit keräkaaliin, ostan halvinta maitoa, punaisen lapun lihaa, sipsien sijaan popcorneja...

Kaali ja popcorn ovat lisäksi terveellisempiä vaihtoehtoja.

Kertokaa vinkkinne, miten säästätte ruuasta? Mitä halpoja arkiruokia laitatte?

(turha kertoakaan, että onhan tämä aika ahdistavaa. Mitä sitten tehdään, jos mies ei löydäkään töitä ennen kuin ansiosidonnainen päättyy? Jos tästä kunnialla selvitään, en enää ikinä tuhlaa.)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan kaupan halpamerkkejä aina kuin voi. Tarjouksesta lihoja ym. pakastimeen kerralla enemmän. Itse leivotut sämpylät on superhyviä ja halpoja. Samoin pullat! Riisipuuro on hyvää ruuaksi välillä...omatekemän omenakiisselin kera (omenatäysmehua, omenaraastetta, kanelia).

Vierailija
2/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi paljon marjoja pakkasessa ja sieniä kuivattuna... Mutta mitä mieltä olette, pystyykö ruuasta oikeasti säästämään merkittävästi niin, ettei ravitsemus kärsi? Meillä on kolme yli kymmenvuotiasta lasta.

Ap.

Vierailija
4/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae niitä ruokakasseja seurakunnalta.

Vierailija
5/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paras säästämiskeino on että lähetän miehen ruokakauppaan lapun kanssa. Se ostaa vain sen mitä lapussa lukee. Jos itse menen kauppaan näen vaikka mitä houkutuksia ja teen heräteostoksia.

Vierailija
6/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kiisseliä marjoista ja käytä niitä muutenkin.

Vierailija
7/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja, soijaa yms lihan sijaan tai esim laatikkoruokaan lihan kanssa 50/50..

Vierailija
8/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostamme jatkuvasti lihat pakastimeen tarjouksesta. En maksa lihasta yli 10€/kg koskaan, enkä kalasta. Hyödynnämme myös muut tarjoukset eli esim hedelmiä ostetaan Citymarketin euron päiviltä jne.

Ruoka on edullista perusruokaa eli esim. jauhelihakiusausta, makaronilaatikkoa, keittoja jne.

Vierailija
9/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaruuat on aika usein halpoja. Käytä keitettyjä perunoita, tee keittoja, johon laitat perunaa, keittojuureksia ja valitsemasi liha, jos käytät lihaa, esim. nakkeja tai makkaraa. Makaronilaatikko perusaineksista on edullista myös, muista ostaa halvinta makaronia. Tee ruokaa isompia satseja kerrallaan ja pakasta loput. Tee pataruokia esim. kaalista. 

Jätä kauppaan kaikki einekset, oluet ja siiderit, limsat, energiajuomat, karkit ja muut herkut. Popparit ovat tosiaan halvimpia herkkuja, suosi niitä. Älä osta juustoa, mutta jos et voi olla ilman, osta iso arkijuusto, siitä syöt pitkään.

Tee itse sämpylöitä, ne tulevat halvemmiksi kuin ostettu leipä. Osta kokonaisia leipiä, ne ovat riittoisampia kuin palaleipäpussit. Jos asutte lähellä vanhempianne, käykää viikonloppuisin heillä kylässä ja syökää siellä, jos olette läheisiä ja kyläilisitte muutenkin. Käykää ruokakaupassa n. kerran viikossa ja ostakaa kerralla se mitä tarvitsette, se tulee halvemmaksi kuin joka päivä tai edes joka toinen päivä käyminen. 

Vierailija
10/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatuista linsseistä, pavuista ja herneistä saa halpaa ja terveellistä ruokaa.

Vierailija
11/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe! Maksaa pari euroa ja voit käyttää jauhelihan korvikkeena. Halpaa ja terveellistä. Ja netissä hyviä ohjeita.

Vierailija
12/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä hinnat kaikesta, vertaile vain ja ainoastaan kilohintoja. Ymmärrä että esim rainbown kanat on 70-85% lihaa, eli niiden kilohinta ei ole vertailu kelpoinen atrian natural lihojen kanssa suoraan hyllyssä olevista summista.

Ilman kunnon hintatietoutta säästäminen on näennäistä, mutta kun opit että valkoisen kolmikerroksisen vessapaperin hinta per rulla on 0,34-0,36 euroa yms olennaista niin säästöä alkaa tulemaan. On turha miettiä säästöä niissä asioissa joita ostaa kerran vuoteen, esim. Joulukuusi, mutta maito ja vessapaperi on sellaisi joista kertyy kokoajan säästöä..

Vierailija
13/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronin hinnoittelu on muuten omituista, usein 400g pussien kilohinta on alempi kuin 1kg pussin..

Vierailija
14/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8

Vierailija
15/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä vielä mitään seurakunnan ruokakasseja aio hakea. yrittäjähenkisenä ihmisenä mulla on halu itse pärjätä. jos tilanne menee niin huonoksi, että pitää hakea avustuskasseja, niin silloin pitäis myydä talokin. ei se yksi seurakunnan ruokakassi paljon auta, kun ruokalaskun lisäksi on kaikenlaiset kulut asumisesta ja sähköstä.

ap

Vierailija
16/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali- ja makaronilaatikkoa joka viikko, kaveriksi porkkanaraastetta ja puolukoita/ketsuppia. Leipä itse leipoen ja mehut omista marjoista. Puuro on myös hyvä vaihtoehto, varsinkin vispipuuro omasta mehusta keittäen. Siihen tuoretta leipää eikä parempaa ole!

Vanhat lelut/vaatteet/turhakkeet kirppikselle, jokainen euro auttaa.

Vierailija
17/34 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oma talo, on varmaan omaa pihaa ja kasvimaa, jossa kesäaikaan kasvattaa kaikenlaista talvivarastoonkin? 

Vierailija
18/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
19/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinimailasen idut ovat herkkua, herneenversot hyvää ja halpaa ruokaa itse kasvattaen. Esim. vihanneskrassi itää ikkunalla ympäri vuoden ja raikastaa voileipää, basilika on herkkua pikkutaiminakin jne.

Sosekeitot tutkitusti pitävät nälkää soseuttamatonta paremmin. Juustosta olen hiukan eri mieltä - ostan erityisesti alennuslaputettua juustoa, se on edullisempaa kuin maito jos ravintoaineita katsotaan ja pitää nälkää. 

Aloitus voisi olla minun kirjoittamani, tilanteemme on identtinen. En silti ajatellut jättää ruokakassia hakematta. Oma ylpeys ei saa olla tärkeämpi kuin lasten ravitsemus, ja meillä sentään on vain yksi ja sekin pieniruokainen nelivuotias.  

Vierailija
20/34 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolalainen omena on halvempaa ja parempaa leivän päällä kuin talvenkelmeä tomaatti tai kallis kurkku. Puuroa aamuisin, öljyä sekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi