Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi asunto ilman avokeittiötä?

Vierailija
01.01.2015 |

Osaako joku sanoa mistä saisi uuden kerrostalo- tai rivitaloasunnon ilman nykyrakentamisen kestokammotusta avokeittiötä? Anybody?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan toteutunut tuo "kokkailla samalla kun seurustelee vieraiden kanssa". Meillä on päivällisvieraille ollut ruuat valmiina, tai vaihtoehtoisesti ollaan kaikki keittiössä tekemässä yhdessä ruokaa. Koskaan ei ole ollut tilannetta, jossa vieraat istuvat sohvalla tai ruokapöydässä ja seuraavat kun isäntäväki tekee ruokaa. Meillä siis avokeittiö, jota en seuraavaan kotiin halua. 

Vierailija
22/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:20"]

Minä tykkään avokeittiöstä, ainakin pienissä asunnoissa. Jos on iso ja avara okt, niin siellä erillinen keittiö varmaan hyvä, mutta kompaktissa asunnossa avokeittiö on kiva ja toimiva ratkaisu. Minusta on mukavaa, kun voi ruokaa laittaessa tai tiskatessa jutustella lasten tai vieraiden kanssa, ei tarvitse yksin sulkeutua keittiöön. Läsnäoloa lisäävä tekijä ja oli minulla siksi ehdoton kriteeri asuntoa valitessa.

[/quote]

Meillä pienessä perhe asunnossa on erillinen keittiö, mutta tavalla keskellä asuntoa. Keittiön jutut eivät ole koko ajan näkösällä ja vieraatkin voivat jakautua osa juttelemaan keittiöön ja osa vaikka leikkimään lasten kanssa olohuoneeseen. Silti keittiössä ei ole eristyksissä, kun on suora yhteys olohuoneeseen ja lasten huoneeseen, joten vaikka oltaisiin kaikki eri huoneissa, ovien auki ollessa kuulee ja osasta keittiötä myös näkee muut perheenjäsenet. Tosi mukava ratkaisu: sopivasti erillään, mutta ei kuitenkaan eristyksissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään loft-keittiöistä. Ns. keittiö yhdellä seinällä. Lapsuudessani meillä oli erilliset keittiö ja olohuone ja keittiö oli selkeästi naisten tilaa ja olohuone miesten tilaa. En tykkää semmoisesta.

Vierailija
24/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUh mä en voi sietää avokeittiötä. Luojan kiitos meidän 100-vuotta vanhassa asunnossa sellaista ei olekaan. Ällöttää kun kaikki se ruoan haju on sitten siinä olohuoneessa, ja kaikki astiat yms. kokoajan silmien edessä. Mä en ainakaan ole niin siivousfriiki, että keitti olisi kokoajan ihan tiptop, joten olisi häiritsevää että se ei tiptop-keittiö olisi tuossa silmien alla kun rentoudun olkkarissa. Meillä on aiemmissa asunnoissa ollut avokeittiöitä, ja tämän oman asunnon ostossa ehdoton kriteeri oli erillinen keittiö.

Vierailija
25/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä taas on poikkeuksetta vieraiden tullessa kaikki kesken, ei ole koskaan valmiiksi katettu pöytä :) Nämä ovat varmaan vähän elämäntyyliasioita. Toisille sopii toinen.

Vierailija
26/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:47"]

No meillä taas on poikkeuksetta vieraiden tullessa kaikki kesken, ei ole koskaan valmiiksi katettu pöytä :) Nämä ovat varmaan vähän elämäntyyliasioita. Toisille sopii toinen.

[/quote]

Tämä oli siis tarkoitettu 13:lle. Monesti eli oikeastaan aina on se tilanne, että vieraat istuvat sohvalla ja minä laitan ruokaa tai keitän kahvia siinä samalla jutellen. Ja vieraat osallistuvat usein luonnostaan ruoanlaittoon kun näkevät minun siinä puuhailevan, ei tarvitse erikseen siirtyä keittiöön laittamaan yhdessä ruokaa. Meillä avokeittiö, ruokailutila ja olohuone yhtä tilaa. Johtuen toki siitäkin, että emme ole rikkaita, eli on kiva kun kalliit neliöt ovat tehokäytössä.

Vierailija
27/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustan avokeittiötä vielä sen verran, että keittiöratkaisu on aina ollut myös tasa-arvokysymys. Ennen kerrostaloihin suunniteltiin ahtaita keittokomeroita, joihin äidit sulkeutuivat piiloon katseilta. Avokeittiö tuo ruoanlaiton yhteiseen tilaan, ruoanlaittoa ja tiskaamista ei tarvitse enää häpeillä ja piilottaa erilliseen keittiöön. Ja miehetkin sitä tekevät. Minä en niitä tiskejä tai muutakaan häpeile, elämää se vain on. Meillä on ainakin niin tehokas liesituuletin ja ilmanvaihto, ettei mitään käryjäkään synny.

Vierailija
28/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:34"]

Meillä ei ole koskaan toteutunut tuo "kokkailla samalla kun seurustelee vieraiden kanssa". Meillä on päivällisvieraille ollut ruuat valmiina, tai vaihtoehtoisesti ollaan kaikki keittiössä tekemässä yhdessä ruokaa. Koskaan ei ole ollut tilannetta, jossa vieraat istuvat sohvalla tai ruokapöydässä ja seuraavat kun isäntäväki tekee ruokaa. Meillä siis avokeittiö, jota en seuraavaan kotiin halua. 

[/quote]

Meillä taas ei juurikaan vieraita edes kutsuta, mutta avokeittiötämme rakastan silti. Eilenkin illalla mies kävi laittamassa meille yöpalaa kun itse katselin tv:tä, ja juttelimme siinä koko ajan samalla. On ihanaa katsella kokkaavaa tai voileipiä tekevää miestä puuhissaan (oletan että hänestäkin on kiva katsella minua hellan ääressä). Meillä on molemmilla kiireinen elämä ja kohtalaisen vähän yhteistä aikaa, joten on kiva että se vähä aika voidaan käyttää tehokkaasti vuorovaikutukseen vaikka tehtäisiinkin samalla ruokaa ja toinen jotain muuta.

Keittiöön emme koskaan jätä ruoanlaitosta tulevia sotkuja muhimaan, koska tehokkaimmin ne saa siivottua samalla kun muutenkin siellä keittiössä puuhailee. Joitain patoja tai muita saattaa joskus jäädä, mutta ne saa pois silmistä laajaan ja syvään keittiön pesualtaaseen, joka on juuri tätä tarkoitusta varten valittu. Lisäksi kodinkoneet ja kalusteet on valittu ja sijoiteltu siten, etteivät ne aiheuta esteettistä haittaa vaikka ovatkin näkyvillä. Keittiö on meillä yhtä kaunista tilaa kuin muukin asunto - sellaista jonka suuntaan katselee sohvaltakin mielellään.

Ihmettelen myös sitä, kun ketjussa valitetaan ruoan hajusta. Meillä ainakin tehdään hyvältä tuoksuvaa ruokaa ja olisi sääli eristää ne ihanat tuoksut erilliseen huoneeseen! Mitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

Vierailija
29/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keittiö on "puoliksi" erillinen. Ruokailutila on ainoa mistä on näköyhteys keittiöön vaikka ei olekaan ovella erotettavissa muista tiloista. Jos tuohon haluaisi rakentaa pätkän seinää ja laittaa oven., se onnistuisi helposti eikä vaikuttaisi mitenkään tilojen käytettävyyteen.

Vierailija
30/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:07"]

Keittiöön emme koskaan jätä ruoanlaitosta tulevia sotkuja muhimaan, koska tehokkaimmin ne saa siivottua samalla kun muutenkin siellä keittiössä puuhailee. Joitain patoja tai muita saattaa joskus jäädä, mutta ne saa pois silmistä laajaan ja syvään keittiön pesualtaaseen, joka on juuri tätä tarkoitusta varten valittu. Lisäksi kodinkoneet ja kalusteet on valittu ja sijoiteltu siten, etteivät ne aiheuta esteettistä haittaa vaikka ovatkin näkyvillä. Keittiö on meillä yhtä kaunista tilaa kuin muukin asunto - sellaista jonka suuntaan katselee sohvaltakin mielellään.

[/quote]

Sama meillä, avokeittiö pysyy yllättävän siistinä, kun se on koko ajan siinä näkyvillä. Erilliseen keittiöön ne sotkut helpommin unohtuvat. Molemmista keittiöistä on kokemusta!

Sama

Vierailija
31/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vanha asunto, niissä on edelleen tarjolla pikkukeittiöitä, jos joku nyt sellaisesta sattuu tykkäämään.

Itse tykkään että keittiö ei ole mikään erillinen takahuone, vaan osa oleskelutiloja. Keittiössä vietetään kuitenkin aika paljon aikaa, sen pitää olla viihtyisä.

Vierailija
32/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:07"]Mitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

[/quote]

...lisään vielä, että itse en edes söisi sellaista ruokaa, jonka hajusta en pidä. Jäi kiinnostamaan, onko sellaisia ihmisiä paljonkin, jotka laittavat pahalta haisevaa ruokaa, jonka sitten kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla?

20

Vierailija
33/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä taas ei juurikaan vieraita edes kutsuta, mutta avokeittiötämme rakastan silti. Eilenkin illalla mies kävi laittamassa meille yöpalaa kun itse katselin tv:tä, ja juttelimme siinä koko ajan samalla. On ihanaa katsella kokkaavaa tai voileipiä tekevää miestä puuhissaan (oletan että hänestäkin on kiva katsella minua hellan ääressä). Meillä on molemmilla kiireinen elämä ja kohtalaisen vähän yhteistä aikaa, joten on kiva että se vähä aika voidaan käyttää tehokkaasti vuorovaikutukseen vaikka tehtäisiinkin samalla ruokaa ja toinen jotain muuta.

Ihmettelen myös sitä, kun ketjussa valitetaan ruoan hajusta. Meillä ainakin tehdään hyvältä tuoksuvaa ruokaa ja olisi sääli eristää ne ihanat tuoksut erilliseen huoneeseen! Mitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

[/quote]

Niin, ruokailuelämystä. Mutta mä en halua, että koko asuntoon pinttyy ruoanhaju. Joskus jotain palaa pohjaankin, silloin on hyvä kun oven voi sulkea.

Uskon, että 10 vuoden päästä näitä väliseiniä aletaan jo viimeistään kehitellä. Avokeittiöistä tulee sellainen ajastajäänyt kuriositeetti kuin tasakatot ja kokolattiamatot.

Vierailija
34/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:07"]Mitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

[/quote]

...lisään vielä, että itse en edes söisi sellaista ruokaa, jonka hajusta en pidä. Jäi kiinnostamaan, onko sellaisia ihmisiä paljonkin, jotka laittavat pahalta haisevaa ruokaa, jonka sitten kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla?

20

[/quote]

Alaluokilla rinnakkaisluokalla oli tyttö, jonka tunnisti kaukaa sellaisesta rasvaisesta grillinhajusta. En halua samaa kohtaloa omille lapsille.

Vierailija
35/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni erillisen keittiön haltia kattaa vieraille kahvipöydän olohuoneeseen, eikä keittiöön?

Vierailija
36/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:58"]

[/quote]

Tämä oli siis tarkoitettu 13:lle. Monesti eli oikeastaan aina on se tilanne, että vieraat istuvat sohvalla ja minä laitan ruokaa tai keitän kahvia siinä samalla jutellen. Ja vieraat osallistuvat usein luonnostaan ruoanlaittoon kun näkevät minun siinä puuhailevan, ei tarvitse erikseen siirtyä keittiöön laittamaan yhdessä ruokaa. Meillä avokeittiö, ruokailutila ja olohuone yhtä tilaa. Johtuen toki siitäkin, että emme ole rikkaita, eli on kiva kun kalliit neliöt ovat tehokäytössä.

[/quote]

Jos joutusin tekemään ruokaa vieraiden jo saavuttua, se tarkoittaisi minun mokanneen ajanhalliinnassa.

Vierailija
37/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

Niin, ruokailuelämystä. Mutta mä en halua, että koko asuntoon pinttyy ruoanhaju. Joskus jotain palaa pohjaankin, silloin on hyvä kun oven voi sulkea.

Uskon, että 10 vuoden päästä näitä väliseiniä aletaan jo viimeistään kehitellä. Avokeittiöistä tulee sellainen ajastajäänyt kuriositeetti kuin tasakatot ja kokolattiamatot.

[/quote]

Minä olen asunut kolmessa avokeittiöasunnossa. Vanhimmassa 60-luvun asunnossa oli tosiaan ihan kamala käry aina kun laittoi ruokaa. Muutenkin oli vähän tunkkainen ja voimakastuoksuinen asunto. Mutta kahdessa uudemmassa kodissa ei mitään ongelmaa ruoantuoksujen kanssa. Kyllä uusissa keittiöissä on tehokas ilmanvaihto, ei ole käryt todellakaan mikään ongelma koska niitä ei ole! Ja uusista asunnoistahan tässä puhuttiin, ainakin ap.

Vierailija
38/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:26"]

Kuinka moni erillisen keittiön haltia kattaa vieraille kahvipöydän olohuoneeseen, eikä keittiöön?

[/quote]

Meillä on ruokailutila olohuoneen yhteydessä. Voin kattaa kahvit siihen tai sohvapöydälle ihan mieltymysten mukaan. Astiat ovat astiakaapissa ruokapöydän vieressä. Keittiö on tosiaan vain ruoanlaittoa varten. Siellä ei yleensä syödä mitään.

Vierailija
39/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUh mä en voi sietää avokeittiötä. Luojan kiitos meidän 100-vuotta vanhassa asunnossa sellaista ei olekaan. Ällöttää kun kaikki se ruoan haju on sitten siinä olohuoneessa, ja kaikki astiat yms. kokoajan silmien edessä. Mä en ainakaan ole niin siivousfriiki, että keitti olisi kokoajan ihan tiptop, joten olisi häiritsevää että se ei tiptop-keittiö olisi tuossa silmien alla kun rentoudun olkkarissa. Meillä on aiemmissa asunnoissa ollut avokeittiöitä, ja tämän oman asunnon ostossa ehdoton kriteeri oli erillinen keittiö.

[/quote]

Ehkä sata vuotta vanhassa talossa asiat on noin huonosti. Meidän 12 vuotta vanhassa talossa ilmanvaihto ja liesituuletin vie ruuan käryt pois.

Meillä ei ole oikeastaan lainkaan olohuonetta, vaan yhdistetty suuri keittiö ja suuri ruokailutila. Vietämme yleensä aikaa ruokailutilan pöydän ääressä. Tykkään todella ja seuraavaan taloon tulee varmasti myös yhdistetty keittiö-ruokailutila-olohuone.

Telkkarin katsomista varten miellä on takkahuoneessa sohvaryhmä, mutta ei siellä muuten vietetä aikaa. Kaikilla perheenjäsenillä on tv myös omassa makuuhuneessaan.

Vierailija
40/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:58"]

[/quote]

[/quote]

Jos joutusin tekemään ruokaa vieraiden jo saavuttua, se tarkoittaisi minun mokanneen ajanhalliinnassa.

[/quote]

Meillä on usein yönylivieraita, ei niitä voi heittää pihalle ruuanlaiton ajaksi, vaan seurustellaan myös ruokaa laittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä