Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi asunto ilman avokeittiötä?

Vierailija
01.01.2015 |

Osaako joku sanoa mistä saisi uuden kerrostalo- tai rivitaloasunnon ilman nykyrakentamisen kestokammotusta avokeittiötä? Anybody?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta! Suomesta ei taida löytyä, täytyy varmaan mennä johonkin vanhaan sivistysmaahan, jossa asunnot ei ole yhtä kuin hollitupa.

Vierailija
2/47 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankit ihan UUDEN asunnon, sellaisen jota vasta rakennetaan, saat vaikuttaa pohjaan --> saat erillisen keittiön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/47 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös frendit sarjassa Monicalla on kiva avokeittiö.

Vierailija
5/47 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, oliko Monicalla kiva avokeittiö vai ei. Itse en ainakaan ottaisi avokeittiötä, koska haluan ruoanvalmistuksen tapahtuvan omassa tilassaan. En huolisi kotiini minkäänlaista avokeittiötä. 

Aloittajan kannattaa katsella 50- ja 60-lukujen kerrostaloja. Niissä on täydellinen tilankäyttö.

Vierailija
6/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:34"]

MMitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

[/quote]

Meillä kokkaillaan ihan hyvistä raaka-aineista ja esimerkiksi liesituuletin on huippulaatua, mutta esimerkiksi lihan paistamisesta saattaa silti jäädä huoneilmaan "aromeja", joita ei välittäisi olohuoneessa haistella.

Samoin esimerkiksi sipulin pilkkomisesta syntyvä "hiki-haju" on aika karmivaa, vaikka sinänsä sipuli raaka-aineena kuuluu ehdottomasti hyvään ruokaan.

Vierailija
7/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:47"]

No meillä taas on poikkeuksetta vieraiden tullessa kaikki kesken, ei ole koskaan valmiiksi katettu pöytä :) Nämä ovat varmaan vähän elämäntyyliasioita. Toisille sopii toinen.

[/quote]

Tämä oli siis tarkoitettu 13:lle. Monesti eli oikeastaan aina on se tilanne, että vieraat istuvat sohvalla ja minä laitan ruokaa tai keitän kahvia siinä samalla jutellen. Ja vieraat osallistuvat usein luonnostaan ruoanlaittoon kun näkevät minun siinä puuhailevan, ei tarvitse erikseen siirtyä keittiöön laittamaan yhdessä ruokaa. Meillä avokeittiö, ruokailutila ja olohuone yhtä tilaa. Johtuen toki siitäkin, että emme ole rikkaita, eli on kiva kun kalliit neliöt ovat tehokäytössä.

[/quote]

Jos joutusin tekemään ruokaa vieraiden jo saavuttua, se tarkoittaisi minun mokanneen ajanhalliinnassa.

[/quote]

Meillä on usein yönylivieraita, ei niitä voi heittää pihalle ruuanlaiton ajaksi, vaan seurustellaan myös ruokaa laittaessa.

[/quote]

Meillä on kieltämättä yövieraita vain muutaman kerran vuodessa, mutta he eivät ole koskaan vaatineet jatkuvaa seuranpitoa. Itse en yökylässä ollessani jaksaisikaan sellaista, vaan kaipaan myös hetken hengähdystauoja omissa oloissani. En ottaisi asuntooni huonompaa tilankäyttöä tämän asian takia.

Vierailija
8/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä taas on poikkeuksetta vieraiden tullessa kaikki kesken, ei ole koskaan valmiiksi katettu pöytä :) Nämä ovat varmaan vähän elämäntyyliasioita. Toisille sopii toinen.

[/quote]

Tämä oli siis tarkoitettu 13:lle. Monesti eli oikeastaan aina on se tilanne, että vieraat istuvat sohvalla ja minä laitan ruokaa tai keitän kahvia siinä samalla jutellen. Ja vieraat osallistuvat usein luonnostaan ruoanlaittoon kun näkevät minun siinä puuhailevan, ei tarvitse erikseen siirtyä keittiöön laittamaan yhdessä ruokaa. Meillä avokeittiö, ruokailutila ja olohuone yhtä tilaa. Johtuen toki siitäkin, että emme ole rikkaita, eli on kiva kun kalliit neliöt ovat tehokäytössä.

[/quote]

Jos joutusin tekemään ruokaa vieraiden jo saavuttua, se tarkoittaisi minun mokanneen ajanhalliinnassa.

[/quote]

No, näinpä :) Aika monesti mokaan ajanhallinnassa, siksi on kiva kun on avokeittiö <3

[/quote]

En kyllä vieraana arvostaisi tuollaista kovinkaan korkealle. Mitoitan ruokahaluni niin, että jos on kutsuttu syömään kello 18, ruoka todella tarjoillaan tuolloin tai ainakin hyvin pian sen jälkeen.

Vierailija
9/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tupakeittiön pienissä, max 40-50 neliön asunnoissa kun tila on kortilla. Mutta kun nykyään se hemmetin kammotus laitetaan kaikkiin asuntoihin, myös 100, 150 neliöisiin! Ei hemmetti mitään järkeä, joku satojen tuhansien eurojen asunto ja siinä on sitten olohuoneen seinustalla keittiön kaapit kuin kämyisimmässä yksiössä...

Ja yleensä vielä tilasuunnittelu on niin surkeaa, ettei keittiötä saa millään jälkikäteenkään eroteltua muista tiloista. 95% asunnoista menee meilläkin hylkyyn tuon halpis-tyylin takia. Jos ostan 100+ neliöisen asunnon, niin en minä halua että sen pohja näyttää opiskelijayksiöltä! Ruokavieraita meillä ei käy, joten keittiö saa olla ihan vain meidän omassa käytössä ja yhdessä aina kuitenkin syödään ja tehdään ruokaa.

Vierailija
10/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:23"]Jäi kiinnostamaan, onko sellaisia ihmisiä paljonkin, jotka laittavat pahalta haisevaa ruokaa, jonka sitten kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla?

20

[/quote]

Minusta kalaruuat ovat tuollaisia. Tai siis ei se häiritse kokatessa eikä syödessä, mutta parin tunnin päästä kylläkin.

40: "jos on kutsuttu syömään kello 18, ruoka todella tarjoillaan tuolloin tai ainakin hyvin pian sen jälkeen"

Saatteko te usein kutsuja, joissa ruokailun aloittamisaika on mainittu? En ole kuullut moisesta (mikä ei toki tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi). Oma kokemukseni on, että kutsussa ilmoitetaan, milloin sopii tulla paikalle, ja aina siinä ensin jutellaan niitä näitä, eikä suoraan hypätä pöytään.

Tuntuu ehkä hieman oudolta, että aikuinen ihminen "mitoittaa ruokahalunsa" niin, ettei kestäisi odottaa esim. puoli tuntia, tai enemmänkin. Ja jos ruokaa pitäisikin odottaa esim. tunti ja kävisi selväksi, että emäntä/isäntä on oman virheensä takia pahoillaan ja ehkä stressaantunutkin, niin yrittäiisn ymmärtää enkä miettisi vain omaa nälkääni.  

Ketjun otsikkoon palatakseni, niin harmillista on juuri se, että usein tuntuu olevan vallalla vain yksi totuus. Rakennuttajien pitäisi pitää niin avo- kuin erilliskeittiöidenkin kannattajat tyytyväisinä.

Vierailija
11/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:07"]Mitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

[/quote]

...lisään vielä, että itse en edes söisi sellaista ruokaa, jonka hajusta en pidä. Jäi kiinnostamaan, onko sellaisia ihmisiä paljonkin, jotka laittavat pahalta haisevaa ruokaa, jonka sitten kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla?

20
[/quote]

En halua haistella lihapullienkaan hajua plakkarissa,vaikka lihapullista tykkäänkin...

Vierailija
12/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään avokeittiöstä sen vuoksi, ettei keittiössä ole hukkaneliöitä, vaan voin tavallaan jatkaa olohuonetta laajemmalle alueelle. Erillinen keittiö on "vain" keittiö, siellä ei vietetä aikaa muuten kuin syödessä joten mieluummin otan ne huoneneliöt olkkariin kuin keittiöön.

Vierailija
13/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pääsin eroon avokeittiöstä. Nyt on erillinen keittiö ja olen todella tyytyväinen! Aiemmin tuntui, että olohuone ja keittiö oli kaikki koko ajan ihan sotkussa jos keittiössä ei kaikki ollut vimpan päälle tip top. En tykännyt.

Vierailija
14/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään siitä, että keittiö ja olkkari on tavallaan samaa tilaa, mutta keittiö on kuitenkin nurkan takan hieman piilossa, niin ettei sohvalta näy suoraan tiskipöytä. Silti voi keskustella helposti olohuoneessa olevien kanssa. En oikein tykkää siitä, että keittiö on olohuoneen yhdellä seinällä ja välissä ehkä joku saareke. Pitää olla todella silmää miellyttävät keittiönkaapit ja laitteet ja aina siistiä, ettei se ala häiritä. Ja tilan täytyy olla tarpeeksi suuri, että sen saa jaettua edes huonekalujen ryhmittelyn avulla keittiö ja ruokailutilaksi sekä olohuoneeksi, vaikka olisivatkin samaa tilaa. Yksiössä tuollainen keittiö seinällä -ratkaisu on minusta kamalin, koska tuntuu kuin olisi aina keittiössä. 

Vierailija
15/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, näinpä :) Aika monesti mokaan ajanhallinnassa, siksi on kiva kun on avokeittiö <3

[/quote]

En kyllä vieraana arvostaisi tuollaista kovinkaan korkealle. Mitoitan ruokahaluni niin, että jos on kutsuttu syömään kello 18, ruoka todella tarjoillaan tuolloin tai ainakin hyvin pian sen jälkeen.

[/quote]

Tarkennetaan: en siis kutsu ketään syömään. En harrasta illalliskutsuja tai muitakaan tip-top-pitoja. Silti meillä käy vieraita, joille tarjoan kahvit tai ruokaa, jos meillä on ruoka-aika. Jotain syötävää tarjoan toki aina, mutta ei pienen välipalan kanssa kauaa mene. Eli elämäntyylikysymys tuo keittiö, minun tyyliin tämä avokeittiö sopii parhaiten ja toiselle sopii toinen.

Vierailija
16/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:07"]Mitä munuaisia teillä oikein kokkaillaan, jos ette pidä luonnollisista ruoan tuoksuista? Itselleni tuoksu on osa kokonaisvaltaista ruokailuelämystä.

[/quote]

...lisään vielä, että itse en edes söisi sellaista ruokaa, jonka hajusta en pidä. Jäi kiinnostamaan, onko sellaisia ihmisiä paljonkin, jotka laittavat pahalta haisevaa ruokaa, jonka sitten kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla?

20

[/quote]

Alaluokilla rinnakkaisluokalla oli tyttö, jonka tunnisti kaukaa sellaisesta rasvaisesta grillinhajusta. En halua samaa kohtaloa omille lapsille.

[/quote]

Mitäpä jos kokkaisit terveellisempiä ruokia vähällä rasvamäärällä? Meillä eivät haise ihmiset eikä kämppä myöskään, avokeittiöstä huolimatta.

20

Vierailija
17/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun v. 62 rakennetussa 4h+keittiö -kämpässä, ja olen kyllä iloinen, ettei ole avokeittiötä. Kyllä on mukava pistää keittiön ovi kiinni, jos joku leipoo tai surisuttelee kodinkoneita. Tai nuoriso kikattaa ja kälättää keittiössä.  

Jotenkin erillisen keittiön kanssa olohuone tuntuu enemmän "salilta", on arvokkaamman oloista, kun ei tarvitse katsella makaroonilaatikkoa hellalla. Tai tiskikonetta ja lavuaaria. Ja roskiskaappia. 

Vierailija
18/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta avokeittiö on ihana!

entisessä talossamme oli erillinen keittiö ja nyt ihana valoisa ja upea avokeittiö!

Vierailija
19/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään avokeittiöstä, ainakin pienissä asunnoissa. Jos on iso ja avara okt, niin siellä erillinen keittiö varmaan hyvä, mutta kompaktissa asunnossa avokeittiö on kiva ja toimiva ratkaisu. Minusta on mukavaa, kun voi ruokaa laittaessa tai tiskatessa jutustella lasten tai vieraiden kanssa, ei tarvitse yksin sulkeutua keittiöön. Läsnäoloa lisäävä tekijä ja oli minulla siksi ehdoton kriteeri asuntoa valitessa.

Vierailija
20/47 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10 vuotta sitten rakentamassamme kodissa keittiö, ruokailutila ja olkkari samaa tilaa. Keskellä on iso takkaleivinuuni ja portaikko yläkertaan tilanjakajana. Seuraavaan taloon tulee ehdottomasti kaikki edellämainitut tilat ehdottomasti omiin huoneisiinsa.